Elex II (PS5)
60 100 1

Review Elex II (PS5)

Ontwikkelaar Piranha Bytes, bekend van de Risen en Gothic-serie, bracht ons in 2017 een nieuw spel genaamd ELEX. Deze open-wereld-RPG werd net zoals veel van de Risen en Gothic-spellen gemengd ontvangen, maar de games hebben altijd een zekere hoeveelheid fans gehad. Mogelijk hebben deze er mede voor gezorgd dat Piranha Bytes besloten heeft om door te gaan met ontwikkelen en nu kunnen daar de vruchten van geplukt worden in de vorm van ELEX II. Ik ben zelf niet bekend met deze ontwikkelaar, maar toen de eerste ELEX uitkwam trok deze wel mijn aandacht. Echter heeft dat er niet toe geleid dat ik het origineel daadwerkelijk heb gespeeld. Ik heb dan nu mijn kans gepakt en ben losgegaan met ELEX II.

ELEX II is een direct vervolg op het eerste deel. Je neemt weer de rol aan van machoman Jax. Het nieuwe avontuur begint als de hut van Jax wordt aangevallen door mysterieuze buitenaardse wezens. Je overleeft deze aanval maar net, maar raakt wel geïnfecteerd door een bijtwond van deze aliens. Nadat Jax een paar dagen buiten westen is geweest wordt hij weer wakker en opgelapt door een dokter. Hij realiseert zich dat hij de wereld van Magalan moet beschermen tegen de dreigende buitenaarde invasie. Hiervoor heeft hij hulp nodig, waardoor hij erop uit trekt om personen van de verschillende facties van Magalan te overtuigen te helpen tegen dit nieuwe kwaad.

Waar in de basis het verhaal heel erg cliché is, heb ik mij daar eigenlijk niet echt aan gestoord. Het geeft een doel om de wereld te verkennen en leden van de verschillende facties ervan te overtuigen om te helpen vechten tegen de buitenaardse wezens. Je kunt er echter ook voor kiezen om zelf lid te worden van een van de facties, zoals bijvoorbeeld de Albs, Morkons of Berserkers. Dit lukt niet zomaar, hier zul je de nodige missies voor moeten uitvoeren en tijdens gesprekken met personages de juiste antwoorden geven. Deze kunnen namelijk invloed hebben op vervolgmissies en op wat personen van je vinden. Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld Skyrim of de BioWare-titels. De grote verscheidenheid in de missies en de invloed van jouw keuzes zijn erg leuk aan ELEX II. Er zijn echter ook genoeg missies die standaard zijn voor een RPG, zoals ga-daarheen-om-dat-op-te-halen en daarheen-om-die-monsters-te-doden. De originele missies zijn wel het leukste. Ik was bijvoorbeeld detective aan het spelen om het mysterie van de verdwenen spijkers en barmenu’s op te lossen.

Een ander goed aspect van ELEX II is het verkennen van Magalan. Je komt post-apocalyptische taferelen als verroeste en verlaten auto’s en stukken overgroeide weg tegen, waar de monsters en buitenaardse wezens doorheen lopen. Daarnaast heb je nog besneeuwde bergen, bos, zand en watergebieden. Het leukste van het verkennen is het gebruik van de Jetpack. Je kunt hem namelijk gebruiken om sneller bergen op te komen of over vijanden heen te vliegen. Deze krijg je gelijk aan het begin van het spel van de dokter. Verwacht niet dat je gelijk naar het einde van de map kunt vliegen, je hebt namelijk maar een beperkte hoeveelheid energie die je kunt gebruiken. Dit vult zich wel weer automatisch, maar je zult op zoek moeten naar zogenaamde Fuel Canisters om de Jetpack permanent van meer energie te voorzien.

De Jetpack is multifunctioneel, hij is namelijk ook erg handig tijdens het vechten met monsters en menselijke vijanden die Magalan rijk is. Dit vechten zul je relatief veel moeten doen en laat dat nu niet zo fantastisch zijn. Het voelt allemaal heel erg simpel aan. Met een zwaard of bijl heb je bijvoorbeeld alleen een lichte of een zwaardere aanval, welke je niet kunt combineren. Dit komt doordat de aanvallen op dezelfde knop zijn geregistreerd. Het helpt niet dat de gebruikte animaties wat houterig aanvoelen en dat soms schade laat wordt geregistreerd, waarna je ineens doodgaat terwijl je dacht niet geraakt te zijn. Soms komt dit doordat vijanden veel sneller dan je zijn en dus eigenlijk je aanval ontweken hebben, maar dat is niet altijd even duidelijk.

ELEX II zou geen echte RPG zijn als je niet de nodige vaardigheden van Jax kunt aanpassen. Nieuwe vaardigheden moet je leren bij trainers die verspreid zijn over Magalan. Hiervoor zijn vaak bepaalde vereisten waar Jax zijn standaardeigenschappen zoals zijn kracht en behendigheid aan moeten voldoen. De verdeling van punten over deze eigenschappen heb je zelf in de hand, op deze manier kun je Jax aanpassen zoals je zelf wilt. Je moet hier wel goed over nadenken, want de wapens in het spel hebben ook vereisten voor de standaardeigenschappen van Jax. Je kunt zomaar hebben dat je een paar uur rondloopt met een heel erg gaaf zwaard dat je niet kunt gebruiken, omdat je daarvoor nog vier levels moet stijgen om genoeg punten te hebben om te kunnen verdelen.

Verwacht op audiovisueel gebied niet het allerbeste wat er uit de PlayStation 5 gehaald zou kunnen worden. Zoals al eerder gezegd zijn de animaties van de personages verouderd. Daarnaast zijn er de nodige glitches zoals personages die in elkaar vast lijken te zitten. De personages zelf zien er soms ook uit alsof ze uit het PlayStation 3-tijdperk stammen. Echter zijn er wel wat positieve punten op te noemen. Op de PlayStation 5 heb ik vrijwel geen haperingen ervaren en de wereld met de bebossing en de overige natuur zijn wel mooi en gevarieerd; datzelfde geldt voor de verschillende monsters die je moet bevechten.

ELEX II heeft mij uiteindelijk nergens verrast. Het verhaal en de verscheidenheid aan missies maken veel goed. Daarbovenop is de Jetpack een goede toevoeging voor het verkennen en kan deze gebruikt worden tijdens het vechten. Echter ligt daar voor mij dan wel het pijnpunt; hier haalde ik maar weinig plezier uit door de houterige animaties en het gebrek aan variatie in de aanvallen. Mocht je met deze gebreken kunnen leven en op zoek zijn naar een open-wereld-RPG, fan zijn van de spellen van Piranha Bytes of van het vorige deel, dan zou je ELEX II kunnen overwegen. Als je echt op zoek bent naar een hele goede open-wereld-RPG dan zou ik ELEX II links laten liggen.

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.

Aantal keer bekeken: 4705