Everybody's Golf (PS4)
80 100 1

Review Everybody's Golf (PS4)

Met Everybody’s Golf lanceert Sony een van hun weinige first-party games dit najaar. Een golfgame is misschien niet zo aansprekend als een nieuwe Spider-Man, God of War of Horizon Zero Dawn, maar maakt dat de game minder de moeite waard? Je leest het hier in de review.

De Everybody’s Golf-gameserie is in veel landen beter bekend als Hot Shots Golf. In Nederland kennen we de reeks sinds de Vita onder de naam Everybody’s Golf; een vermakelijke golfgame met kleurrijke personages, talrijke locaties en gameplay die zowel toegankelijk als diepgaand is. Nu is er dus ook een Everybody’s Golf voor de PlayStation 4.

Goed begin: een Birdie
Bij de start van de singleplayermodus moet je een personage aanmaken. Hierbij komen een hoop keuzes aan bod die je in staat stellen om een zo vreemd mogelijk karakter te maken. Wil je een blauw klein jongetje maken dat een beetje op een smurf lijkt? Geen probleem. Kies je liever voor een weergave van jezelf, dan is dat ook redelijk goed te doen.

Heb je eenmaal een personage aangemaakt, dan begint je avontuur op een groot golfeiland. Hier moet je verschillende toernooien spelen om geld te verdienen en ervaring op te doen. Met elk toernooi verdien je een van tevoren vastgesteld bedrag en hoeveelheid ervaringspunten, welke je nodig hebt om voorwerpen en kleding te kopen en nieuwe tegenstanders vrij te spelen. Met elke nieuwe rang die je vrijspeelt komen er nieuwe banen en te verzamelen voorwerpen vrij.

Zo krijg je op een gegeven moment de beschikking over een golfkarretje om de wereld mee rond te scheuren. Dit werkt prima en verhoogt het tempo om de wereld te verkennen een beetje. Op het eiland zijn meerdere voorwerpen verborgen en ook sidequests te vinden. Denk daarbij aan verscheidene uitdagingen, maar ook een speciale quiz die je kennis over de golfsport test.

Komt op stoom: een Eagle
Op het gebied van gameplay maakt Everybody’s Golf de sport niet alleen toegankelijk, maar ook leuk en diepgaand. Met elke geslaagde slag die een kracht van minimaal 95% heeft verdien je namelijk experience voor elke gebruikte golfclub. Dat houdt in dat je speelstijl een weerslag heeft op de vaardigheden van de digitale personage en zijn/haar verzameling golfclubs. Naast het gegeven dat je golfclubs met veelvuldig gebruik beter worden, krijgt je personage na elk toernooi ook bepaalde bonussen. Zo kan het zijn dat je Power (en daardoor de afstand die je met elke slag aflegt) toeneemt. Maar ook vaardigheden als putten, speciale effecten aan je slagen geven of de controle van elke slag kunnen verbeteren.

Daardoor zul je al snel merken dat het herspelen van toernooien beduidend beter zal gaan. Nu vraag je je misschien af waarom je dat zou doen. Elk toernooi biedt je de mogelijkheid om personages te verzamelen. Om dit voor elkaar te krijgen moet je aan het einde van een toernooi minstens drie slagen minder gemaakt hebben dan je tegenstanders. Heb je dat voor elkaar gekregen? Dan komt er vinkje bij je tegenstanders te staan en worden deze aan je verzameling toegevoegd. Het klinkt als een simpel iets om de gameplay te verlengen, maar in de praktijk is het een prima manier om de verzamelwoede aan te wakkeren. Ik zat geregeld een toernooi af te speuren naar de ene ontbrekende naam die mijn lijst van 79/80 mensen zou volmaken.

Binnen elke rang van toernooien die je speelt moet je een drietal tegenstanders verslaan. Heb je genoeg EXP met het voltooien van toernooien verdiend, dan komt er een mededeling dat je tegenstander op een podium op je staat te wachten. Versla je deze tegenstander, dan begint het proces weer opnieuw totdat je alledrie je tegenstanders in een rang verslagen hebt en je naar een moeilijkere klasse kunt doorschuiven.

De game is verslavend: een Hole-in-One
Tijdens de toernooien word je langzaam met nieuwe varianten geconfronteerd. Zo zijn er speciale putjes die een iets andere aanpak vereisen. Kleinere putjes, grotere putjes en tornadoputjes maken het beëindigen van een hole net een beetje anders. Het zijn kleine veranderingen, maar ik merkte dat vooral de tornadoputjes het winnen van rondes wel erg makkelijk maakten. Desondanks is de singleplayer erg uitgebreid en biedt het een geleidelijke introductie voor alle gameplay-elementen.

Ook de vele RPG-lite elementen zoals het verbeteren van je personage, het versterken van je clubs en het customizen van je personage met nieuwe kleding, golfballen en het rondscheuren in de wereld zijn erg vermakelijk. Het zorgt ervoor dat je nog net even dat ene extra toernooi wilt voltooien, met die club een level wilt verbeteren of voor dat ene shirt wilt sparen.

Eigenlijk is de hele singleplayer ook een oefening voor de multiplayermodus. Hier kun je voor een aantal opties kiezen. Je in de singleplayer gemaakte personage kan bijvoorbeeld een potje Strokeplay spelen tegen iemand anders. Het is de bedoeling dat je per hole minder slagen maakt dan je tegenstander. Lukt dat, dan krijg je een punt. Verdien je drie punten meer dan je tegenstander, dan win je de wedstrijd. In Turf War is het een kwestie van teams rood en blauw tegen elkaar. Je bent vrij om rond te rennen over de golfbaan en holes meerdere keren te spelen. Weet jouw team de meeste punten te verzamelen, dan krijgt die hole jouw kleur toegewezen. Heb je meer holes dan het andere team weten te verzamelen, dan win je de wedstrijd. Het is heel simpel qua opzet, maar in de praktijk is het behoorlijk druk en vermakelijk om mensen rond te zien rennen en springen over de baan.

Helaas: een Bogey op het einde
Toch kleven er een paar nadelen aan de multiplayermodus. Zo zijn de servers nog niet bepaald vol. Ik had moeite om tegenstanders te vinden en hoewel dat in de loop van de eerste week beter werd is de wereld nog niet bepaald drukbevolkt. Een ander nadeel is dat je mogelijkheden afhankelijk zijn van je voortgang in de singleplayer. Daar moet je namelijk nieuwe banen vrijspelen voordat je ze in de multiplayer kunt selecteren. Qua design was het waarschijnlijk beter geweest als de multiplayer- en singleplayermodi meer met elkaar verweven waren qua progressie.

Op het gebied van Sound en Graphics is Everybody’s Golf een solide game. De muziek is relaxt, en de geluidseffecten zoals het geluid van je balletje dat in een putje valt dat via de speaker van controller te horen is zijn dik in orde. Grafisch is de wereld kleurrijk en draait de game op een vlot tempo. Er zijn wat grafische glitches met tekstballonnetjes, maar ik vermoed dat het met een patch wel weggewerkt kan worden. Voor mensen met de PS4 Pro is het goed om te weten dat je kunt kiezen tussen 4K-graphics of een framerate van 60 frames per seconde. De andere PS4-spelers hebben te maken met een solide 30fps.

Conclusie: een solide potje en de winst gaat naar... Sony
Everybody’s Golf is een vermakelijke game geworden. De grote hoeveelheid content die je vrij kunt spelen zal de gemiddelde gamer zeker tientallen uren zoethouden. De verzameldrang wordt ook zeker beloond met goodies die je vrij kunt spelen. Er kunnen vraagtekens gesteld worden bij de beperkte keuzemogelijkheden in de multiplayer en de zekere mate van grinden om voortgang te boeken, maar het feit is dat de gameplay zo goed in elkaar zit dat Everybody’s Golf een game is die je geregeld opnieuw op zult starten. Voor mensen die niet van golf houden is het spel zeker de moeite waard, omdat het laagdrempelig en toegankelijk is voor nieuwkomers en diepgaand en voldoening geeft voor mensen die de tijd erin steken. Al met al dus een solide game die het proberen zeker waard is.

Deze review is geschreven door Gerard Olsder

Oordeel Everybody's Golf (PS4)

Aantal keer bekeken: 5107