Final Fantasy XII: Revenant Wings (NDS)
81 100 1

Review Final Fantasy XII: Revenant Wings (NDS)

De Final Fantasy serie is inmiddels al weer een hele tijd onder ons. Ik weet nog goed, dat ik mijn eerste Final Fantasy spel op de kop tikte, deeltje 7 was het. Ik tikte hem toentertijd op de kop voor slechts 25 gulden en heb hem nooit meer weggedaan. Het verhaal was geweldig en werd gekenmerkt met bijzondere plotwendingen die je op het puntje van je stoel hielden. Ik betwijfelde of dit ook het geval zou zijn met een DS versie waarbij de graphics toch een stapje terug moeten nemen. Dat in het achterhoofd houdend, ben ik vol goede moed aan Final Fantasy Revenant Wings begonnen.

Het verhaal van Final Fantasy XII Revenant Wings begint waar Final Fantasy XII ophoudt. De luchtpiraten Vaan, Penelo, Balthier en Fran zijn weer terug van weggeweest. Het deed me in eerste instantie eerder denken aan Skies of Arcadia, dan Final Fantasy XII. Ik heb zelf nog niet door Final Fantasy XII kunnen spelen, dus ik weet niet precies wat er vooraf is gegaan. Wel kan ik je vertellen dat je de voorganger niet gespeeld hoeft te hebben om het verhaal van Revenant Wings te kunnen begrijpen. Heb je FF XII wel door gespeeld, dan zal het natuurlijk allemaal wel net iets specialer zijn. Zo zal er zo nu en dan subtiel gehint worden naar situaties uit FF XII, zal je de soundtrack hier en daar bekend voorkomen en zijn sommige vijanden weer terug.
Het is voor de nieuwkomers jammer dat de personages niet meer uitgediept worden, dat is ten slotte al allemaal gebeurd in het PS2 deel. Als je dus FF XII niet hebt doorgespeeld, zul je dan ook niet zo gauw een band krijgen met de personages.

De wereldkaart waar over je heen vliegt naar de verschillende missies

PS2, Snes, DS
De game lijkt ingame voornamelijk op een strategisch mooi Snes spel. De filmpjes die in de game verwerkt zitten zijn adembenemend, wat een verschil met de ingame graphics. Je hebt dan echt het gevoel dat je met een PS2 game, of nog beter zelfs, bezig bent. Echt prachtig gedaan en je bekkie valt dan ook zo nu en dan open. Erg leuk ook hoe ze bij de filmpjes gebruikmaken van beide schermen. Jammer dan weer dat de filmpjes vooral in het begin langskomen en later in de game aan frequentie afnemen.

Realtime Strategy
FF RW is anders dan zijn voorgangers, zo is de game geen turnbased rpg, of een soort hack and slash rpg zoals FF XII. In FF RW bestuur je een leger van zogenaamde Espers. Dit zijn wezentjes die met je mee strijden. Je hebt net als bij een strategy game een kaart waar je over heen marcheert met je team. Je team bestaat uit een groep hoofdpersonen, die begeleid worden door de Espers. Er zit een soort van boter, kaas en eieren systeem in het spel verwerkt, waarbij vliegende units goed tegen melee vijanden zijn, melee units zijn weer goed tegen magische characters en deze maken weer gehakt van de vliegende vijanden. In theorie is dit heel leuk bedacht, bij de tutorial werkt het dan ook perfect, maar vooral in het begin van de game werkt het gewoon veel beter om gewoon met je gehele leger over de map te scheuren en alles te slopen wat je tegenkomt.

In het begin had ik dan ook al gauw zoiets van, is dit het nou? Ik raad dan ook iedereen aan om even door te spelen, want dan merk je pas hoe diep de gameplay eigenlijk gaat. Ik moet eerlijk ook zeggen dat alles niet echt heel duidelijk uitgelegd wordt. Een extra advies is dan ook om je zogenaamde ‘Primer’ eerst goed door te lezen. Dit is een soort ingame handboekje, waar alles kort en krachtig uitgelegd staat. Normaal skip ik die dingen altijd maar nu was het wel handig. Lees dit even door als je 2 uur onderweg bent en een beetje weet wat niet lijkt te werken. Je leert heel wat kleine dingetjes bij die het spel doorspelen een stuk aangenamer maakt.

De missies bestaan vooral uit dit soort gevechten

Stylusbesturing
De besturing is vooral op de stylus gefocust. Dit is in het begin erg wennen en je zult er dan ook zo nu en dan mee in de knoei raken, maar naar mate je verder komt, merk je dat het toch best lekker werkt. Probleem zal wel altijd zijn dat je een individuele unit in een gevecht gewoon niet kan aantikken, gelukkig zijn de hoofdpersonages dan wel gemakkelijk te selecteren. Je klikt op hun plaatje en je hebt ze onder je knoppen.

Tussen de missies vlieg je met je luchtschip over een grote kaart. Het is goed te zien dat de wereldkaart weer terug van weggeweest is. Sinds Final Fantasy 8, 9 was er eigenlijk niet echt meer een wereldkaart te bekennen in de serie. Het stelt allemaal niet echt veel voor, maar het heeft toch wel wat. De muziek is verder vertrouwd en zo nu en dan zal je dan ook een deuntje herkennen uit eerdere delen.

The Ring of Pacts.
Als je eenmaal een uurtje of drie hebt gespeeld, begin je het allemaal een beetje door te krijgen. Tank rushes kan je laten voor wat het is, voornamelijk in de latere stages zal je toch meer het moeten hebben van strategie. Zoals gezegd werkt het boter, kaas en eieren systeem op zich zelf niet lekker, maar combineer je deze wijsheid met de weaknesses en resistances van de monstertjes, dan wordt het al een heel ander verhaal.
Zo zal je er achter komen dat er een zogenaamde Ring of Pacts is. De Ring of Pacts is een soort Skill Grid, zoals je deze had in Final Fantasy X. Alleen staan er nu geen skills op vermeld, maar verschillende Espers die je kunt unlocken. Zodra je er één unlocked hebt, kan je hem toevoegen aan je team. Voor de meeste Espers heb je alleen een bepaald aantal Auracite nodig, dit goedje krijg je elke keer als je een missie uitspeelt. Voor sommige speciale Espers echter, zal je aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. De Espers zijn verdeelt in drie niveaus. Je kunt aan het begin van de game een formatie kiezen waarin maximaal één level 3 Esper zit, maximaal twee level 2 Espers en maximaal 5 level 1 Espers. De level drie Espers zijn het sterkst, maar daar kan je in gevecht weer minder van meenemen. Level 1 zijn zwakker, maar daar kan je weer een groter leger van bouwen. Wanneer Espers van je tijdens het spel doodgaan, kan je nieuwe summonen uit zogenaamde gates die over het level verspreid zijn. De vijand heeft ook van deze gates, om zelf Espers te kunnen creëren, zal je deze gates moeten veroveren van de vijand.

Betreft de Ring of Pacts, het nadeel is dat het gebruik van deze Ring even tussen neus en lippen door verteld wordt, terwijl dit een heel belangrijk aspect van de game is. De Ring of Pacts wordt te vroeg in de game uitgelegd, op een moment dat je er nog niet zoveel mee kan. Gevolg is dat je al haast bent vergeten, op het moment dat je huidge mannetjes te zwak worden en je nieuwe Espers moet hebben. Dit is zonde, want de eerste drie uur dat ik deze Ring had, heb ik er dus niks mee gedaan.

Op de Ring of Pacts kan je selecteren welke Espers je wilt ontgrendelen.

Als je eenmaal echter door hebt hoe de Ring werkt, begint er wat strategie om de hoek kijken. Welke Espers wil je unlocken? Maar ook van welk element? De ring is in vier delen opgedeeld en elk deel is toegewijd aan een element. Zo moet je in de gevechten echt rekening gaan houden met de zwakke en sterke punten van je Espers. Omdat ik hier pas vrij laat achter kwam, had ik liever mijn Ring of Pacts anders uitgebouwd dan hoe ik dat nu heb gedaan. Je kunt de missies zo moeilijk of gemakkelijk maken als je dus zelf wilt. Wil je een tip, begin dan met het water element te ontwikkelen, je zult in het begin namelijk veel vuur vijanden tegenkomen.

Preconclusie
In het begin wordt je meteen al verwend met ongelooflijk mooie filmpjes, je wordt meteen in de game gezogen. Het cijfer van de graphics is dan ook mede gebaseerd op de filmpjes. Als je wat verder speelt wordt je al gauw weer uit de game gehaald door de verwarrende gameplay. Je denkt dat je gemakkelijk formaties kan maken en alleen zo kan winnen, maar al gauw kom je er achter dat tankrushen gewoon veel beter werkt. Ook een nadeel is dat de meeste missies wel op hetzelfde neerkomen. Er zitten nog wel wat leuke missies tussen, die voor wat afwisseling zorgen, maar het komt voornamelijk neer op leeg de kaart van alle vijanden. Speel echter door, want je zult hiervoor worden beloond. Je merkt dan dat de game toch een stuk dieper gaat dan je in eerste instantie had gedacht, de Ring of Pacts, de teams die je kunt opzetten, verschillende uitrustingen, verschillende teamleaders die je kan aanstellen etc. Vooral als je het gebruik van de verschillende elementen in de smiezen hebt kom je er weer helemaal in. Het verhaal stelt minder voor dan bij de andere Final Fantasy’s, het is voor de nieuwkomers ook jammer dat de hoofdpersonen niet echt verder uitgediept worden. Men gaat er van uit dat je hun verhaal al uit Final Fantasy XII kent, wat bij velen van ons ongetwijfeld niet het geval zal zijn.

De game is wat korter dan andere delen uit de serie(ongeveer 20 uur). Maar dat neemt niet weg dat deze game perfect is voor onderweg. De missies zijn ook niet al te lang, dus kan je er steeds korte speelsessies van maken. Maar let wel, lees de Primer goed door, anders zal je echt te lang lopen stuntelen met de besturing en te snel afhaken. Dit, terwijl de game pas echt los komt na een paar uurtjes spelen. Final Fantasy X werd ook pas onvergetelijk bij de latere gebeurtenissen. Ben je op zoek naar snelle actie, dan ben je hier niet aan het juiste adres. Ook Advance Wars taferelen zal je in deze game niet gauw tegen. Ben je echter een Final Fantasy fan, of iemand die wel van een game met een verhaal over luchtpiraten en strategie houdt, dan zou ik deze game zeker eens uitchecken.

Deze game is gereviewed door Yørn en beschikbaar gesteld door Gameworld

Oordeel Final Fantasy XII: Revenant Wings (NDS)

• Eindcijfer 81