Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Final Fantasy XV Day One Edition (PS4)
87 100 1

Review Final Fantasy XV Day One Edition (PS4)

Afgelopen week was het dan zover. Final Fantasy XV verscheen na een lang ontwikkelingsproces eindelijk in de winkels. Heeft Square Enix een nieuwe standaard voor Final Fantasy games weten af te leveren of stelt de game teleur? Je leest het hier.

De opening van Final Fantasy XV zet gelijk de toon. Een Final Fantasy voor beginners en de fans. Direct bij de start wordt duidelijk dat Final Fantasy XV het over een andere boeg gooit. Je start je avontuur met Prins Noctis en zijn drie beschermers én goede vrienden Ignis, Gladiolus en Prompto terwijl je op weg bent naar de bruiloft van Noctis en zijn verloofde Prinses Lunafreya van Nifleheim.



Stand By Me
Onderweg krijg je echter autopech en terwijl het viertal de auto naar een garage duwt begint op de achtergrond langzaam het nummer Stand By Me door Florence and the Machine te spelen. Dit liedje zet meteen de toon, aangezien Final Fantasy XV in grote lijnen een eerbetoon aan de band tussen vier vrienden is. Hoewel het spel de indruk wekt het een luchtige roadtrip gevuld met avonturen en gevechten zal zijn, blijkt dit uiteindelijk een beetje tegen te vallen. Ik zeg tegenvallen, maar dat is alleen maar omdat de openingsuren van de game een heerlijk luchtige en vermakelijke sfeer weten neer te zetten. De jongens plagen elkaar met woordgrapjes, ondersteunen elkaar tijdens de gevechten en het is die onderlinge verstandhouding die je de rest van het spel blijft waarderen. Je merkt alleen al snel dat veel van de opmerkingen in herhaling gaan vallen, waardoor het gevoel van immersie ook meteen een stuk minder wordt.

Op het gebied van gameplay is de grootste verandering dat je het spel hoofdzakelijk met een real-time vechtsysteem speelt. Voor mensen die iets meer van strategisch denken en hun zetten plannen houden, is er ook nog de wait mode, waarbij je tegenstanders pas bewegen wanneer jij dat doet. Persoonlijk vind ik het real-time vechtsysteem erg vermakelijk en heb ik het spel dus ook op de standaard manier doorlopen. Op het eerste gezicht lijkt het vechtsysteem niet bijster diepgaand, aangezien je in het begin van het spel een heel eind komt met simpel button-bashen. Maar na enkele uren spelen zul je merken dat het meer loont om je aanvallen af te wisselen door verschillende wapens te gebruiken, aanvallen te blokkeren door het vierkantje (X op de Xbox One) ingedrukt te houden en vervolgens te counteren met een Parry aanval.



It’s Some Kind of Magic
Ook het gebruik van magie is een beetje veranderd. Door elementen uit de omgeving te onttrekken kun je bliksem-, vuur- en ijsmagie verzamelen en deze door middel van Elemancy veranderen in magieaanvallen. Deze aanvallen moet je om de zoveel tijd opnieuw aanmaken, aangezien je maar een beperkt aantal spreuken in een flesje kunt verzamelen. Door specifieke voorwerpen aan de mix toe te voegen kun je extra effecten aan de spreuken toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan Poisoneffecten of een multicast van dezelfde spreuk. Ik vond deze toevoeging zelf niet bijster logisch en inzichtelijk, dus voor veel mensen zal het een kwestie van experimenteren worden. De spreuken zelf doen, afhankelijk van de manier waarop je ze gemaakt hebt, behoorlijk veel schade. Vuuraanvallen kunnen de vlaktes waarop je rondloopt ook in brand zetten, watermagie kan vuur doven en bliksem werkt goed op tegenstanders die nat zijn. De spreuken wijs je toe aan een van de toetsen van de vierpuntdruktoetsen waarna ze met een enkele druk op de knop uitgevoerd worden. Na elke spreuk moet je wachten tot je de volgende spreuk kunt uitvoeren, dus magie werd door mij meer gebruikt om een grote groep even uit te dunnen en gevechten wat sneller in mijn voordeel te beslechten.



Summon a go-go
Een ander bekend aspect van Final Fantasy is dat summons vaak in noodgevallen een enorme hoeveelheid schade aan tegenstanders toe kunnen brengen. In Final Fantasy XV worden de summons Astrals genoemd. Enorme wezens die met gemak het scherm vullen (en in veel gevallen zelfs buiten beeld vallen vanwege hun enorme formaat) zoals Bahamut, Leviathan en Ramuh zijn dan ook in het spel te vinden. Het is aanvankelijk niet echt duidelijk wanneer je de Astrals op mag roepen, aangezien het spel je dat niet uitlegt. In veel gevallen komt het neer op gevechten die langere tijd bezig zijn of waarbij je team in de gevarenzone qua HP zit en deze summons als een redder in nood het tij op het laatste moment nog kunnen keren. Hoewel het spel een handjevol van zulke geweldenaren voorbij laat komen vind ik het wel jammer dat je er als speler niet meer zeggenschap over hebt.



Time to kill
Grafisch is Final Fantasy XV een enorm sfeervolle game geworden. Dat zie je terug in de verscheidenheid aan locaties die je bezoekt, de vele details en particles die bij spreuken en summons zichtbaar worden en het mooie kleurgebruik. Vooral op 4K en met HDR ziet Final Fantasy XV er buitengewoon mooi uit. Toch zijn er ook wat kleine minpuntjes te vinden. Zo zien de kapsels van de hoofdpersonen er raar uit als er licht op valt. Ook is er een zekere mate van pop-in en textures die ingeladen worden in de omgeving zichtbaar. Het is nergens storend, maar wel merkbaar. Op de PS4 Pro is er naast de normale setting ook de keuze tussen een Lite mode (die de framerate opkrikt naar 60 FPS) en een 4K mode die op 30 FPS draait.

De vele locaties die je aandoet tijdens je avontuur komen in alle verschillende settings mooi uit de verf. Naast mooie beelden weet de muziek ook indruk te maken. Natuurlijk heeft Final Fantasy XV een eigen soundtrack die uitstekend bij de sfeervolle beelden past, maar naast nieuwe nummers biedt het rondrijden in je auto (de Regalia) je ook de mogelijkheid om soundtracks van vorige Final Fantasy games te beluisteren. Standaard heeft de auto de beschikking over de soundtrack van FFXIII en FFVII, dus er zijn een hoop bekende deuntjes te beluisteren op weg naar de vele bestemmingen die je aandoet.

Naast mooie muziekstukken is het ook goed om te weten dat het spel je de mogelijkheid biedt om verschillende voice-acting versies te kiezen. Ik heb zelf geen enkel probleem met de Engelse stemacteurs, maar de Japanse voice-actors hebben voor echte puristen soms de voorkeur. De lip-sync van de karaktermodellen is bij de Japanse voice-track ook iets natuurlijker, maar nergens is de Engelse versie echt storend te noemen.



A Rush of Blood to the Head
Op het gebied van content valt er genoeg te beleven. Het hoofdverhaal kun je als je een beetje doorzet in 25 uren uitspelen. Maar dan heb je wel een heel groot gedeelte van de side quests overgeslagen, weinig van de omgevingen verkend en nauwelijks tijd besteed aan het upgraden van de vele wapens die je op je avontuur kunt verzamelen. Ik moet wel bekennen dat ik na Chapter 9 van het verhaal steeds meer de indruk kreeg dat het verhaal de laatste paar hoofdstukken behoorlijk gehaast gepresenteerd wordt. Sommige personages worden qua motivatie niet echt goed belicht en voor je het weet raas je richting de eindstreep van de game toe. Hierdoor kreeg ik wel een beetje het gevoel dat de game behoorlijk afgeraffeld is. Het valt niet te ontkennen dat Final Fantasy XV enorm goed in elkaar steekt op het gebied van gameplay, content en graphics, maar het verhaal verdwijnt tijdens het spelen geregeld naar de achtergrond en bij de aftiteling had ik ook het gevoel dat het spel nog niet helemaal af was. Het eindresultaat is dat Final Fantasy XV je in een stroomversnelling naar het einde voert, waarbij het open wereld aspect van de game grotendeels wordt ingewisseld voor set-pieces en een sterke focus op het verhaal. Op dat punt lijkt de game toch een beetje in een spagaat te belanden. Enerzijds wil het een goed verhaal vertellen en anderzijds wil het graag een open wereld neerzetten. Het gevolg is dat beide aspecten een beetje tekort schieten. Na de aftiteling krijg je overigens nog de mogelijkheid om alle overgebleven side quests, hunts en andere activiteiten te voltooien en nog vele tientallen uren door te spelen.



Conclusie
Final Fantasy XV is niet helemaal wat ik ervan gehoopt had qua verhaal. Vooral de tweede helft van het spel raast echt richting de aftiteling en veel karakterontwikkeling die je verwacht blijft daarbij uit. Gelukkig is het spel op alle andere vlakken van een prima kwaliteit. De gameplay blijft leuk en afwisselend, grafisch maakt het spel indruk en de vele kleine beetjes fan-service toveren een glimlach op mijn gezicht die ik niet snel kwijtraak. Ik denk dat het lange ontwikkelingsproces toch een paar kleine littekens op de serie heeft achtergelaten, maar ondanks kun je gewoon niet om de kwaliteit van het totaalplaatje heen. Als je van het verkennen van uiteenlopende locaties houdt, real-time gevechten je wel trekken en je het niet erg vindt om met een semi-boyband rond te rennen, dan is Final Fantasy XV absoluut het proberen waard. Geef je de voorkeur aan tactisch spelen, je tijd nemen bij gevechten en een goed verhaal...ook dan zit je goed! In ieder geval de eerste acht hoofdstukken van het spel. Al met al is Final Fantasy XV een hele solide game geworden waar je vele tientallen, zo niet honderden, uren zoet mee kunt zijn. En dat was met de lange ontwikkelingstijd absoluut geen zekerheid.

 

Deze review is geschreven door Gerard Olsder.

 

Oordeel Final Fantasy XV Day One Edition (PS4)

  • Graphics 90
  • Gameplay 85
  • Originality 75
  • Sound 90
  • Replay 95
  • Eindcijfer 87

Aantal keer bekeken: 11024 

Laagste 1 prijzen voor Final Fantasy XV Day One Edition (PS4)

26.99 26.99 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com Partner 8.5
€  26.99€ 0.00   € 26.99

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Userverwijderd76
Userverwijderd76 ( 2167 ) 09-12-2016 01:00
Ik heb met ff15 hetzelfde als met mgs5, het ziet er goed uit en de gameplay is ok maar het mist echt een boeiend verhaal. Sidequests worden repetatief en ik ben al meerdere malen in slaap gevallen tijdens het spelen.

Wat dat betreft is the Witcher een mooi voorbeeld van hoe het beter kan.
avatar van Angel89
Angel89 ( 437   4) 09-12-2016 05:42
FF was een goede reeks toen het nog turn based was.
Heb de demo van FF 15 gespeeld was echt saai.
avatar van Hylian_Knight
Hylian_Knight ( 4242   34) 09-12-2016 07:19
Groot FF fan en mega enthousiast over deze titel. GotY voor mij .
avatar van RusTboy
RusTboy ( 1050   9) 09-12-2016 08:05
Quote:
Ik heb met ff15 hetzelfde als met mgs5, het ziet er goed uit en de gameplay is ok maar het mist echt een boeiend verhaal. Sidequests worden repetatief en ik ben al meerdere malen in slaap gevallen tijdens het spelen.

Wat dat betreft is the Witcher een mooi voorbeeld van hoe het beter kan.

lol bij mij juist andersom ;-)
avatar van Pug205GTi
Pug205GTi ( 4864 ) 09-12-2016 08:15
Quote:
FF was een goede reeks toen het nog turn based was.
Heb de demo van FF 15 gespeeld was echt saai.
De demo presenteert eigenlijk alleen een beetje de grafische pracht (vind ik) van het spel en niet echt representatief voor de uiteindelijke game. Tenminste ik heb maar 1 demo gespeeld waar je maar 1 vijand kon verslaan geloof ik en je in een treintje kon veranderen.

Ik vind het echt een top game. Zit pas 3 uur in de game waarvan ik 2 uur eigenlijk alleen maar gevist heb Ik dacht in het begin dat het vechten echt ruk zou zijn naar aanleiding van wat filmpjes die ik had bekeken maar het speelt erg lekker moet ik zeggen! Ook de grafische pracht, ik liet mijn Engelse vriend Ignis lekker touren in die auto en ik zat lekker rustig om mij heen te kijken, genieten van het uitzicht. Ik ga vanavond echt even verder met het verhaal want het heet geen 'Fishing with Final Fantasy'
avatar van KDBgames
KDBgames ( 595 ) 09-12-2016 08:16
Quote:
FF was een goede reeks toen het nog turn based was.
Heb de demo van FF 15 gespeeld was echt saai.
Uit de demo moet je echt niet je laatste conclusie trekken. Heb ook de demo gespeeld toen deze net online stond en vond deze ook super saai. Alleen het einde was leuk. Heb uiteindelijk toch de game op day one gehaald. Zit er nog steeds super veel van te genieten.

Natuurlijk, als live action rpg's je ding niet zijn moet je er ook niet aan beginnen. Persoonlijk ben ik er dol op
avatar van Crazymax
Crazymax ( 4746   6) 09-12-2016 08:46
Ik lees het niet want ik wil geen spoilers! Ik moet FF9 ooit nog afmaken en daarna is het de beurt aan 10...
avatar van Luna
Luna ( 2109 ) 09-12-2016 08:49
Quote:
het heet geen 'Fishing with Final Fantasy'
Niet? Damn dan speel ik het toch verkeerd..

Ik vind het in ieder geval een geweldige game. Het is niet perfect maar zeker wel een aanrader in mijn ogen. Persoonlijk vind ik deze combat-stijl ook veel fijner dan turn-based combat.
avatar van Niels
Niels ( 18307   1) 09-12-2016 09:03
Erg goede game!
Bij open world games als Assassins creed, Skyrim en zelfs MGS5 een beetje heb ik het idee dat ik van checkpoint naar checkpoint aan het wandelen ben en icoontjes van de map aan het afstrepen ben.

Deze game heeft meer in het gemeen met Witcher en Xenoblade X - ook wel icoontje op de map maar ik heb de neiging die compleet te negeren en verloren te raken in de spelwereld.

The witcher krijgt minpunten t.o.v. final fantasy XV door een gebrek aan Chocobos, maar kan niet tippen aan Xenoblade met zijn gigantische robots.

Het verhaal is iets beter in the Witcher 3, maar in vergelijking met de 3 A4tjes waar het verhaal van Xenoblade X uit bestaat is Final Fantasy XV een meesterwerk van een script.

Ik hoop dat er binnenkort eens wat open-world games gemaakt worden die iets hebben van 'F* it' en de spelers alles zelf laten ontdekken. Geen (side)quest logs, geen icoontjes met waar je heen moet en waar bepaalde dingen te vinden zijn, geen minimap - enkel een kaart en een compas. Met het compas weet je je orientatie en verder moet je zelf maar aan je omgeving zien waar je ergens op de kaart bent.

Zou dan tof zijn als je zelf op de kaart kon schrijven. Stel je vind een goedkope inn of een dungeon met vijanden die je niet aan kunt op dat moment, maar waar je later naar terug wilt - schrijf het gewoon op de kaart.

Op dit manier zouden spelers veel meer bezig zijn met de spelwereld en minder met het aftikken van een todo-list.
avatar van Soninlaw
Soninlaw ( 414 ) 09-12-2016 10:43
Belangrijk punt wat ik veel mensen vertel die overwegen om Final Fantasy XV te spelen en zeker een punt wat vermeld mag worden in reviews: Je MOET eerst Kingsglaive en Brotherhood zien voordat je aan het spel begint, simpel. Zo niet, mis je gewoon de complete basis van niet alleen het verhaal, maar ook de onderlinge verhoudingen tussen de 4 gasten.

Quote:

Zou dan tof zijn als je zelf op de kaart kon schrijven. Stel je vindt een goedkope inn of een dungeon met vijanden die je niet aan kunt op dat moment, maar waar je later naar terug wilt - schrijf het gewoon op de kaart.

Wie vragen we als we de weg niet meer weten? DE KAART!!! DE KAARTTT!!

Op de kaart op de kaart op de kaart op de kaart ... OP DE KAAARRRRRRTTTTT!!!
avatar van EXIA112
EXIA112 ( 779 ) 09-12-2016 13:24
Ik schaam me dat ik de deluxe edition heb en het spel nog niet heb aangeraakt
avatar van RusTboy
RusTboy ( 1050   9) 09-12-2016 14:05
Quote:
Ik schaam me dat ik de deluxe edition heb en het spel nog niet heb aangeraakt

Hahaha kan gebeuren toch. Ik heb FF13-2 ook nog geseald liggen.
avatar van Snakesonic
Snakesonic ( 997   1) 09-12-2016 14:23
Quote:
Ik heb met ff15 hetzelfde als met mgs5, het ziet er goed uit en de gameplay is ok maar het mist echt een boeiend verhaal. Sidequests worden repetatief en ik ben al meerdere malen in slaap gevallen tijdens het spelen.

Wat dat betreft is the Witcher een mooi voorbeeld van hoe het beter kan.

Oeeh, dan ben ik bang dat FF15 niets voor mij is.
Ik vond MGS5 namelijk ook niets en dat zeg ik als groot MGS fan.
avatar van Userverwijderd76
Userverwijderd76 ( 2167 ) 09-12-2016 14:54
Quote:
[..]


Oeeh, dan ben ik bang dat FF15 niets voor mij is.
Ik vond MGS5 namelijk ook niets en dat zeg ik als groot MGS fan.

Snake eater all the way
avatar van FreakGIB
FreakGIB ( 321 ) 09-12-2016 15:22
Quote:
Erg goede game!
Bij open world games als Assassins creed, Skyrim en zelfs MGS5 een beetje heb ik het idee dat ik van checkpoint naar checkpoint aan het wandelen ben en icoontjes van de map aan het afstrepen ben.

Deze game heeft meer in het gemeen met Witcher en Xenoblade X - ook wel icoontje op de map maar ik heb de neiging die compleet te negeren en verloren te raken in de spelwereld.

The witcher krijgt minpunten t.o.v. final fantasy XV door een gebrek aan Chocobos, maar kan niet tippen aan Xenoblade met zijn gigantische robots.

Het verhaal is iets beter in the Witcher 3, maar in vergelijking met de 3 A4tjes waar het verhaal van Xenoblade X uit bestaat is Final Fantasy XV een meesterwerk van een script.

Ik hoop dat er binnenkort eens wat open-world games gemaakt worden die iets hebben van 'F* it' en de spelers alles zelf laten ontdekken. Geen (side)quest logs, geen icoontjes met waar je heen moet en waar bepaalde dingen te vinden zijn, geen minimap - enkel een kaart en een compas. Met het compas weet je je orientatie en verder moet je zelf maar aan je omgeving zien waar je ergens op de kaart bent.

Zou dan tof zijn als je zelf op de kaart kon schrijven. Stel je vind een goedkope inn of een dungeon met vijanden die je niet aan kunt op dat moment, maar waar je later naar terug wilt - schrijf het gewoon op de kaart.

Op dit manier zouden spelers veel meer bezig zijn met de spelwereld en minder met het aftikken van een todo-list.
Misschien is dark souls wat voor je
Geen echt verhaal geen icoontjes waar je heen moet en niemand die je hand vast houd gewoon zoek het maar uit en zie maar welke kant je op gaat.
avatar van Niels
Niels ( 18307   1) 09-12-2016 15:28
Quote:
[..]

Misschien is dark souls wat voor je
Geen echt verhaal geen icoontjes waar je heen moet en niemand die je hand vast houd gewoon zoek het maar uit en zie maar welke kant je op gaat.

Dark souls is dan weer best lineair - met altijd een route om te volgen (met afsplitsingen, oké - maar je komt meestal op je gekozen pad bij hetzelfde uit) en ik ben meestal niet echt in de stemming voor de grimmige sfeer.

Nee, ik heb het echt over een grote open RPG wereld á la Witcher 3, Elder scrolls, FF XV of Xenoblade X - maar dan zonder minimap en mission log en icoontjes op de kaart.

Maar dan mét een verhaal. Zoals The Witcher 3 heeft. En die-hard fans blijven claimen dat Elder scrolls heeft. En die-hard fans hopen dat het Xenoblade X vervolg misschien wel zou hebben.
avatar van Ice-T
Ice-T ( 1682 ) 10-12-2016 10:08
Ik kan me niet zo vinden in deze review.
Zelf ben ik in ongeveer 10 uur door chapters 1-12 gelopen en zit nu terug in de open wereld wat te levellen om 13 te verslaan. Dus voor mijn gevoel is het spel te kort.
Het verhaal vindt ik ook erg oppervlakkig en dit is ook waardoor ik zelf niets met de karakters heb, als er dan iets gebeurd voel ik daar weinig bij in tegenstelling tot xiii waar lightning in het kristal verdwijnt. Dit komt ook omdat ze verwachten dat je kingslaive film gezien moet hebben.
De side quests bestaan vooral uit het ga hier naartoe en slacht een monster, wat op de duur saai wordt.
Als laatste is de combat veel te hack n slash geworden, waar je bij voorgaande delen strategisch moest vechten met paradigm shifts, buffen, debuffen is het nu veel meer hakken geworden, en doordat de ai van je maten dramatisch is gaan ze supersnel dood. Ze duiken amper weg voor aanvallen en blocken niks.

Ik zou het spel een 7.5 geven, overall vind ik dat ze te ver weg zijn gegaan van wat een final fantasy zou moeten zijn.
avatar van Huntingmoon
Huntingmoon ( 213   1) 11-12-2016 10:13
Overal lees ik sidequests eentonig zijn. Ben ik het niet mee eens, zo heb je een serie sidequests om foto's te maken, om dingen te doden, om inspecties uit te voeren, dungeons te exploren, vissen en eten klaarmaken, je kan je wapens upgraden en upgrades verzamelen voor je auto. Er zijn genoeg sidequests en diversiteit. Tijdens deze sidequests zie je een interactie die de band nog sterker maakt tussen de 4 waar deze game het van moet hebben.

Het verhaal is in mijn mening goed en ik vind het geweldig, echter is het jammer dat je brotherhood, kingsglaive en het spel moet spelen om de complete ervaring te beleven. Kijk je brotherhood niet mis je veel achtergrond informatie van Ignis, Gladio en Prompto en wat hun band met Noctis is... Kijk je Kingsglaive niet dan weet je kortom niet wat er eigenlijk heeft afgespeeld waarom ze worden opgejaagd. De sidequests zijn hier ook heel belangrijk omdat je door die te doen friend related sidequests krijgt waardoor de band nog duidelijker word.

Combat.. Ik ben gek op hack and slash en kan me hier in vinden maar was niet helemaal weg van het systeem zoals het is. Magic werkt niet op de manier zoals ik het zou willen. Dat ik fire cast en alles staat in brand inclusief mijn allies dwingt mij om het niet te gebruiken. Dit zou meer gecompenseerd kunnen worden door Fire-blade, Ice-Blade etc maar wapens zijn er maar weinig in het spel...

Het lijkt alsof de game door 2 studios is gemaakt waar een deel a los van deel b is ontwikkeld. Ik gok dat dit te maken heeft van de overgang van PS3 naar PS4 en van XIII spin off naar een stand alone deel. Jammer dat het tenkoste is gegaan van een game met veel meer potentie. Main story is voor mijn gevoel veelste kort maar ik stop daarom zoveel mogelijk tijd in de sidequests om het uit te smeren zodat je voor je gevoel er langer mee kan doen.

Het neemt niet weg dat het spel ontzettend mooi is en een unieke ervaring is. Na mijn mening is geen enkel spel de moeite waard om 10 jaar op te wachten. Desondanks is het een zeer geslaagde game geworden en ben ik tevreden naar het teleurstellende verhaal van XIII en over lightning returns daar wil ik geen woorden aan vuil maken.... Zeker een 8,5
avatar van Huntingmoon
Huntingmoon ( 213   1) 11-12-2016 10:34
Quote:
FF was een goede reeks toen het nog turn based was.
Heb de demo van FF 15 gespeeld was echt saai.
Demo geeft geen goed beeld van de daadwerkelijke game. Ik heb alle demo's gespeeld en die vond ik net als jou helemaal niks. De game zelf is niets als de demo's je doen denken.