Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Fire Emblem: Three Houses (Switch)
90 100 1

Review Fire Emblem: Three Houses (Switch)

De Fire Emblem spellen bevatten vaak oorlogen waarin veel gevochten wordt. Aan jou is het dan de taak om jezelf en je team hier heelhuids doorheen te loodsen. Tijdens en na deze gevechten kom je steeds meer te weten over je teamleden en raak je steeds meer aan ze gehecht. Op het slagveld kun je ze natuurlijk ook zomaar verliezen, wat dan vaak extra veel pijn doet. In het laatste deel van de serie, Fire Emblem: Three Houses, voor de Nintendo Switch staat het zorgen voor je team nog centraler.


Drie huizen
In Three Houses leer je de teamleden niet alleen beter kennen, je wordt hun mentor en probeert ze klaar te stomen voor de harde buitenwereld. Je wordt bij toeval professor op de Officer’s Academy, een school waar allerlei studenten uit het land naartoe gaan. De studenten zijn allemaal onderverdeeld in drie verschillende huizen en ieder huis heeft zijn eigen leider. Dit doet een beetje aan Harry Potter denken. De leiders zijn Claude, van The Yellow Deer’s, Dmittri van The Blue Lions en Edelgard van The Back Eagles. Deze leiders van de huizen zijn zeer belangrijk voor de toekomst van de wereld van Fodlan. Aan jou vervolgens de keuze welk huis je wilt gaan leiden. De keuze van het huis heeft gevolgen voor het verhaal. Het zijn niet drie compleet verschillende verhalen, maar er zitten zeker genoeg verschillen tussen. Ieder huis bevat studenten uit alle lagen van de bevolking, zowel nobellieden als het gewone volk worden vertegenwoordigd. Iedere student heeft zijn eigen achtergrond wat hem/haar uniek maakt en gevormd heeft tot wie hij/zij nu is. De studenten zien groeien, zowel persoonlijk als in hun vaardigheden, is een van de beste dingen in Three Houses, maar het kan ook best confronterend zijn. Jij kunt als professor alleen maar wijsheid overbrengen en soms moeten de studenten gewoon leren van hun eigen fouten. 


De Officer’s Academy
Je zult veel tijd doorbrengen op de Officer’s Academy. Je kunt namelijk vrij rond bewegen op de school. Tussen de gevechten door kun je de studenten opzoeken om verschillende activiteiten met ze te gaan doen. Deze activiteiten bestaan bijvoorbeeld uit het delen van een maaltijd, zingen in een koor of thee drinken. Het doen van activiteiten zorgt ervoor dat de studenten vrolijker worden en het is belangrijk om je studenten tevreden te houden. Als de studenten namelijk ontevreden zijn, willen ze geen lessen volgen en kun je hun vaardigheden niet verbeteren. Iedere activiteit die je onderneemt met een student heeft óf gevolgen voor hun blijdschap óf voor een van hun vaardigheden. Als professor maak je dus veel keuzes voor de studenten, echter komen de studenten soms zelf ook met verzoekjes voor hun training. Zo kan een student zeggen dat hij zich wil focussen op paardrijden en heb je vervolgens de keuze om dit toe te staan of niet. Tijdens het vrij bewegen op de Officer’s Academy kun je niet ongelimiteerd activiteiten ondernemen met je studenten. Sommige activiteiten kosten punten en je hebt maar een beperkte hoeveelheid punten tot je beschikking. Zo word je gedwongen om keuzes te maken, wat soms nog best lastig kan zijn met alle aanwezige mogelijkheden.


Op het slagveld
Als professor ben je niet alleen aan het lesgeven. Je zult de studenten ook moeten leiden tijdens de gevechten.  Met de gevechten kun je hun vaardigheden vergroten, waardoor ze misschien wel naar een andere class kunnen. Er zitten veel verschillende classes in Three Houses, zoals we gewend zijn van de serie. Voorbeelden van de classes zijn zwaardvechter, magiër of paladijn. Om een class te kunnen worden moet de student voldoen aan de vaardigheidseisen. Zo kan een student die goed is met zwaardvechten geen magiër worden, om maar een voorbeeld te noemen. Hier komt jouw rol als professor en mentor weer om de hoek kijken. Jij bepaalt met welke wapens jouw studenten vechten en daarmee wat de studenten kunnen worden. Natuurlijk hebben de studenten wel een aanleg voor een bepaald wapen en daarmee indirect ook bepaalde classes, maar je hoeft je hier niet per se aan te houden.

Three Houses is nog steeds een strategische RPG, wat er op neer komt dat ieder personage zich over een raster voortbeweegt. Personages kunnen alleen aanvallen als de vijanden binnen hun bereik staan. De grootste verandering is het verdwijnen van de klassieke wapen driehoek. De keuze van het wapen is nog steeds erg belangrijk, maar de hoeveelheid schade die wordt uitgedeeld hangt af van het type tegenstander (denk aan vliegend, of zwaar bepantserd) of het type materiaal waar de vijand gevoelig voor is. Zo kan een stalen boog veel meer schade doen tegen bepaalde vijanden dan dat je zou kunnen doen met een ijzeren boog. Deze toevoeging voelt natuurlijker aan dan het steen-papier-schaar model dat voorheen werd gebruikt.


Veranderingen op het slagveld

Ieder personage kan nu ook gebruikmaken van zogenaamde combat arts. Combat arts zijn speciale aanvallen die meer van de duurzaamheid van het wapen vragen. Het wapen zal dus sneller breken bij veelvuldig gebruik van deze vaardigheden. Maar ze kunnen je wel net dat extra beetje voordeel opleveren in een gevecht. Naast de combat arts kan er voor ieder personage ook een Battalion gehuurd worden. Battalions zijn een groep soldaten die schade blokkeren, status effecten overbrengen of de vijand een bewegingsrestrictie opleggen. De Battalions bestaan bijvoorbeeld uit een groep magiërs of boogschutters. Je staat vrij in de keuze om Battalions toe te wijzen, echter kunnen ze maar een beperkt aantal keer gebruikt worden tijdens een gevecht.

Battalions zijn een erg goede toevoeging en ik begon er ook snel meer gebruik van te maken, ze waren voornamelijk handig in gevechten tegen beesten en draken. Het gebruik is echter wel risicovol. De kans dat ze raken is minder groot, maar je riskeert geen tegenaanval van de vijand. Er is echter nog wel een klein minpuntje aan de gevechten. De slagvelden waarop je vecht, worden op een gegeven moment een beetje repetitief. Hier had nog wat meer variatie in kunnen zitten. Ik heb me hier niet heel erg aan gestoord, vaak was ik te druk bezig met de progressie van mijn studenten., maar op een gegeven moment begon het me toch op te vallen. Traditioneel gezien keren gevallen studenten niet meer terug en ben je deze dus echt kwijt. Dat was in voorgaande delen met een lagere moeilijkheidsgraad al verleden tijd en deze mogelijkheid is er nu nog steeds. Omgebrachte studenten keren dan na het gevecht weer terug. Maar nu is er ook een terugspoelfunctie om een paar zetten terug te gaan. Deze functie is tijdens een gevecht beperkt te gebruiken, maar het is wel handig als je een stomme fout hebt gemaakt. 


Conclusie
Fire Emblem: Three Houses is erg ambitieus en neemt meer risico dan voorgaande delen in de serie. Dit risico pakt gelukkig zeer goed uit. De manier waarop jouw rol als professor in het verhaal en de gameplay is verweven is ronduit fantastisch. De nieuwe toevoegingen aan het gevechtssysteem zorgen ervoor dat alles fris blijft. Ik heb ook nog nooit zoveel om mijn personages gegeven in een Fire Emblem spel als in Three Houses. Al met al is Three Houses gewoon een uitstekend Fire Emblem spel, dat ik zeker aan kan raden aan iedereen die de franchise altijd al interessant vond en met name aan gamers die voorgaande delen al gespeeld hebben.    
 

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

 

Oordeel Fire Emblem: Three Houses (Switch)

  • Graphics 90
  • Gameplay 90
  • Originality 90
  • Sound 90
  • Replay 90
  • Eindcijfer 90

Aantal keer bekeken: 15100 

Laagste 2 prijzen voor Fire Emblem: Three Houses (Switch)

48.00 59.88 2
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 9.9
€  48.00€ 0.00   € 48.00
Gameshop Twente 8.5
€  54.00€ 5.88   € 59.88

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Snakesonic
Snakesonic ( 1017   1) 05-08-2019 22:09
In mijn 4 uur met de game vind ik de SRPG-gameplay en de hogwarts-simulator nog niet zo goed met elkaar verweven, maar we zullen zien.
avatar van Gunghir
Gunghir ( 6150   18) 05-08-2019 23:26
boring simulator 2019
avatar van Black Dynamite
Black Dynamite ( 314 ) 05-08-2019 23:52
Wat mij betreft een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de 3DS delen. Fire Emblem draait al een tijdje vooral om character building, zowel qua plot als voor de gevechten, en de rol van leraar spelen sluit hier perfect bij aan. Het Persona-achtige time management werkt hier ook goed bij. Het helpt ook dat de kwaliteit van het schrijfwerk een flinke sprong heeft gemaakt. Het is geen perfecte game, vooral op UI gebied hadden dingen beter kunnen zijn en ook zijn de huidige difficulty opties te eenvoudig. Zelfs zonder grinding opties op hard is er een flink snowball effect. Verder heb ik er tot nu toe verdomd weinig op aan te merken.

Bij mij is Fire Emblem altijd een van die zeldzame franchises geweest waar ik de individuele games niet zo hoog heb staan, maar de serie als geheel wel. Three Houses lijkt echter wel een van mijn favoriete games allertijden te gaan worden.
avatar van Hinade
Hinade ( 685 ) 06-08-2019 03:26
Quote:
Wat mij betreft een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de 3DS delen. Fire Emblem draait al een tijdje vooral om character building, zowel qua plot als voor de gevechten, en de rol van leraar spelen sluit hier perfect bij aan. Het Persona-achtige time management werkt hier ook goed bij. Het helpt ook dat de kwaliteit van het schrijfwerk een flinke sprong heeft gemaakt. Het is geen perfecte game, vooral op UI gebied hadden dingen beter kunnen zijn en ook zijn de huidige difficulty opties te eenvoudig. Zelfs zonder grinding opties op hard is er een flink snowball effect. Verder heb ik er tot nu toe verdomd weinig op aan te merken.

Bij mij is Fire Emblem altijd een van die zeldzame franchises geweest waar ik de individuele games niet zo hoog heb staan, maar de serie als geheel wel. Three Houses lijkt echter wel een van mijn favoriete games allertijden te gaan worden.

Ben hier bijna helemaal mee eens. De 2 grootste minpunten zijn ook inderdaad de difficultys te makkelijk ook al doe je niet alle extras en de presentation. Gelukkig komt er een update met Lunatic dus gebruik ik die wel voor mijn 2de house. Mijn favoriete Fire Emblem zijn atm Radiant Dawn en Echoes: Shadows of Valentia (en Tokyo Mirage Sessions #FE als we die meetellen). Maar Three Houses tot nu toe komt daar heel dichtbij, ben benieuwd hoe het spel verder is.
avatar van Johandy
Johandy ( 4138   6) 06-08-2019 05:37
Ik kan me goed vinden in de review. Zelf tot nu toe 10 uur gespeeld. Met name lekker op de bank in handheld mode.

Of dit de beste fire emblem is? Dat weet ik pas als ik het heb uitgespeeld. Er zit ook een online mode in die ik nog niet heb uitgeprobeerd. Het verhaal, sfeer en graphics zijn erg goed.
avatar van Jaina-Emily
Jaina-Emily ( 2012 ) 06-08-2019 07:20
Ik twijfel echt. Mijn laatste Fire Emblem waren op de Cube en GBA. De story is soms iets wat langdradig en overdramatisch in FE.. Zie nog wel >_<

Voor nu vermaak ik me al jaren met Disgaea. Dus ik kom toch wel aan mijn tactical RPG fix <3
avatar van Stef
Stef ( 3350   3) 06-08-2019 10:55
Quote:
Ik kan me goed vinden in de review. Zelf tot nu toe 10 uur gespeeld. Met name lekker op de bank in handheld mode.

Of dit de beste fire emblem is? Dat weet ik pas als ik het heb uitgespeeld. Er zit ook een online mode in die ik nog niet heb uitgeprobeerd. Het verhaal, sfeer en graphics zijn erg goed.

Online mode is vrijwel niks.
Er zijn max 4 andere spelers in je monastery waarvan je spullen kan kopen, ze kan inhuren en je een soort 'verstoppertje' mee kan doen.
avatar van Skirroz_VG
Skirroz_VG ( 725 ) 06-08-2019 12:04
Mijn eerste Fire Emblem en vind het echt een geweldig spel. Voor dit soort games heb ik mijn Switch gehaald!
avatar van Nonexistinghero
Nonexistinghero ( 496   1) 06-08-2019 18:27
Een 90 voor graphics terwijl die bar en barslecht zijn. Alleen de aankomende Pokemon games hebben nog slechtere graphics als het gaat om 1st party Switch games. Ik zeg niet dat de game slecht is, maar grafisch is het maximaal een vijfje.
avatar van Saego
Saego ( 1960   1) 06-08-2019 18:42
Quote:
Een 90 voor graphics terwijl die bar en barslecht zijn. Alleen de aankomende Pokemon games hebben nog slechtere graphics als het gaat om 1st party Switch games. Ik zeg niet dat de game slecht is, maar grafisch is het maximaal een vijfje.

Mooie mening.
avatar van Arcadia
Arcadia ( 1057 ) 06-08-2019 19:20
Quote:
Een 90 voor graphics terwijl die bar en barslecht zijn. Alleen de aankomende Pokemon games hebben nog slechtere graphics als het gaat om 1st party Switch games. Ik zeg niet dat de game slecht is, maar grafisch is het maximaal een vijfje.

Ben het wel met je eens, dit zijn x360/ps3 graphics. Niet dat ik het erg of storend vind, al merk ik wel dat de switch soms hapert bij de wat spectaculairdere momenten. Ik zou eerder richting de 7 gaan.
avatar van Arcadia
Arcadia ( 1057 ) 07-08-2019 11:54

Nee hoor, ik heb ook niet gezegd dat het verbazend is, als je echter kijkt naar wat Nintendo uit de switch wist te toveren met botw en mario odyssey, dan weet ik dat ik qua graphics op de schaal bij de switch die games een 10 zou moeten geven. En daar komt deze game niet echt in de buurt van, ik vind de graphics niet storend, maar ik weet wel dat het beter geoptimaliseerd kon worden. En waarom vergelijk je de release op de switch niet met hedendaagse consoles i.p.v. releases op een handheld met een 240p-scherm met de kracht van de n64. Ik ben een groot Fire Emblem fanaat, maar laten we eerlijk zijn. Het is niet de allermooiste game, alhoewel de stijl van de graphics perfect past bij de game.
avatar van Ktugach
Ktugach ( 21644   510) 08-08-2019 09:51
Rol: Administrator
Graag weer over deze game, rest bespreken jullie maar op het forum.
avatar van Nrg50
Nrg50 ( 1055 ) 11-08-2019 08:01
"Zo kan een stalen boog veel meer schade doen tegen bepaalde vijanden dan dat je zou kunnen doen met een ijzeren boog."
Wat is het verschil??
avatar van Caelum
Caelum ( 447 ) 11-08-2019 11:14
Quote:
"Zo kan een stalen boog veel meer schade doen tegen bepaalde vijanden dan dat je zou kunnen doen met een ijzeren boog."
Wat is het verschil??

Staal is een mix van ijzer en koolstof. Dat is het basisverschil. Maakt het eindproduct sterker.
avatar van TheMenace17
TheMenace17 ( 647 ) 27-11-2019 18:25
voor een rpg liefhebber een goeie game met name persona fans maar als een fire emblem game die titel is naar mijn mening al jaren geleden verloren gegaan na 3ds awakening.

als je een fan bent van de oude serie is het toch best wel weg kijken waar de serie heen is gegaan maar het is wel een type rpg die veel mensen trekt tenopzichte van het origineel.

Prima game voor rpg liefhebbers maar voor oude fans van de serie wellicht een facepalm want uiteraard heb je ook oude fans die het wel waarderen.

gameplay is er ansich wel maar het hele leraar student gebeuren harry potter vibe.

Fire emblem draaide altijd om simpele maar serieuze verhaal lijn. minimale character developement en gewoon extreem zuinig met je items omgaan door het verhaal heen. beperkte exp etc etc de verhaal lijn en bad guys in de oudere games waren ook interssanter dan in de nieuwere games waarbij het gewoon een hot mess is geworden

serieuze tactische serie waar ik altijd met respect naar tegenaankeek een van mijn favoriete series even als advance wars en dat het eindigt in een waifu simulator ala 2019. Ik dacht eigenlijk niet dat het extremer ging worden dan fates maar het is ze toch gelukt petje af nintendo mijn complimenten.

Ik vind het zelf wel jammer waar de serie heen is gegaan. serieuze middeleeuwse oorlogs game naar eten zingen en lesgeven aan/met je studenten. character dev was er vroeger ook maar het was minimaal en zeker niet een groot deel als met de nieuwe games.

de gba wii en gamecube en ds games waren zo goed. awakening kon nog net. hoewel de difficulty al wat minder was. het waifu gebeuren was daar nog een stuk minder al was het een stuk meer dan voorgaande delen het was toen nog acceptabel. Een serie die voor mij in het heden niet meer serieus te nemen is jammer.

jammer dat de fire emblem console game niet zo was als radiant dawn of path of radiance. ik snap de beslissing wel waifu sims verkopen nu eenmaal goed niks aan te doen. Hoe deze serie ooit is geeindigd met het school thema was dat er wel in de middeleeuwen? zeker gezien de historie hoe de oudere games zijn geweest in het verhaal. Ik ben daarom erg benieuwd of nintendo mij van mijn stoel af kan laten vallen in het volgende deel. Ik acht die kans zeer groot na tree houses
avatar van Louisetsundere
Louisetsundere ( 899 ) 27-11-2019 21:00
The menace perfecte beschrijving, ik vind de oude spellen dan ook leuker. Niet dat ik de nieuwe niet waardeer maar meer een simgame ofzo ipv de true rpg en waar je iedereen moest laten leven om het verhaal te hebben..

Awakening heb ik ook niet lang gespeeld, idem voor fates en three houses heb ik geprobeerd bij vriend en lijkt mij wel leuk maar heeeel makkelijk
avatar van Doobieters
Doobieters ( 30036   302) 27-11-2019 21:09
Hoe is de Wii Fire Emblem eigenlijk?