Giana Sisters (NDS)
74 100 1

Review Giana Sisters (NDS)

Mario. De loodgieter van Nintendo. Iedereen kent hem wel. Sluit nu eens je ogen. Verander in gedachten Mario in een meisje, de lopende paddenstoelen in uilen, de geldstukken in diamanten en de eindbaas in een krokodil, en je hebt Giana Sisters. In de jaren tachtig heeft dit spel even het licht mogen zien, totdat Nintendo een rechtzaak won en het spel vanwege de grote gelijkenis met Mario Bros van de markt moest worden gehaald. Maar nu zijn ze terug, en nog wel op de Nintendo DS. Is dit spel de moeite waard? Of hebben we hier te maken met een slap aftreksel van Mario?

Platformgame
Giana Sisters is een platformgame waarbij je binnen de tijd een level moet hebben doorlopen. Er zijn acht werelden met elk tien levels. Tijdens een level kun je diamanten verzamelen. Honderd blauwe diamanten levert een extra leven op, en de rode diamanten heb je nodig om een bonuslevel vrij te spelen. Pas als je alle rode diamanten van negen levels hebt verzameld, heb je toegang tot een tiende level, het bonuslevel. In dit bonuslevel zijn extra veel diamanten (en dus levens) te behalen, maar je kunt wel doodgaan.

De tijdsdruk is eigenlijk niet aanwezig. De levels zijn erg kort, en mocht je iets hebben gemist, dan heb je alle tijd om terug te lopen. Voor je het weet, ben je al bij level dertig beland. Moeilijk zijn de levels ook niet. De eerste tientallen levels loop je zo door, met af en toe een lastige sprong of een beestje dat plotseling voor je neus staat. Daarna wordt de uitdaging iets groter, maar pas bij de laatste tien levels is het echt doorzetten geblazen.

Kan ik ook nog iets?
Tijdens het spel heb je meerdere hulpmiddelen bij de hand. Een grote bal zorgt ervoor dat je ‘punk’ wordt. Als punker heb je de mogelijkheid om rotsblokken stuk te slaan door ertegenaan te springen, en kan je vuurballen schieten naar je vijanden. Mocht een vijand je raken, dan raak je alleen je punkeigenschappen kwijt, en niet je leven. Af en toe kom je een kauwgomballenautomaat tegen. Als je een kauwgombal eet, kom je in een bubbel terecht, waarmee je kunt vliegen. De besturing is heel simpel, of je houdt de bal in de lucht door middel van de A-knop, of je blaast in je microfoon. Dit laatste klinkt leuk, maar een druk op de knop blijft makkelijker. Ook frisdrankflessen zijn van nut. Hiermee kun je stenen muren omverblazen en vlammen doven.

Kunnen mijn vijanden iets?
Niet alle vijanden zijn eenvoudig te verslaan. Uilen zijn het makkelijkst, één keer springen op hun kop, en ze komen voorlopig niet meer bij. Daarnaast heb je oogbollen die wat sneller bewegen, wat vliegende vijanden, al dan niet uitgerust met een geweer, en piranha’s. Die laatste zijn ongevoelig voor alles wat je doet, dus de enige oplossing is over ze heen springen en uit de buurt van de scherpe tanden blijven.

En dan natuurlijk de eindbaas! Na tien levels kom je bij het spannende moment: er wacht een grote vliegende krokodil op je! Heel indrukwekkend, maar je komt er al snel achter dat hij eigenlijk niets voorstelt. Het is jammer dat de eindbaas niet opvallend moeilijker wordt naarmate je verder komt in het spel.

Wat wel leuk is, zijn de verschillende werelden. In tegenstelling tot veel andere spellen is het klimaat niet altijd goed en doorloop je meerdere levels in de regen. Dit maakt niets uit voor het spelen, maar is een leuk detail. De bonuswereld speelt zich in de wolken af, dus goed springen van de ene wolk naar de andere is hierbij erg belangrijk. Er zitten meerdere frustrerende sprongen in het spel, waarbij je steeds net niet de overkant haalt. Of je stoot je hoofd waardoor je naar beneden stort, of er komt net een vliegende vijand aan, maar de sprong wil maar niet lukken. Gelukkig kun je dan altijd de DS even aan de kant leggen, want het spel wordt na elk level opgeslagen. Daarnaast hebben de wat grotere levels (voor zover je levels langer dan een minuut groot kunt noemen), een extra opslagpunt halverwege het level in de vorm van een bloem. Meestal volgen deze opslagpunten na een ‘ uitdaging’.

Speciaal voor de DS?
Dit spel is speciaal uitgekomen voor de Nintendo DS. Toch wordt er weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheden die de DS biedt. Het blazen in de microfoon om de ballon de lucht in te krijgen klinkt leuk, maar om de ballon echt goed te kunnen besturen, is het wel zo prettig om de DS iets verder van je gezicht af te hebben. Daarnaast wordt de stylus eigenlijk minimaal gebruikt. Het spel speelt zich af op het bovenste scherm. Op het onderste scherm kun je de tijd zien lopen, het aantal diamanten zien dat je hebt verzameld, en kun je je kauwgombal/frisdrankfles activeren. Dit laatste is eigenlijk het enige moment waar je de stylus echt nodig hebt. De besturing van je poppetje gaat door middel van de pijltjesknoppen, en het activeren van verschillende mogelijkheden, zoals springen en vuurballen gooien, doe je door middel van de ABXY knoppen.

Grafisch is het spel niet heel bijzonder, maar door de felle kleuren ziet het er vrolijk uit. De muziek is hetzelfde gebleven door de jaren heen, dus herkenbaar voor de mensen die het spel nog uit de jaren tachtig kennen.

Ondanks de grote overeenkomsten met Mario Bros, is ook dit spel al snel verslavend. In het begin vergelijk je alles wat je tegenkomt met Mario, maar al snel ben je gewend aan uiltjes, piranha’s en diamanten, en gaat het alleen nog maar om het verzamelen van de rode diamanten en het uitspelen van een level. Een leuke toevoeging zijn de originele levels uit de jaren tachtig, die je alle dertig moet doorlopen om het spel uit te spelen. Ondanks de korte levels en de lage moeilijkheidsgraad, is dit toch een heerlijke game voor alle liefhebbers van platformgames.

Deze game is gereviewed door Jorieke

Oordeel Giana Sisters (NDS)

• Originality 50