James Bond Legends (Xbox360)
45 100 1

Review James Bond Legends (Xbox360)

Skyfall is alweer het 23ste deel in de James Bond-serie en komt precies vijftig jaar na Dr. No, de eerste film uit de reeks. Om dit heugelijke moment te vieren komt ontwikkelaar Eurocom met 007 Legends. Aangezien ik met veel plezier hun voorganger GoldenEye 007: Reloaded (de HD-remake van de Nintendo 64-klassieker) heb gespeeld en gerecenseerd, was ik zeer benieuwd of deze opvolger het goede niveau heeft voortgezet. Mijn grote vraag: is Eurocom erin geslaagd om de legendarische filmavonturen van Bond goed en adequaat te verwerken?

Free fall

Het spel start met een scène uit de aankomende film Skyfall. Bond stoeit met een van zijn vijanden op een rijdende trein en wordt door een vizier in de gaten gehouden. Deze sniper krijgt goedkeuring om te schieten en raakt onze favoriete geheim agent, waardoor hij van de trein valt en in het water terechtkomt. In een flits schiet zijn leven aan hem voorbij en wordt een typerende Bondtrailer ingezet. Onder begeleiding van de originele filmmuziek van Goldfinger begin je aan je eerste missie.

Na deze intro-animatie kom je direct middenin het verhaal terecht. Voor fans van de serie is het een blij weerzien met  oude bekenden zoals Oddjob, Pussy Galore en Auric Goldfinger. Voor niet-kenners is het wat lastiger om het verhaal op te pikken. Aangezien je zonder duidelijke toelichting start aan je avontuur, begin je nogal onwennig aan een soort arcade-missie waarin je zo snel mogelijk van A naar B moet gaan en in de tussentijd nog even wat poppetjes  moet neerschieten. Met Daniel Craig in de hoofdrol in plaats van de originele acteur Sean Connery, blijft het typische Bond-gevoel, wat de game suggereert in huis te hebben, helaas uit. De hedendaagse gadgets zoals een smartphone om systemen te hacken en een radarhorloge met ingebouwde laserstraal helpen ook niet echt mee en zorgen ervoor dat de charme van de film uit ’64 verloren raakt. Als klap op de vuurpijl blijkt niet Daniel Craig zelf, maar een andere acteur de voice-acting ingesproken te hebben. Het lijkt erop alsof er geen serieuze poging  is ondernomen om de historische Bond-avonturen fatsoenlijk te 'vergamen'.

Mission Failed
Naast Goldfinger zijn ook On Her Majesty’s Secret Service, Moonraker, Licence to Kill en Die Another Day te spelen. Skyfall komt hier later als gratis DLC nog bij. Of dit dé legendarische Bond-films zijn die je graag wil spelen, is uiteraard een kwestie van smaak. Wel zorgt het voor een breed scala aan verschillende omgevingen, wat in theorie zou moeten bijdragen aan de diversiteit van de gameplay. Helaas is het tegendeel waar. Door de armoedige stealth-opties is onopgemerkt blijven nagenoeg onmogelijk. Je kunt wel bukken achter obstakels, maar niet om een hoekje kijken. Vijanden kunnen ongemerkt uitgeschakeld worden met een demper of je blote vuisten, maar doordat je niet eens een lichaam kunt verslepen heeft een camera of andere vijand je acties snel gespot. Hierdoor zie je vaker dan gehoopt het Mission Failed-scherm en gaat elke poging al snel weer over op de ‘traditionele gameplay’, die weinig meer inhoudt dan als een Rambo zo snel mogelijk door de levels rennen en alles neerschieten wat beweegt. Dit roept meer dan eens het gevoel op alsof je een karige variant van Call of Duty aan het spelen bent.

Probeersels
Valt alles aan deze game tegen? Nee, dat niet. De graphics zijn bij vlagen aardig en sommige stukken spelen makkelijk weg. Het is echter de afwisseling en diepgang die ontbreekt, waardoor je je als speler niet serieus genomen voelt. Met wat extra opties en mogelijkheden proberen ze dit gevoel enigszins te compenseren. Zo kun je met verdiende punten upgrades kopen voor je wapens en gadgets of ze gebruiken om Bond te trainen. Zo kun je scherper  schieten of hem fysiek sterker maken zodat hij meer HP heeft. Daarnaast heb je bij losse missies extra instellingen, waardoor je bijvoorbeeld vijanden alleen met headshots kunt doden. Dit soort opties zijn op papier leuk, maar door de voorspelbare kunstmatige intelligentie en het feit dat vijanden blijven komen totdat je bij een checkpoint komt, wordt het er allemaal niet realistischer op. Sterker nog, hiermee wordt de verleiding om een Terminator-speelstijl te hanteren alleen maar groter. Ook de toevoeging van mêlee-aanvallen voegt weinig toe. Toegegeven,  het is best leuk om een vijand  zijn wapen af te pakken en hem onschadelijk te maken met zo'n typische Bond-move, maar daar staan de lullige hand-to-hand gevechten tegenover. Hierbij sta je in een vuistgevecht tegenover je vijand en moet je hem met verkapte quick time events neerslaan. Dit houdt niets meer in dan je linker- of rechteranalogestick  omhoog of omlaag te duwen op het juiste moment. Dit kan anno 2012 echt niet meer, in elk geval niet in deze vorm. Uit dit alles moet je concluderen dat op nagenoeg elk onderdeel of gameplaykeuze wel wat aan te merken is. En dat is niet waar je als Bond-fan op had gehoopt.

Waar GoldenEye 007: Reloaded heerlijk weg speelde en bol stond van nostalgie, is deze opvolger de naam ‘Legends’ op geen enkel moment waardig. Het spel springt van missie op missie zonder een goede samenhang of fatsoenlijk te volgen verhaal neer te zetten. Door de originele films maar selectief te volgen, lijkt het lak te hebben aan de echte fans van de serie. Maar ook voor niet-Bond-fans is het een weinig aantrekkelijke game. Hiervoor is het spel simpelweg te plat en oppervlakkig. In een tijd waarin toppers zoals Dishonored, Assassin's Creed III en Halo 4 je om de oren vliegen, is 007 Legends niets meer dan een smakeloze poging om mee te liften met het verwachte succes van de bioscoopfilm Skyfall. Mijn advies aan liefhebbers van de serie is dan ook om lekker naar de bioscoop te gaan en deze game over te slaan. Wil je toch als een geheim agent op je scherm tekeer gaan, pak dan GoldenEye 007: Reloaded nog eens op. 007 Legends maakt het gewoon niet Bond genoeg.

Deze review is geschreven door Roy van Bijsterveldt

Oordeel James Bond Legends (Xbox360)

• Graphics 60