Jigapix Wonderful World (NDS)
71 100 1

Review Jigapix Wonderful World (NDS)

Toen ik nog een klein jongetje was, puzzelde ik nog wel eens met de moeder des huizes. Elke avond werd er weer een puzzelstukje gelegd. Het ging dan niet om puzzels met serieuze thema’s, maar om van die grappige puzzels waarbij mannetjes en auto’s over elkaar heen duikelden. Het was ontspannend en gezellig. Terug in 2009, is het al weer een hele tijd geleden dat ik een puzzel heb aangeraakt. Naar mate je ouder wordt krijg je het gevoel dat het weinig nut heeft om een puzzel af te maken. Het is allemaal niet al te spannend meer en je hebt nog genoeg andere dingen te doen. Nu is er dan Jigapix: a Wonderful World (JaWW), een titel die er voor zorgt dat je een puzzel kunt maken wanneer je juist even niets te doen hebt. Jigapix geeft je legpuzzels voor onderweg!

Ontspannen puzzelen
Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog nooit eerder een puzzelgame heb gezien, waarbij je écht daadwerkelijk moet puzzelen. Wat dat aangaat heeft Zushi Games bij deze dan ook een gaatje in de markt opgevuld. Jigapix a Wonderful World brengt ons wereldlijke thema’s waarbij je bijvoorbeeld de Trevi Fontein in Italië, of de Rocky Mountains in elkaar moet puzzelen. Liggen deze wereldmonumenten je niet zo, dan zijn er nog twee andere soortgelijke titels te koop. Hier kun je aan de slag met huisdieren (Jigapix Pets) of wilde dieren (Jigapix Wild World).

JaWW is een rustgevende titel. Zodra je het spel opstart word je verwelkomd door een rustig deuntje die je het gehele spel je begeleidt. De modes die je tegenkomt zijn redelijk voorspelbaar, zo is er de ‘Vrij spel’ optie waar je op je gemak een puzzel kunt leggen. Keuzes liggen er in of je tijdens het puzzelen puzzelstukjes om moet draaien, of dat ze al goed liggen. Verder kun je de keuze maken of je een puzzel wilt hebben van 12 tot 48 stukjes. Wanneer je vervolgens een puzzel uit hebt gespeeld, barst het feest aan ballonnen en festiviteiten los, je hebt de puzzel gehaald, ´gefeliciteerd!´ staat er op het scherm. Jammer is alleen wel dat je in de Vrij Spel optie niets verder kunt vrijspelen. In totaal heb je ongeveer 40 puzzels om uit te kiezen, naar mate je de Time Trial mode vordert, komen daar nog eens 48 puzzels bij, waarover later meer.

Het puzzelen, op zich zelf, werkt prima. Het bovenste scherm fungeert als plek waar je de puzzelstukjes kunt plaatsen. Dit wordt verduidelijkt doordat dit scherm lichtjes op de achtergrond de afbeelding van de puzzel weergeeft. Je onderste scherm is vervolgens de doos waar je alle overige puzzelstukjes in hebt liggen. Met een simpele verticale stylusbeweging kun je de puzzelstukjes overzetten naar het andere scherm. Puzzelstukjes kun je vervolgens links- en rechtsomdraaien met de vierpuntdruktoets. Het werkt allemaal heel eenvoudig.

Onder tijdsdruk puzzelen
De Time Trial mode is de leukste modus uit deze titel, hier komt ook een stuk meer uitdaging om de hoek kijken. In de Time Trial mode zijn 56 puzzels door te spelen. Hoe sneller je een puzzel uitspeelt, des te beter de medaille die je ontvangt, met goud als hoogste eremetaal. Elke keer dat je een puzzel op minimaal brons uitspeelt, speel je een nieuwe puzzel vrij. Na 7 puzzels krijg je een soort van eindbaas, dit is een ander soort puzzel dan je gewend bent. Zo kun je hier een schuifpuzzel of Tangram-achtige puzzel tegen het lijf lopen. Het begint allemaal gemakkelijk met puzzels van 12 stukjes, maar de moeilijkheidsgraad wordt al gauw opgekrikt naar 30 en uiteindelijk 48 stukjes. In de Time Trial mode is het standaard zo, dat de stukjes al de goede richting op liggen, hier hoef je dus geen stukjes te draaien. Dit is maar goed ook, want de tijden voor de gouden medailles zijn vrij strak neergezet.

Frustrerend puzzelen
En hier komt meteen een pijnlijk detail naar voren. Hoewel de stylus besturing zich perfect leent voor dit soort puzzel-avonturen, zijn de DS-schermpjes eigenlijk te klein om alle puzzelstukjes in een keer weer te geven. Dit is niet erg als je de Vrij Spel mode speelt, hier kun je rustig puzzelstukjes opzij leggen, maar onder tijdsdruk zorgt deze brei aan puzzelstukjes toch voor wat ergernis. Het belangrijkste punt is dat je in de Timetrial geen tijd hebt om de puzzelstukjes naar het bovenste scherm te verplaatsen, dit kost te veel tijd. Dit komt mede doordat het spel niet altijd goed registreert dat je een puzzelstukje naar het bovenste scherm wilt hebben, ondanks je verwoede verticale bewegingen. Om deze tijdrovende bezigheid te omzeilen moet je dus in de doos zelf de puzzel leggen. Gevolg is dat je 48 puzzelstukjes op een hoop hebt en tegelijkertijd ruimte nodig hebt om de puzzel neer te leggen. Gevolg is veel gepriegel en gezoek naar dat ene puzzelstukje. Door de kleine schermpjes klik je ook nog wel eens het verkeerde stukje aan, waardoor het bijna onmogelijk wordt om in de latere levels een gouden medaille te behalen.

Briljante feature
Jigapix heeft nog een leuke feature, die ik zelf helaas niet heb kunnen testen. Zo kun je wanneer je een Nintendo DSi hebt, een foto maken van een object en deze opslaan in Jigapix. Jigapix verdeelt vervolgens jouw foto in puzzelstukjes, waardoor je eigenlijk uit een oneindig aantal puzzels kunt kiezen. Ik weet alleen niet hoe scherp de 0.3 megapixel camera´s van de Nintendo DSi voorwerpen in beeld kan brengen. Verwacht dus geen eigengemaakte panorama puzzels met speling van de zon in de achtergrond.

Jigapix is niets voor de gewone gamer, ben jij echter een fervente puzzelaar, dan zou deze titel wel eens interessant kunnen zijn. De Vrij spel mode is leuk om een puzzel opnieuw te doen, maar omdat je hier niets vrij kunt spelen voelt deze optie wat leeg aan. De Time Trial mode zorgt, dankzij het medaille- en vrijspeelsysteem, echter wel voor de nodige voldoening. Jammer is alleen dat, halverwege deze mode, de situaties onoverzichtelijk worden dankzij de vele puzzelstukjes op het kleine scherm. Voor deze gouden medailles zul je dan ook echt moeten werken. Ondanks deze minpuntjes, is Jigapix verder een zeer degelijke puzzelgame en geschikt voor iedere puzzelaar, jong en oud. De game is namelijk volledig Nederlandstalig. Kortom, genoeg te doen en te beleven, je moet alleen wel wat om legpuzzels geven.

Deze game is gereviewed door Yorn

Oordeel Jigapix Wonderful World (NDS)

• Originality 85