Judgment (XboxSeriesX)
80 100 1

Review Judgment (XboxSeriesX)

7 mei 2021 jongstleden werd ‘Judgment Day’ gedoopt. Op die dag werd immers Lost Judgment aangekondigd. Het vervolg op de Yakuza spin-off Judgment die in juni 2019 naar het westen kwam en de bekende spelformule op geslaagde wijze in een detectiveverhaal goot. Die was lange tijd alleen op PlayStation 4 te vinden, maar dankzij de zopas verschenen ‘next-gen’ versie kun je Judgment nu ook op beide Xbox Series-consoles beleven. Al verschijnt deze upgrade ook op PlayStation 5 en Google Stadia. Is dit meteen ook de beste versie? En is het ook de moeite waard voor diegenen die Judgment al uitgebreid hebben gespeeld? Ik zocht het voor jullie uit.

Ik ga hier geen alinea’s besteden om in alle geuren en kleuren uit te leggen waarom Judgment absoluut het spelen waard is. Dat heeft Gerard al gedaan in zijn recensie toen de game op PS4 werd gelanceerd. Inhoudelijk zijn er immers weinig opvallende verschillen waardoor zowel de sterke als zwakke punten grotendeels hetzelfde zijn gebleven. Ik kan mij bovendien helemaal vinden in zijn beoordeling, de plus- en minpunten die hij aankaart, en de score (een 83, we hadden het budgies-scoresysteem nog niet geïntroduceerd) die hij twee jaar terug op Judgment heeft geplakt.

In ‘t kort
In het kort: Judgment maakt gebruik van een bekende setting (Kamurocho), dezelfde spelformules en graaft net zo diep in de Japanse cultuur als de Yakuza-franchise, maar Ryu Ga Gotoku Studio slaagt er wel in om een volledig apart avontuur te creëren dat toch zijn eigen ding doet. Een zeer overtuigende semi-open wereld van bescheiden omvang. Een verhaal met sterke personages waarin je in aanvaring komt met de Japanse maffia en dat vlotjes wisselt tussen drama en kolder. Vijanden die je op spectaculaire wijze in elkaar timmert. Genoeg randactiviteiten die meermaals de aandacht afleiden van het hoofdavontuur. Het wordt hier allemaal netjes afgevinkt.

Het grote verschil met de Yakuza-neefjes is dat je deze keer niet als crimineel maar als privédetective door het leven gaat. Je neemt de controle over Takayumi Yagami, een voormalige advocaat die nu een eigen detectivekantoor runt. Die carrièreswitch kwam er nadat hij in de rechtszaal een vermeende moordenaar vrijgesproken kreeg. Een klinkende overwinning, alleen pleegde de beschuldigde bijna onmiddellijk na zijn vrijlating opnieuw een moord. Yagami gaf er de brui aan en vult zijn dagen nu onder meer met het schaduwen van overspelige echtgenoten, maar de rode draad van het verhaal, een seriemoordenaar die de ogen van zijn slachtoffers uitsteekt, weet het gelukkig wel tientallen uren boeiend te houden. Het spel neemt de tijd om personages diep uit te werken, lange conversaties zijn de norm en alle gesprekken worden ondersteund door knappe stem- en acteerprestaties, zowel in het Japans als het Engels.

Grootste kritiek blijft, maar…
Gerards grootste kritiek was dat de detectivemomenten helemaal niet zo boeiend zijn. Dat zijn ze vanzelfsprekend nog steeds niet. Aanwijzingen zoeken bij een plaats delict door met je cursor over de omgeving te vegen, levert al bij al weinig memorabele gameplay op. Maar het zijn vooral de langgerekte en enorm trage achtervolgingsmissies waarin je ongezien je doelwit moet volgen die echt vervelend kunnen zijn. Hopelijk wordt het detectivewerk in Lost Judgment beter uitgewerkt, want het zou eigenlijk Judgments grootste troef moeten zijn.

De meest opvallende verandering voor Judgment op de nieuwe generatie consoles, op een paar nieuwe arcadegames na, zit natuurlijk in de grafische weergave en de algemene performance. Met uitzondering van enkele slordigheden zag de PS4-versie er al heel goed uit, met een relatief stabiele 30fps in 1080p op een PS4 Pro. Op mijn Series X (en ongetwijfeld ook op de PS5) houdt de game nu een strakke 60 frames per seconde aan in 1440p. Wat zeker opvalt tijdens de heerlijke gevechten. De stad Kamurocho ziet er ronduit prachtig uit, zeker in de nachtelijke uurtjes. Met al die neonlichten die knap reflecteren in de plassen op de weg. Wanneer je beide versies naast elkaar legt, merk je wel dat het kleurenpalet gecorrigeerd en duisterder gemaakt is. Samen met de verbeterde effecten en belichting oogt onze Series X-versie daarom net wat realistischer.

Geen gratis upgrade of wat?
Natuurlijk profiteert deze remaster, want dat is wat deze heruitgave in werkelijkheid is, ook van de interne SSD en krijg je heerlijk snelle laadtijden. Ryu Ga Gotoku Studio probeert in zijn nieuwere games sowieso alle periodieke laadschermen te elimineren, en slaagt daar ook behoorlijk goed in op de oudere hardware, maar sommige onderbrekingen waren desondanks onvermijdelijk. Daar wordt nu ook komaf mee gemaakt. Voorts wordt deze versie ook gebundeld met alle downloadbare content van de originele release, maar die zijn beperkt tot buffs voor de drone-race minigame, outfits en andere pietluttigheden.

Op basis van de aard van de verbeteringen lijkt het erop dat deze remaster is gericht op een nieuw publiek dat de game nog nooit heeft gespeeld, niet noodzakelijkerwijs degenen die het liever nog een keer opnieuw willen spelen. Hoewel ik als Xbox-boy van de Budgetgamingredactie blij ben dat ik Judgment ook op het Xboxplatform kan spelen, blijft de PlayStationspeler die de game reeds in zijn bezit heeft, toch serieus in de kou staan. Er is namelijk GEEN gratis upgradepad op het Sony-platform, waardoor je voor deze PS5-upgrade wederom €40 moet ophoesten. Opvallend, want Yakuza: Like a Dragon had natuurlijk wel een gratis PS4-naar-PS5-upgrade. Dat is toch iets om rekening mee te houden.

Wie er al van genoten heeft op de PlayStation 4 vindt in deze heruitgave te weinig redenen om hier opnieuw veertig euro aan te spenderen. Deze specifieke versie is namelijk inhoudelijk identiek en bevat dus dezelfde sterke (een tof verhaal, toffe gevechten, afwisselende gameplay) als zwakke punten (de zwakke detectivemomenten). Maar wie de game nog moet ontdekken, haalt met deze remaster wel meteen de beste en mooiste versie in huis. Dankzij de verdubbelde framerate speelt dit beter dan ooit en grafisch schittert alles dankzij de opgekrikte resolutie en net dat tikkeltje meer detail.

Deze review is geschreven door Davy De Rauw.

Davy de Rauw (Slimdavy)

Schrijft al meer dan 15 jaar over games en is voorlopig de enige Belg in het Budgetgaming-gezelschap. Gelooft als geen ander in de visie van Xbox, maar speelt net zo graag op zijn PlayStation 5 of Switch.

Aantal keer bekeken: 5572

Laagste 2 prijzen voor Judgment (XboxSeriesX)

21.00 21.49 2