Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App
Langrisser I & II (Switch)
60 100 1

Review Langrisser I & II (Switch)



Voor de veteranen van het strategy RPG genre doet Langrisser wellicht een belletje rinkelen. De serie vindt zijn oorsprong begin jaren ’90, op de SEGA Mega Drive, waarna nog vier delen volgen, onder andere voor de SEGA Saturn. Er volgen diverse spin-offs, maar tot 2016 wordt alleen de eerst game in de serie in het Westen uitgegeven onder de naam Warsong. Daarna kwam er beweging in de reis naar het westen met een mobile game en nu met een remake van Langrisser I & II. Doet de remake het origineel eer aan? We beleven het door de ogen van prins Ledin, hoofdrolspeler van Langrisser I.


“Wat is er gebeurd?!” Prins Ledin schrikt wakker uit een droom waarin een godin hem diverse vragen stelt. Hij voelt zich anders… “Volgens mij zijn mijn statistieken veranderd. En wat doe ik hier? Ik sta midden op een landkaart.” Naast de prins zweven enkele keuzemogelijkheden waarmee hij kan winkelen, zijn voortgang kan opslaan, de verhaallijn kan bekijken en aan zijn uitrusting kan werken. Plotseling vertelt een Japanse voice-over wat er is gebeurd. “Gelukkig! Context!” verzucht prins Ledin.

Nieuwe designs
Volkoff, commandant van het leger van Baldea stelt de prins gerust: “We zitten in een game, prins. De gebruiker bepaalt alles wat er gebeurt.” Plotseling verandert Volkoff van uiterlijk: de zachte trekken van de vriendelijke reus veranderen in een scherper gezicht. Plotseling heeft hij een indrukwekkende wapenuitrusting aan. Terwijl de gitaarmuziek verandert in een catchy 16-bit compositie, kijkt prins Ledin met open mond naar zichzelf. Ook hij heeft opeens een ruige haardos en een ornamentele borstplaat.

“We zien er opeens veel stoerder uit, Volkoff! Wat is dit voor zwarte magie?” “De originele ontwerpen zijn gemaakt door Satoshi Urushihara. Hij wordt ook wel de ‘master of breasts’ genoemd, lees ik op Wikipedia”, vertelt Volkoff terwijl de wangen van prins Ledin de vuurrode kleur van zijn haar aannemen. “Voor de remake zijn er nieuwe versies gemaakt van onze oude designs, die nogal jaren ’80 anime aandoen. De nieuwe designs zijn niet slecht, maar ik prefereer mijn oude look. De gebruiker kan zelf kiezen hoe we eruitzien.”

Naast oude designs kun je ook kiezen voor de originele omgevingen.
Die passen echter helemáál niet bij de nieuwe beelden van de troepen.

Op het slagveld
Voor de prins werkelijk kan ontcijferen wat Volkoff allemaal heeft gezegd, krijgt hij een zwaard in zijn hand geduwd en wordt hij geteleporteerd naar de binnenplaats van een kasteel. “Hé, we zijn thuis…En we zijn omsingeld!” roept de prins uit. Voor de poorten van het kasteel staat de boosaardige Kaiser Digos. Hij is uit op heerschappij over het kasteel én belangrijker: het legendarische zwaard Langrisser dat er wordt bewaakt.

Om de prins heen verandert het kasteel diverse keren van pixelig naar hoge resolutie beeld. Alle manschappen om hem heen blijven echter hetzelfde. “Waarom worden wij niet pixelig, Volkoff?” “Helaas zijn alleen de nieuwe beelden beschikbaar voor de troepen. Ze zien er wat goedkoop uit, maar doen prima hun werk.” Om de prins heen verschijnen vier soldaten: de gebruiker heeft manschappen gekocht. Volkoff krijgt ruiters om zich heen: “Je klasse bepaalt welke manschappen je kan inzetten. We komen daar later nog wel op terug, prins.”

Met CP kun je nieuwe klassen vrijspelen. Het leuke is dat je voor
minder CP ook andere klassen kan vrijspelen en uitproberen.

Meer QoL opties gewenst

Om de prins heen ontvouwt het gevecht zich. “Ik kan mijn manschappen individueel aansturen of automatisch achter me aan laten lopen”, merkt hij op. “Dat maakt de boel een stuk sneller. De prins is verheugd, tot een van zijn manschappen begint te knokken. Zijn omgeving verdwijnt en opeens zijn er veel meer mannetjes die met elkaar vechten. “Dat ziet er vet uit zeg!” Roept de prins verwonderd uit. “Het duurt alleen wel lang…” Volkoff heeft zijn antwoord weer paraat: “Het duurt inderdaad lang. Gelukkig is dit een van de opties die je kan uitzetten.”

De prins is blij met zijn antwoord, maar vindt het ook eng: ‘Hoe weet die man dat allemaal? Is het een spion?’ Hij zet de gedachte opzij en vraagt Volkoff of er meer QoL (Quality of Life) opties zijn. “Helaas ,prins. Als er veel vijandelijke bewegingen zijn duurt het nog steeds vrij lang; die worden allemaal getoond, waarbij het beeld zeer irritant verspringt. Mijn advies is om dit vooral handheld te spelen; op de TV is het effect nog groter.” De prins snapt niet zoveel van dat laatste antwoord, maar concentreert zich nu op zijn ontsnapping uit het kasteel.

De gevechten zien er best tof uit, het duurt alleen vreselijk lang. Gelukkig kun je dit uitzetten, maar liever had ik gezien dat ze eens in de zoveel tijd zouden worden afgespeeld of als je een nieuwe unit voor het eerst inzet.

Class wisselingen en verhaallijnen

Na hun ontsnapping staan prins Ledin en Volkoff weer op de wereldkaart. “Gaat dit elke keer zo, Volkoff?” De commandant kijkt hem teleurgesteld aan: “Ja, prins. Het verhaal speelt zich eigenlijk alleen af op het slagveld. Daar tussendoor hebben we geen bewegingsvrijheid of interactie. Het interessantste hier zijn de winkel, waar telkens nieuwe spulletjes te koop zijn, en onze statusschermen.” Die laatste vindt de prins vooral interessant: “Ha, ik kan hier van klasse veranderen wanneer ik genoeg CP heb verzameld. Die krijgen we als we sterker worden, toch?”

Volkoff knikt instemmend. “En heeft u de verhaallijnen al gezien?” De prins kijkt bedenkelijk: “Ja…alleen heb ik het gevoel dat dit vooral speelt in het tweede deel in de Langrisser reeks.” De prins is verbaasd over zijn eigen inzicht. “Correct, prins”, antwoordt Volkoff. “Er is wel een extra route toegevoegd aan dit avontuur, maar dat is vrij basaal. In het tweede deel is dat veel uitgebreider. Het leuke is dat u altijd terug kunt naar eerdere gevechten om nieuwe routes te ontdekken. En tijdens veldslagen is het mogelijk om het spel op te slaan en later te hervatten. Handig als u voor een grote strategische beslissing staat.”

Tussen de missies door kun je shoppen en je uitrusting regelen.
Er is hier verder geen interactiviteit, wat ik persoonlijk jammer vind.

Genoeg gemoderniseerd?

Na nog enkele gevechten krijgt Ledin de slag te pakken: hij koopt zelf zijn manschappen, is gegroeid naar een ‘High Lord’ en heeft meerdere bondgenoten bij zich op het slagveld. Sinds hij heeft ontdekt dat ook magie hem ervaringspunten geeft, verloopt alles een stuk soepeler en worden zijn manschappen sterker. Toch begint er iets te knagen: “Volkoff, zeg eens eerlijk: zijn we wel genoeg met onze tijd meegegaan?” Volkoff zucht diep. Hij voelt zich oud van binnen. “We zijn wie we zijn, prins. Daar worden we juist voor gewaardeerd. Een likje verf kan onze basis niet verhullen. Gelukkig zit het daarmee wel goed.”

Prins Ledin is tevreden met dit antwoord. Vol goede moed gaat hij door naar het volgende slagveld. Hij heeft niet door hoe de gebruiker toch wat verveeld raakt van de manier waarop de meeste gevechten eenzelfde patroon volgen. De wereld rond de prins gaat op zwart en zijn laatste gedachten zweven kortstondig door de lucht; als de glinstering van de zon op zijn zwaard. In het hoofdmenu wordt Langrisser II aangeklikt, die qua gameplay bijna identiek is aan het eerste deel. De gebruiker kijkt nog eens naar zijn bonnetje, waar de adviesprijs van €49,99 opstaat. ‘€30,- was een perfecte prijs geweest’, schiet het door zijn hoofd. ‘Met de gameplay zit het wel goed, maar misschien had ik even moeten wachten op een mooie aanbieding…’




Deze review is geschreven door Chris van Breda.

 

Aantal keer bekeken: 2086 

Laagste 3 prijzen voor Langrisser I & II (Switch)

49.99 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 8.8
€  49.99€ 0.00   € 49.99
Gameshop Twente 7.4
€  49.00€ 2.88   € 51.88
Gameshop Haniel 8.7
€  54.99€ 1.99   € 56.98

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Snakesonic
Snakesonic ( 800 ) 16-03-2020 19:07
( PM )
De artstyle is wisselend en daarom niet mooi, maar ik heb al veel plezier gehad aan de demo. Misschien al meer plezier beleefd dan aan die grote Switch SRPG.
avatar van Skirroz_VG
Skirroz_VG ( 105 ) 17-03-2020 20:09
( PM )
Quote:
De artstyle is wisselend en daarom niet mooi, maar ik heb al veel plezier gehad aan de demo. Misschien al meer plezier beleefd dan aan die andere grote Switch SRPG.


Beter dan Fire Emblem ja?