Left 4 Dead (Left for Dead) (Xbox360)
92 100 1

Review Left 4 Dead (Left for Dead) (Xbox360)

Left 4 Dead is tegelijkertijd één van de makkelijkere en moeilijkere spellen om te reviewen. Het makkelijke deel? Er is geen verhaal, de levels hebben niks met elkaar te maken en de gameplay is hetzelfde in elk van de campaigns. Net als bij iets als Counter-Strike draait het hier puur om de gameplay. Gelukkig stelt de gameplay niet teleur!

In Left 4 Dead draait het maar om één ding: zombies. Zombies, zombies, zombies. Na lang wachten is het dan eindelijk gebeurd: de zombie apocalyps heeft plaatsgevonden en het leven is er een stuk avontuurlijker op geworden. Het spel bevat vier campaigns met elk 5 levels. Je kunt hier in je eentje, of samen met 3 anderen, doorheen spelen in de Story mode. Daarnaast is er nog een multiplayer Versus mode waarin je met twee teams van 4 door twee van de vier campaigns gaat.

Story mode
In de Story mode kies je een campaign voor singleplayer, of je zoekt wat vrienden en/of willekeurige mensen bij elkaar. De vier Survivors waar je mee speelt zijn elk gebaseerd op klassieke horror film archetypes. Bill, de oude militair met een sigaar in z’n mond die normaal altijd de leider zou zijn. Louis, de zwarte kantoormedewerker die in elke film als eerste dood zou gaan. Francis, de stoere motorrijder die natuurlijk minstens 10 shotguns in z’n huis had liggen. En Zoey, de enige vrouw die het altijd zou moeten overleven of ze er nou iets van kan of niet.

In de levels van een campaign is het doel om van de ene “safe room” naar de andere te komen zonder dood te gaan. De levels zitten vol met zombies die door een “AI Director” bestuurd worden. Dat betekent dat elke keer de zombies automatisch in het level gezet worden en dat het in theorie elke keer een nieuwe ervaring is om er doorheen te spelen. De survivors beginnen met een medkit die ze kunnen gebruiken om zichzelf of een ander te healen, en ze kunnen kiezen uit een Uzi of Shotgun.Soms kan je ook nog kiezen uit zwaardere wapens, zoals een combat shotgun die veel sneller schiet dan de normale shotgun, of een M16 of sniper rifle. De wapens hebben allemaal ammo die op kan raken en die je op sommige plekken oneindig aan kunt vullen. Daarnaast heb je altijd een pistool met oneindig ammo en soms krijg je een tweede pistool om te dual wielden.

De normale zombies maai je relatief makkelijk neer, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je speelt natuurlijk. Naast deze normale zombies, of Infected, zijn er nog vier classes van Super Infected. De Smoker kan met zijn tong iemand van lange afstand uit de groep kan trekken. De Hunter kan als hij bukt heel ver en hoog springen en als hij op een survivor springt, blijft hij op hem in hakken tot iemand hem van de survivor afschiet of slaat. De Boomer is een opgezwollen zombie die over de survivors heen kan kotsen. Het kots zorgt er voor dat je even niks meer ziet en het trekt nieuwe zombies aan. Als je de Boomer kapot schiet terwijl hij dichtbij is, dan krijg je dat (alsnog)over je heen. Tenslotte is er nog de Tank, een soort Resident Evil type eindbaas zombie met heel veel health en die jouw team makkelijk uit kan schakelen als je niet oppast.

Een ander type Infected is de Witch: een soort emo meisje dat op de grond zit te huilen. Als je hier met je zaklamp op schijnt, er op schiet of in de buurt teveel lawaai maakt dan komt ze op je af. Slaat ze je, dan lig je één keer halfdood op de grond en dan blijft ze op je in maaien tot je dood bent. Hier moet je dus altijd voor oppassen, hoewel je na verloop van tijd wel genoeg handigheid krijgt om er mee om er ongeschonden langs te komen/ haar in een keer dood te schieten.

Mocht je al je health kwijtraken en lig je op de grond, dan kan een andere survivor je weer omhoog helpen waarna je weer een klein beetje health krijgt. Gebeurt dit te vaak, dan wordt het beeld zwart/wit en gaat je health steeds naar beneden tot je helemaal dood bent. In de co-op story mode is dat niet zo erg: na een minuut of twee verschijn je in een kamertje, en de andere survivors kunnen dan de deur open doen waarna je weer mee kunt spelen. Als je geen medkits meer hebt maar toch weinig health hebt, zijn er altijd nog potjes pillen die je tijdelijk wat health geven; dit is wel tijdelijk dus je verliest langzaam health tot je weer op je oude niveau terecht komt.

Elk van de campaigns heeft een laatste level met een stuk waar je het een tijdje uit moet houden op één plek tot er een voertuig komt om in te ontsnappen. Meestal krijg je hier zo’n 4 ladingen zombies over je heen terwijl je wacht, en als je pech hebt komen daar ook nog zo’n twee Tanks bij.

Al met al is de gameplay wel redelijk basic. Je rent met z’n vieren van begin tot eind door een level terwijl je op zombies schiet en af en toe elkaar helpt als iemand door een Smoker of Hunter gepakt wordt. Als je in je eentje speelt heb je drie AI survivors die redelijk voldoen, maar niet echt veel persoonlijkheid hebben. Dit spel is dus echt geen spel dat je alleen wilt spelen want na een paar keer dezelfde campaign gespeelt te hebben ben je het wel zat. Speel je met vrienden, dan kun je best zo’n 20 keer door dezelfde campaign spelen zonder dat het saai wordt. Als je de levels eenmaal kent wordt het wel wat makkelijker, maar de co-op ervaring maakt de eenvoud meer dan goed. Over één campaign doe je gemiddeld ongeveer een uur, dus met vier campaigns en heel wat replay waarde kun je hier heel wat uren mee bezig zijn voor de lol er af is.

De Versus Mode
Hoewel de campaign mode wel leuk is, is de Versus mode vele malen leuker. In deze mode speel je met twee teams van vier om de beurt door de No Mercy en Blood Harvest campaigns. De survivors moeten nog steeds 5 levels van safe room naar safe room rennen, maar het andere team speelt nu de Super Infected.

Dat betekent dus dat je als Smoker een trage survivor een heel eind terug kan trekken, waarna iemand anders hem moet redden. Zoiets geeft dan natuurlijk een mooie mogelijkheid voor een Hunter om op degene te springen die voor zijn maatje terugrent. Zitten alle survivors lekker dicht bij elkaar, dan kan je als Boomer prima over alle vier heenkotsen. Kotsen duurt ongeveer 1,5 minuut om te herladen, dus je kan ook altijd nog op ze afrennen en hopen dat ze je neerschieten als je midden in een groep staat, zodat ze alsnog onder de zombie kots komen te zitten. Afhankelijk van hoe goed de survivors het doen, hoe hard ze door het level rennen en welk level het is, kan een van je teamleden ook nog de Tank worden. Dat creëert meestal een grote chaos wat het alleen maar leuker maakt om de survivors met een Boomer onder te kotsen zodat ze de Tank niet meer kunnen zien.

Spelen als de survivors is best leuk, maar spelen als de Super Infected is vele malen leuker. Het is dan ook jammer dat er geen mode is waar je gewoon alleen maar als deze zombies kunt spelen. Er zijn helaas ook maar twee campaigns speelbaar in deze mode omdat deze mode vrij laat in de ontwikkeling van het spel ingevoerd is. De levels zijn aangepast voor Versus, dus het zal wel even duren voor de andere twee campaigns beschikbaar worden. Maar aangezien het hier om Valve gaat, zullen ze wel gratis worden en dezelfde kwaliteit hebben.

Na zo’n anderhalve week spelen ben ik denk ik zo’n 1-2x door de campaigns gegaan en heb ik waarschijnlijk zo’n 50x Versus gespeeld met vrienden. En nog steeds is Versus leuk genoeg om nog wel zo’n 100x te spelen. Hopelijk zijn de twee andere campaigns speelbaar tegen de tijd dat je het echt zat begint te worden, maar dit spel draait vooral om één ding: lol hebben met je vrienden terwijl je zombies neerschiet. Of je vrienden irriteren door met z’n allen als de Super Infected op één iemand te focusen. Hoewel de gameplay redelijk simpel klinkt, kun je heel wat tactieken uitvoeren als je als team van Super Infected goed samenwerkt en communiceert. Het is niet zo competitief als bijvoorbeeld Counter-Strike en je kunt het ook niet echt met Team Fortress 2 vergelijken. Left 4 Dead verdient in ieder geval zeker een plaats naast deze twee voor de online gaming ervaring.

Left 4 Dead is geen Fallout 3 en geen Gears of War 2 of Resistance. Het is een medium om lol te hebben met je vrienden en slaagt hier volkomen in. Misschien dat je in de eerste twee rondes van Versus weinig snapt van hoe het nou werkt, maar na die twee rondes heb je het vast wel genoeg onder de knie. Het is makkelijk om te leren maar moeilijk om te perfectioneren.

Er zijn wel wat nadelen natuurlijk. De graphics zijn niet super, maar voldoen voor wat ze moeten doen. Aangezien het spel gemaakt is op de Source engine (Half-Life 2/Orange Box) ziet het er wat gedateerd uit. Maar als het goed is heb je toch geen tijd om hier op te letten, vooral in de Versus mode. Een ander nadeel is dat dit spel alleen leuk is als je vrienden hebt. In mijn geval ken ik veel mensen op Xbox Live en mijn PC is te oud om het daarop te spelen. Mocht je over een goede PC en een 360 beschikken, dan is het nog best lastig om te kiezen welke versie je beter kunt nemen.

Met de PC versie kun je veel en veel meer. Omdat de Source engine redelijk open is, kun je van alles en nog wat aanpassen. Je kunt ook je eigen levels maken en de AI director er op los laten om zombies te spawnen, wat redelijk schijnt te werken. Op de 360 zit je gewoon vast aan wat je krijgt. Net als met de Orange Box op de 360 hoef je niet te gaan wachten tot je extra content krijgt; als je het krijgt is het mooi en zo niet dan heb je gewoon pech. Er zijn ook een aantal plekken in de No Mercy campaign waar je als de Super Infected de uitgang voor de survivors kunt blokkeren door een generator in de weg te slaan. Dit breekt de gameplay compleet en het is nogal lame dat mensen het doen. Dit soort dingen zullen op de 360 waarschijnlijk wat trager gepatched worden dan op de PC. Hoewel het ook weer erg leuk is om de pre-puberale racistische homofobe kids Xbox Live op deze manier te irriteren.

Maar bij dit spel gaat het niet om welke versie beter is. Het is op allebei de versies prima te spelen (dit komt trouwens uit de mond van een oude PC elitist) en je kunt het beste gaan voor het platform waar je de meeste mensen kent. Wat heb je er immers aan als je meer met je spel kunt maar niemand hebt om mee te spelen?

Deze game is gereviewed door Maurice

Oordeel Left 4 Dead (Left for Dead) (Xbox360)

• Replay 95