Metal Slug 4 (PS2)
68 100 1

Review Metal Slug 4 (PS2)

Knalfestijn!
De Metal Slug reeks is een 2d shootem’up serie en er moet dus heel wat afgeknald worden. Dit alles gebeurt met een komische knipoog. In deel 4 is dat niet anders Als speler kies je een van de vier personages. Je hebt de keuze uit Marco, Fio, Trevor en Nadia. Jammer genoeg t verschillen die niet qua eigenschappen behalve het geslacht. Vervolgens baan je je een weg door diverse levels heen, die elk eindigen met een lastige eindbaas. Onderweg ontmoet je verschillende vijanden, zoals mummies, soldaten, piraten en zelfs yeti’s. Naast het afknallen van je belagers moeten er ook soldaten gered en items gevonden worden. Als je de soldaten redt, dan belonen ze je daarvoor. Geregeld een ander wapen, zoals een rocketlauncher of een machinegeweer, maar soms ook de items die je moet vinden. In totaal moet je meer dan duizend soldaten redden. Dit aantal haal je niet na één keer spelen. Je zal de game hiervoor meerdere malen moeten uitspelen, hetgeen een ware uitdaging is en wat ook geduld van de speler eist. Naast de diverse wapens die je kunt verkrijgen in de game, zijn er ook de Slugs. Slugs zijn voertuigen/vliegtuigen/vaartuigen met wapens die je kan gebruiken in je strijd tegen je aanvallers. Deze Slugs hebben wel de mogelijkheid om wat schade op te vangen in tegenstelling tot je personage, die na één voltreffer al af is.

Moeilijk?
De game is zeer simpel qua opzet en iedereen kan er direct mee aan de slag. Kies de Arcade mode of selecteer een afzonderlijk level, vervolgens een personage en springen en knallen maar! Toch is er wel iets wat voor ongeduldige spelers misschien lastig kan zijn. Je bent af, als je één keer geraakt wordt. Je bent dan ook in één klap de bevrijde soldaten kwijt. Dat was vroeger vrij normaal in games en maakte games een stuk moeilijker. Zie het als een uitdaging.

Helaas is de uitdaging van de game wel enigszins gedevalueerd in deze heruitgave, omdat je nu een oneindig aantal continues hebt, waardoor iedereen de game absoluut kan uitspelen. Ik had graag de mogelijkheid gehad om zelf het aantal continues in te kunnen stellen. Daarmee wordt de moeilijkheidsgraad dan aan de speler zelf overgelaten. Het gevolg van het onbeperkte aantal continues is dat je de game binnen één uur à anderhalf uur uit hebt. Nogmaals een gemiste kans, naar mijn smaak, maar het is een keuze van de makers geweest. Al geeft het je natuurlijk ook zeker een goed gevoel, dat je de game uitgespeeld hebt. Ik vermoed dat het een concessie is, die gedaan is om de game voor de gamers van vandaag ook aantrekkelijk te maken. Helaas worden de fans van het genre hier tekortgedaan.

Heb je de game uitgespeeld, dan ben je nog niet klaar. Zoals eerder gezegd moeten er veel soldaten gered en items gevonden worden. Vind je het niet meer leuk om een game te herspelen in je eentje? Haal dan een vriend(in) erbij voor wat extra speelplezier.

The Good Old Days…
Zoals ik al eerder zei, is dit spel een heruitgave van de originele games voor de SNK console. En dat zie je ook wel af aan de game en hoor je aan het geluid. Ik stoor me er niet aan, hoewel ik toch ook erg geniet als ik een grafisch overweldigende game zit te spelen. Het spel loopt zeer vloeiend en sommige animaties zijn nog steeds erg sterk voor de dag van vandaag. Vooraf kun je nog kiezen uit 50 Hz/60 Hz modus. Helaas kan mijn t.v. 60 Hz niet aan en dus ben ik veroordeeld tot 50 Hz. Maar als je de mogelijkheid hebt, selecteer dan 60 Hz, dan zijn de animaties toch net weer iets mooier.

Tot slot:
Ik vind het erg lastig om een oordeel te geven over deze game. Natuurlijk is het al een verouderde game, die de nodige diepgang mist door zijn simpele opzet. Maar anderzijds heb ik toch heel veel plezier aan de game beleefd en geef ik niet echt om graphics. Toch had ik graag de mogelijkheid in de game gezien om zelf het aantal continues te bepalen. Dit had een extra uitdaging geweest voor fans van het genre of gamers die van het spel genoten hebben.

Deze game is gereviewed door ConAir

Oordeel Metal Slug 4 (PS2)

• Graphics 60