Monster Hunter: Rise (Switch)
90 100 1

Review Monster Hunter: Rise (Switch)

Ik las op het internet dat in Japan een bedrijf al zijn werknemers vrijgaf vanwege de release van Monster Hunter Rise. Dit zegt iets over de populariteit van deze serie in Japan. Ik zie dit in het westen nog niet gebeuren, maar met iedere nieuwe uitgave neemt de populariteit van de serie toe. Het vorige deel, Monster Hunter World, werd al zeer goed ontvangen, laten we eens gaan kijken of Monster Hunter Rise dit kan evenaren.

Aan de basis is in Monster Hunter Rise niets veranderd. Je trekt nog steeds de wildernis in om te gaan jagen op grote en kleine wezens. Ze zijn er in allerlei soorten en maten en zijn vaak gebaseerd op draken, beren, vogels, dinosaurussen etc. Ieder monster is uniek en heeft zijn/haar eigen aanvalspatroon, wat voor veel variatie zorgt. Nadat je ze verslagen hebt, snij je de onderdelen van het gedode wezen. Hiervan kun je wapens en bepantsering maken om zo weer sterkere beesten te kunnen verslaan. Dit alles kun je samendoen met drie andere vrienden, wat een grote aantrekkingskracht is van de serie.

Kamura
Het verhaal is niet de reden waarom je Rise zult aanschaffen. Het komt erop neer dat jij als nieuwe jager het dorp Kamura moet beschermen tegen de invasie van allerlei verschillende monsters. Dit doe je door verschillende missies aan te nemen. Missies omvatten vaak het omleggen van een van deze gevaarlijke beesten of het verzamelen van specifieke items zoals bessen of insecten.  Het accepteren van missies kan op twee locaties in Kamura. Dit geeft gelijk de scheiding aan van de single- en multiplayer. Voor nieuwe spelers kan dit in het begin verwarrend zijn, doordat als je een moeilijke opdracht online kunt accepteren het niet automatisch betekent dat je dezelfde missie in de singleplayer ook kunt doen. Voor terugkerende spelers zal dit echter bekend voorkomen, waardoor het voor hen geen groot probleem is. Nadat je een missie hebt geaccepteerd wordt het tijd om je hierop te gaan voorbereiden. Bij het restaurant kun je kiezen uit allerlei verschillende Dango om jezelf net even dat extra zetje in de rug te geven. Je kiest uit het menu drie verschillende Dango, welke je kleine bonussen geven (denk aan het sneller slijpen van je zwaard of iets meer levenspunten, etc). Controleer nog even of je de juiste items bij je hebt en je kunt even bij de smid langsgaan om te kijken of je wapens en bepantsering geschikt zijn voor het gevecht of dat je toch nieuwe nodig hebt. Hetzelfde kun je doen voor je hond (Palamute, nieuw in Rise) en kat (Palico) die met je meegaan (in de multiplayermodus zul je moeten kiezen, dan kun je namelijk maar een van de twee meenemen). Als je dan helemaal klaar bent voor de jacht word je met een druk op de knop naar de locatie gebracht waar het monster zich bevindt.

Monsters?!
Monster Hunter Rise bevat net zoals voorgaande delen verschillende locaties. Iedere locatie heeft een bepaald thema, zo zijn er jungle-, steen/rots-, ijs- en lavagebieden. Iedere locatie heeft kleine en grote monsters rondlopen. Aan jou de taak om het beest van jouw opdracht te slachten. Je zult hiervoor veel moeten bewegen door het gebied. Hierbij is de Palamute de ideale uitkomst, door hem te berijden kun je jezelf veel sneller verplaatsen. Naast de Palamute zijn er twee andere in het oog springende veranderingen. De eerste is de toevoeging van rampage-missies. Dit zijn missies waarbij je Kamura moet beschermen tegen hordes van gigantische beesten. Dit doe je door middel van tower defense-achtige gameplay. Je gebruikt kanonnen, bommen en ander zwaar geschut om het dorp te beschermen. Zodra de monsters door alle muren heen zijn gebroken heb je verloren en als je dit weet te voorkomen heb je gewonnen. Het is een leuke afwisseling van de normale gevechten, maar ik ben hier persoonlijk minder enthousiast over. Ik vond het chaotisch overkomen en miste het jagen op een specifiek monster.  De tweede toevoeging is het Wirebugs-systeem. Wirebugs zijn insecten die een kunstmatig koord produceren, welke je kunt gebruiken om jezelf te verplaatsen naar hoger gelegen delen zoals een rots of berg. Daarnaast kun je ze natuurlijk ook gebruiken om jezelf uit een benarde situatie te bevrijden tijdens een gevecht. Je hebt twee Wirebugs tot je beschikking, welke na een bepaalde hoeveelheid tijd weer terugkeren. Dit systeem zorgt net zoals de Palamutes voor veel bewegingsvrijheid, waardoor Monster Hunter Rise snel en soepel aanvoelt.

Variatie
Aan het vechten zelf is weinig veranderd. Ik merkte alleen dat de monsters nu wat sneller zijn ten opzichte van voorgaande delen. Dit is waarschijnlijk om te compenseren voor de mate van mobiliteit die het Wirebugs-systeem toevoegt. Voor het vechten heb je keuze uit veertien verschillende wapens. Monster Hunter Rise voegt geen nieuwe wapens toe, maar dat is niet nodig. Met de huidige hoeveelheid wapens is er genoeg variëteit en is er voor jou vast wel eentje die bevalt. Ze spelen allemaal anders en als je uitgekeken bent op een zwaard en schild kun je eens kijken of een pijl en boog je misschien bevalt, of je kunt eens helemaal wat anders proberen en met de Hunting Horn of Insect Glaive gaan spelen. Tijdens het vechten komen je Wirebugs dubbel van pas, naast dat je ze kunt gebruiken om jezelf te verplaatsen kun je ze inzetten om een zogenaamde Silkbind-aanval te doen. Deze speciale aanval doet meer schade en omwikkelt het monster in het onzichtbare koord. Als je hem vaak genoeg raakt met een Silkbind-aanval krijg je de mogelijkheid om hem te berijden. Wat is er nu vetter dan paardje te rijden op deze gigantische wezens! Op deze manier kun je veel extra schade doen door hem tegen de muur aan te laten lopen.

Het oog wil ook wat
Op grafisch gebied is Rise natuurlijk een stapje terug ten opzichte van het zeer mooie Monster Hunter World, maar Rise ziet er desondanks helemaal niet slecht uit op de Nintendo Switch. De aangekondigde PC-versie zal er grafisch wel beter gaan uitzien, maar die komt pas volgend jaar. Monster Hunter Rise loopt erg soepel, zelfs met de chaos van vier spelers die aan het inhakken zijn op een van die gigantische wezens haperde het beeld vrijwel nooit. Ik heb Rise zowel online als offline met twee vrienden gespeeld en bij beide vormen van multiplayer had ik geen last van haperingen of verlies van de connectie.

Uiteindelijk is Monster Hunter Rise gewoon een goed nieuw deel in de serie. In de kern is niets veranderd, maar daar was natuurlijk ook helemaal niets mis mee. De nieuwe toevoegingen zijn bijna allemaal zeer geslaagd. Monster Hunter Rise is zowel voor nieuwe als oude bekenden van de serie een aanrader om te proberen. Capcom heeft al aangekondigd dat ze de komende maanden het spel zullen ondersteunen met nieuwe updates. Hierdoor zie ik mijzelf nog wel even plezier hebben met deze titel.

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Aantal keer bekeken: 5388

Laagste 3 prijzen voor Monster Hunter: Rise (Switch)