My Horse & Me 2 (Xbox360)
37 100 1

Review My Horse & Me 2 (Xbox360)

2008 lijkt het jaar van de van de grote teleurstellingen te worden. Met matige games als Gears of War 2, Resistance 2, Mirror’s Edge, Metal Gear Solid 4 en Fallout 3 is een keer tijd voor een review van een echte eerlijke toptitel. Het is tijd voor om het beste paard van stal te halen met My Horse and Me 2!

Zo sterk als een paard
Het komt niet vaak voor dat een vervolg beter is dan het origineel. Enkele uitzonderingen zijn The Godfather Part II, Marvel vs. Capcom 2, Fable 2 en Halo 2; aan dit rijtje kunnen we nu My Horse and Me 2 toevoegen. In deze nieuwe klassieker neem je de rol aan van een enthousiaste paardrijdster die op het punt staat om aan een van de best geschreven verhalen in een game te beginnen.

Om zo goed mogelijk met haar te kunnen identificeren, kun je haar een naam geven aan het begin van het spel. Omdat niemand met een jongen wil spelen, is deze optie weggelaten uit het menu. Wel kun je je personage helemaal aanpassen aan jou wensen door te kiezen uit 6 kleuren huid, ogen en haar! Je zit wel vast aan halflang haar in een paardenstaart met een pony, maar hebben we van binnen in ons hart niet allemaal zulk haar? Ook kun je je paard aanpassen met 6 kleuren voor de vacht en 6 kleuren voor de manen en de staart. Je kunt je paard helaas niet een verschillende kleur staart en manen geven, wat een van de kleine minpuntjes aan dit spel is.

Na je rijdster en paard gecreëerd te hebben, wordt je meteen in het diepe gegooid. Het spel speelt zich grotendeels af op de ranch van je oom, die een beetje in de financiële problemen geraakt is. Hij heeft namelijk al zijn geld in aandelen Fortis en Ijslandse spaarbanken gestoken. Alle hoop is nu op jou gevestigd, dus moet je eerst maar eens goed trainen voordat je aan een toernooi mee mag doen. In deze trainingen leer je hoe de gameplay in elkaar zit.

De teugels in handen nemen
Met de triggers (360) of de B en Z knoppen (Wii) kun je het tempo van je paard besturen. Er zijn vier snelheden die elk een andere kleur hebben. Als je het spel op de Professional moeilijkheidsgraad speelt, moet je soms op A drukken om te springen over obstakels. Op Amateur springt je paard automatisch. Vreemd genoeg heeft de Wii ook nog een exclusieve Expert mode waarbij je iets meer complexere Wii controls hebt. Waar je op de 360 je paard kunt besturen met de linker stick, moet je dat op de Wii doen met de nunchuk en Wii remote. Draai de nunchuk om zijn as naar links, en je paard beweegt naar links. Hetzelfde geld voor de remote, alleen dan beweegt je paard naar rechts. Het idee is dat je de teugels vasthoudt: springen kun je doen door op A te drukken (op de hogere moeilijkheidsgraad) of door de nunchuk en remote tegelijkertijd omhoog te bewegen.

Het grootste deel van het spel bestaat uit toernooien met drie onderdelen: Dressuur, Springen en Cross Country. Bij Dressuur moet je over gekleurde cirkels op de grond lopen in het tempo dat overeenkomt met de kleur van de cirkels. Na een paar reeksen hiervan krijg je een aantal mini Quick Time Events à la God of War/Resident Evil 4 waarbij je de linker stick heen en weer moet bewegen om een beweging op het scherm na te doen. Op de Wii doe je dit met je remote, hoewel het spel meestal niet goed registreert wat je doet.

Bij het Springen onderdeel moet je lijn volgen die je van hindernis naar hindernis begeleidt. Eenmaal aangekomen bij deze hindernis spring je er over heen! Voor elke hindernis zit een rood vlak dat groen wordt als je er overheen rijdt. Spring je als het groen is, dan spring je altijd goed. Ben je te laat, dan wordt het vlak weer langzaam rood en krijg je strafpunten door een foute sprong. In het Cross Country onderdeel doe je precies hetzelfde, alleen is het dan meer een race met hindernissen dan dat je alleen maar rond moet springen in een rechthoekig veld. Er zit dus veel meer innovatief design in het Cross Country gedeelte.

De teugels laten vieren...
Door toernooien te winnen unlock je ook nog Fun Games, een aantal minigames. Je kunt onder andere een vriendschappelijke race doen door op A en B te blijven drukken, een ingewikkeld labyrint doorlopen, veulens naar een hek toe jagen en op een mechanische stier rijden.

Deze Fun Games kun je selecteren in een “free ride” gebied waar je je paardkan laten uitrusten door sterren op te pakken. Tussen de toernooien door zal je dit een aantal keer moeten doen, anders wil je paard niet meedoen aan het toernooi. Ook moet je je paard goed verzorgen. Je kan je paard liefkozen om een meter te vullen met hartjes; zo blijft je paard gelukkig! Je zal ook af en toe je paard moeten borstelen of moeten onderspuiten, met water. Als je echt wilt kan je zelfs kleine steentjes onder de hoeven vandaan halen of de hooi in de stal verschonen, maar dit is redelijk eentonig en saai om te doen, in tegenstelling tot de rest van het spel.

Ook moet je paard ook goed te eten krijgen door een mix van granen, groenten en fruit te krijgen. Het spel legt je hierbij wel uit wat je moet geven als je paard meer of minder inspanning geleverd heeft, wat voor elke gamer wel nuttige informatie is. Het is wel een beetje raar dat er gesponsorde voedings-supplementen bij het eten staan, terwijl het verhaal van het spel juist draait om de eerlijkheid van het paardrijden en het eerlijk voeden van je paarden.

Het beste paard struikelt wel eens
Niet alles aan dit spel is echter perfect. De matige opties voor het aanpassen van je character en je paard vallen nogal tegen na iets als Saint’s Row 2. De minigames zijn wel een beetje simpel, en de gameplay draait eigenlijk alleen maar om springen en om het rijden met de juiste snelheid. De Wii versie probeert de orgasmische ervaring van het vasthouden van de teugels op een paard te evenaren, maar het spant helaas het paard achter de wagen. Hoewel Bioshock niet aan het verhaal kan tippen, is het verhaal soms ook wel een beetje té diep voor de gemiddelde Wii eigenaar. Het is nooit duidelijk wat er nou tussen jouw personage en die leuke staljongen gebeurt en je kan ook nooit met hem praten of flirten. Zoek je in dit spel een ridder op het witte paard, dan zal je nog even verder moeten kijken!

Hier heeft TATE interactive, de poolse developer, wel wat kansen voor potentiele minigames laten liggen. Ze hebben waarschijnlijk wel gedaan wat ze konden met de FEI licentie, maar misschien is dat niet genoeg om de minimaal 39 euro waard te zijn. Gezien de nadruk op hoe je personage beweegt (het is nog geen DOA niveau van ‘bouncyness’ maar wel teveel voor een spel waar je een tienermeisje laat paardrijden) en hoe je een beetje een anorectische bouw hebt, werken er volgens mij ook veel te veel alleenstaande mannen bij TATE.
Tenslotte is het erg teleurstellend dat je op de 360 geen achievement krijgt voor het uitspelen op Amateur als je het op Professional uitspeelt. Is 140 punten je de moeite waard is om het nog een keer uit te spelen op een makkelijkere moeilijkheidsgraad. Het is maar de vraag wat voor een achievementwhore je bent. Aan de andere kant krijg je 190gs voor het uitspelen op Professional, dus kun je een gegeven paard niet in de bek kijken.

De officiële trailer for My horse and me 2

De beste paarden staan op stal
Al met al is het niet vrij van kritiek, maar wel een van de betere paardenrace spellen van 2008. We weten allemaal wel dat High School Musical 3 dé toptitel van deze kerst wordt, maar My Horse and Me 2 is toch wel een goede tweede keus. Klinkt 5-6 uur paardrijd gameplay met 5 minigames je goed in de oren? Dan kan je dit spel echt niet missen! Lijkt het je niks? Nouja, dan moet je het maar doen met Fallout3, Resistance 2 of Gears 2...

Houdt je wel van paarden maar niet van paardengames? Dan kun je je geld altijd nog aan de culinaire varianten besteden:

Deze game is gereviewed door Maurice

Oordeel My Horse & Me 2 (Xbox360)