Pure nostalgie?
Pokémon Let’s Go kan pure nostalgie zijn voor de veteranen. Het verhaal is nog steeds hetzelfde als vroeger: Je wilt gewoon een Pokémon meester worden! Daarvoor moeten de acht Gym Leaders en de Elite Four verslagen worden met de door jouw gevangen en getrainde Pokémon. De soundtrack is hetzelfde, maar de geluidskwaliteit is wel sterk verbeterd. Brock, Misty, Professor Oak, Team Rocket en de eerste 151 Pokémon zijn allemaal aanwezig, wat natuurlijk voor een nostalgisch gevoel zorgt. Visueel is Let’s Go met zijn tijd meegegaan, dus geen zwart/witte blokjes meer op een klein scherm. Wel zijn er gedetailleerde omgevingen en personages op je tv of natuurlijk op het scherm van je Switch, waardoor Let’s Go de mooiste Pokémon game is die ik tot nu toe heb gespeeld.
Go in Let’s Go
Iets meer dan twee jaar geleden was iedereen met een smartphone buiten aan het wandelen om Pokémon te vangen in Pokémon Go. Let’s Go heeft veel met Pokémon Go te maken. Zo kun je Pokémon vanuit Pokémon Go naar Let’s Go overzetten, helaas kan de omgekeerde weg niet bewandeld worden. Als je dus een beetje Pokémon Go hebt gespeeld wordt het erg gemakkelijk om alle 151 Pokémon te vangen. Let’s Go maakt ook net zoals Pokémon Go gebruik van CP waarden om de kracht van je Pokémon aan te geven. Het level systeem dat je gewend bent van Pokémon is ook nog steeds aanwezig. De grootste verandering die je tegen gaat komen in Let’s Go, ten opzichte van voorgaande Pokémon spellen, is de manier waarop je Pokémon vangt.
Dit gebeurt namelijk op dezelfde manier als in Pokémon Go. Als je een wilde Pokémon tegenkomt dan gooi je een Poké Ball in een cirkeltje. Wil je meer kans hebben om de Pokémon te vangen, dan kun je gebruik maken van een betere Poké Ball of speciale bessen. Deze bessen kunnen ervoor zorgen dat de Pokémon langer op dezelfde plek blijft staan. Dit systeem heeft zo zijn voor- en nadelen. Het voordeel is dat je erg snel erg veel Pokémon kunt vangen en daardoor sneller je Pokémon kunt trainen. Als je meerdere van dezelfde soort Pokémon achter elkaar aan vangt, dan bouw je een combo op en krijg je meer vaardigheidspunten en wordt de kans om speciale shiny Pokémon tegen te komen groter. Het combo systeem werkt goed, maar toch voelt het soms alsof je hersenloos ballen op een Pokémon aan het gooien bent. Het verzwakken van een wilde Pokémon en hem daarna vangen heeft ook wel zijn charme. Het zorgt voor iets meer diepgang in de gameplay, wat Let’s Go toch een beetje mist.
Loslopende pokémon
Let’s Go is over het algemeen zeker geen moeilijk Pokémon spel, helemaal niet als je hem vergelijkt met voorgaande titels. De gym gevechten stellen niet zoveel voor en de trainers zijn ook niet heel erg lastig om te verslaan. In Let’s Go word je ook meer aan het handje gehouden, er wordt altijd duidelijk gemaakt welke kant je op moet om verder te gaan. Waar je in red en blue nog wel eens vast kon komen te zitten, is dat in Pokémon Let’s Go vrijwel onmogelijk. Om een voorbeeld te geven: Vroeger was het verkennen van de grotten vaak spannend, er was altijd een kans dat je er in één verdwaalde en dan was je lang aan het zoeken naar de uitgang. En als je deze dan net gevonden had: Bam, een wilde Pokémon wil met je vechten! Dat kon dan best wel spannend zijn met een bijna uitgeput team. Dit gevoel zul je in Let’s Go echter nooit krijgen, de random encounters zijn namelijk verleden tijd. Je ziet de Pokémon over het scherm lopen en kunt ze daardoor makkelijk ontwijken als je geen zin hebt om met ze te vechten. Dit zorgt ervoor dat het eerder genoemde combo systeem wel goed tot zijn recht komt. En mocht je team uitgeput zijn, dan heb je altijd nog de Pokémon box met nog tientallen fitte Pokémon om voor je te vechten.
Meerdere manieren om te spelen
Let’s Go kun je met verschillende controllers spelen. Je kunt het in handheld modus van de switch spelen met de twee Joy-Cons, met één Joy-Con en met de speciale Poké Ball. Het is echter niet mogelijk om met de pro-controller op de tv te spelen. Als je Let’s Go op de tv wilt spelen kan dat alleen met de Poké Ball controller of met een Joy-Con. Nu kon ik tijdens het reviewen mijn rechterhand niet gebruiken, dus kon ik gelukkig met een Joy-Con te spelen. De tweede Joy-Con kan op de tv worden gebruikt door een tweede speler, zodat je ook samen met een vriend/vriendin Pokémon kunt spelen! Echter moet je met de Joy-Con gebruik maken van motion controls om de Pokémon te vangen en soms werden mijn bewegingen niet helemaal goed geregistreerd. Dit kan natuurlijk aan mijn vaardigheden liggen, maar in de handheld modus wordt dit opgelost door op de A-knop te drukken. Ik vind het toch vreemd dat Nintendo daar hier wel aan gedacht heeft, maar dat het niet mogelijk is om op deze manier op de tv te spelen.
Verder bevat Let’s Go ook vele verbeteringen uit de voorgaande spellen. Zo zijn de Hidden Machines (HM) zoals vliegen, surfen en bomen omhakken geen aanvallen meer, maar technieken die geleerd kunnen worden door Eevee, Pikachu of een andere geschikte Pokémon. Ook zijn de Technical Machines (TM’s), oftewel nieuwe aanvallen, meerdere keren te gebruiken in plaats van maar één keer zoals vroeger. Eevee, Pikachu en de trainer zijn ook volledig naar smaak aan te kleden. En net zoals in Pokémon Yellow is Pikachu of Eevee altijd uit de Poké Ball en lopen ze met je mee. Nu kan je er ook voor kiezen om een van de Pokémon in je team uit de Poké Ball te laten en met je mee te laten lopen, net zoals het geval was in Pokémon SoulSilver en HeartGold. Dit kan ook andere voordelen hebben, op een Arcanine kun je bijvoorbeeld rijden en op deze manier jezelf sneller verplaatsen.
Conclusie
Uiteindelijk heb ik me zeker vermaakt met Pokémon Let’s Go, maar ik denk toch dat dit voornamelijk op de nostalgie gebaseerd is. Want met name diepgang is wat ik tijdens het spelen van Let’s Go heb gemist. De game ziet er mooi uit en zit goed in elkaar, alleen is alles wel erg gemakkelijk. Als dat geen probleem voor jou is, dan kun je veel plezier halen uit Let’s Go. Mocht je, net als ik, wel de diepgang in een Pokémon spel zoeken, dan zou ik nog even wachten tot volgend jaar wanneer de ‘’echte’’ Pokémon RPG uitkomt. Tot die tijd is dit wel een prima zoethoudertje.
Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.
Oordeel Pokemon: Let's Go Pikachu! (Switch)
- Graphics 85
- Gameplay 65
- Originality 65
- Sound 70
- Replay 60
- Eindcijfer 70