Pro Evolution Soccer 2015 (XboxOne)
82 100 1

Review Pro Evolution Soccer 2015 (XboxOne)

Ruim twee maanden na de release van FIFA 15 kunnen we dan eindelijk aan de slag met Pro Evolution Soccer 2015 (PES 2015). Gedurende bijna de gehele last-gen-periode lag FIFA voor in de voetbalstrijd. Het lijkt dan ook geen verkeerd idee te zijn geweest om wat extra de tijd te nemen om de eerste Pro Evolution Soccer voor de Xbox One en de PlayStation 4 goed van wal te kunnen laten steken. De ruimte is er zeker om de winst dit jaar te pakken, met een FIFA waarbij de servers sterk te wensen overlaten en waar diverse elementen zoals de keepers en de impact engine voor de nodige frustraties zorgen.

Let the match begin: Plezier voorop
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen dat PES niet de meest realistische footie ooit is. De besturing is een tikkeltje arcade en dat vertaalt zich soms in doelpunten uit hoeken en standen die je in het echt niet zo gauw zult terugzien. Naar mijn mening is het echter het belangrijkste dat je zonder al te veel frustraties van externe factoren, een prima pot voetbal op de mat kan toveren. Naar mijn mening excelleert PES hier dit jaar echt in.

Waar ik bij FIFA zo nu en dan problemen had met spelers die niet altijd de diepte pakken, is de AI van de spelers in PES 2015 sterk uitgewerkt. Spelers lopen zich goed vrij, de backs komen goed mee wanneer je een aanval opzet, en topspitsen als Van Persie zijn niet onzichtbaar, maar lopen met slimme sprintjes goed de diepte in. Ook de balcirculatie is snel; je kan echt een bal even hard de diepte in passen en dat voelt goed. Daarnaast komen hoge steekpasses zo nu en dan echt fantastisch aan waardoor je soms bijna onrealistich mooie goals in het netje legt. Zo pakte ik een bal op de borst aan in het strafschopgebied en knalde de bal erna in de kruising met een 75-speler. Het enige wat wel een beetje wennen is, is het richten van je passes. Het richting geven aan de bal werkt net iets minder automatisch dan je gewend bent. Verdedigen is ook iets anders; bij FIFA blijft het een kwestie van meelopen en een tweede verdediger erbij halen, bij PES werkt dat niet omdat spelers onvoorspelbaarder bewegen., Het is dus vanwege het snelle spel echt een kwestie van nadenken en anticiperen waar de bal gaat komen en daar op tijd bij zijn. Het is ook goed om te weten dat de Xbox 360- en PS3-versie op hetzelfde systeem werken, waar bij FIFA de Xbox 360- en PS3-versie op een andere engine werken dan voor de current-gen consoles.

Het enige waar ik niet helemaal tevreden over ben is de inconsistentie van de keepers. De ene keer zweeft die als een superman netjes naar de bovenhoek en de andere keer is de keeper kansloos te laat terwijl die de bal van ver had kunnen zien aankomen. Daarnaast zijn schoten feilloos hard, zelfs van posities waar het niet mogelijk zou moeten zijn. Zo liep ik buiten de 16 net iets weg van een verdediger en drukte ik op de schietknop terwijl de verdediger nog voor mij liep. De bal vloog direct hard en laag bij de paal in het netje. Het neemt  het plezier niet weg, maar toont dat wel de lichte arcadelaag die PES heeft.

Een ander belangrijk element aan een footie is natuurlijk de gelijkenissen van de spelers. Waar FIFA 15 nu de Premier Leaguespelers 1 op 1 gekopieerd heeft, zijn de gelijkenissen van spelers uit andere competities goed tot zeer matig. Al heeft PES 2015 niet zoveel clubs als FIFA 15 en heeft naar mijn gevoel Cristiano Ronaldo iets te dikke wenkbrauwen meegekregen, over de breedte genomen lijken alle spelers tot in het kleinste detail op hun evenbeeld. Ook het publiek in de stadions ziet er net even wat beter uit, al mist Konami natuurlijk de nodige licenties om de daadwerkelijke stadions allemaal 1 op 1 naar de game te vertalen. Konami lijkt zich hier echter bij neergelegd te hebben. Ook de Premier Leagueclubs (m.u.v. Manchester United), heten nog steeds FC London (Chelsea) en Man Blue (Manchester City). Daar is niets aan te doen. Gelukkig hebben de spelers zelf wel gewoon hun eigen namen en kloppen de gelijkenissen van de spelers wel, waardoor het alleen de naam van de club en het stadion betreft die niet juist zijn. Niets aan te doen.

Meer kans op topspelers in My Club, de tegenhanger van FUT
Naast de Champions League en de Europa League die natuurlijk PES 2015 wel nog heeft, zijn er weer vele modi die je kunt spelen met als belangrijkste de Master League (carreer mode) en MyClub, een soort tegenhanger van FUT.

Bij de Master League is het duidelijk dat PES toch voorbij gestreefd is. Het is dan ook een redelijk simpele versie van een carreer mode, waarbij de emoticons die aangeven of een manager tevreden met een deal zou zijn of niet, tekenend zijn voor de tand des tijds. Toch werkt het naar behoren. Ook My Club is zeker vermakelijk. Dit keer geen pakjes die je kunt openen zoals bij FIFA, je kunt zelfs niet direct spelers kopen. In plaats daarvan kun je scouts aanschaffen. Hoe beter de scout, hoe groter de kans dat je een topspeler krijgt gedurende een soort loterij. Meedoen aan de loterij (het huren van een scout) kost coins. Coins verdien je niet alleen door wedstrijden af te ronden, maar ook door diverse dingen tijdens de wedstrijd te doen. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een succesvolle tackle of het schieten tegen de lat. Deze kleine bonussen zorgen er voor dat mensen online minder snel stoppen.

De verslavingsfactor van de loterij in PES is vergelijkbaar met het openmaken van een pakje in FUT. Alleen heb je hier een stuk meer kans om echte topspelers te verkrijgen. Wel mist voor een deel een gevoel aan controle omdat een veilingstructuur ontbreekt. Je kunt dus niet een speler los kopen.  Hiermee wordt ook meteen getoond dat My Club wel wat simpeler van opzet is dan FUT.

Wil je overigens sneller coins vergaren, dan kun je deze ook kopen met echt geld. Gelukkig komt dit minder geforceerd over dan bij de FUT coins. Daarnaast werkte dit nog niet tijdens het schrijven van de recensie.

Ten slotte is het verder ook goed om te weten dat het online gedeelte goed werkt. Nu kan dit natuurlijk deels liggen aan het feit dat PES toch door minder mensen wordt gespeeld, maar het feit wil gewoon dat de matches nagenoeg geen vertraging hebben, dat scores goed worden opgeslagen en dat je niet zomaar uit je game wordt geworpen wanneer de match bijna voorbij is.

Ouderwetse menu’s
PES 2015 zit dus goed in elkaar, maar het is duidelijk dat Konami heeft gekeken naar waar ze in een korte tijd het meeste grond op konden winnen. Het feit is namelijk dat de jaren ’90 menustructuur inmiddels echt te wensen overlaat. De ongeïnspireerde grauwe grijze blokken, de omslachtige manier om spelers te wisselen of op te zoeken zijn niet meer van deze tijd. Om over het My Clubmenu nog maar niet te beginnen. Je moet bijna een ingenieur zijn om daar goed doorheen te komen. Zo is het bijvoorbeeld lastig om spelers uit je club bij je 23 spelers te zetten, moet je echt even zoeken om de offline mode te vinden en wordt chemistry tussen spelers aangegeven met een nogal onduidelijke heatmap. Een tutorial had dan ook niet misstaan. Ik ga er echter vanuit dat ze er voor gekozen hebben om dit jaar zich volledig te focussen op de besturing, om voor het komende jaar de tijd te nemen om de menustructuur volledig aan te pakken. Dat hoop ik in ieder geval, want je ziet dat hierin onder andere FIFA toch wel veel goede vernieuwingen heeft weten te brengen. Ook op het gebied van het wedstrijdcommentaar slaat PES 2015 deels de plank mis. Het is nogal repetitief en eentonig.

PES 2015 heeft een flinke stap vooruit gemaakt ten opzichte van zijn voorgangers. Met name het gebrek aan frustraties gedurende de wedstrijden zijn een verademing. Daarnaast werkt de online mode prima en heb ik nagenoeg geen quitters gehad tijdens de diverse speelsessies die ik heb doorlopen, mede door het puntenmodel van My Club die je voor acties in plaats van voor wedstrijden beloont. Tot slot zit PES 2015 gewoon grafisch sterk in elkaar en ziet het er allemaal misschien zelfs net even wat mooier uit dan FIFA.

De kern zit dus goed. Nu wordt het echter een kwestie van ook de menu’s en modi naar het heden te brengen, want daar ligt nog veel ruimte voor verbetering. De Master League is een te simpele versie van de carreer mode en het My Clubmenu is geen plezier om je doorheen te moeten worstelen. Het is dus duidelijk dat Konami gefocust heeft op de hoofdmoot en daarbij steekjes heeft laten vallen in de gebruiksvriendelijkheid en de overzichtelijkheid. Ik verwacht echter dat hier de focus op gaat liggen naar PES 2016 toe. PES is in ieder geval op de goede weg en met PES 2015 haal je de beste PES in huis die er momenteel op de markt is.

Deze recensie is geschreven door Yorn

Oordeel Pro Evolution Soccer 2015 (XboxOne)

• Gameplay 88