Project Cars 2 (Standard Edition) (PS4)
80 100 1

Review Project Cars 2 (Standard Edition) (PS4)

We zitten midden in het seizoen van de racegames. Met de releases van onder andere F1 2017, Forza 7, Gran Turismo Sport en Project Cars 2 komen de liefhebbers van dit genre niks te kort. Zelf houd ik er ook wel van om zo nu en dan een racegame op te pakken en ik was dan ook blij dat het review-exemplaar van Project Cars 2 mijn kant op ging. Die blijheid zou echter snel plaatsmaken voor frustratie.

Voor de ervaren coureur
De oorzaak van die frustratie is de moeilijkheidsgraad van Project Cars 2, want wat is die game pittig! Toen ik de game voor het eerst ging spelen dacht ik even snel een paar rondjes te gaan rijden om een beetje gevoel te krijgen met de game. Niet rommelen in de instellingen, geen extra blik op de driving assists, gewoon even snel het circuit op. Daar kwam ik mezelf toch snel tegen, want het lukte me niet eens om op een normale manier een volledig rondje te rijden. Na deze pijnlijke ontdekking van mijn beperkte racekunsten ben ik toch maar even de instellingen ingedoken en heb ik een aantal extra assists aangezet. Vooral het tonen van de ideale lijn op de baan bleek geen overbodige luxe. Die extra informatie over wanneer je moet remmen en hoe je het beste kunt insturen bleek voor mij cruciaal om een beetje door de bochten te kunnen manoeuvreren. Daarna is het een kwestie van heel veel oefenen met de diverse raceklassen en vertrouwd raken met de wagen en het circuit. Waar je bij F1 2017 of een Forza al vrij snel in de top van het veld mee kunt rijden, is dat bij Project Cars 2 toch even anders. Zelfs met alle assists aan is het nog een hele pittige game die veel doorzettingsvermogen van je vraagt. De beloning is dan echter ook groot.

Voor de ervaren monteur
Niet alleen qua assists is er veel in te stellen; de game laat je bijzonder veel aanpassen. Zo is het mogelijk om de HUD voor elke camerazichtpunt helemaal naar wens in te stellen. Klinkt als een kleinigheidje, maar het zorgt er wel voor dat je altijd optimaal zicht op de baan en alle informatie hebt. Verder kan je natuurlijk nog de moeilijkheidsgraad aanpassen door bijvoorbeeld te tweaken aan de sterkte van de AI en de impact van opgelopen schade. De meeste indruk op mij maakte echter wel het tunen van je racebolide. Er zijn ontzettend veel afstellingen aan te passen aan de wagens en gamers die weten wat ze doen kunnen zich hier waarschijnlijk uren mee vermaken.  Ben je niet zo technisch onderlegd dan is het gelukkig ook mogelijk om de game de afstelling voor je te laten regelen. Je kunt er dan nog wel invloed op uitoefenen door tegen de race engineer te zeggen dat je bijvoorbeeld onderstuur hebt en die zal de afstelling daar dan op aanpassen. Wat mij betreft een hele goede toevoeging, want niet iedereen heeft de kennis of de tijd om zich daar in te gaan verdiepen.

Voor de ervaren kijker
In diverse video's had ik eerder al prachtige beelden gezien van Project Cars 2. Helaas bleken die beelden niet uit de PS4-versie van de game, want daar vielen de graphics toch wel een beetje tegen. Natuurlijk is het gameplay boven graphics, maar het oog wil toch ook wat. Wil je mooiere graphics dan zul je de game moeten spelen op een PS4 Pro of een dikke (hele dikke) PC. Dat geeft je ook de mogelijkheid om nog meer te genieten van de indrukwekkende weereffecten in de game. Zeker wanneer het (hard) gaat regenen en stormen dan zul je je ogen uitkijken. Wat ziet dat er indrukwekkend uit! Het is ook mooi meegenomen dat er een stuk minder bugs aanwezig zijn dan in deel 1. Ik ben een paar visuele bugs tegen gekomen, maar niks wat heel erg stoorde. Bovendien schijnt er gewerkt te worden aan een patch om die bugs glad te strijken.

Net zoals zijn voorganger is Project Cars 2 geen racegame die je even oppakt en al snel een podiumplek mee verdient. Dit is een game waarbij je moet leren omgaan met de racemonsters, de circuits stukje bij beetje moet verkennen en dan moet proberen om een foutloze race te rijden. Het is daardoor soms meer alsof je aan het werken bent dan dat je relaxt aan het gamen bent. En daar moet je van houden. Vind je een beetje uitdaging wel tof, maar klinkt dit teveel als werken? Dan kan je misschien beter even wachten op Forza 7 of Gran Turismo Sport. Ben je echter niet vies van een simulator en heb je misschien ook een mooie playseat in huis, dan is dit dé game voor jou.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Oordeel Project Cars 2 (Standard Edition) (PS4)

Aantal keer bekeken: 6761