Puyo Puyo Tetris 2 - Limited Edition (Switch)
80 100 1

Review Puyo Puyo Tetris 2 - Limited Edition (Switch)

De eerste crossover tussen de puzzelgames Puyo Puyo en Tetris vond plaats in 2014 en is toen op zo’n beetje elke console in dat tijdperk uitgekomen. Die game kwam zelfs in 2017 nog uit voor de Nintendo Switch en de PlayStation 4. Deze crossover bleek een gouden combinatie en kreeg hoge cijfers. Dat terwijl het Russische Tetris uit 1984 en het Japanse Puyo Puyo uit 1991 al behoorlijk oud zijn! Nu, zeven jaar na het eerste deel, vond SEGA het tijd voor het vervolg van Puyo Puyo Tetris met de pakkende titel: Puyo Puyo Tetris 2. Deze game is uitgekomen op alle huidige en laatste generatie consoles (PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S/X en Nintendo Switch).

Puyo Puyo Wato?
Tetris is een fenomeen; daar hoef ik geen uitleg over te geven. Puyo Puyo daarentegen is minder bekend. Bij Puyo Puyo heb je vier verschillende kleuren ronde slimes die kunnen samensmelten. Dit gebeurt als dezelfde kleuren elkaar raken. Bij minstens vier slimes die samen zijn gesmolten verdwijnen ze. Ze vallen per twee naar beneden, maar zijn onafhankelijk van elkaar. Ze kunnen namelijk doorvallen, waar bij Tetris het blokje blijft liggen en er een lege plek zou ontstaan! Geen gatenkaas dus bij Puyo Puyo.

Twee werelden
Het zal je misschien verbazen, maar zelfs bij een pure puzzelgame als deze is er zelfs nog een verhaalmodus toegevoegd: de Adventure Mode. Dit was ook al in het eerste deel, en jammer genoeg is het verhaal van deel 2 een slap aftreksel van deel 1. De werelden van Puyo Puyo en die van Tetris worden namelijk weer samengevoegd en zorgen weer voor veel chaos. Dezelfde personages keren weer terug, maar ditmaal met geheugenverlies. Hierdoor kom je veel herhaling tegen, want ze moeten zich allemaal opnieuw voorstellen. Hierdoor ga je voor je gevoel heel erg traag door het verhaal heen.

Je gaat op onderzoek uit naar hoe het kan dat de werelden weer met elkaar vermengt zijn, en tijdens dit onderzoek doe je gevechten met de personages die je tegenkomt. Dit kan enkel in Puyo Puyo zijn, enkel in Tetris, of juist een combinatie. Tijdens de Adventure Mode kom je alle combinaties wel tegen. Ten opzichte van deel 1 zijn er kleine aanpassingen gedaan aan deze modus. Zo heb je nu een plattegrond zodat je ziet waar je naartoe gaat en de bonusgevechten hebben een eigen pad op deze plattegrond.

Oefening baart kunst

Als je Puyo Puyo Tetris 2 voor het eerst opstart kom je niet eerst in een trainingsmodus. Als je dus bijvoorbeeld niet bekend bent met Puyo Puyo kan het wel even ingewikkeld zijn om het helemaal door te krijgen. Gelukkig is er de Lesson Mode met de benodigde uitleg en oefeningen die je gelijk kunt toepassen. Dit laatste is ook nieuw ten opzichte van deel 1. Ook voor de wat meer ervaren Puyo Puyo- of Tetris-speler zijn er nog genoeg tips te vinden die kunnen helpen, zo kwam ik erachter dat ik al die tijd – ook al in deel 1 – helemaal verkeerd gespeeld heb!

Want je komt er al snel genoeg achter dat je toch wel verschillende strategieën hebt die je moet gebruiken. Zo heb je in de nieuwe Skill Battle een HP-balk en moet je die van de tegenstander omlaag zien te halen. Maar er gaat geen HP van zijn balk af als je geen combinaties maakt met je Puyo’s! Terwijl ik altijd ben van het zo snel mogelijk weghalen van alle Puyo’s. Dat was wel even wennen en heeft wat oefening nodig. Maar als je het eenmaal doorhebt, dan zie je ineens dat het lukt om tegenstanders te verslaan waar je eerst altijd dik van verloor!

Skill Battle zonder Skills

Deze Skill Battle speel je als enige met een team van je personages. Je vormt teams van drie en elk personage heeft speciale vaardigheden. Zoals het verwijderen van de onderste twee rijen, of dat je een vallende blok kunt veranderen in iets dat je nodig hebt. Ook zijn er kaarten met voorwerpen. Die kunnen je statistieken verhogen, zoals dat je meer HP krijgt of dat je Attack omhoog gaat. Je kunt dus makkelijker winnen als je een beter team hebt, wat er dus voor zorgt dat je ook met minder échte harde skills kunt winnen. Maar het is wel een leuke afwisseling. De Skill Battle is de enige nieuwe modus in deel 2, dus heel veel extra content krijg je niet als je deel 1 al gespeeld hebt.

Kleurrijke werelden

De personages die je tegenkomt zijn allemaal erg kleurrijk en erg uniek. Zo zijn er grappige wezentjes, of een beer/mens combinatie. Ze zijn erg chaotisch en brengen wat leven in de brouwerij. In de Adventure Mode wordt alle tekst gesproken en deze voice acting is nog wel redelijk uit te houden. Wat me erg verbaasde, aangezien de kreten die de personages namelijk tijdens de gevechten uitkramen soms wel echt heel irritant worden.

De game ziet er goed uit. De grafische kwaliteit is wel vergelijkbaar aan deel 1. Maar je hoeft met een puzzelgame ook niet het wiel opnieuw uit te vinden. Het belangrijkste is dat de input zonder lag wordt verwerkt. Zeker als je een wat meer ervaren speler bent en erg snel bent. Maar dat heeft Puyo Puyo Tetris 2 gelukkig netjes op orde en het heeft dus ook geen last van framedrops.

Rank vs. Bank

Het allerleukste aan Puyo Puyo Tetris 2 is natuurlijk het inmaken van je vrienden. Je kunt op de bank met maximaal vier personen op 1 scherm spelen. Je kunt hierbij verschillende modi kiezen zoals: alleen Puyo Puyo, alleen Tetris, Swap (waarbij je beide tegelijkertijd speelt en er om de 30 seconden wordt gewisseld van scherm), Party (waarbij je speciale blokken kapot moet maken en je tegenstander een nadeel krijgt), Fusion (waarbij in hetzelfde scherm Puyo Puyo- en Tetrisblokken naar beneden vallen) en dus ook de nieuwe Skill Battle.

Ook kun je online strijden tegen anderen. Dit kan tegen vrienden, maar ook met willekeurige anderen. Je kunt ook ranked spelen, maar onthoud: er is altijd een Japanner beter dan dat jij bent. Ik vind mezelf wel een redelijk goede speler, maar om online een beetje mee te kunnen komen moet ik nog behoorlijk wat oefenen! Het is in ieder geval een leuke uitdaging.

Puyo Puyo Tetris 2 is een hele vermakelijke puzzelgame. Er is genoeg afwisseling te vinden: je kunt op de bank op veel verschillende manieren tegen vrienden spelen, of de Adventure Mode in om het verhaal te volgen en personages vrij te spelen, of je kunt online strijden voor een ranking. Als je nog nooit Puyo Puyo gespeeld hebt is het wel even lastig om in de game te komen, omdat er geen duidelijke uitleg van te vinden is in de Adventure Mode. Die moet je dus echt actief zelf opzoeken in de Lesson Mode. Maar als je dat eenmaal gedaan hebt leer je het erg snel! Puyo Puyo Tetris 2 raad ik dan ook aan als je benieuwd bent naar deze crossover en je niet weet welk deel je moet nemen. Dit deel bevat gewoon net iets meer dan deel 1, waaronder ook gewoon net iets meer gebruikersgemak.

Als je deel 1 al wel hebt en je speelt het zoals ik – gewoon af en toe als partygame met vrienden – dan zie ik niet zoveel meerwaarde in deel 2. Om nu ongeveer €35 uit te geven voor één extra modus is het niet zo waard. De Adventure Mode is een herhaling van deel 1, dus daar hoef je het ook niet voor te doen! Het is wel echt een misser dat er zo weinig nieuws te vinden is in deel 2. Alleen als je competitief online speelt dan is deel 2 natuurlijk wel weer een aanrader, omdat daar op langere termijn ook gewoon een grotere player base is. Of je moet natuurlijk een goede aanbieding tegen komen of een verzamelwoede hebben, want Puyo Puyo Tetris 2 blijft gewoon een supergoede game!

Deze review is geschreven door Lisa Halman.

Aantal keer bekeken: 3414

Laagste 1 prijzen voor Puyo Puyo Tetris 2 - Limited Edition (Switch)

21.49 21.49 1
€  18.00€ 3.49   € 21.49

Gunghir ( 6138   18) 29-12-2020 22:08
Puyo is een erg leuke game.
Maar maakt niet uit welke je kiest.

Beetje zoals tetris.
Ze zijn allemaal niet hetzelfde.
Maar het maakt niet echt veel uit
avatar van Kuromad
Kuromad ( 295   2) 29-12-2020 22:36
Zelfs als je geen fan bent van Puyo Puyo dan is dit nog steeds de beste Tetris die je kan kopen op een modern systeem
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 9372   14) 29-12-2020 23:08

Tetris Effect is voor mij een van de tofste Tetris games van de laatste tijd.
avatar van Xor
Xor ( 34823   1491) 29-12-2020 23:31
Mwa. Ik weet niet. Tetris Effect werd nog geprezen als de beste Tetris game voor de moderne systemen. Helaas is Connected voor nu alleen op de Xbox platform te vinden, maar komt de update volgend jaar nog wel voor de andere platforms uit(m.u.v. de Switch gezien Effect niet voor de Switch beschikbaar is).

Als ik de review zo'n beetje lees, is deze deel niet echt een sequel van deel 1. Eerder meer een heruitgave met fixes e.d. Zeker een leuke game voor de mensen die Puyo Puyo en Tetris leuk vinden(en de anime artstyle ook leuk vinden). Alleen zijn er eerlijk gezegd alternatieve opties om de 2 titels nog te spelen. Mensen die alleen Puyo Puyo leuk vinden, kunnen ook Puyo Puyo Champions spelen. En met Tetris heb je nog Tetris Effect en Tetris 99(voor de Switch Online gebruikers). Vooral als mensen weinig met de anime artsyle hebben, zijn de andere 2 alternatieven een betere optie. Alleen als je gevoelig bent voor epileptische aanvallen, dan kan je Tetris Effect beter laten liggen.

Lijkt er meer op dat Sega deze release meer heeft uitgebracht zodat ze ook een deel op de PS5 en XSX hebben. Want ze maken meer winst met een nieuwe deel dan wanneer mensen nog deel 1 tweedehands halen .

En over de review gesproken: Goede review Lisa!!!!
avatar van Slick
Slick ( 1134 ) 30-12-2020 09:24
Ik denk dat de review wel volledig is, maar het komt niet helemaal overeen met andere reviews. Stel er komt een Fifa 21 uit met marginale verbeteringen ten opzichte van Fifa 20, dan zal die nooit 4 van de 5 Budgy's scoren. Eigenlijk is dit precies wat deel 2 van Puyo Puyo Tetris is; een heruitgave waarin bizar weinig veranderd of verbeterd is. Dat ze het ook nog 'limited edition' durven noemen vind ik lachwekkend.

Maar dat is het lastige van reviews van opvolgers; de game in de basis is 'goed' (het principe van Tetris is 30 jaar oud), maar als opvolger zou dit niet hoger dan een 3/10 mogen scoren.
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 9372   14) 30-12-2020 09:27
[..]

Tetris Effect heeft wel het classic theme en de bijbehorende mode. http://youtu.be/oM8fi_OZ9TE

Wat is die geweldig zeg. Maar ga Puyo Puyo Tetris 2 proberen. Eens zien hoe die bevalt.
GJ ( 6140   7) 30-12-2020 09:36

Ik ben het hier niet mee eens. Wanneer ik zelf een review schrijf schrijf ik de review van het spel zoals ik het binnen heb gekregen. Alsof ik het in een bubbel speel. Natuurlijk haal ik wel eens vergelijkingen aan, het liefste binnen dezelfde serie of dezelfde uitgever, maar een spel wordt niet per definitie slechter als het een vervolg/opvolger is. Een spel lager scoren puur omdat het een vervolg is is bizar in mijn ogen. Mag een remake dan ook maar maximaal 3/10 scoren? Je hebt hetzelfde spel tenslotte al eens gespeeld, ondanks dat alle art, muziek, voice acting etc volledig nieuw is. Als Puyo Puyo Tetris een 4/5 is verdient het vervolg, mits minstens net zo goed, minstens ook een 4/5 in mijn ogen. Dat geldt ook voor FIFA.

Puyo Puyo Tetris een 3/10, of in het geval van BG een 1.5/5, geven is absurd. Dat zou het beeld geven dat het een slecht spel is, wat het volgens de review dus absoluut niet is. En mensen die enkel naar het cijfer kijken zullen dus denken dat dit een Tetris is die de plank volledig misslaat en daarmee geef je dus het verkeerde beeld.

Wel weer gelijk een punt om mee aan te tonen dat cijfers niet meer van deze tijd zijn. Men moet maar eens leren de review zelf te lezen en geen waarde te hechten aan cijfers.
avatar van Godfather187um
Godfather187um ( 487 ) 30-12-2020 10:08
[..]

Ik denk dat jouw vergelijking appels met peren vergelijkt. Een remake kan je niet vergelijken met een tweede deel van een spel. Volgens jou zou je een goed spel dus kunnen neerzetten zonder verbeteringen met alleen nieuwe graphics en audio en dan nog steeds goed scoren. Nee, dit is absoluut een slechte mindset. Dan zou je juist deel 1 moeten kopen die wel goed is neergezet. Het reviewen van een spel doe je nooit in een bubbel. Je vergelijkt altijd op de huidige markt en zeker met de directe voorgangers. Geen voortgang is achteruitgang.
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 9372   14) 30-12-2020 10:13
Dergelijke games zijn lastig te reviewen. Ik was groot fan van de Worms serie maar elk deel is basically hetzelfde. Speel je zo'n game voor het eerst dan zal je hem geweldig vinden maar terugkerende spelers vinden vooral meer van hetzelfde.

Puur los zou ik zo'n game wel een hoog cijfer kunnen geven maar net zoals met FIFA moet ik van mezelf meennemen dat er gratis GTA Online updates zijn met meer nieuwe content en dan kan ik het eerlijk gezegd geen hoog cijfer geven.

En bij deze game halen meerdere reviewers eerlijk aan dat het een game is waar voor terugkerende spelers die de online modes niet spelen er weinig nieuws onder de zon is.

De enige Tetris game die ik echt vernieuwend vond was Tetris Effect maar die maakte ook briljant gebruik van de PS VR.

Cijfers net zoals beste game van het jaar rankings zijn inderdaad achterhaald. Hoe vergelijk je dan games uit verschillende genre's met elkaar? Sommige mensen zullen roepen dat The Last Of Us 2 de beste game van 2020 is.

Ik vind richten in dergelijke games op de consoles dusdanig lastig (zou het een PC game zijn dan had ie me beter gelegen) dat ik ook first person shooters meer laat liggen en sneller opgeef en het is sowieso mijn type game niet. Ik zou kiezen voor Ghost Of Tsushima maar daar hebben mensen die liever een lineare game willen misschien weer issues mee.

Gewoon een top 25 (of hoever je ook wil tellen) van de beste games van dat jaar in alfabetische volgorde. Werkt veel beter.
GJ ( 6140   7) 30-12-2020 10:54
[..]

Ik haal remakes erbij omdat Slick vindt dat een spel dat grotendeels hetzelfde is als de voorganger een extreem laag cijfer verdient, ongeacht kwaliteit. Een remake is qua inhoud vaak ook volledig hetzelfde spel als een spel dat al bestaat, dus per die logica verdient die remake dan ook een extreem laag cijfer. Het doet immers niks nieuws.

En met dat laatste punt ben ik het niet eens. Ik heb ook een tijdje filmreviews geschreven. Dan vergelijk ik die film niet met de andere films die op dat moment in de bioscoop zijn, of er voor zijn uitgekomen. Ik review de film voor wat het is. Niet voor wat het niet is. Met games werkt het natuurlijk een beetje anders, want bij games zijn vervolgen vaak beter omdat ontwikkelaars de gameplay hebben kunnen finetunen etc (de stap van Assassin’s Creed 1 naar 2 is hier nog altijd een van de beste voorbeelden van imo), dus wat dat betreft is vergelijken wel handig en dan doe ik het ook wel, maar ik probeer het zo veel mogelijk te vermijden aangezien een game een opzichzelfstaand product is.

Als jij FIFA 21 een laag cijfer geeft dan FIFA 20, puur omdat het dezelfde game is met wat nieuwe content en gameplay tweaks, dan gaan mensen die nog niet eerder een FIFA aangeschaft hebben, of al een paar jaar wachten om een nieuwe versie te kopen, denken dat dat spel minder is dan z’n voorganger, terwijl het juist een verbeterde versie is van z’n voorganger. Op dat moment licht je je lezer dus verkeerd in.

Persona 5 Royal is op dit moment de hoogst scorende game van het jaar op Metacritic. Echter is het gewoon Persona 5 met nieuwe content. Volgens de logica van Slick verdient dat spel dus een 3/10, want net als Puyo Puyo Tetris 2 is het hetzelfde spel als de voorganger met wat nieuwe content, en volgens jou verdient het spel een lager cijfer dan vanilla Persona 5, terwijl het spel er juist op vrijwel alle vlakken op vooruit is gegaan. Ik vind dat echt een rare manier van beoordelen. Iemand die nooit P5 gespeeld heeft zal op dat moment dus denken dat het een mindere versie is vanwege het lagere cijfer en aan de hand van die review dus misschien vanilla P5 aanschaffen, terwijl P5R juist een betere versie is.

Nogmaals; een goede reden om niet aan cijfers te doen. Het verhaal vertelt alles wat je moet weten en dat is voldoende. Daar wordt immers ook meestal in vermeld wanneer het een verbeterde versie is van een voorganger. Als consument kun je daar dan op baseren of het de aanschaf waard is of niet zonder dat de recensent er een laag cijfer aan hangt wat een vertekend beeld geeft. Niet iedereen heeft immers de voorganger gespeeld.

Laten we het hieronder trouwens weer hebben over Puyo Puyo Tetris 2
avatar van Bramenjam
Bramenjam ( 290 ) 30-12-2020 11:23
Ik heb deel 1 gespeeld en die was erg leuk
avatar van Slick
Slick ( 1134 ) 30-12-2020 17:16
[..]

Ik denk dat je mijn reactie wat verkeerd hebt opgevat (of ik heb het verkeerd opgeschreven ).

Ik zie een cijfer of het aantal budgies vooral als een aanwijzing of ik dit moet kopen of niet. In dit geval zou ik het dan twee cijfers geven; heb je deel 1 nog niet, dan is het 4/5. Heb je deel 1 al wel, dan is het 1,5/5 (voor de goede orde, ik heb deel 2 niet, maar zo interpreteer ik de review).

Wat je verder zegt over remakes en dergelijke; tsja, er zit wat in, maar tegelijk moet je wel wat uit je bubbel gaan kijken en een spel in de context van nu plaatsen. Ik ben absoluut niet iemand die kickt op 8K graphics en visuele pracht en praal, maar het speelt wel mee. De 2D versie van Hero Quest is geinig, maar de 3D versie komt een stuk beter mee tegenwoordig. Je kunt niet zeggen dat als je een spel uit de jaren '90 opnieuw uitbrengt, minstens hetzelfde cijfer zou krijgen als toen. Nu zit er met Puyo Puyo 2 minder tijd tussen dan 30 jaar, maar de concurrentie (Tetris Effect) heeft bijvoorbeeld niet stil gezeten. En wat te denken van Tetris 99? Er zit nog geen online modus in Puyo Puyo Tetris 2. Hadden ze prima kunnen bouwen in de tussentijd. Dan had het een volwaardig deel 2 geweest. Nu is het nog net versie anderhalf.

Wat Godfather187um zegt dus; stilstand is achteruitgang. Dat zou ook zijn effect moeten hebben op het cijfer (vind ik). Als reviewer kun je dan ook geen kant op, want Puyo Puyo Tetris 3 krijgt dus over een paar jaar ook minstens een 4/5 als de basis hetzelfde blijft.

Ik heb veel lol gehad met deel 1, Tetris blijft verslavend. Puyo Puyo kon mij niet zo bekoren, het verhaal vond ik maar slap en totaal niet interessant. Er zitten wel geinige karakters in gelukkig, vol irritante geluidjes en woordjes die ze zeggen waarmee je vrienden goed dwars kunt zitten.
avatar van ToothedBomb
ToothedBomb ( 1553 ) 30-12-2020 18:31
Het is jammer dat dit vervolg zo weinig nieuwe inhoud biedt. Het is immers geen Puyo Tetris Deluxe, of Remixed, maar juist deel 2. Bovendien zit er zo'n 6 jaar tussen het vorige deel en dit vervolg. Ik vind het dus niet raar dat men teleurgesteld is in dit spel. Dat ben ik ook. Of dat terug moet komen in het cijfer valt te betwisten. Naar mijn mening is de conclusie van het stuk duidelijk genoeg, en daar kunnen zowel nieuwkomers als veteranen de informatie uit halen die ze nodig hebben om een keuze te maken.