Resident Evil 2 Remake (PS4)
88 100 1

Review Resident Evil 2 Remake (PS4)

Mijn meest gespeelde spel op de PSX? Dat is Resident Evil 2 (na Final Fantasy VII)! Eindeloos liep ik rond in Raccoon city, met Leon en Claire in een A of B scenario, met Hunk en zelfs Tofu, telkens mijn tijd- en itemgebruik verder verbeterend. Des te verbazender is het om vast te stellen hoeveel ik ben vergeten nu ik deze grondige remake speel. Grafisch is het een niet te missen verbetering van het origineel. Op andere vlakken ook? Scroll snel verder naar de conclusie!

Evil Umbrella

Resident Evil 2 (RE2) is dus een remake van RE2 uit 1998, het vervolg op Resident Evil, grondlegger van het survival-horror genre zoals we dat tegenwoordig kennen. Of een Alone in the Dark kloon met meer actie, zoals anderen juist vinden. Anyway, RE2 nam alle elementen van het eerste deel, breide ze uit en verfijnde ze tot een heerlijke survival-horror mix.

Deze remake blijft in grote lijnen heel trouw aan het origineel. Je speelt nog steeds als Leon of Claire, die aankomen in het compleet door zombies onder de slepende voet gelopen Raccoon City. Leon op weg naar het politiebureau, waar hij zou beginnen als nieuwe agent. Claire op zoek naar haar broer Chris, die in het eerste deel zijn eigen zombie-avontuur tot een goed einde heeft gebracht. Al snel scheiden hun wegen, maar allebei banen ze zich een weg door het historische politiebureau naar het top-geheime laboratorium van de eeuwig verdorven Umbrella Corporation.

Leuke eerste dag Leon.

Een complete remake

Wanneer je RE2 begint te spelen, wordt al snel duidelijk dat het een grondige remake is. Dat is ook wel nodig: de van tevoren gerenderde achtergronden van het origineel zijn niet meer van deze tijd. Evenals de besturing, de animaties en de modellen van de monsters en personages. Alles is dus flink op de schop genomen, terwijl de algehele lay-out en ruimtes wel heel herkenbaar blijven. De grootste ster is eigenlijk het politiebureau, dat op een prachtige manier tot leven is gebracht. Veel meer dan in het origineel zie je dat hier een ware crisis heeft plaatsgevonden, met een enorme ravage tot gevolg.

De nieuwe grafische engine zorgt voor de sterrenstatus van het bureau. Donkere gangen, enkel verlicht door een rood ‘EXIT’ bord, stoffige zolders, gebroken meubilair en bloedige muren. De lichteffecten brengen de omgeving verder tot leven en werpen regelmatig onheilspellende schaduwen over het geheel. Inclusief die van jezelf! Het wordt allemaal prachtig neergezet (tip: zet de FOV slider in de opties wat hoger om meer van de omgeving te zien).

Niet schrikken van je eigen schaduw!

De beelden zorgen samen met de binaurel audio voor een beleving waarvan je nekharen recht overeind gaan staan. Wanneer je de deur van een ruimte voorzichtig openduwt, is goed luisteren het eerste wat je doet. Het is de eerste hint van wat je kan verwachten. Later in de game is het de sleutel tot het ontwijken van een gevaarlijke vijand, die je door het hele politiebureau achterna zit.

Moderne bediening
De vroege RE games werden gekarakteriseerd door hun tank controls. De beperkte wendbaarheid maakte het ontwijken van zombies nog spannender. Het staat in schril contrast tot deze remake, waarin Leon en Claire heerlijk soepel bewegen. Animaties zijn ondanks hun detail heel snel, waardoor je nooit het gevoel hebt dat ze in de weg zitten of te lang duren. Alleen je eigen paniek zit je in de weg, want helaas zijn de zombies ook een stuk wendbaarder geworden. Om dat weer te counteren zijn er ook secundaire wapens aan je arsenaal toegevoegd. Een mes of granaat is een echte redder in nood als je door een zombie gegrepen wordt.

Ook in deze Resident Evil is het weer belangrijk (en leuk) om je items goed te bekijken.

Opgeschroefde moeilijkheidsgraad

Ook met de secundaire wapens erbij, is de moeilijkheidsgraad een flink stuk opgeschroefd. In de normale modus hebben zombies regelmatig meerdere headshots nodig voor ze neergaan. Evengoed duurt het vaak niet lang voor ze, vergezeld van een hartgrondige vloek van Claire of Leon, gewoon weer opstaan. Munitie is schaars en blijft dat ook tot de laatste momenten van de game. Regelmatig moet je met bijna lege geweren de strijd aangaan met een horde vijanden. Slim ontwijken en rennen voor je leven is dan de geprefereerde strategie. Dit is ook de kracht van RE2: de wetenschap dat je een situatie voorgeschoteld krijgt, die gruwelijk mis kan lopen als je even niet oplet. Of die zo angstaanjagend is dat je er helemaal niet aan wil beginnen! Dat geldt helemaal op de ‘hardcore’ moeilijkheidsgraad, waar nog minder veilige plaatsen zijn en je het weer moet doen met de ouderwetse Ink Ribbons om je spel op te kunnen slaan.

Uitgedund verhaal
Het bijzondere van de originele RE2 waren de twee scenario’s die elkaar aanvulden. Na het A-scenario te hebben afgerond, vertelt het B-scenario een ander deel van het verhaal. Dat is nu weer het geval, maar het lijkt wat minder relevant. Daarnaast voelt het verhaal sowieso minder uitgediept dan in het origineel, op enkele indringende scènes na. Beelden die me sterk zijn bijgebleven uit het origineel, zoals de eerste introductie van de iconische Licker-vijand, missen hier of maken minder indruk.

De Licker hoort je wel, maar ziet je niet!

Gameplay is koning
Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit. In RE2 draait het om de gameplay en die is zo solide als maar kan. Het is wat mij betreft de ultieme RE combinatie van puzzel en actie gameplay, gecombineerd met slim leveldesign en een uitdagende moeilijkheidsgraad. Daarnaast kon ik erg waarderen hoe de map laat zien of je alle collectibles in een ruimte hebt opgepikt, dat wordt aangegeven wanneer je een item kan weggooien als die niet meer nodig is en hoe inventory-management lekker soepel verloopt. Het zorgt allemaal voor een gestroomlijnde ervaring, zonder af te doen aan de gameplay.

Je klinkt als een fanboy! Zijn er nog minpunten?
Euh … jawel hoor! Het aanbod aan vijanden is wat karig, met vooral zombies die gedurende de game je belangrijkste vijand blijven. Daarnaast is de voice-acting soms wat roestig en houdt de game zich erg braaf aan de RE formule. Ook mist de game, wat mij betreft, wat hoogtepunten. RE2 zorgt namelijk voor een constante spanning, die alleen in de item-kamers even afneemt. Dat zorgt er tegelijk voor dat er ook maar weinig momenten écht als hoogtepunt bestempeld kunnen worden. Ik vond dat niet erg, maar ik kan me voorstellen dat er spelers zijn die daar liever meer afwisseling in zien.

Resident Evil is terug!

Om op de vraag uit de intro terug te komen: RE2 is op de juiste punten verbeterd en alle punten die hetzelfde horen te zijn, zijn meestal ook zo gelaten. Daarmee is RE2 een game die het oude en nieuwe op een effectieve manier met elkaar verbindt. Nadat Capcom met RE7 een solide game heeft afgeleverd, zetten ze deze lijn voort met weer een heerlijke RE game. RE2 is de meest verfijnde Resident Evil tot nu toe en mag zich scharen tussen de beste games uit de serie. Daarom kan ik RE2 aanraden voor zowel nieuwkomers als veteranen die de originele RE2 al hebben gespeeld. Nu hopen op een 3make!

Deze review is geschreven door Chris van Breda.

Oordeel Resident Evil 2 Remake (PS4)

• Graphics 95