Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Rise of the Ronin (PS5)
70 100 1

Review Rise of the Ronin (PS5)

Games zijn tegenwoordig steeds langer in ontwikkeling. Zelden wordt er echter zo lang aan een spel gewerkt als aan Rise of the Rōnin. De plannen waren er al voordat Team Ninja in 2004 met de ontwikkeling van Nioh begon. Twintig jaar later is de technologie eindelijk ver genoeg gevorderd om hun visie te realiseren en kunnen we ermee aan de slag. Is Rise of the Rnin een scherpe katana of juist een botte speer? Dat lees je in deze review.


Het jaar van de samoerai
2024 lijkt een ontzettend goed jaar te zijn voor fans van samoerai- en ninjamedia. Aan het einde van het jaar kunnen we, als het goed is, aan de slag met Assassin’s Creed Red, TV-serie Sh?gun wordt overal de hemel in geprezen, Ghost of Tsushima komt binnenkort naar de PC en PlayStation 5-bezitters kunnen zich binnen enkele dagen onderdompelen in de wereld van Rise of the Rōnin; de nieuwe actie-RPG van Team Ninja, die je vooral zult kennen van de Nioh en Ninja Gaiden-games.

Rise of the Rōnin speelt zich af tijdens de Bakumatsu, het laatste gedeelte van de Edo-periode. Britten en Amerikanen hebben Japan geïnfiltreerd, er heerst een grote choleraplaag en er is een soort oorlog gaande tussen het shogunaat en allerlei kleine facties die tegen de hervorming zijn onder westers gezag. Als helft van een zelf gecreëerde tweeling ga je op zoek naar een mysterieuze samoerai met een demonische klauw. Zo hoop je meer te weten te komen over de verdwijning van je tweelingbroer of -zus. Tijdens je avontuur kom je regelmatig bekende historische figuren tegen. Denk hierbij aan Matthew Perry -de marine officer, niet de acteur uit Friends- en Ry?ma Sakamoto, die je misschien kent uit het vorig jaar verschenen Like a Dragon: Ishin. Het is een grootschalig verhaal dat niet alleen over meerdere jaren, maar ook meerdere gebieden spant.


Reis van de Rōnin
Zo reis je regelmatig tussen Yokohama, Edo (tegenwoordig Tokyo) en Kyoto. Dit gebeurt in de vorm van drie open gebieden waarin je kunt gaan en staan waar je maar wilt. Deze gebieden zijn bezaaid met vijanden en activiteiten. Hoe meer je doet, hoe sterker je band wordt met het betreffende gebied en hoe meer Karma je vergaart. Hierover later meer. Voor grotere missies reis je vaak af naar meer afgesloten gebieden. Zoals een boot, dorpje of groot kasteel waar je innerlijke sluipmoordenaar naar hartenlust zijn gang kan gaan.

Vaak speel je deze missies met computergestuurde personages aan je zijde. Deze kun je niet aansturen, maar je kunt wel altijd van personage wisselen om ermee te vechten. Dit komt vooral aan het begin van het spel goed van pas, wanneer je nog niet zoveel wapens tot je beschikking hebt. Het vechtsysteem doet erg denken aan een versimpelde versie van dat van Nioh, waarbij je verschillende stances kunt aannemen om zo via een steen, papier, schaar-achtig mechanisme de overhand te nemen in het gevecht. Tevens kent het spel een breed scala aan wapensoorten die allemaal verschillen qua speelstijl en timing.


En timing is zeer belangrijk in Rise of the Rōnin. Met een druk op de linker schouderknop kun je aanvallen blokkeren. Weet je ze te pareren met het driehoekje, Counterspark genaamd, dan voer je meteen een tegenaanval uit waarmee je een flink stuk van de Ki-meter van de tegenstander afsnoept. Als je erin slaagt deze meter helemaal leeg te maken, ontstaat er een opening voor een critical hit, waarmee je in één klap een hele berg schade toebrengt aan je vijand. Als je dit een paar keer voor elkaar krijgt, smelt de HP-balk van de vijand als sneeuw voor de Japanse zon. Gelukkig zijn Countersparks niet de enige manier om te kunnen winnen in deze gevechten. Mocht je niet zo goed zijn in pareren, dan kom je een heel eind met een goed getimede dodge en het gebruik van je grijphaak. Ook buiten de gevechten komt deze grijphaak goed van pas. Zo kun je ermee naar daken zoeven of vijanden vanuit de hoogte geruisloos uitschakelen. Wat de gameplay betreft doet de game regelmatig denken aan oude PS1-klassiekers zoals Tenchu of Bushido Blade, maar ook modernere titels als een Sekiro of dus Nioh mogen in dit inspiratielijstje niet ontbreken.

Optionele uitdaging
Waar de game zich naast de open wereld vooral onderscheidt van bovenstaande titels is de moeilijkheidsgraad. Zo kent Rise of the Rōnin drie moeilijkheidsgraden, waar je gedurende de game tussen kan wisselen. Ik speelde op de middelste, waarop de game redelijk uitdagend is, maar niet zo taai als bijvoorbeeld Nioh. Mocht je vast komen te zitten of gewoon willen genieten van het verhaal, dan kun je de game dus naar wens wat makkelijker instellen. Ook kun je je computergestuurde compagnons vervangen door online vrienden of onbekenden, zodat je er in het heetst van de strijd niet alleen voor hoeft te staan.


Zoals je misschien al doorhebt, probeert Team Ninja met Rise of the Rōnin een wat groter publiek aan te spreken dan met hun vorige titels. Helaas is dit ook de reden dat de game mijn verwachtingen niet helemaal waar weet te maken. Zo voelt de combat, ondanks de vele wapens en combo’s, redelijk simpel aan en is de variatie in vijanden op twee handen te tellen. Door de realistische setting van Rise of the Rōnin vecht je namelijk enkel tegen menselijke vijanden, afgewisseld met af en toe een hond of zwijn. Soms zijn ze wat groter of sneller, of beschikken ze over andere aanvallen, maar er zitten geen fantasiebeesten uit de Japanse folklore of andere groteske figuren in. Dit is natuurlijk een goede manier om spelers die onbekend zijn met het genre niet teveel voor het blok te zetten. Voor spelers van Soulslike-titels maakt het de gameplay vooral snel eentonig. En hoewel de vele zijmissies qua verhaal en personages vaak erg tof zijn, eindigen ze veelal weer in een gevecht waar je er al tientallen van hebt gedaan.

Met een volle luier
Waar de plannen voor Rise of the Rōnin al vele jaren geleden gemaakt zijn, is deze versie van het spel pas sinds 2015 in actieve ontwikkeling. Hierbij heeft Team Ninja hulp gekregen van Sony’s eigen studio XDev, waardoor je zou denken dat de game qua grafische kracht alles wel uit de PS5 zou willen persen. Helaas stelt de game op visueel gebied best teleur. Hoewel de sfeer er goed inzit en de art direction van hoog niveau is, is Rise of the Rōnin grafisch een beetje een achterblijver. Ook qua animaties wil de game soms ietwat ouderwets aanvoelen. Dit is vooral zichtbaar bij je paard, waarbij de loopanimatie er vanaf de achterkant uitziet alsof het een volle luier draagt. De game kent drie grafische standen: een optie voor een hoge resolutie, een optie met ray tracing en een optie voor hoge prestaties, waarvan ik de eerste twee opties bijna onspeelbaar zou willen noemen. Hierin draait de game op 30 frames per seconde, wat op zich niet slecht is, ware het niet dat dit een paar van de meest stroperige 30 frames modi zijn die ik in lange tijd onder handen heb genomen, vooral door de camera die erg houterig aanvoelt.


Gelukkig is er dus ook een optie met 60 frames per seconde en hierin speelt de game prima. Helemaal vloeiend is het niet, vooral in gebieden met veel bomen of wanneer je op je paard de straten van Yokohama onveilig maakt. Maar tijdens gevechten of andere actievolle momenten ben ik eigenlijk nooit benadeeld door framedrops. Visueel gaat de game er wel wat op achteruit, met veel pop-in in de verte en textures die af en toe een vrij lage resolutie hebben. Sony heeft ons in het oor gefluisterd dat een day 1 patch op de dag van release de prestaties wat optimaliseert. Ik hoop dus dat deze de kreukels een beetje glad weet te strijken.

Minder uniek
Het is dus een beetje een spel geworden met hoge hoogtepunten en diepe dalen. Op het ene moment ben je verstrengeld in een van de meest snelle en stijlvolle gevechten die je in lange tijd hebt gezien, of zweef je tijdens een prachtige zonsondergang aan je vlieger over grote glasvlaktes of langs een majestueus kasteel. Even later ben je de zoveelste eentonige missie aan het doen tegen dezelfde vijanden die je in het eerste uur van het spel ook al tegenkwam. Tijdens de ruim 35 uur die ik in het spel heb gestoken, heb ik me nooit verveeld, maar het voelde ook zelden als een onvergetelijke ervaring. Het is een game die gameplay op de eerste plaats zet, wat in mijn ogen altijd een goede keuze is, maar door het willen aanspreken van een groter publiek een hoop inlevert van wat eerdere Team Ninja-games juist zo uniek maakt.


Ook de vele keuzes die je tijdens het spelen moet maken lijken niet zoveel verschil te maken. Na het naast elkaar leggen van wat gemaakte keuzes met collega Karel, die ook met het spel aan de slag mocht, bleken ze veelal dezelfde uitkomsten te hebben in het overkoepelende verhaal. Dit verhaal is qua vertelling en presentatie goed en interessant genoeg om van begin tot eind te bekoren. Af en toe weet het aardig te verrassen met de dood van bepaalde personages of de hoeveelheid bloed die weer eens uit een afgehakt hoofd spuit, maar qua gameplay doet het spel eigenlijk nooit iets unieks. En dat is jammer, want na zo'n lange ontwikkeltijd had er meer in Rise of the Rōnin gezeten.

Conclusie
Rise of the Rōnin voelt zowel fris als vertrouwd aan. Voor nieuwkomers is dit heel prettig, maar voor terugkerende Team Ninja of Soulslike-spelers wordt de game al snel eentonig qua uitdaging. De activiteiten en zijmissies in de open wereld zorgen voor redelijk wat afwisseling tussen de grote missies door, maar tillen de game nooit naar een hoger niveau. Ook qua performance is Rise of the Rōnin op het moment van schrijven niet geheel vlekkeloos, wat zeker geen roet in de noedels gooit, maar wel een smet is op deze anderzijds redelijk toffe game. Voor eenieder die van actie-RPG’s houdt biedt Rise of the Rōnin zeker wel iets tofs, maar zelfs de beste samoerai struikelt wel eens over zijn katana.

 


 

Gert Jan Naber (GJ)

Audiovisueel vormgever met een hart voor Pokémon, films, kip en uiteraard games in alle soorten en maten.

Aantal keer bekeken: 4263 

Laagste 3 prijzen voor Rise of the Ronin (PS5)

68.00 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 9.8
€  68.00€ 0.00   € 68.00
Coolblue 6.5
€  70.00€ 0.00   € 70.00
MediaMarkt 6.0
€  72.99€ 0.00   € 72.99

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 9528   14) 21-03-2024 12:09
Tja ben er niet echt rouwig om het feit dat ik mijn pre-order heb gecancelled. Voor 75 Euro wil ik echt "onvergetelijk" hebben.

Zeker als je bedenkt dat ze er zo lang mee bezig geweest zijn.

Maar bedankt voor je review.
avatar van GameFatale
GameFatale ( 23787   11) 21-03-2024 12:21
Thnx voor de review, maar ik wacht toch nog even.
avatar van Xenomorph
Xenomorph ( 366 ) 21-03-2024 12:41
Oef. Ik wil deze game heel graag tof vinden, maar ga mee met Bigds9fan.
Rise of the Ronin is (mijn) 75 euro niet waard. Volgens mij is het beter om op een pricedrop en wat updates/patches te wachten voordat ik me aan deze game waag.
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 5453   20) 21-03-2024 12:50
Teleurstellende score(s). Had wel 80-85 verwacht. Wellicht na een Season Pass en wat updates/patxhes wel de moeite waard. Sowieso eerst Wo Long Complete Edition nog kopen wanneer die uitkomt, dus Ronin heeft geen haast.
avatar van ErHaO
ErHaO ( 183   10) 21-03-2024 12:57
Had bij Team Ninja eigenlijk eerder een schijtverhaal met goede/interessante gameplay verwacht. Als ze nu bij de volgende game zowel het verhaal/setting als de gameplay op orde hebben, kan het ze naar een hoger niveau tillen.

Ik speel deze wel een keer, maar alleen als ie flink in een aanbieding is.
avatar van MatB20
MatB20 ( 1434   1) 21-03-2024 13:55
Ongetwijfeld mijn GotY maar ondanks dat ik deze game ontzettend graag wil spelen, ga ik er geen 70 euro voor neerleggen. Voor geen enkele nieuwe game, zeker niet zonder season pass.
avatar van Lokiw
Lokiw ( 193 ) 21-03-2024 15:45
mijn twijfel is weg, bedankt voor de review, wacht tot hij in de budgetbak terecht komt.
avatar van ArdiBacardi
ArdiBacardi ( 2420   2) 21-03-2024 20:21
Eerste PS5 exclusive die ik over sla (lees: pas budget ga kopen). Jammer, maar ik speel liever nogmaals GoT dan deze game bij release...
avatar van CrackmanNL
CrackmanNL ( 425   5) 22-03-2024 06:16
Nice review, deze screenshots en de gameplay beelden die ik heb gezien zagen er beter uit dan het algemene sentiment, maar pop-in is wel iets waar ik me erg aan stoor en om dan 30fps met deze graphics (en vloeiende combat) te spelen.. 70eu voor mij ook te duur. Ongetwijfeld ga ik er wel veel plezier aan beleven.

Jammer had Team Ninja hun ''Elden Ring moment'' gegund, spijtig dat ze de Ubi formule hebben gevolgd en niemand bij Xdev aangewezen iets belangrijks als de paard animatie te fixen
avatar van MisAnTroop
MisAnTroop ( 5129   2) 22-03-2024 07:54
Na Stranger of paradise en in mindere mate Wo long was ik wel klaar met deze studio. De Nioh serie is wel fantastisch natuurlijk. Derhalve wacht ik wel een lange tijd met het kopen van deze titel..
avatar van Jellsyboy
Jellsyboy ( 909 ) 22-03-2024 09:11
Na Nioh 2 en Wo long gespeeld te hebben kan ik al zien dat dit exact hetzelfde is. Eindeloos loot met iets betere stats. Slecht level design en de team ninja jank. Je kunt beter 1 van die titels spelen ipv alle 3. Seen one seen em all
avatar van Punkmachine
Punkmachine ( 409   2) 22-03-2024 13:57
'Roet in de noedels' Dank voor de review!
avatar van Blaxtard
Blaxtard ( 813 ) 23-03-2024 07:12
70 tot 75 euro is voor mijn gevoel veel te veel voor een game. Zeker als er zoveel spellen uitkomen.
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 9528   14) 24-03-2024 02:17
Omdat ik de game toch niet day-1 ga spelen even een filmpje gekeken en om de AVGN te citeren: This game's graphics are as ugly and dirty as thuis game's mom."

Dat mensen (niet hier) nog kunnen verdedigen is echt ongelooflijk. Dit zijn early PS4 graphics. Vind de game ook donker. Ghost Of Tsushima was heel mooi kleurrijk maar van wat ik van deze game zag.

Ik heb deze game maar totaal van de lijst afgegooid.

En ja ik kan best een game met matige graphics spelen zo heb ik de Switch versie van Red Dead Redemption (en later ook de PS4 versie) gespeeld en die vind ik er nog beter uitzien.
avatar van EPMD
EPMD ( 7074   7) 24-03-2024 06:51
Tja, gameplay blijft king.

Maar ik vind de graphics van Ronin ook erg gedateerd ogen. Kan komen omdat dit de eerste open wereld game van Team Ninja is.

En van zon premium PS5 exclusive (die op launch €70 kost) verwacht je natuurlijk gewoon wat meer.

Ghost of Tsushima vind ik trouwens nog steeds één van de mooiste PS4/PS5 games.

Best knap van Sucker Punch.
avatar van Sebasbrawler
Sebasbrawler ( 66 ) 28-03-2024 12:30
Als iemand die de game wel dag 1 heeft gekocht. Ik vind hem super vermakelijk. De combat is heel fun, grafisch vind ik het nog best degelijk ogen (mensen die dit een PS3 game noemen herinneren zich niet hoe een PS3 game eruit zag) en ik haal er gewoon veel plezier uit. Het doet me een beetje denken aan Team Ninja's attempt naar een Ghost of Tsushima-achtige game.