Saints Row 2 (Xbox360)
92 100 1

Review Saints Row 2 (Xbox360)

Mensen die van free-roaming games houden, maar een hekel hebben aan bowlen, lijken het niet makkelijk te hebben in 2008. Gelukkig komt Volition met de ultieme oplossing in de vorm van Saints Row 2, een game die zich richt op pure lol, zonder enige complicaties.

Wie zich wel eens op het internet waagt is vast wel een keer, vrijwillig of niet, in een discussie belandt over welke game nu beter is; GTA IV of Saints Row 2? Iedereen zegt dat ze Saints Row 2 leuker vinden dan GTA IV. En ik ga hier vrolijk in mee, Saints Row 2 is leuker dan GTA IV. Maar wat doet het ertoe? Ik vind Serious Sam ook leuker dan Rainbow Six… Daarom wil ik vanaf nu graag dat je GTA IV even vergeet en je richt op de pure genialiteit van Saints Row 2.

Travestietclown
Saints Row 2 neemt niet de tijd en moeite om de speler door allerlei lange tutorials te slepen. Gelijk aan het begin van de game wordt je in de character-creator gegooid. Hier kun je je eigen personage tot in de kleinste details aanpassen. Vind je de linkeroorlel te lang? Geen probleem, haal de slider wat naar links en je oor ziet er weer prima uit. Heb je liever een bejaarde travestietclown? Ook geen probleem! Je eigen (zieke) fantasie lijkt de enige grens. Als je na een uurtje of wat klaar bent, is het tijd om met je net aangemaakte travestietclown uit de gevangenis te ontsnappen, waar je schijnbaar bij het einde van het eerste deel in beland bent. De game gaat er helaas wel erg vanuit dat je het eerste deel uitgespeeld hebt, en op sommige momenten zul je het dan ook niet helemaal kunnen volgen. Gelukkig is het verhaal slechts een bijzaak.

Vrijheid
Zodra je met een bootje van het gevangeniseiland ontsnapt bent begint de game pas echt. De stad Stillwater ligt nu aan je voeten, smekend om verkend te worden. Vanaf het begin van de game kun je overal heen, wat een verademing is na al die games die vereisen dat je eerst door het verhaal heen speelt. De stad is qua omvang misschien niet zo indrukwekkend, maar dat betekent zeker niet dat het er saai is. Op elke straathoek is genoeg te doen. Of het nou een missie, een activiteit(hierover later meer) of een winkel is, geen enkele straat is leeg in Stillwater, en er zijn ook nog genoeg verborgen dingen die niet op de kaart staan.

Saints
Dat het verhaal niet het beste punt van de game is, wordt als snel duidelijk. Toch voldoet het aan de standaard, en vooral de manier waarop het verteld wordt is bijzonder leuk. Cutscenes zien er goed uit en het is altijd leuk om je eigen character erin terug te zien. Het is de bedoeling om je oude gang, de 3rd street saints, weer groot te maken. Na de gebeurtenissen in Saints Row zijn de Saints namelijk uitgeroeid, en hebben drie nieuwe gangs de straten van Stillwater overgenomen. Als nieuwe leider van de Saints is het aan jou om deze gangs één voor één uit te roeien, zodat je de complete stad in je greep hebt. Het verhaal is misschien niet zo lang als bij die ene concurrent die ik niet meer zou noemen, maar het is alsnog een respectabele lengte van ongeveer 15 tot 20 uur. De missie’s zijn allemaal heerlijk spectaculair en absurd. Het ene moment zit je in een boot politiehelikopters op te blazen, vijf minuten later moet je vissen vol drugs kapotschieten.

Respect
Door missies te spelen verdien je respect, waarmee je weer andere missies vrijspeelt. Je zult het echter niet redden met alleen het respect wat je door middel van de hoofdmissies krijgt. Daarom kun je ook respect verdienen door stunts uit te halen met je auto of door zogenaamde ‘activities’ te voltooien. Activities zijn kleine zijmissies die losstaan van het verhaal. Activities laten je compleet gestoorde dingen uithalen, zo moet je je als agent verkleden en criminelen zo wreed mogelijk afmaken, om zo veel mogelijk beeldmateriaal voor een politieprogramma te krijgen. Andere activities bestaan uit de hele stad onderspuiten met een rioolwagen, VIP’s beschermen door doorgedraaide fans in vliegtuigmotoren te gooien of met een brandende quad zo veel mogelijk mensen en voertuigen raken, die daardoor instant ontploffen. Realisme maakt duidelijk plaats voor lol, en sommige activities zul je dan ook nog flink vaak overspelen. Ze zijn echter niet allemaal even geslaagd, zo zijn de meeste na een bepaald level veel te moeilijk, terwijl andere weer lachwekkend makkelijk zijn.

Power, respect, money
Met respect alleen redt je het natuurlijk niet, je zult ook geld nodig hebben. Logischerwijs betaalt elke missie een mooie geldsom, maar ook activities geven je een leuk bedragje. Daarnaast kun je ook nog buurten en winkels overnemen, voor een dagelijks bedrag, wat je uit de kluis in een van je huizen kunt halen. Buurten neem je over door het verhaal uit te spelen, maar winkels moet je zelf kopen. Eerst stroomt het geld langzaam binnen, maar al snel haal je dagelijks zo even honderdduizend dollar uit je kluis. Je welverdiende geld kun je uitgeven aan wapens, ammunitie, nieuwe huizen of misschien wel het leukste: kleding. Verspreid door Stillwater zijn verschillende kledingwinkels die allemaal een ander assortiment aan hoeden, schoenen, onderbroeken en de gebruikelijke broeken en T-shirts verkopen. Heb je niet zo veel met al die dure kleding? Dan heb je ook de keuze om naakt de hele game te doorlopen, al is het wel met wat censuur. Naast kleding is het mogelijk je character ook mooi(of juist lelijk) te maken met tattoo’s. En als je toch niet helemaal tevreden bent met het uiterlijk kun je altijd nog even bij de plastisch chirurg langsgaan, wat vreemd genoeg ook de enige plek is om je kapsel of make-up te wijzigen. Ook je huizen, je gang en je auto’s zijn lichtelijk aan te passen, wat ervoor zorgt dat je de game uiteindelijk precies zo speelt als je zelf wil.

Ter land, ter zee en in de lucht
Qua voertuigen zit alles wat je maar kunt bedenken in de game. Sowieso kun je rijden met auto’s, motoren, graafmachines, vrachtwagens, monster trucks en nog veel meer. Het rijden voelt lekker arcade, en de achtervolgingen zijn enorm spectaculair. Dit komt vooral gezien hekken, boompjes, bushokjes en bankjes allemaal mooi aan de kant vliegen, waardoor je op volle snelheid overal doorheen kunt raggen. Naast auto’s heb je ook vliegtuigen, boten en helikopters tot je beschikking. Ook deze besturen allemaal erg lekker, als je er eenmaal aan gewend bent, en laag over de stad vliegen terwijl je op het nippertje flatgebouwen en bomen ontwijkt voelt echt geweldig. In elk voertuig zit een radio ingebouwd, met daarop een groot scala aan radiozenders, van jaren 80 poprock tot rap, er is voor ieder wat wils. Mocht je alsnog niet tevreden zijn, dan kun je in de platenwinkel zelf muziek kopen om een eigen radiostation samen te stellen.

Hoofdschot!
Dit klinkt natuurlijk allemaal geweldig, en in principe is het dat ook. Echter, er zijn een paar minpuntjes. Ten eerste is er de vreemde balans in moeilijkheidsgraden bij de activities, die zo nu en dan ook wel eens bij missies voor wil komen. Ook zijn er erg veel klachten over bugs online te vinden. Ik heb zelf echter nooit last gehad van ernstige bugs, hooguit een keer een hekje wat in je auto blijft steken. Er is één enorm minpunt wat de game echt verknoeit. Iets zo vreselijk hels dat je je er elke seconde dat je speelt aan zult ergeren. Iemand bij Volition is namelijk op het idee gekomen om de complete game in het Nederlands te vertalen. We hebben het hier nog steeds over Saints Row 2, een 18+ game vol geweld, gevloek en seks. Een nogal vreemde keuze, maar als het goed uitgewerkt was had ik er niet zon probleem mee gehad. Helaas is het alles behalve goed uitgewerkt, wat ervoor zorgt dat we nu verplicht moeten kijken naar vreselijke termen als “hoofdschot” en “voorruitkanon”. Ook “druk op Y om ga het winkelcentrum binnen” duidt erop dat alles letterlijk uit het Engels vertaald is. De enige manier om onder deze vertaling uit te komen is door de instellingen van je XBox 360 te veranderen, wat natuurlijk belachelijk is.

Saints Row 2 maakt bewust de keuze om zich puur en alleen op spelplezier te richten. Zelf vind ik dit zeer geslaagd, maar je moet jezelf wel de vraag stellen of dit is wat je zoekt in een game. Wil je een meeslepend verhaal en realisme, dan doe je er goed aan om met een grote boog om Saints Row 2 heen te lopen. Zoek je echter vrijheid en arcade gameplay dan is Saints Row 2 perfect voor jou. Ik ben er in ieder geval al uit!

Deze game is gereviewed door Fant

Oordeel Saints Row 2 (Xbox360)

• Replay 100