Sakura Wars - Day One Edition (PS4)
70 100 1

Review Sakura Wars - Day One Edition (PS4)

Niet veel mensen zullen gehoord hebben van de serie Sakura Wars. Eind jaren 90 en begin 2000 was deze serie toch mateloos populair in Japan en werd het in één adem genoemd met bijvoorbeeld Final Fantasy en Dragon Quest. Alle delen zijn in het westen uitgebracht, maar Sakura Wars is hier nooit zo populair geworden. De serie is tien jaar geleden door uitgever SEGA in de ijskast gezet. Vorig jaar vonden ze het tijd om het toch weer eens te proberen en kondigden ze een reboot aan met dezelfde naam als het origineel: Sakura Wars. Dit deel is afgelopen december in Japan uitgebracht en nu kunnen we hem al in het westen spelen. Laten we eens gaan kijken of de serie deze reboot verdient of dat SEGA de serie beter nog wat langer had kunnen laten staan.

Deze nieuwe Sakura Wars vertoont veel gelijkenissen met de voorgaande delen. Nog steeds wordt er alles aangedaan om het er als een animatieserie uit te laten zien.  Dit zie je natuurlijk terug aan de gebruikte grafische stijl en aan de prachtig geanimeerde tussenfilmpjes. Het spel is opgedeeld in verschillende episodes en aan het einde van iedere episode krijg je een preview van de volgende episode. Deze reboot is nog steeds voornamelijk een visual novel met dating sim-elementen die wordt afgewisseld met gevechten. Hier zit de meeste verandering, in deze reboot wordt er gebruik gemaakt van een real time-gevechtssysteem, in plaats van de meer strategische stijl van de voorgaande delen.

Ginza, Tokyo
Deze reboot speelt zich af in de jaren 40 in een alternatieve steampunk-wereld. Jij bent Seijuro Kamiyama en je wordt door commandant Sumire Kanzaki aangesteld als kapitein van de nieuwe Imperial Combat Revue’s Flower Division in Ginza, Tokyo. Deze divisie is gevestigd in de Imperial Theater in Tokyo en bestaat uit een team met vrouwen en hun gevechtsrobots.  Het gaat niet goed met het theater en het is aan de nieuwe kapitein om het theater weer succesvol te maken. Daarnaast moet hij er nog voor zorgen dat zijn team klaar is voor het Combat Revue World Games toernooi. Dit is een toernooi waaraan Combat Divisions vanuit de hele wereld meedoen om te kijken welk team het beste is. De gevechtsrobots van de Flower Division zijn echter ouderwets en moeten nodig vernieuwd worden, maar daar is dan weer geen geld voor. Er zal dus geld verdiend moeten worden met theatervoorstellingen, maar de vrouwen in het team zijn niet allemaal even goed in acteren. Er is dus genoeg werk aan de winkel voor de nieuwe kapitein. Als dat nog niet genoeg was, wordt Tokyo ook nog eens geconfronteerd met een nieuwe demoneninvasie en is het aan de Flower Division om Tokyo tegen deze demonen te beschermen.

Connectie en keuzes
Het verhaal en de personages zijn allemaal erg interessant en je wilt constant meer weten over hun achtergrond of hun motivaties. Je leert iedereen beter kennen door gesprekken te voeren. De meeste van deze gesprekken zijn voorzien van audio, helaas geldt dat niet voor alle conversaties. Tijdens de gesprekken zul je keuzes moeten maken, Sakura Wars heeft daarvoor een eigen systeem. Het ‘Live & Interactive Picture System’ oftewel LIPS geeft je tijdens het gesprek meerdere mogelijkheden om te antwoorden binnen een tijdslimiet. Het antwoord dat je kiest heeft direct invloed op jouw relatie met het personage en heeft daarnaast invloed op hun prestaties tijdens de komende gevechten. Naarmate je de personages beter leert kennen weet je op een gegeven moment wel wat je moet antwoorden of juist niet als je benieuwd bent naar hun reactie. Om snel te kunnen zien waar en met welk personage je nog een gesprek kunt voeren kun je gebruik maken van de Teletron. De Teletron bevat naast de kaart met indicaties van de locaties waar je nog met personages kunt praten, de mogelijkheid tot het spelen van Koi-Koi Wars en je kunt Bromides bekijken. Bromides zijn verzamelplaatjes van de huidige personages, die je kunt kopen en vinden als je aan het rondlopen bent door het theater of in de andere gebieden. Tijdens de visual novel-stukken kun je vrij rondlopen door het theater en sommige stukken van Tokyo. Rondlopen door het theater en de stukken van Tokyo is zeker geen straf. Sakura Wars is grafisch een pareltje. De personages en de omgevingen zijn allemaal prachtig vormgegeven op een 1:1 schaal.

Vechten tegen demonen
De visual novel-delen worden afgewisseld met stukken waarin gevochten moet worden. Sakura Wars gebruikt zoals eerder gezegd een actief gevechtssysteem. Het gebruikte systeem is erg simplistisch. Ieder personage/gevechtsrobot heeft een lichte en een zware aanval en afwisselingen daarin zorgen voor verschillende combinaties. Verder heeft ieder gevechtsrobot van het personage nog een speciale aanval die oplaadt met magie. Als de balk vol is kun je deze aanval gebruiken om meer schade te doen. Daarnaast is er nog een ‘bullet time’-mechanisme waarbij je als je op het juist moment ontwijkt de tijd even vertraagt, waardoor je extra schade kunt doen. Er zijn geen opties om de aanvallen aan te passen of om meer aanvallen vrij te spelen. Je team bestaat uit drie verschillende personages in hun gevechtsrobots. Iedere robot speelt gelukkig wel iets anders en je kunt tijdens een gevecht op ieder moment tussen de robots wisselen. Tijdens een gevechtsmissie verplaats je jezelf van locatie naar locatie via lineaire paden. Je kunt pas verder naar de volgende locatie totdat alle vijanden verslagen zijn. Er is geprobeerd om wat platformelementen toe te voegen om voor wat afwisseling of uitdaging te zorgen tijdens het verplaatsen. Dit vormt echter vrijwel geen uitdaging en je wordt niet gestraft als je het niet haalt.
Een deel van de gevechtsmissies speelt zich af in de donkere en grauwe demonenwereld, welke in schril contrast staat met het vrolijke en kleurrijke Tokyo. Sakura Wars heeft helaas niet veel variatie in de vijanden. Het ontwerp van de eindbazen is wel een stuk origineler, maar die zijn dan weer erg gemakkelijk te verslaan. Zoals al eerder gezegd hebben je antwoorden tijdens de gesprekken invloed op de prestaties van je teamgenoten. Als je de voor hen juiste antwoorden geeft zijn ze tevredener en presteren ze beter tijdens de gevechten. Dit is terug te zien in een balk op het scherm. Deze balk stijgt in waarde en bij een hogere waarde doen je personages meer schade etc. Wat ik zelf erg irritant vond was dat tijdens de gevechten gesprekken plaatsvinden tussen verschillende personages. Deze gesprekken zijn lastig te volgen tenzij je Japans kunt verstaan. Er is namelijk geen Engelse taaloptie. Het is lastig om je te focussen op de gevechten en op hetzelfde moment ook nog de ondertitels te lezen. In de reviewcode was geen mogelijkheid om de gesprekken terug te lezen; deze optie moet wel beschikbaar gemaakt worden wanneer het spel uitkomt.

Uiteindelijk heb ik mij zeker vermaakt met de nieuwe Sakura Wars, maar dan wel voornamelijk met de visual novel-elementen. De wereld en de personages zijn goed uitgewerkt en interessant. Het gebruikte gevechtssysteem voelt wat simplistisch aan en is repetitief. De gevechten zorgen dan wel weer voor wat afwisseling, maar dat is het dan ook wel. Ik had hier meer van verwacht, omdat de visual novel-elementen zo goed zijn uitgewerkt.

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Aantal keer bekeken: 3128

Laagste 3 prijzen voor Sakura Wars - Day One Edition (PS4)