Sebastien Loeb Rally Evo (PS4)
75 100 1

Review Sebastien Loeb Rally Evo (PS4)

Eind vorig jaar verscheen met WRC 5 voor het eerst een rallygame op de next-gen console. De game bracht de liefhebbers een realistische rallysimulator, waarbij ieder foutje genadeloos werd afgestraft. Diezelfde kant wil Milestone ook op; de Italiaanse ontwikkelaar heeft de laatste jaren flink wat kritiek te verduren gekregen. Door de samenwerking aan te gaan met niemand minder dan rallylegende Sébastien Loeb, hoopt Milestone de rallywagen dit keer feilloos over de eindstreep te krijgen.

Sébastien Loeb aka The Boss
Liefhebbers van de rallysport zijn ongetwijfeld bekend met de prestaties van de Fransman. Sébastien Loeb won in zijn carrière maar liefst negen maal de wereldtitel, en is daarmee recordhouder in de rallysport. Tijdens het ontwikkelingsproces heeft de legende het team achter Sébastien Loeb Rally EVO (SLRE) meerdere malen voorzien van tips en feedback. Vooral zijn kennis en knowhow van de sport heeft ervoor gezorgd dat de game stukken realistischer aanvoelt dan de voorgaande producten van Milestone.

Tijdens de eerste meters achter het stuur is al direct merkbaar dat de ontwikkelaar een flinke stap vooruit heeft gezet. Voor het eerst in tijden voelde ik weer de sensatie van rally. Het geluid van blazende turbo’s en knetterende uitlaten, de stem van de navigator: het klinkt net allemaal wat beter. Het is dan ook duidelijk te merken dat realisme de boventoon moet voeren in SLRE. Waarbij je auto op de zanderige Mexicaanse wegen vrij gemakkelijk door de bochten wilt sturen, zullen de bochten in het ijzige Zweden voor ongecontroleerde glibberpartijen zorgen. Ieder type wegdek vraagt op deze manier om een andere rijstijl.

De vrij smalle rallywegen helpen daar ook niet echt bij, wat meer dan eens resulteerde in het knuffelen van een rotswand of een vangrail. Gelukkig hebben we de Playground, waar men op verschillende typen wegdek kan oefenen op het nemen van bochten, remmen en driften. Ook zijn er genoeg hulpmiddelen beschikbaar die de wat minder ervaren stuurlui een hart onder de riem zullen steken.

SLRE is ook de eerste game die gebruikt maakt van een nieuwe physics-engine; een engine die op eerste oog prima werk levert, maar soms nog wel eens voor rare taferelen zorgt. Zo wilde het nog wel eens voorkomen dat ik na een vrij kleine botsing flink begon te tollen of over de kop begon te rollen. Gelukkig is er voor zulke momenten de rewind-knop, waarmee je een aantal seconden terug in de tijd kan en die bocht net wat rustiger kan aansnijden. Ook de impact van een botsing heeft in SLRE net wat meer invloed op de prestaties van je auto dan in de voorgaande rallygames van Milestone.

Sébastien Loeb Experience
Naast de Playground bevat SLRE twee uitgebreide modi, waaronder de Sébastien Loeb Experience. Hierin treed je in de voetsporen van de legende, en beleef je alle hoogte- en dieptepunten uit de carrière van deze succesvolle Fransman. Tussen de races door vertelt Loeb in filmpjes over de race die je zult rijden, en geeft op die manier een uniek beeld van de coureur die Sébastien Loeb is. Het is een soort interactieve documentaire waarbij je zelf invulling geeft aan zijn historische zeges.

Verder bevat de game een Career Mode, waarbij je als groentje in een simpele Peugeot 106 begint en jezelf naar de top moet zien te rijden. Terwijl je carrière probeert te maken binnen de rallywereld verdien je credits. Hoe beter jij rijdt, hoe meer credits je zult verdienen. Door genoeg credits te verzamelen kan je betere wagens aanschaffen om vervolgens mee te mogen rijden in de zwaardere classes. In totaal zijn er ruim 50 auto’s waaruit gekozen kan worden. Van klassiekers als de Lancia Delta Integrale tot de wat modernere rallywagens. De modus bevat ongeveer 300km aan bestaande parcours welke nauwkeurig zijn nagemaakt. Voor de echte rallyfans onder ons dus een waar genot om overheen te scheuren.

Voor de wat meer competitieve coureurs onder ons bevat SLRE ook een multiplayer, waarbij men online kan racen tegen vijftien andere spelers. Rallycross daarentegen kan gespeeld worden met maximaal zes man. Gezien de servers ten tijde van het spelen van ons reviewexemplaar nog niet online waren, worden de online-mogelijkheden niet meegenomen in ons eindoordeel.

Lakse afwerking
Hoewel SLRE gameplay-technisch in orde is, laat het grafisch hier en daar nog wel een steekje vallen. Zo heeft de game vooral aan de start van vrijwel elke race last van het zogeheten ‘screen tearing’, en zijn de omgevingen sowieso niet altijd even fraai afgewerkt. Daarnaast kon ik mij ergeren aan de manier waarop toeschouwers soms levenloos voor hen uit stonden te staren, wanneer ik met een noodgang voorbij drift.

Met Sébastien Loeb Rally EVO is Milestone een stapje dichterbij de ideale rallysimulator. Hoewel het verschil tussen directe concurrent WRC 5 en SLRE klein is, lijkt de laatstgenoemde toch net een stapje verder te zijn. Wie door de kleine oneffenheden heen kan kijken, houdt een game over met meer dan genoeg content en bovenal fijn rijgedrag. Rallyfans zullen hier dan ook zonder twijfel veel plezier aan beleven.

Deze review is geschreven door Daniël Verkerk

Oordeel Sebastien Loeb Rally Evo (PS4)

Aantal keer bekeken: 16612