Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
SOCOM U.S. Navy SEALs: Fireteam Bravo 3 (PSP)
88 100 1

Review SOCOM U.S. Navy SEALs: Fireteam Bravo 3 (PSP)

Ik moet eerlijk toegeven dat toen SOCOM: Fireteam Bravo 3 op mijn mat viel, ik nog geen idee had dat er al twee delen aan voorafgegaan waren, laat staan dat ik ze gespeeld had. Wel was ik licht bekend met de SOCOM serie in het algemeen. Mijn verwachtingen? Een tactische shooter met de nadruk op multiplayer en een vrij simpele, korte en niet al te boeiende singleplayer. Kwam ik even flink bedrogen uit!

Jammer genoeg kon ik de multiplayer van Fireteam Bravo niet testen, wegens het gebrek aan draadloos internet en vrienden… met de game. Ik dook dus gelijk het singleplayer avontuur in, met de bovenstaande niet al te hoge verwachtingen. SOCOM staat tenslotte bekend als een reeks die zich op multiplayer richt. Het laatste deel op de PS3 had zelfs compleet geen singleplayer-mode. Het is echter duidelijk dat de PSP variant de focus verlegt, en ook de singleplayer de welverdiende aandacht geeft.

Het verhaal van Fireteam Bravo is ongeveer wat je zou verwachten van een militaire shooter. We hebben terroristische organisaties, vermiste collega’s, complotten en plottwists. Ik kan in ieder geval gerust zeggen dat het verhaal niet onderdoet voor bijvoorbeeld een Modern Warfare 2. Vooral naar het einde toe wordt het verhaal met elke missie interessanter. De cutscenes waarmee dit verhaal verteld wordt zijn van uitmuntende kwaliteit, al helemaal voor de PSP.

Dat geldt trouwens niet alleen voor de cutscenes. Als deze voorbij zijn is Fireteam Bravo nog steeds een grafisch meesterwerkje. De laadtijden zijn voor een PSPgame niet bijzonder lang, je kunt lekker ver kijken en ik heb geen enkele keer ook maar een klein beetje lag gehad. Het is duidelijk dat de ontwikkelaar goed overweg kan met het platform. Ook zeer indrukwekkend is het oog voor detail. Voor elke missie kun je de wapens aanpassen met allerlei vizieren, dempers en dergelijke (hierover later meer). Ik had echter niet verwacht ook echt elk kleine detail in de gameplay terug te zien, maar dat was wel het geval. Zelfs in de cutscenes zag ik mijn zelf samengestelde wapen terug, inclusief het puntje van de laser die ik erop had geplakt! Fireteam Bravo komt voor een handheld game erg dicht bij console-kwaliteit.



Er is echter altijd dat ene kleine puntje wat al veel PSP shooters de nek heeft omgedraaid. Ik heb het hier natuurlijk over de besturing. SOCOM heeft relatief slimme controls, maar shooters op de PSP zorgen, hoe goed de controls ook zijn, zo nu en dan toch wel voor wat kramp. Lopen in Fireteam Bravo gaat logischerwijs met de analogestick, die ook dient voor het rondkijken. Omhoog kijken kan niet tijdens het lopen, wat soms wel lastig kan zijn. Zodra je de linker bumper indrukt ga je strafen, en met de rechter lock je je vizier op de dichtstbijzijnde vijand. Een simpele druk op het kruisje vuurt de benodigde hoeveelheid kogels af en met het vierkantje herlaad je. Met een druk op het pijltje omhoog kun je vrij rondkijken en schieten, maar tegen de tijd dat je met je vizier bij een vijand bent is die meestal alweer weg, of je ligt al in je eigen bloed te weken. Niet aan te raden dus.

Dan is er nog één belangrijke knop, namelijk het rondje. Kijk in een richting en druk hierop, en je stuurt je team naar de aangewezen plek. Als je het rondje ingedrukt houdt opent een menu waarbij je de wat gecompliceerdere commando’s kunt geven. Hier kun je instellen of je team vijanden besluipt en met gedempte wapens uitschakelt, of dat ze hersenloos alles wat beweegt vol lood pompen. Fireteam Bravo biedt de mogelijkheid om de game rustig en tactisch te spelen, maar ik ontdekte dat dit in de meeste gevallen door de controls toch niet zo goed werkte. Bijna elke keer als ik probeerde stealthy door een missie te gaan werd ik ontdekt en moest ik terugvallen op de Rambo tactiek.

Ik moet ook toegeven dat de game stukken vermakelijker is als je dit doet. Qua geluid is Fireteam Bravo namelijk ook zeer bevredigend. Je wapens klinken stuk voor stuk heerlijk, en ook de voice acting had stukken slechter gekund. De muziek is wat je kan verwachten bij dit genre. Niets unieks, maar het past er allemaal wel perfect bij. Dit, samen met de graphics, zorgt ervoor dat deze SOCOM zich op audiovisueel gebied zeker met games als God of War en Resistance kan meten. In combinatie met de heerlijke gameplay, het best wel vermakelijke verhaal, de mooie cutscenes en dan ook nog de co-op en multiplayer modi die ik jammer genoeg niet kon testen, maakt Fireteam Bravo een indrukwekkend geheel. Wat daar nog bovenop komt zijn de eerdergenoemde mogelijkheden om je wapens compleet naar je eigen wens aan te passen. Mijn mond zakte echt even open toen ik de enorme lijst wapens in de game voor het eerst zag. Deze overschrijdt met gemak het aantal wapens in Modern Warfare 1 en 2 bij elkaar. Op elk van deze wapens kun je verschillende scopes, silencers, laser sights en grenade launchers zetten. Leuk is dat als je bijvoorbeeld een scope hebt gekocht, je deze dan ook gewoon op elk wapen kan plakken, waardoor je niet voor elk wapen los dezelfde dingen hoeft te kopen. Het kopen van wapens en upgrades gaat met punten, die je verdient door het voltooien van objectives en het uitspelen van missies. Wel een beetje jammer is dat je erg weinig van deze punten krijgt, terwijl er dus flink wat wapens zijn. Dit betekent dat je de missies flink vaak over zult moeten spelen wil je alles kopen.



Als je Fireteam Bravo uitgespeeld hebt, en net zoals mij niet met de multiplayer of co-op aan de slag kunt, zijn er nog de Single Missions. Dit zijn in essentie gewoon de missies uit de singleplayer, maar je kunt ze ditmaal helemaal naar eigen wil aanpassen. Zo kun je kiezen hoeveel vijanden er rondlopen, hoe sterk ze bewapend zijn, wat je objectives zijn en mocht je dat willen kun je ervoor kiezen je team te droppen en de missie in je eentje te doorlopen. Ook met deze single missions verdien je punten, wat de replay value aanzienlijk omhoog haalt.

Achteraf heb ik mijn vooroordelen over deze game dus met flinke schaamte aan de kant gezet. Fireteam Bravo is zonder twijfel de beste PSP shooter die ik ooit heb gespeeld, en tegelijkertijd een van de leukste PSP games die ik ooit heb mogen spelen. Punt is wel dat ik geen 40 euro heb hoeven neerleggen voor deze game. Als jij dit wel overweegt moet ik je toch even waarschuwen. De singleplayer is namelijk niet van al te lange duur, dus als je net als mij niet met de multiplayer of co-op aan de slag kunt zou ik even wachten op een prijsdaling. De volle mep betalen voor een uurtje of zes vermaak is misschien iets te veel. Denk je echter ook nog veel tijd in deze twee modi te gaan steken dan kan ik Fireteam Bravo zonder twijfel aanbevelen.

Deze game is gereviewed door Fant

 

Oordeel SOCOM U.S. Navy SEALs: Fireteam Bravo 3 (PSP)

  • Graphics 90
  • Gameplay 85
  • Originality 75
  • Sound 90
  • Replay 75
  • Eindcijfer 88

Aantal keer bekeken: 6225 

Laagste prijzen voor SOCOM U.S. Navy SEALs: Fireteam Bravo 3 (PSP)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van WouterVS
Door WouterVS (1529 reacties) op 22-03-2010 22:39
( PM )
Zit nog te twijfelen of ik dit spel zal halen. Is het slimmer om deze te gaan halen en wat meer te moeten betalen. Of het voorgaande deel te kopen, FTB2?

Wie kan mij helpen?
avatar van Fant
Door Fant (12213 reacties) op 23-03-2010 09:20
( PM )
Ik kan je niet heel goed helpen omdat ik FTB2 nooit gespeeld heb. Maar ik denk dat je met deze game sowieso geen miskoop zult begaan, al helemaal niet als je online gaat, waar voor zover ik heb gezien nog een flinke fanbase is.
avatar van WouterVS
Door WouterVS (1529 reacties) op 23-03-2010 23:17
( PM )
Oke, ik zal maar het gokje gaan wagen. Ik had wel eens eerder een demo gespeeld van FTB2, maar ik vond daar de controls wat minder, maar deze schijnen aangepast te zijn. Ik hoop dat het allemaal een beetje lekker aanvoelt.