Space Hulk: Tactics (PS4)
77 100 1

Review Space Hulk: Tactics (PS4)

Als het om strategiegames gaat dan heeft het Real-Time Strategy genre bij mij altijd de voorkeur gehad. Dat komt vooral doordat de Command & Conquer-games mijn eerste ervaringen waren in dat genre en die bevielen zeer goed. Het Turn-Based Strategy (TBS) genre ontdekte ik pas veel later, toen ik volledig los ging met Advance Wars op mijn GameBoy Advance. Daar volgden later nog meerdere TBS games, zoals natuurlijk de XCOM-franchise. Nu is er weer een nieuwe game in dat genre verschenen, deze keer in het Warhammer 40k universum: Space Hulk: Tactics. Hiermee krijgen we een TBS-game die ook te spelen is op de console. Weet het zich te meten met XCOM 2?

Spaart u actiepunten?
De geschiedenis heeft ons geleerd dat het bijzonder lastig om RTS-games over te zetten naar de console, omdat de controller toch minder fijn werkt dan de combinatie muis en toetsenbord. Bij de TBS-games is dat probleem minder belangrijk, omdat je daarbij meestal de tijd hebt om jouw zetten te doen. Een van de bekendste recente voorbeelden was de lancering van XCOM 2 op de Xbox One en PlayStation 4. En ook bij Space Hulk: Tactics kunnen we concluderen dat de game goed te spelen is met een controller. Het kwam dan ook maar zeer zelden voor dat ik de mogelijkheden en precisie van een muis miste tijdens het spelen.

Zoals het hoort bij een turn-based game hebben je manschappen elke beurt maar een beperkt aantal actiepunten die je in kan zetten. Zo kost het bijvoorbeeld één punt om een Marine een vakje naar voren te zetten, maar kost het ook een punt om hem daarna te laten draaien en de andere kant op te laten kijken. Kom je actiepunten te kort, dan is er de mogelijkheid om kaarten in te wisselen voor extra actiepunten. Er zijn een aantal verschillende eenheden die je in kan zetten, die je tussen de levels door kunt voorzien van andere uitrusting. Zo hebben de Space Marines bijvoorbeeld een stevige soldaat, die je kunt uitrusten met een zwaar machinegeweer of een vlammenwerper. Een moeilijke keuze die voor de nodige dilemma’s kan zorgen wanneer je jouw manschappen kiest die meegaan op een missie.

First Person Strategy
Een unieke feature is om te wisselen van de birds-eye view naar een first person view. Daarbij bekijk je het spel door de ogen van één van jouw soldaten en kan je vanuit die positie ook door het level bewegen. Dit ziet er heel indrukwekkend uit en is een leuke toevoeging aan de game. Al merk je in deze view wel dat je precisie en overzicht mist. De kans is groot dat je de first person view dan ook maar zeer zelden gebruikt, waarschijnlijk vooral op het moment dat je weet dat er actie te zien zal zijn. Dat ziet er namelijk dan wel heel bruut uit.

Maar het grootste gedeelte van de tijd is het gewoon belangrijk om het overzicht te houden, want de levels bestaan over het algemeen uit een verzameling van aan elkaar gekoppelde smalle gangen. En als je daar in first person doorheen beweegt, zal je snel de weg kwijtraken. Dat de levels uit zoveel smalle gangen bestaat is natuurlijk logisch, aangezien de game zich afspeelt in allerlei aan elkaar gekoppelde ruimteschepen (de Space Hulk), maar toch vind ik het jammer dat er niet meer afwisseling in het leveldesign zit. De XCOM-franchise heeft immers al laten zien dat je ook heel goed met meer open levels een toffe strategiegame neer kan zetten. Dat biedt toch net weer andere tactische uitdagingen en mogelijkheden. De smalle gangen beperken namelijk de mogelijkheden om jouw eenheden tactisch op te stellen in de verdediging. In de praktijk zette ik ze dan vaak achter elkaar, waarbij ze meer als back-up fungeerden dan dat ze elkaar konden helpen. Met iets meer bewegingsruimte kan je hier al veel meer variatie in aanbrengen en dat had ik graag gezien.

Game met inhoud
Space Hulk: Tactics biedt een vrij uitgebreid pakket aan speelmogelijkheden. Zo zijn er natuurlijk skirmish missies te spelen, zijn er twee singleplayer campagnes en is er zelfs een heel aardige level-editor aanwezig. Bij de campagnes speel je eerst als Space Marines die op onderzoek gaan en daarbij de tegenstanders (Genestealers) van zich af moeten slaan. Daarna krijg je de mogelijkheid om met de Genestealers aan de slag te gaan in de tweede campagne. Beide campagnes vragen om een andere speelstijl, wat ze beiden tof maakt om te spelen. Hoewel ik moet bekennen dat ik het wel iets toffer vond om de Space Marines onder de knoppen te hebben, omdat die net even wat meer variatie bieden qua wapenarsenaal.

Tijdens de singleplayer campagnes weet de AI jouw manschappen aardig tegenstand te bieden, maar heeft soms nog wel een vreemde actie in huis. Zo speelde ik een missie waarbij ik een specifiek punt acht beurten lang moest verdedigen én minimaal drie Space Marines moesten overleven. Drie beurten voor het einde had ik nog precies drie Space Marines over en begon ik hem toch wel te knijpen. Echter, leek het erop dat de AI geen mogelijkheid meer zag om deze aan te vallen, want de laatste drie beurten was er helemaal geen beweging meer bij de vijandelijke eenheden. Heel vreemd voor een partij die juist in de aanval moet gaan. Gelukkig zijn dit soort momenten schaars en weet de AI je het over het algemeen lastig genoeg te maken.

Met Space Hulk: Tactics is er weer een mooie turn-based strategiegame op het slagveld verschenen. Het was leuk geweest als er iets meer grote ruimtes in de game hadden gezeten, maar ook met enkel de smalle gangenstelsels is er genoeg uitdaging te vinden. De game is zeer sfeervol en de gevechtsanimaties vervelen niet snel. Met name voor fans van Warhammer 40k is het genieten geblazen, maar ook voor fans van het TBS-genre is Space Hulk: Tactics absoluut een interessante game om op te pakken.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Oordeel Space Hulk: Tactics (PS4)

• Eindcijfer 77