Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Street Fighter 30th Anniversary Collection (Switch)
75 100 1

Review Street Fighter 30th Anniversary Collection (Switch)

Capcom is de laatste tijd lekker bezig met het uitbrengen van verzamelingen van klassieke titels. Na de Mega Man Legacy Collections en de aankomende Mega Man X-bundels is het nu eerst tijd om de oude Street Fighter games af te stoffen en gebundeld te verkopen. De grote vraag is natuurlijk of een verzameling van twaalf (dertien met Ultra Street Fighter IV als pre-order game op de PS4) games genoeg afwisseling weet te bieden en of de hedendaagse gamers hier nog wel op zitten te wachten. Je leest het hier.

De meeste gamers zullen de naam Street Fighter vooral herkennen als een serie van de jaren negentig. Voor jongere gamers zal vooral Street Fighter V misschien bekend in de oren klinken. Na de lancering van een behoorlijk basale game in februari 2016 heeft Capcom die game sindsdien van een enorme hoeveelheid content voorzien. Maar voor de keuze van een game als service was de Japanse gigant vooral bekend van de constante heruitgaven van hun games. Denk daarbij aan Street Fighter 2, Turbo, Super en natuurlijk Super Street Fighter 2 Turbo etc.



Geboorte van de competitieve vechtgames
Met deze Anniversary Collection levert Capcm een twaalftal games uit de serie. Deze arcadeversies boeten niets in qua kwaliteit, snelheid en graphics ten opzichte van de arcadekasten die in de jaren negentig gretig guldens opslokten. In veel opzichten is de Street Fighterserie verantwoordelijk geweest voor wat we tegenwoordig als de competitieve scene zien qua vechtspellen. Voor Street Fighter 2 waren er nauwelijks games waarbij je echt man tegen man kon strijden. De meeste games kenmerkten zich destijds door het behalen en verbreken van de hoogste scores.

Dat de serie met de jaren een behoorlijke ontwikkeling heeft doorgemaakt is vooral goed te merken als je van Street Fighter 2 naar de Alphaserie en Street Fighter III: Third Strike overstapt. Hoewel Super Street Fighter 2 Turbo de Super Moves introduceerde zijn het vooral Alpha en Third Strike die deze gameplay verfijnden. Maar ook behoorlijk algemeen geaccepteerde elementen zoals air-blocken kwamen voor het eerst naar voren in de Alphaserie.



Twaalf (of Dertien) of Vijf (of Zes) in een dozijn

Deze Anniversary Collection bevat zoals gezegd twaalf games. Hoewel er feitelijk maar vijf echt verschillende zijn met Street Fighter 2, Alpha, Alpha 2, Alpha 3 en Street Fighter III. Natuurlijk hebben enkele van deze games meerdere versies, maar het is wel jammer dat dit slechts de arcadeversies van de spellen zijn, en niet de vaak veel uitgebreidere consoleversies. Het grootste gemis vind ik daarbij dat Alpha 3 niet de MAX-versie is die onder andere op de PSP is verschenen. Die versie had namelijk een grotere selectie personages om mee te spelen en de World Tour mode waarbij je personages kon levellen alsof het een RPG was.

Maar goed, je moet een game (of verzameling) beoordelen op wat het wel te bieden heeft. En hoewel de herspeelbaarheid voor een solist enigszins beperkt is, valt er voor mensen die van knokken houden (en soortgelijke vrienden hebben) genoeg te beleven. Zo heeft de Switchversie een unieke Tournament Mode die niet op de PS4 te vinden is. Met system link kun je vier Switch systemen met elkaar verbinden en zo een toernooi met maar liefst acht spelers tegelijk aangaan. In de praktijk zul je dit waarschijnlijk niet zo vaak doen, om de simpele reden dat de meeste mensen niet zowel een Switch als deze collectie zullen hebben.



Switchen naar een Pro Controller of de PS4

De gameplay van de collectie zelf staat als een huis, hoewel ik wel de kanttekening erbij moet plaatsen dat sommige moves op de Switch wat lastiger uit te voeren zijn dan op de andere consoles. Voor mij persoonlijk ligt dat aan de vierpuntdruktoets die op de Switch gewoon iets minder fijn aanvoelt. Het spelen met een Pro Controller kan dit probleem gedeeltelijk wegnemen, maar wanneer je in handheld mode speelt voelt het soms gewoon wat ongemakkelijk aan, en dat beperkt het speelplezier naar mijn mening wel behoorlijk.

Toch is duidelijk te merken dat Capcom deze verzameling als een waar eerbetoon van de serie heeft gezien. De collectie zit namelijk vol met trivia, art, verzamelingen en andere details die de fans van de serie kunnen waarderen. Naast allerlei achtergrondinformatie is het gewoon super leuk om af en toe muziek van de specifieke delen te beluisteren. Het gaf af en toe echt flashbacks naar Street Fighter 2 op de SNES spelen tegen mijn broer, en een zomer waarin Street Fighter 2: The Animated Movie diepe indruk op ons wist te maken door de toffe gevechten die Ryu en Ken met Bison leverden. Die gevechten zijn ook weer te herleven in de Alphaserie, aangezien die drie games duidelijk inspiratie hadden gevonden in de nieuwe animestijl.



Hoe wil je het ervaren? Maak zelf je keuze.

Grafisch is deze verzameling dik in orde. Natuurlijk zijn de graphics niet meer van deze tijd en allesbehalve hoogstaand. Maar toch heeft de manier waarop de games gepresenteerd worden een zekere charme. Je kunt er zelfs voor verschillende weergaven bij de scherminstellingen kiezen. Wil je het zien als een TV of als een arcadescherm? Wil je widescreen, fullscreen of met speciale randen die voorzien zijn van artwork? Maak een keuze en kijk wat je ervan vindt. Ook verschillende instellingen qua gameplay zijn bij elke game afzonderlijk aan te passen. Denk aan de moeilijkheidsgraad, de snelheid of andere gameplay-elementen. Naast de Arcade mode heeft elke game ook een Training mode en bieden Alpha 3, Street Fighter 2: Hyper Fighting, Super Turbo en Third Strike ook een online mode. Deze werkt op zich naar behoren maar het is wel duidelijk dat Alpha 3 en Third Strike veel populairder zijn dan de andere twee. Daar kon ik namelijk geen enkele keer een match vinden.

Conclusie
Ik vond Street Fighter 30th Anniversary Collection een moeilijke game om te reviewen. Niet omdat de verzameling qua gameplay niet goed in elkaar zit. Integendeel, de aanwezige games zijn allemaal zeker het spelen waard. Maar toch mis ik vooral de extra toevoegingen van de consoleversies. Ik miste tijdens het spelen van de verschillende games toch een beetje de diepgang door het ontbreken van vele personages en modi. De herspeelbaarheid van deze collectie is vooral afhankelijk van hoeveel van je vrienden graag de strijd met je aan willen gaan, en of je genoeg Pro Controllers hebt liggen voor je Switch. Want in de handheld mode en met de joy-cons zelf vind ik het maar lastig te spelen. Vechtspellen en Street Fighter in het bijzonder vereisen namelijk een nauwkeurige response van je controller, en dat miste ik in de handheld mode net een beetje te vaak om me er niet aan te storen. Toch is de collectie een mooie verzameling aan games voor een degelijke prijs en een waar museum aan informatie over de reeks. Het is in ieder geval het proberen waard. En niets is zo leuk om als vanouds tegen je broer de oude rivaliteit tussen Ryu en Ken nieuw leven in de blazen. 

Deze review is geschreven door Gerard Olsder.

 

Oordeel Street Fighter 30th Anniversary Collection (Switch)

  • Graphics 75
  • Gameplay 80
  • Originality 75
  • Sound 80
  • Replay 70
  • Eindcijfer 75

Aantal keer bekeken: 5296 

Laagste prijzen voor Street Fighter 30th Anniversary Collection (Switch)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Gunghir
Gunghir ( 6138   18) 10-06-2018 00:12
Natuurlijk zijn de graphics niet meer van deze tijd en allesbehalve hoogstaand.

Ik weet niet hoor maar de 2d sprites in third strike zijn subliem.
Weinig indie games die zo veel frames bevatten.
avatar van Userverwijderd96
Userverwijderd96 ( 1903   4) 10-06-2018 16:46
Nou inderdaad, als je dat "alles behalve hoogstaand" noemt kan je je beter beperken tot het reviewen van 3d spul want blijkbaar heb je echt geen idee waar je het over hebt qua pixels
avatar van Heinster
Heinster ( 1000 ) 10-06-2018 20:58
Ikzelf heb nu 2 SN30 controllers besteld om eindelijk eens fighting games goed te kunnen spelen en puzzle games zoals Puyo Puyo tetris. Want met analoge sticks of de 'hiervoor' onhandige pro contoller shiet neit op (de dpad zit te lastig). Ik kijk ook al uit naar DBF voor op de Switch.

Daar zou je in mijn beleving voor de Switch veel harder over mogen klagen. Hoe dat de huidige controllers niet erg goed zijn voor dpad/arcadestick gefocuste games

Maar de prachtige animatie van SFIII over het hoofd te zien(ongeevenaard in animatie voor 2D pixelart games) of de enorme cast van sfaIII is niet te begrijpen voor mij. Ook betreffende replay value, dit zijn juist de spellen die je opnieuw blijft spelen.

Eindcijfer ben ik ondanks alles wel mee eens, maar ik denk dat voor de meeste het is dat SF valt of staat op basis van de controllers die je tot je beschikkign hebt.
avatar van Blackdevil235
Blackdevil235 ( 712   3) 10-06-2018 21:06
weet niet of de switch er ook last van heeft, maar online is/was echt een probleem. teveel lag, er zijn ook verschillende instellingen waarvan de standaard (3) misschien wel de slechtste is
avatar van Gunghir
Gunghir ( 6138   18) 10-06-2018 21:51
ja ben het wel gewoon eens met het eind cijfer,
avatar van NHJZ
NHJZ ( 79 ) 11-06-2018 08:54
Als echte SF-fanboy vind ik deze versie wel OK. Eind cijfer ben ik tevreden mee. Wat mij zeer irriteerde bij het online gedeelte is dat je niet zelf uit een lijst je tegenstander kan kiezen. Je word in een loading screen geplaatst en opeens zal je tegenstander verschijnen. Daarnaast is er ook helemaal geen indicatie van de connectie, je ziet dus niet of die dus goed of slecht is. Als het spel eenmaal een tegenstander voor je heeft gevonden heb je ook geen keuze of je tegen je tegenstander wilt vechten of niet. Gelukkig is deze optie er wel na elk gevecht zodat je tot max. 2x tegen dezelfde tegenstander een "rematch" kan doen.