Super Mario Sunshine (NGC)
90 100 1

Review Super Mario Sunshine (NGC)

In 1996 kwam er een spel uit dat de hele wereld versteld liet staan, Nintendo had namelijk de beste 3D platformer ooit ontwikkeld. Ik heb het natuurlijk over Super Mario 64! Nintendo heeft zes jaar lang de tijd gehad om ideeën op te doen voor Super Mario Sunshine, kan Super Mario Sunshine zich meten met zijn voorganger? Lees het in deze review!

Slechte vakantie…
In Super Mario Sunshine is Mario op vakantie met Prinses Peach naar het tropische Isle Delphino. De vakantie loopt niet helemaal zoals gepland. Als Mario en Peach landen moet het vliegtuig al gauw uitwijken voor een plas met smurrie erin Tijd voor Mario om de boel even op te ruimen. Iets verder op de landingsbaan komt Mario een mechanisch apparaat tegen genaamd: FLUDD, dit apparaat kan water spuiten, hooveren, een turbo-sprong maken en nog veel meer. Na de ‘User Instructions’ kan Mario met FLUDD de troep opruimen, heb je dit eenmaal gedaan wordt Mario gearresteerd en schuldig bevonden aan het vervuilen van Isle Delphino en het stelen van de 'Shines'.(de energie van Isle Delphino) Mario’s straf? Het eiland schoonmaken en de echte dader zoeken van dit grote misdrijf.

Zo vader…Zo zoon...
Maar wat blijkt? De zoon van Bowser, heeft een speciale ‘kwast’ gekregen van ene Professor E. Gadd (Hmmm... dat komt bekend voor) en is hiermee het eiland aan het vervuilen zodat Mario de schuld krijgt. Bowser Jr. wilt Peach namelijk ontvoeren omdat hij denkt dat zij zijn moeder is. Als dit verhaal geen Oscar krijgt dan weet ik het ook niet meer. Als het spel begint kun je springen met A, water spuiten met R en je waterspuit richten met Y, met X verander je van mode. Op sommige plaatsen zit verf op de muur, door in de verf te springen kom je in een level. Dit zijn delen van Isle Delphino. De levels variëren van een pretpark tot een dorp op een reusachtige boom. Je kunt per levels 11 ‘Shines’ halen. Je zult verschillende opdrachten moeten uitvoeren om ze alle 120 te bemachtigen. De opdrachten zijn erg gevarieerd, je moet hardlopen, de bekende 8 rode munten verzamelen, racen op het water, een zandvogel vrijlaten en nog veel en veel meer. Je hebt bij de opdrachten FLUDD hard nodig, en soms wordt het je wel erg gemakkelijk gemaakt. Speciaal daarom heeft Nintendo speciale platformlevels ontwikkeld waarin Bowser Jr. FLUDD afpakt en je zult moeten springen, lopen en duiken om de ‘Shine’ te halen. FLUDD kan uitgebreid worden met verschillende ‘monden’ zo heb je de Hover-Nozzle waarmee een korte tijd kun zweven, een soort raketaandrijving, waarmee je supersnel over het water kunt glijden en je hebt de raketmond, waarmee je wordt afgeschoten in de lucht.

‘De Nintendo feeling’
In Super Mario Sunshine krijg je al snel het zogenaamde Nintendo gevoel, zo zit er in ieder level minstens een leuk detail verwerkt. Zo is het leuk om de inktvissen te vermoorden(waarbij je sadistisch al zijn poten eruit moet trekken) en is de achtbaan een onvergetelijk moment. Ook een leuk detail is dat s'werelds bekendste dino, Yoshi, een rol heeft in het spel! Je gebruikt Yoshi tijdens een paar opdrachten, maar het is vooral leuk om met de groene dino rond te rijden. Je kunt ook, nadat je zo’n 60 shines hebt gehaald, bij een verkoper een blitse zonnebril en een tropisch shirtje halen. De graphics in Super Mario Sunshine zijn ook dik in orde, zo zijn sommige texturen van een ietwat lage resolutie, maar het geheel ziet er goed uit. Nintendo heeft vooral aandacht geschonken aan de speciale effecten zoals water; dit ziet er werkelijk prachtig uit. De welbekende Mario deuntjes zitten natuurlijk ook weer in het spel en Mario’s stem is wederom ingesproken door Charles Martinet.

Geen Revolutie, maar een Evolutie
Zoals je hierboven al kon lezen is Super Mario Sunshine een geweldig spel, met enkele leuke nieuwe platform-elementen, maar desondanks zitten er ook minpuntjes in het spel. Zo zijn de opdrachten soms erg vaag, en soms is het weer te makkelijk. De platform-levels zonder FLUDD zijn leuk uitgedacht en vormen een ware uitdaging, maar in de latere levels zijn deze levels wel erg moeilijk. Schrik dus niet als je uit woede je Gamecube controller binnen de kortste keren op de grond smijt. Nog een minpunt is het aantal levels. In Super Mario 64 had je 15 levels, met moeilijke -maar innovatieve- opdrachten. In Super Mario Sunshine heb je ‘slechts’ 7 levels met makkelijke(maar leuke) opdrachten. Super Mario 64 was een revolutie op het gebied van platform-games en Sunshine is z’n evolutionaire opvolger. Maar ondanks deze minpunten is Super Mario Sunshine een vermakende topgame die lekker speelt!

Oordeel Super Mario Sunshine (NGC)

• Graphics 87
  • Originality 87