Super Street Fighter IV (Xbox360)
85 100 1

Review Super Street Fighter IV (Xbox360)

De Street Fighter reeks staat erom bekend om bij elke serie meerdere subdelen uit te brengen. Zo ook bij het succesvolle vierde deel van de serie, dat vorig jaar uitkwam. Brengt Super Street Fighter IV dezelfde kwaliteit als zijn voorganger? En is er voor de fans van het vierde deel ook genoeg toegevoegd om ook op deze uitgebreide ‘update’ volledig los te kunnen gaan?

(veel) oefening baart kunst
Waar de meeste fighters de laatste jaren van 2D-gameplay naar 3D-gameplay zijn gegaan is de Street Fighter reeks trouw gebleven aan de originele stijl. Dit deel bewijst wederom dat deze keuze absoluut geen verkeerde is. De gameplay staat als een huis.

Voor beginners is het zeker verstandig om te starten met het ontdekken van de verschillende vechters. Elke vechter voelt anders aan en hoewel de moves vaak op een soortgelijke manier worden uitgevoerd vereist het gebruik hiervan bij elke vechter een andere aanpak. Ook de timing van de combo’s is een vak apart. Waar ik vroeger bij Tekken of Dead or Alive met simpel button bashen al snel combo na combo uit mijn mouw schudde, had ik de eerste uren met Super Street Fighter IV soms zin om de game het raam uit te gooien. Maar hoe meer ik speelde, hoe meer ik de gameplay begon te waarderen. En langzaam begon ik de standaard moves en combo’s te beheersen. De moeilijke combo’s vergen echter oefening, oefening en nog eens oefening. Naast de moves zelf zijn er een aantal andere belangrijke zaken die je zo snel mogelijk onder de knie moet krijgen.

Onderin het scherm loopt namelijk een uit vier delige combo-balk die zich vult naarmate je goede aanvallen plaatst of goed blokt. Deze balk gebruik je om bepaalde moves versterkt uit te voeren. Wacht je totdat de hele balk gevuld is, kun je zelfs een extra krachtige superaanval uitvoeren. Ook wanneer je lijkt te verliezen is er een manier om het tij snel te kunnen keren. Wanneer je klappen ontvangt vult zich namelijk naast de combo-balk een ultra combo gedeelte. Op het moment dat deze gevuld is kun je een ultra combo uitvoeren die behalve veel schade ook nog eens veel spektakel oplevert. Zo kun je een bijna verloren match ineens omdraaien in een winstpartij.

Singleplayer simplicity & Online Ass Kicking
De singleplayer van Super Street Fighter IV bestaat uit een standaard arcade mode waar je je een weg moet vechten naar eindbaas Seth, een versus mode waar je kunt vechten tegen een vriend of de computer, een training mode en als laatste de challenge mode.

Hier kun je de verschillende moves van de vechters in oplopende stappen leren. Hoe verder je komt, hoe moeilijker de move. Heb je alle moves en combo’s onder de knie dan weet je dat je klaar bent om online te gaan, want de moeilijkheidgraad van een aantal combo’s is groot. Online zijn er momenteel drie verschillende modes. Zo is er de Ranked Match waar je in een één tegen één gevecht battlepoints kunt verdienen. Daarnaast geldt hoe beter je aanval, verdediging en techniek, hoe sneller je een rank zult stijgen. Ten tweede is er de Endless Battle waar je na een gewonnen match meteen tegen de volgende aanwezige speler kunt vechten.

De laatste mode is de Team Battle waar je maximaal in teams van vier kunt spelen. Ook hier speel je gewoon één tegen één, maar de winnaar van het gevecht treft nu de volgende speler van het andere team. Zo kun je met een stel vrienden je als team onverslaanbaar maken. Ben je niet aan de buurt, kijk je gewoon naar de match die aan de gang is. Je kunt altijd van de andere spelers leren. Met datzelfde oogpunt is het Replay Channel geïntroduceerd waarbij je gehele matches kunt terugkijken, of je eigen gewonnen match kunt uploaden. Ook is bekend gemaakt dat er binnen korte tijd een patch gaat uitkomen met een geheel nieuwe online mode. Je zult hier in toernooivorm tegen spelers van dezelfde vaardigheid vechten om uiteindelijk tot de moeilijkere toernooien toe te kunnen treden. Dit zal de replay waarde van de game zeker doen stijgen.

(Super) Street Fighter IV,5?
Super Street Fighter IV brengt het aantal karakters van 25 in deel IV, naar 35. Onder de tien nieuwe karakters zijn er acht aanwezig, die in het verleden al in een Street Fighter deel hun opwachting hebben gemaakt. Twee zijn compleet nieuw; Yuri, is een taekwondo specialiste die het vooral van snelle kicks moet hebben en Hakan is een geschifte Turkse olieworstelaar die ontzettend glibberige moves in zijn arsenaal heeft. De tien karakters zijn niet zomaar toegevoegd, maar zijn allen goed uitgewerkt en voelen fris aan.

Wat misschien nog wel de grootste invloed op de huidige Street Fighter community zal hebben, is dat ook de bestaande karakters aangepast zijn. Zo werden de aanvallen van Sagat, die in Street Fighter IV als sterkste vechter bekend stond, verzwakt om zo een betere balans te bewerkstelligen. Ook andere karakters zijn dan wel sterker dan wel zwakker gemaakt om de hele boel uit te balanceren. Waar het in deel IV nog loonde om door veel te blokken met een ultra combo de match binnen te halen is aanvallen nu een stuk interessanter geworden. Ook zal de toevoeging van een tweede ultra combo, die op een heel andere manier gebruikt moet worden, de gameplay gaan beïnvloeden. Voor de fans van het vorig deel zal ook de toevoeging van de nieuwe online modes als een zeer welkome toevoeging voelen.

Minpunten
Super Street Fighter IV is een game waar je geduld voor moet hebben. De simpele moves leer je al snel, maar daarna volgt een spel met veel diepgang en dat vergt veel oefening om onder de knie te krijgen. Waar je de arcade mode binnen niet al teveel tijd op hard kunt uitspelen, is het online heel andere koek. Je kunt de Ranked matches instellen om tegen spelers van hetzelfde niveau te vechten, maar bij de andere game modes kan dat niet. Ik heb een tijd lang geen fighting games gespeeld en werd in eerste instantie genadeloos afgemaakt. En zelfs bij de Ranked matches zul je in het begin moeite hebben om overwinningen te behalen, al speel je tegen spelers van soortgelijk niveau.

Dat deze gameplay niet voor iedereen is bleek wel uit het feit dat twee vrienden van me de game na een uurtje al afschreven. En waarschijnlijk zal ik ook nooit de echte doorgewinterde online vecht-aziaten verslaan, toch zal ik deze game zeker blijven spelen.

Wel viel het op dat momenteel het aantal online spelers met goede connectie tegenviel. Soms duurde het enkele minuten voor er een goede match gevonden kon worden. Ook is het in ‘the heat of battle’ moeilijk om sommige moves uit te voeren op de Xbox 360 controller, maar voor de echte Street Fighter fan zijn er dan natuurlijk genoeg arcade sticks te koop.

Super Street Fighter IV is zeker meer dan een kleine update geworden. De tweaks aan de personages, het toevoegen van tien nieuwe karakters, de verbeterde online modes en de zeer schappelijke prijs maakt dat je bij deze game zeker waar voor je geld krijgt.

Wil je af en toe relaxed een potje tegen vrienden of online spelen dan kan het goed zijn dat Super Street Fighter IV te ver voor je gaat. Maar houd je van pittige fighting games of ben je fan van de Street Fighter serie, dan is deze game een ‘Must Have’ voor jou.

Deze game is gereviewed door ThaHobbit

Oordeel Super Street Fighter IV (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 6314