Syberia 3 (PS4)
50 100 1

Review Syberia 3 (PS4)

Eindelijk is Syberia 3 uitgekomen, het derde deel uit de Syberia-reeks. Liefhebbers van deze point-and-click-avonturen hebben veel geduld moeten opbrengen, de eerste twee delen stammen namelijk uit 2002 en 2004. Na een lange periode van aankondigingen, problemen en uitstel was het op 20 april 2017 dan zover, de langverwachte game van Microïds is uitgekomen op de PlayStation 4, Xbox One en PC (en komt nog uit op de Nintendo Switch). Maar kan Syberia 3 het succes bijbenen van Syberia en Syberia 2?

In Syberia 3 speel je weer verder als Kate Walker, een Amerikaanse advocate die het drukke leven achter haar heeft gelaten om op ontdekkingsreis te gaan. Ze helpt hierbij de Youkols, een schattig volk van kleine bolle mensen die op grote struisvogels een tocht moeten volbrengen *tooktook*. Waar het verhaal van het eerste deel in het tweede deel wordt afgerond, wordt er in het tweede deel een opstapje naar een nieuw verhaal gemaakt, waarmee je in het huidige deel verder gaat. Je kunt Syberia 3 dus prima spelen zonder dat je de eerste twee delen hebt gespeeld. Je zult hier en daar een verwijzing niet snappen, maar dat is het dan ook.

Kate Walker loopt alsof ze een lantaarnpaal heeft ingeslikt

Helaas voor Kate Walker loopt ze niet zo soepeltjes door de wereld van Syberia heen. De besturing is frustrerend doordat ze traag reageert, ze loopt erg houterig en wanneer ze rent komt er nou niet bepaald tempo in. Ze kan nog niet over de kleinste spullen die op de grond verspreid liggen heen stappen: als ze bijvoorbeeld tegen een steen aanloopt is het net alsof ze tegen een onzichtbare muur aanloopt. Ook het omkeren van Kate Walker verloopt allesbehalve soepel en je blijft vaak genoeg haken bij een hoek waarvan je dacht dat je die bocht wel zo krap kon nemen.

Deze game heeft telkens een vast camerapunt. Dus wanneer je van de ene naar de andere plek loopt dan zie je Kate Walker de hele tijd vanaf een bepaald standpunt. In een kleine omgeving is dit nog wel overzichtelijk, maar zodra je een stad door moet dan raak je helemaal je oriëntatie kwijt. Zo heb je al gauw geen flauw benul waar je beginpunt ook alweer was en waar je naartoe moet. Het feit dat de camera plots een volledige 180 graden kan draaien helpt ook niet, waardoor je als je eerst naar voren loopt, je ineens naar achter begint te lopen. Dit komt omdat je dan je pookje nog omhoog duwt, maar na de gewisselde camerastand weer teruggaat naar het gebiedje waar je eerst vandaan komt. Dit is uitermate frustrerend en geloof me, dit komt aan de lopende band voor! Ook went dit totaal niet en blijf je dit tot het einde van de game doen.

Bovendien weet de camera Kate Walker niet altijd even goed te volgen in een grote ruimte. Je staat soms achter grote objecten zonder dat de camera meedraait, waardoor je Kate Walker niet kunt zien. Of de camera volgt haar niet waardoor je op een gegeven moment je vergrootglas op je beeldscherm moet zetten om nog te kunnen zien waar je staat. Hier heeft Microïds de kantjes er wel vanaf gelopen.

In het donkerrode vak staat Kate Walker.

Kate Walker loopt te hard van stapel
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de tergend lange laadtijden die je moet trotseren. Deze zijn niet mis, en je verwacht dit zeker niet bij een game die grafisch toch al niet mee kan komen met de huidige generatie. Dezelfde stijl is aangehouden van de eerste twee games, wel in een iets moderner jasje gegoten. Iets moderner, want grafisch gezien kan deze game makkelijk doorgaan voor een PlayStation 3-spel. De bewegingen zijn niet soepel en de framerate is laag, zelfs in de filmpjes stottert het aan alle kanten. Op sommige momenten is er heel erg veel last van pop-in, of krijg je terwijl je een filmpje hoort te zien enkel een grijs vlak in beeld. Ook is de game meerdere malen vastgelopen waardoor je hem dan weer opnieuw moest laden. Hier heeft Microïds erg op zijn tenen gelopen.

Misschien zijn de graphics op de PC wel beter en is er ook minder sprake van die framedrops. Maar dan had deze game ook niet uitgebracht mogen worden op de consoles. Want het moet voor een point-and-click-game echt niet nodig zijn om een monster PC te bezitten. Dat zou de spuigaten uitlopen!

Kate Walker loopt op de klippen
Syberia 3 heeft niet alleen maar minpunten, het verhaal is wel interessant om te volgen. Zeker als je de eerste twee delen hebt gespeeld en je benieuwd bent naar hoe het verder loopt. Ook de puzzels zijn leuk om te doen. Die draaien vaak om het zoeken van onderdelen en het repareren van machines. Het steampunkstijltje van de eerste twee delen zit er zeker weer in. Er zit gelukkig ook een leercurve in de puzzels, je ziet de oplossing wel steeds sneller. Maar soms is het lastig om verder te komen doordat je niet ziet wat je moet doen. Dat komt bijvoorbeeld doordat je een machine aan de praat moet zien te krijgen, door een doorzichtig klepje van een knop af te halen voordat je de knop indrukt, wat je in eerste instantie over het hoofd ziet en waardoor je dus niet begrijpt waarom het niet werkt. Ook kom je al snel vast te zitten door de – ja daar zijn ze weer – vervelende camerastandpunten. Dan moet je een heel klein gangetje in, welke je niet goed kunt zien, of blijkt dat een object ook nog een achterkant heeft die van belang is.

De sfeer in Syberia 3 is bijpassend bij de game, het is een grauwe wereld. Maar wel net iets te grauw, waarbij er amper interactie is met NPC's, steden doods aanvoelen en je zelfs niet omkijkt naar de omgevingen, omdat die allesbehalve pittoresk zijn. Enerzijds past het er wel bij, anderzijds hoop je op iets meer lichtpuntjes.

De muziek in de game is niet altijd even bijpassend. Soms is het net alsof je in een fantasygame rondloopt, terwijl je op andere momenten weer het gevoel hebt dat je verwikkeld bent in een hevig eindbaasgevecht (die er dan niet is). Maar op sommige momenten houdt de muziek ook op, en wanneer je vastzit in een gebied kan het erg saai worden. Maar dat merk je eigenlijk pas weer zodra je een volgend gebied binnenstapt en dan de muziek weer begint te lopen. Dan merk je toch wel dat je iets gemist hebt in het vorige stuk. De ingesproken teksten van de personages komen niet heel sterk over, wat jammer is, want er zijn nog best wat ingesproken stukken te vinden. Ook komen de stemmen totaal niet overeen met hoe de lippen bewegen, omdat deze naar de Franse taal zijn geanimeerd. Dit haalt ook weer wat van de geloofwaardigheid uit de game.

Syberia 3 is leuk als je wilt weten hoe de avonturen van Kate Walker verder gaan. Als je echter nog niet bekend bent met de serie kun je deze game beter overslaan. De frustratie die je krijgt te verwerken tijdens het lopen, of de verschrikkelijke camerapunten, of de irritante stotterende filmpjes ... Allemaal druppels die de emmer doen overlopen. Syberia 3 was beter af geweest als het een generatie eerder was uitgekomen, het is simpelweg geen game meer van deze tijd.

Deze recensie is geschreven door Lisa Halman.

Oordeel Syberia 3 (PS4)

• Graphics 50