Tactics Ogre: Reborn (PS5)
80 100 1

Review Tactics Ogre: Reborn (PS5)

Het is een goede tijd voor fans van tactische RPG’s. Eerder dit jaar mochten we al aan de slag met onder andere Triangle Strategy en The DioField Chronicle en binnenkort kunnen we daar Marvel’s Midnight Suns en zelfs een nieuwe Fire Emblem aan toevoegen. In de tussentijd laat Square-Enix ons zeker niet verveeld achter en hebben ze een oude bekende in een nieuw jasje gestoken. Wij zijn voor je aan de slag gegaan met Tactics Ogre: Reborn.

Remaster van een remake
Wanneer men spreekt over het tactische RPG-genre zijn er twee titels die er voor veel spelers bovenuit springen: Final Fantasy Tactics en Tactics Ogre. Het is dan ook geen verrassing dat beide spellen afkomstig zijn uit hetzelfde hoofd, namelijk dat van Yasumi Matsuno. Deze Square-Enix veteraan, die ook medeverantwoordelijk is voor onder andere Vagrant Story en Final Fantasy XII, is niet alleen de bedenker, maar ook de regisseur, ontwerper en schrijver van het spel. Het is een waar passieproject en dat druipt er aan alle kanten vanaf. Reborn is een remaster van Tactics Ogre: Let Us Cling Together, wat weer een PSP-remake is van het origineel dat in 1995 exclusief verscheen op de Super Nintendo.

Een grimmig verhaal
In Tactics Ogre: Reborn volgen we Denam, een jonge soldaat die zich samen met kornuiten Vyce en Catiua aansluit bij het rebellenleger. Het volk waaruit Denam afkomstig is, de Walisters, wordt onderdrukt door de Galgastani, die het overgrote deel van de bevolking uitmaakt die de eilanden van Valerian bezetten. Denam is het hier niet mee eens en trommelt de verschillende stammen bij elkaar om een einde te maken aan de conflicten die hen verdeelt. Zoals je misschien al merkt is het een vrij ingewikkeld verhaal, wat typisch is voor het high fantasy genre. Het kost wat tijd om in te komen en uit te vogelen hoe de vork precies in de steel zit, maar de politieke spellen die gespeeld worden en spannende intriges zorgen ervoor dat het verhaal van Tactics Ogre nooit saai wordt. Matsuno heeft zich voor het verhaal laten inspireren door allerlei verschrikkelijke gebeurtenissen uit de echte wereld, zoals de Rwandese genocide en de oorlog in Joegoslavië, wat Tactics Ogre: Reborn regelmatig van een grimmig randje voorziet. Op een gegeven moment splitst het verhaal op in meerdere richtingen, waarin je ook weer verschillende keuzes moet maken die de uitkomst van het verhaal beïnvloeden. Het spel kent twee verschillende eindes, waarbij elke weer een aantal variaties heeft die deze fris houden. Aan een playthrough van Tactics Ogre ben je zo’n 50 tot 80 uur kwijt, maar als je echt alles wilt zien ben je makkelijk enkele honderden uren zoet.

Goed vooruit plannen
Zoals je eerder al kon lezen is Tactics Ogre: Reborn een tactische RPG. Denk hierbij aan spellen als Fire Emblem waar je je voortbeweegt over een slagveld dat onderverdeeld is in vakjes. Aan het begin van ieder gevecht stel je een klein leger samen, waarbij je iedere strijder zelf uitrust met wapens, kleding, skills en toverspreuken. Deze troepen bestaan niet enkel uit mensen in harnassen en gewaden, maar later in het spel ook uit ninja’s, draken en andere monsters. Zo kun je helemaal zelf bepalen hoe je ieder gevecht aanpakt en wanneer het niet lukt kun je het gevecht vanuit een hele andere hoek benaderen om te zien of je dan meer succes hebt. Wanneer een van je krijgers het loodje legt heb je nog drie rondes de kans om deze weer tot leven te wekken. Lukt dit niet, dan verdwijnt deze voorgoed. Gelukkig rekruteer je spelenderwijs genoeg figuren om in te zetten en zijn deze ook gewoon te koop in de vele winkeltjes die het spel kent. Nieuw in deze remaster is de mogelijkheid om verschillende teams op te slaan, zodat je makkelijk kunt wisselen wanneer je bijvoorbeeld een level met veel boogschutters voor je kiezen krijgt. Ook kom je tussen de levels door geen random encounters meer tegen op de landkaart. In plaats daarvan kun je, mits je het nodig hebt, je troepen trainen door eerder gespeelde levels opnieuw door te spelen in trainingsmodus. Tactics Ogre: Reborn kent een enorm hoge moeilijkheidsgraad, dus dit komt vaak goed van pas.

Prachtige riedeltjes en uitgesmeerde sprites
Een van de grootste veranderingen van deze remaster zit ‘m in de presentatie. Zowel visueel als qua audio is het spel flink op de schop genomen. De handgetekende portretten en oude pixel graphics worden nu weergeven in 4K en om dit een beetje te helpen zijn alle sprites voorzien van een nieuwe lik verf met wat extra detail. Dit werkt erg goed bij de omgevingen, maar de personages komen wat minder goed uit de verf. Deze zien eruit alsof Square-Enix simpelweg een filter aangezet heeft die de pixels uitsmeert, en op een 4K scherm valt dit enorm op. Er is helaas geen mogelijkheid om voor de oude, minder gedetailleerde sprites te kiezen. In een tijdperk waar we regelmatig door Square-Enix verwend worden met prachtige HD-2D titels als Live-A-Live en Octopath Traveler is het toch wel jammer dat ze niet net een stapje verder zijn gegaan. Waar ze dat wel gedaan hebben is de audio. Vrijwel alle belangrijke gesproken dialogen zijn ingesproken in zowel Engels als Japans en de muziek, gecomponeerd door RPG-veteranen Hitoshi Sakimoto en Masaharu Iwata, is grotendeels opnieuw ingespeeld. Ook hier is er geen mogelijkheid om de oude muziek te gebruiken, maar de nieuwe uitvoeringen zijn zo goed dat wij daar zelden de behoefte toe hadden.

Te veel om op te noemen
Verder kent deze remaster zoveel kleine verbeteringen dat we ze allemaal onmogelijk kunnen bespreken in deze review. Denk aan het wegnemen van het moeten zijn van een specifiek level om bepaalde wapens te gebruiken, het verdwijnen van Tactical Points – wat nu weer onderdeel is van de al bestaande Magic Points – de mogelijkheid om speelvelden te kunnen scouten voor je ze betreedt en de toevoeging van Charms die bepaalde attributen van je strijders verbeteren. Ook de buff cards zijn erg handig. Deze verschijnen tijdens een gevecht op willekeurige momenten op het speelveld en voorzien het personage dat deze oppakt van een upgrade. Blauwe kaarten geven je soldaat een tijdelijke boost, groene een permanente en rode kaarten resetten de hele boel weer. Voor nieuwkomers is dit verreweg de beste manier om Tactics Ogre te beleven, maar ook spelers die het spel al eens aan de tand gevoeld hebben op de PSP of Super Nintendo komen door deze verbeteringen weer aan hun trekken.

Op de tv of in de hand
Met de release van Tactics Ogre: Reborn is het spel niet langer gebonden aan de oude PSP en Super Nintendo, maar kan het gespeeld worden op vrijwel ieder platform onder de zon. Zelfs op de consoles beschikt het spel over ondersteuning voor toetsenbord en muis, wat handig van pas kwam toen wij de PS5-versie via Remote Play uitprobeerden op een Steam Deck. Eerder in het artikel zeiden we al dat het spel door de uitgesmeerde sprites niet het allermooiste spel is op een grote 4K tv, maar dat is zeker geen reden om de game links te laten liggen. Waar Tactics Ogre echter het beste uit de verf komt is op de Switch en de eerdergenoemde Steam Deck. Er is weinig lekkerder dan onder een kleedje te kruipen op de bank en onder het genot van een kop warme chocolademelk een paar leveltjes door te spelen. Waar je het ook op speelt, Tactics Ogre: Reborn is zonder twijfel de beste versie van een van de beste spellen in het genre.

Tal van verbeteringen, klein en groot, maken van Tactics Ogre: Reborn de beste manier om deze tactische RPG-klassieker (opnieuw) te beleven. Het verhaal grijpt je bij je lurven en laat je niet meer los tot de credits voorbij rollen, en de fantastische soundtrack zal nog lang na het uitspelen van dit high fantasy-avontuur in je geheugen blijven rondspoken. Grafisch laat het spel hier en daar wat te wensen over en de moeilijkheidsgraad is niet voor iedereen weggelegd, maar laat dat je er niet van weerhouden deze topper een kans te geven.

Gert Jan Naber (GJ)

Audiovisueel vormgever met een hart voor Pokémon, films, kip en uiteraard games in alle soorten en maten.

Aantal keer bekeken: 7934