The Tomb Raider Trilogy (PS3)
81 100 1

Review The Tomb Raider Trilogy (PS3)

Lara Croft is een icoon in de game-industrie. Al vijftien jaar lang weet ze verborgen schatten te vinden, tegenstanders om zeep te helpen en natuurlijk geregeld haar kleren nat te krijgen. Er staat een compleet nieuwe Tomb Raider op stapel, maar voor de tussentijd heeft Square Enix een leuk zoethoudertje voor de PS3 -bezitters: The Tomb Raider Trilogy.

Echte trilogie
Trilogy is zoals gezegd dus een verzameling van drie Tomb Raider games. Alledrie zijn ze al eerder verschenen, maar zowel Tomb Raider Anniversary als Tomb Raider Legend hebben de PS3 nog niet eerder aangedaan. Beide games zijn wel eerder op de Xbox 360 verschenen, dus er waren al eerder HD-versies van deze games beschikbaar.

Naast Anniversary en Legend vind je ook nog het recente Underworld op de Blu-Ray. Het leuke is dat dit echt een trilogie is qua verhaal. Anniversary is een remake van de allereerste Tomb Raider uit 1996, Legend volgt dat verhaal op en Underworld sluit de trilogie qua verhaal grotendeels af. Gelukkig heeft ontwikkelaar Crytal Dynamics ook goed gekeken naar wat wel en wat niet goed werkte in de originele Tomb Raider. Grafisch heeft Aniversary echt een flinke make-over gehad. In tegenstelling tot eerdere HD-remakes is deze Tomb Raider Trilogy echt waar voor je geld. Qua sfeer en omgevingen kunnen de spellen zeker weer goed met de huidige games meekomen.

Oud is weer nieuw
Qua gameplay zijn ook later geïntroduceerde elementen zoals de grapling hook in oudere puzzels verwerkt. Hetzelfde geldt voor Legend: deze game was een paar jaar geleden al een aardig uitziende game en het is goed om te weten dat het nog steeds een van de best uitziende Tomb Raider games is. De enige game die er beduidend beter uitziet is Underworld, maar dat was natuurlijk ook te verwachten, want dat is gewoon de meest recente titel.

Elk van de drie games bevat ook een lijst met afzonderlijke trophies, dus mensen die daarvan houden kunnen er nu weer drie nieuwe platinum trophies bij gaan halen. Het menu van de game werkt ook prima en het is heel fijn dat er een optie bestaat om vanuit elk van de drie titels weer terug naar het hoofdmenu te gaan. Het klinkt als een kleinigheid, en dat is het eigenlijk ook, maar het scheelt zoveel irritaties om niet je PS3 opnieuw op te hoeven starten om een van de andere titels te proberen.

Extra’s
Naast opgepoetste graphics, drie verhalen om uit te spelen en drie lijsten met trophies biedt Trilogy ook nog wat nieuwe extra’s. In het overzichtelijke hoofdmenu kun je, naast de drie genoemde titels, namelijk ook voor extra’s kiezen. Hierin vind je bijvoorbeeld nieuwe filmpjes over het ontwikkelingsproces van de verschillende games én een trailer voor Lara Croft and The Guardian of Light. Eigenlijk had het de ontwikkelaars niet misstaan om die titel ook op de Blu-Ray te zetten. Maar dat was misschien iets teveel van het goede geweest.

Replaywaarde?
De Tomb Raider-games zijn van die spellen waar je echt van houdt of niet. Ik vind ze persoonlijk altijd erg leuk om te spelen, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen drie soortgelijke titels op een disc wat teveel van het goede vinden. Feit blijft, dat deze collecties natuurlijk vooral voor de fans bedoeld is, die drie games kunnen spelen die elk zeker tien uur aan gameplay bieden. Koppel daar nog de verborgen schatten en de trophies aan vast en ik denk dat een fan hier in totaal wel veertig tot vijftig uur aan gameplay uit kan halen. En puur kijkend naar waar voor je geld, kan je deze game niet anders omschrijven als Bang for your buck. Of in ons geval Euro.

Tomb Raider Trilogy is echt waar voor je geld. Ben je fan van Lara Croft en heb je een PS3? Dan kun je niet anders dan deze game voor Anniversary en Legend in huis halen. PS3-bezitters hebben misschien Underworld al in huis liggen, maar met deze Trilogy haal je twee andere titels in huis die eigenlijk niet in je Tomb Raider collectie mogen ontbreken. En wat is er nou makkelijker dan drie games op één disc te hebben staan? Puur en alleen voor het feit dat deze collectie bij de meeste winkels voor slechts dertig euro te vinden is geeft al aan dat dit enorm veel waar voor je geld is. Je hebt gegarandeerd een paar dagen genoeg te doen met het zoeken van alle schatten.

Deze review is geschreven door Ollie1981

Oordeel The Tomb Raider Trilogy (PS3)

• Eindcijfer 81