Thor: God of Thunder (PS3)
38 100 1

Review Thor: God of Thunder (PS3)

Games, comics en films. Het zijn mijn drie voornaamste interesses. Je zou denken dat een spel van  een film die weer op een comic gebaseerd is, dus perfect aansluit bij mijn passies. En als het op toffe titels als Batman: Arkham Asylum of Marvel Ultimate Alliance aankomt is dat ook zeker het geval. Helaas is het merendeel van de filmgames simpelweg je geld niet waard.

Thor valt helaas in de tweede groep. SEGA heeft tot nu toe geen goede marvel licentiegame weten te produceren. Iron man en zijn vervolg waren al beschamend slecht en Thor weet die trend niet te doorbreken. Meteen bij het opstarten valt de lage beeldkwaliteit van de filmpjes op, het is verre van scherp. Veel erger is het feit dat als je het hoofdmenu laat staan er een filmpje getoond wordt dat niet eens netjes afloopt; halverwege valt het filmpje weg. Dat zet gelijk de toon voor de rest van het spel.

Bliksem slaat geen twee keer toe
Thor: God of Thunder is een third-person actiegame die zijn inspiratie duidelijk uit God of War heeft gehaald. De games hebben namelijk een aantal overeenkomsten: zo ben je in beide gevallen een god, moet je grote tegenstanders door specifieke knoppencombinaties uitschakelen en hebben beide hoofdpersonages duidelijk wat Daddy-issues. Helaas biedt Thor niet dezelfde kwaliteit als zijn inspiratiebron. De game gebruikt verschillende locaties uit de strips om een middelmatig verhaal aan elkaar te knopen.

Thor wordt door de geniepige meester van illusies, zijn broer Loki, voor de gek gehouden en die weet Thor zover te krijgen om een aanval op Jotunheim te openen. Van deze ijsplaneet word je vervolgens van de ene naar de andere uithoek van het heelal gestuurd om eindbaas na eindbaas te verslaan. Door Thor zijn arrogantie ontsnapt namelijk een monster dat het einde der tijden kan inluiden en tja, voor een held is dat natuurlijk geen aanrader voor je reputatie.

Donkere wolken
Naast de belabberde graphics die eerder thuishoren op een playstation 2 dan PS3, is het grootste probleem van Thor dat de gameplay zeer ondermaats is. Het spel is vreselijk repetitief, de eindbaasgevechten duren een eeuwigheid, de stemacteurs en karaktermodellen lopen niet synchroon en het door het grote aantal tegenstanders raak je het overzicht ook snel kwijt. Koppel daaraan het feit dat je geregeld tegen tien vijanden tegelijk vecht die je soms wel twintig keer moet raken voor je ze verslagen hebt, en het maakt niet uit of je echt een fan van het bronmateriaal bent, Thor: God of Thunder slaat nog geen deuk in een pakje boter en staat niet bepaald onder hoogspanning.

Not so Mighty Thor
De omgevingen waarin je vecht zien er op het eerste gezicht redelijk uit, helaas blijken ze al snel behoorlijk kaal en de achtergronden zijn er qua vormgeving bijzonder uit, maar de beeldkwaliteit is vreselijk rommelig. Grote pixels, vage omgevingen, texturen van een lage kwaliteit, de karaktermodellen zijn alles behalve gedetailleerd en constant voelt het spel vertraagd aan. Het enige dat Thor te bieden heeft wat wel de moeite waard is, zijn de muziekstukken die je tijdens de gevechten aan hoort zwellen. Helaas is dat niet genoeg om deze game aan te kunnen raden.

Thor: God of Thunder is een typisch voorbeeld van een game die als concept een hoop potentie heeft, maar in de praktijk de plank volledig misslaat. Vreselijk eentonige gameplay, belabberde graphics en een ontzettend clichéverhaal zorgen ervoor dat er geen enkele reden is om deze game in huis te halen. Zelfs al de game voor tien euro in de schappen zou liggen is het geen aanrader. Als je echt een fan van Thor bent, dan kun je beter Marvel versus Capcom 3 in huis halen. Dan kun je met Thor spelen én genieten van het spel zelf. Iets wat helaas niet lukt met deze God of Thunder.

Deze review is geschreven door Ollie1981

Oordeel Thor: God of Thunder (PS3)

• Graphics 40