Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
Tokyo Mirage Sessions FE (Wiiu)
80 100 1

Review Tokyo Mirage Sessions FE (Wiiu)

Opeens heb je het. Werkend bij Atlus stoot je een Shin Megami Tensei-koffiemok gevuld met kleurpotloden om, lees je SMT op het gesneuvelde koffievehikel per ongeluk als TMS en denk je bij jezelf: “......Tokyo Mirage Sessions!”. Een Shin Megami Tensei-game maar dan anders, met een J-pop thema in Tokyo en overal waar je kijkt regenboogkleurtjes. En Fire Emblem! Een logischere verklaring voor de naam en het concept kan ik niet bedenken. Het mag dan een vreemd concept zijn, dat lijkt verzonnen door een kind met een overactieve fantasie, de trailers zagen er daarentegen stiekem best wel tof uit. Misschien zou het kunnen werken, een scheutje Persona hier, wat Fire Emblem personages daar... waarom ook niet?


C-C-C-C-Combo
Net als bij Shin Megami Tensei of de populaire spin-off Persona wordt de wereld bedreigd door demonen – hier Mirages – vanuit een andere wereld. Evenzo werkt er een groepje tienerprotagonisten samen om een paar van de Mirages in te lijven en de wereld te redden van de invasieve wezens. Hierbij lijken de spelwereld, de kerkers en de relaties die je onderhoudt tussen de hoofdpersonen vooral op de kerngameplay die je vindt in Persona. Alle Mirages zijn afgeleid van personages uit Fire Emblem, al ziet Chrom uit Fire Emblem: Awakening er niet meer zo best uit in zijn spokerige Mirage-vorm. Het Fire Emblem-thema lijkt een oppervlakkige toevoeging te zijn, waarbij bekende personages simpelweg de rol van de demonen in een Persona-game invullen. Je hoeft in ieder geval geen Fire Emblem-verhalen of diepgaande strategieën te verwachten; toch zijn er wel wat invloeden in het vechtsysteem te vinden.

Fire Emblem-demonen
Het vechtsysteem is tevens de plek waar de game echt schittert: drie ‘castleden’ uit je groepje tieners staan altijd rondom vijanden in een feestelijke arena. Fire Emblem Mirages veranderen in wapens en leren vaardigheden aan de menselijke vechters. Net zoals in Fire Emblem kan je kiezen welke skills je wilt behouden, of kan je iemands klasse veranderen met een Master Seal. Bovendien is er ook een soort steen-papier-schaar-systeem meevertaald: vijanden die je voor het eerst tegenkomt hebben namelijk onbekende zwakke plekken voor een zwaard, bijl, lans, boog of misschien elementaire aanvallen. Als je ze eenmaal aanvalt worden deze zwakheden bekend en kan je er snel doorheen rossen als je weet wat je doet.


Kettingreacties
Weet je eenmaal de zwakke plek van een vijandelijke Mirage te raken, dan kan er ook nog een zogenaamde Session opstarten. Dan nemen de andere castleden het stokje over in een soort ketting van aanvallen. In het begin gaat het allemaal nog rustig, maar het vechtsysteem raakt al best snel boeiend; wanneer je castleden de juiste skills leren en steeds achter elkaar door het beeld vliegen gaat het tempo best snel omhoog. De vijanden kunnen overigens andersom ook gebruik maken van jouw zwaktepunten en dezelfde Session-aanvallen gebruiken. Uiteindelijk wordt het vechtsysteem best snel interessant, zonder dat het overdreven ingewikkeld wordt. Je moet meer vooruit denken dan in het gros van de simpele turn-based RPG’s, en toch speelt het vrij vlot.


Plebmonsters
De dungeons  zien er best aardig uit en verschillen onderling genoeg om het leuk te houden. Wel zijn ze wat vermoeiend door een hoog backtrack-gehalte, waarbij je nogal eens ronddwaalt om de juiste weg te vinden. Wat ook vrij vervelend kan zijn is het benodigde grinden. Ben je net als ik het type gamer dat graag eerst de weg zoekt of puzzelt, om daarna wat plebmonsters neer te maaien voor de XP, dan ben je wel even aan het grinden voor je de eindbaas aankan. Dit is ergens wel RPG eigen en enigszins vergeefbaar, ware het niet dat de gebruikte manier van ‘random encounters’ het behoorlijk verergert.

SAVAGE
Er wordt je geleerd om een aanstormende Mirage in de kerker een klap voor z’n muil te geven zodat je een gevecht kunt afwenden. Echter, dat werkt natuurlijk niet op de supersterke vijanden met de dubieuze naam ‘Savage Mirages’. Die zijn expres veels te sterk voor jouw tienerhelden en walsen met gemak je team plat in een gevecht. Druk je op de Escape-knop, dan laten ze je meestal ook niet gaan. Je moet dus als de sodemieter wegspringen als je er eentje spot. Helaas lukt dat niet altijd, stuiter je toevallig op een Savage Mirage terwijl je in een benarde situatie zit, en dan ben je dood vóór je gomenasai kan zeggen. Je kan natuurlijk voortdurend je voortgang vastleggen, maar dat raak je snel beu in een dungeon die uren duurt, en een Autosave-optie is er niet. Was je lekker de route in de kerker aan het uitstippelen op je GamePad, dan kan je dat gelukkig nog een beetje onthouden. Was je echter aan het grinden voor ervaringspunten, dan mag je dus nóg meer grinden vanaf je laatste Save. Dit is allemaal op te lossen dankzij een zogenaamde Smoke Machine; een item waarmee je 100% kans op ontsnappen hebt in een gevecht. Dat moet je maar net weten.


Tokusatsu-fanaten
De irritatiepuntjes worden voor het grootste deel wel weer goedgemaakt. Buiten de toffe gevechten mag je onder andere Shibuya en Harajuku verkennen en zijmissies doen omtrent toekomstige popidolen en Tokusatsu-fanaten. De personages, verhalen en zijmissies worden allemaal best luchtig neergezet en zijn nog best vermakelijk, voornamelijk doordat het idolenaspect echt in alle details terug blijft komen. Dungeons vinden bijvoorbeeld plaats rondom televisiestudios, wapens hebben microfoons erop, helden kunnen zomaar een extra aanval ‘improviseren’, en het startmenu zegt niet ‘New Game’ maar ‘Debut’. Een gemiddelde zijmissie laat je bijvoorbeeld met een teammaat nummers vragen aan passerende meisjes om zijn plankenkoorts te verhelpen, of om iemand zijn grote muzikale inspiratiebron – een pluche knuffel – te repareren zodat ze weer kunnen zingen. Deze missies worden regelmatig gestart via de GamePad in een soort chatgesprekken tussen alle personages; in eerste instantie best leuk bedacht, maar het is niet het meest interessante gebruik van de GamePad ooit. In de gevechten is de GamePad een beetje overbodig, en jammer genoeg kan je de game ook niet los van de televisie spelen.


Stuiterende physics
Een vreemde keuze die al eerder is aangekaart door boze mensen op het internet is de censuur. Dat ervoor is gekozen om de minimalistische bikini’s weg te laten en de leeftijden op te schroeven van zeventien naar het meer legale achttien is nog best begrijpelijk. Vreemd is wel de inconsistentie in de censuur. Zo is er een cutscene met computerbeelden waarin de weelderige boezem van een monster bedekt wordt met paarse wolkjes, maar in het gevecht stuitert de boel gewoon in je gezicht met enkel wat tepelstickertjes. Daarnaast zijn er meerdere kleine momenten in de game met bezorgde ouders of bijzonder ophitsend modellenwerk waarbij je zou zweren dat er iets mist. Dat komt omdat men in de Japanse versie de kleding met dertig laagjes wel eens verruilt voor bijvoorbeeld kleine bikini’s. De censuur is niet bijzonder storend, eerder maf op momenten. Maar omdat de makers niet alle restjes van de sexy elementen hebben kunnen wegpoeten, lijkt de censuur een beetje uit zijn plaats. Heeft het echt nut om hier en daar een diep uitgesneden topje te vervangen door een bedekkend kledingstuk, als de stuiterende borstenphysics wel nog in de game zitten?


Nooit genoeg regenbogen
De omgevingen zien er overigens niet echt spectaculair uit. Met een vrij lage resolutie en af en toe kale omgevingen is het qua grafische kracht allemaal niet bepaald indrukwekkend. Ook de ontwerpen van de personages zijn niet wereldschokkend of uniek. Gelukkig is de gehele game wel vormgegeven met een frisse en kleurige stijl die veel rechttrekt; er zijn zoveel regenbogen in alles verwerkt dat je bijna een spontaan en supervrolijk gaypridefeestje verwacht. Tevens komen de animaties van de personages een stuk beter uit de verf dan de omgevingen, zowel tijdens gesprekken als in de gevechten.

Naruhodo
Tokyo Mirage Sessions #FE is zo’n game die eigenlijk niet mag werken. Gooi je Persona, Fire Emblem, wat regenboogjes en popidolen in een blender zonder enige uitleg of reden, dan verwacht je niet veel soeps. Toch is het een leuke RPG geworden, grotendeels door de toegankelijkheid, het prima vechtsysteem en de stijlvolle vormgeving. Overigens zorgen de Japanse stemmen ervoor dat je tijdens de gevechten soms geen snars snapt van de gesprekken, gezien de ondertiteling daar mist. Of je leert misschien wel wat nieuwe woordjes. Dankzij die Japanse stemmen, de in-game locaties en typische Japanse eigenaardigheden die er soms tussen glippen voelt het wel aan als een niche game, ondanks de westerse censuurpoging.


Persona-ijsje met Fire Emblem-smaak en regenboogspikkeltjes
Als crossover-game doet het precies wat het moet doen: elementen van een paar toffe gameseries combineren om iets geheel anders op je televisie te knallen. Dit is de gamingequivalent van een tijdelijk smaakje van je favoriete ijsmaker, zo’n bonk ijs met allerlei conflicterende smaken en veels te veel kleurstof... die toch hartstikke lekker is. Dat is misschien verschrikkelijk vaag, maar dat is die naam Tokyo Mirage Sessions en alle regenbooggameplay tenslotte ook. Er zitten wat rare dingen in en het is niet bepaald de meest diepgaande RPG, zeker niet eentje waar je ruim honderd uur in kwijt kan (eerder de helft), maar we kunnen zo’n leuke en licht verteerbare fantasiebom best gebruiken in de komkommertijd.


Deze review is geschreven door Martijn Hamerling

 

Oordeel Tokyo Mirage Sessions FE (Wiiu)

  • Graphics 80
  • Gameplay 80
  • Originality 90
  • Sound 75
  • Replay 75
  • Eindcijfer 80

Aantal keer bekeken: 3684 

Laagste 3 prijzen voor Tokyo Mirage Sessions FE (Wiiu)

44.95 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com Partner 9.6
€  44.95€ 0.00   € 44.95
Nedgame.nl 8.7
€  48.00€ 1.99   € 49.99
YGZ.nl 9.4
€  50.99€ 0.00   € 50.99

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Yi-Long
Door Yi-Long (1965 reacties) op 08-07-2016 18:16
( PM )
Leuk van de Japanse stemmen, maar treurig dat ze de release dan alsnog weten te verneuken met censuur...
avatar van Snakesonic
Door Snakesonic (709 reacties) op 08-07-2016 18:24
( PM )
Leukste game van dit jaar.

Wellicht mijn GOTY als SMTIV: Apocalypse niet uitkomt dit jaar.
avatar van Alex
Door Alex (6534 reacties) op 08-07-2016 18:28
( PM )
Yi-Long, kun je alsjeblieft stoppen met zo belachelijk te doen om een paar bikini's? Ik heb je mening gelezen onderhand en de rest van het forum ook wel.

On topic: misschien de game toch maar aanschaffen! :d
avatar van Niels
Door Niels (18219 reacties) op 08-07-2016 18:37
Rol: Community event manager
( PM )
Ach Minah, het is op dit punt alleen nog maar grappig. Hij wordt een persiflage van zichzelf en zorgt er zo voor dat niemand hem meer serieus neemt. Als hij het nodig vind om dagelijks vijf maal zijn onvrede te uiten met het idee dat hij daarmee een impact op de industrie heeft, dan mag hij dat van mij doen.

De game is ondertussen erg tof, ik kan hem zeker aanraden!
avatar van Yi-Long
Door Yi-Long (1965 reacties) op 08-07-2016 18:38
( PM )
@Minah: Nee.

1: Jij bepaalt niet welke mening ik wel of niet uit, en voor mij, en veel anderen, is censuur een grote no-no.

2: Je doet alsof het alleen om een paar bikini's gaat, en dat is complete onzin, want er is veel meer veranderd.
https://www.youtube.com/watch?v=AsjWqCHPZ0w

avatar van Nadina
Door Nadina (240 reacties) op 08-07-2016 18:40
( PM )
Hey Yi-Long, wil je het anders nog een paar keer herhalen maar dan in andere topics? Top, ik kan vast op je rekenen.
avatar van Daegran
Door Daegran (538 reacties) op 08-07-2016 18:41
( PM )
Net alsof yi-long alleen spellen koopt om te fappen. Kansloos mannetje ben je.
avatar van MarkD
Door MarkD (303 reacties) op 08-07-2016 18:43
( PM )
Voor mensen die nog met de censuur zitten, een gratis tip.

Koop bij de game een playboy, dan kom je toch nog aan je gerief

Voor de rest van de mensen is dit een fantastische game, echt heel tof dat ze de moeite hebben genomen om hem te lokaliseren, want het zal ze niet veel rijker maken!

@yi long: Waarom speel je het origineel niet? Zo support je de originele release, je krijgt alles waar je van droomt en kan iedereen met rust laten.
avatar van Xor
Door Xor (16145 reacties) op 08-07-2016 18:45
( PM )
Quote:
Leuk van de Japanse stemmen, maar treurig dat ze de release dan alsnog weten te verneuken met censuur...

Inderdaad. Ik vind het ook schandalig. Het is schuld van de SJW's. Bedankt SJW's, Nintendo, Atlus, ESRB en Amerikanen die het altijd moeten versjteren voor de Europeanen.

Een kogel door iemand z'n hoofd schieten. Prima. Maar een meid in een bikini, ho wacht eens even. Dat is een belediging voor de vrouwen en is het ook haram. En wanneer we ook games hebben met gespierde mannen, dan hoor je niemand erover klagen .

Dit is waarom ik Amerika haat .

Quote:
Leukste game van dit jaar.

Wellicht mijn GOTY als SMTIV: Apocalypse niet uitkomt dit jaar.

SMTIV: Apocalypse komt gewoon in Europa uit. Alleen er is nog geen releasedatum bekend .
avatar van -GJ-
Door -GJ- (2065 reacties) op 08-07-2016 18:46
Rol: Forum Moderator
( PM )
Yi-Long had al een waarschuwing, maar bij deze heeft 'ie er nog eentje bij voor z'n eeuwige gezeik dat de sfeer hier op BG zwaar verpest. Als je minderjarige meisjes in bikini wil bekijken dan sluit je je maar aan bij Stichting Martijn, maar daar is hier op BG geen plek voor. Nog één keer dat gezeik en je hebt een derde waarschuwing en dus een ban te pakken.

Vanaf nu mag er weer inhoudelijk gediscussieerd worden over deze topgame.
avatar van Snakesonic
Door Snakesonic (709 reacties) op 08-07-2016 18:50
( PM )
@Xor

Ja maar nog niet zeker of dat dit jaar is of volgend jaar.
avatar van Yi-Long
Door Yi-Long (1965 reacties) op 08-07-2016 18:52
( PM )
@MarkD: Leuk dat je net doet alsof het om fap-materiaal gaat en daarom niet erg is, maar zoals ik al aangaf, het gaat puur en alleen om de situatie dat ze de boel lopen te censuren. Waar geen enkele goede reden voor te bedenken is.

Voortaan ook alleen nog maar Game of Thrones zwaar gecensureerd uitbrengen? Elke shooter-game zwaar censureren? Voortaan alleen nog maar maximaal 130km/u rijden in een race-game?

Opvallend hoeveel mensen geen enkele moeite hebben met het feit dat een zeer bekrompen conservatief bedrijf even gaat bepalen dat ze de artistieke visie van iemand compleet gaan censureren en de consument daar verder geen vrijheid in geven om vervolgens een eigen keuze te maken tussen gecensureerd of gewoon de originele versie. Nog even los van het feit dat er NIETS, maar dan ook helemaal NIETS aanstootgevends is aan bikini's, EN het feit dat de game gebaseerd is op de idol-industrie in Japan, en als je 3 seconden research doet, dat je dan weet dat die chicks voortdurend rondhuppelen in bikini's....

Ik wil de bovenstaande mensen dan ook absoluut nooit meer horen over dat games 'kunst' zijn, of ze horen pleiten dat games net zo'n serieus en divers medium hoort te zijn als boeken, film, muziek, etc etc.
@GJ? Ik had al een waarschuwing? Waar, wanneer en vooral, waarom? We mogen het niet over censuur hebben?
avatar van DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (24178 reacties) op 08-07-2016 18:57
( PM )
Quote:
Koop bij de game een playboy, dan kom je toch nog aan je gerief

Koop dan op z'n minst een Foxy Magazine. Al die softcore meuk en slechte grappen in de Playboy is ook niet van je en het.
avatar van Xor
Door Xor (16145 reacties) op 08-07-2016 19:03
( PM )
Quote:
@MarkD: Leuk dat je net doet alsof het om fap-materiaal gaat en daarom niet erg is, maar zoals ik al aangaf, het gaat puur en alleen om de situatie dat ze de boel lopen te censuren. Waar geen enkele goede reden voor te bedenken is.

Voortaan ook alleen nog maar Game of Thrones zwaar gecensureerd uitbrengen? Elke shooter-game zwaar censureren? Voortaan alleen nog maar maximaal 130km/u rijden in een race-game?

Opvallend hoeveel mensen geen enkele moeite hebben met het feit dat een zeer bekrompen conservatief bedrijf even gaat bepalen dat ze de artistieke visie van iemand compleet gaan censureren en de consument daar verder geen vrijheid in geven om vervolgens een eigen keuze te maken tussen gecensureerd of gewoon de originele versie. Nog even los van het feit dat er NIETS, maar dan ook helemaal NIETS aanstootgevends is aan bikini's, EN het feit dat de game gebaseerd is op de idol-industrie in Japan, en als je 3 seconden research doet, dat je dan weet dat die chicks voortdurend rondhuppelen in bikini's....

Ik wil de bovenstaande mensen dan ook absoluut nooit meer horen over dat games 'kunst' zijn, of ze horen pleiten dat games net zo'n serieus en divers medium hoort te zijn als boeken, film, muziek, etc etc.
@GJ? Ik had al een waarschuwing? Waar, wanneer en vooral, waarom? We mogen het niet over censuur hebben?

Zulke discussies kan je beter houden in de algemene topic. Ik begrijp je reden gezien ik zelf ook tegen censuur ben en ik zelf ook jammer vind dat er dingen zijn aangepast omdat Nintendo z'n imago wilt behouden.

Het blijft een moeilijke topic omdat er altijd mensen zijn die een eigen mening erover hebben. Hetzelfde met geloof, hetzelfde met politieke standpunten. Eigenlijk met alles. Het is zeker jammer dat het westen niet kan accepteren dat het Japanse cultuur net wat anders is. Zeker als er in het westen gewoon veel seksualisering wordt gepromoot in het media.

M'n post kwam misschien als een trollbait over. Maar persoonlijk begrijp ik jouw mening.

Ik heb zelf de game recent nog aangeschaft ondanks het gecensureerd is, want ik wou heel graag de game hebben. Maar zulke discussies kan je beter in de algemene topic houden i.p.v. hier.

@GJ: Erg jammer dat je gelijk censuur bestempelt met "minderjarige meisjes in bikini". Want als het over geloof of over hoe vrouwen in games zoals GTA V worden behandeld, dan heb je gelijk een ander mening dan wat sommige mensen zouden hebben .

GJ-edit: Het gaat me niet om censuur in het algemeen. Het gaat me om Yi-Long's eeuwige gezeur over Japanse games die gecensureerd worden, of die zonder Japanse dub hierheen komen etc. Kijk, de South Park game bijvoorbeeld had een scene minder die vervangen was door een huilende koala. Dat is grappig, maar ook reden tot discussie. Een keer. Niet wekenlang, en zoveel dat members er zelfs over beginnen te klagen. Het verzuurt de community en daar zit niemand op te wachten. Dat is alsof ik nu in ieder topic een post ga zetten dat ik dood wil, wekenlang. Op een gegeven moment komt er dan ook een depressieve sfeer te hangen waar niemand op zit te wachten. Voor verder inhoudelijk commentaar mag je me een PM sturen, maar ik ga nu eerst taart eten op een verjaardag.
avatar van Shadow warriors
Door Shadow warriors (9657 reacties) op 08-07-2016 19:06
( PM )
Yi je gaat door man, direct zit je nog op een ban... voor dit nutteloze onderwerp. Het voegt op zich weinig toe aan de game dus je zou je ook kunnen afvragen waarom ze het er bij Japanners wel instoppen? Ik denk niet dat het om het artistieke aspect gaat. Als je het mij vraagt hoort het er eerlijk gezegd niet eens in, past niet bij de sfeer van de game het is geen porno/hentai. Overigens grappige: porno uit Azië wordt altijd zwaar gecensureerd in vergelijking tot porno uit het westen (omgekeerde wereld). Maar goed zoals eerder vermeldt dit betreft geen porno.
avatar van Daegran
Door Daegran (538 reacties) op 08-07-2016 19:09
( PM )
Yi, zoek een leven. Je was toch niet van plan om dit spel te gaan kopen, dus wat zit je te zeuren.
avatar van Yi-Long
Door Yi-Long (1965 reacties) op 08-07-2016 19:17
( PM )
Ik was ook niet op zoek naar een discussie, maar ik reageerde onder de review van de game dat VOOR MIJ de censuur dus een zeer negatief punt is aan deze release.

Meer niet.

Vervolgens wordt men hier boos op mij dat ik die mening uit. Blijkbaar mag je NIET onder de review van een game iets zeggen over wat IK als een cruciaal minpunt zie...

Volgens mij zou je die zelfde kritiek vinden onder de reacties bij een review van een gecensureerde film, of een gecensureerde CD, of een gecensureerde BluRay box van een TV-serie, of whatever.

Daarnaast komt lang niet iedereen op het forum of doen research, en lezen wellicht alleen de review op de FP. De censuur gaat zeer zeker niet alleen om een stel bikini's, maar gaat veel dieper dan dat, en gezien het over de idol-industrie in Japan gaat, knippen ze er dus nog aardig wat relevante content uit.

Dat sommigen dat vervelend vinden om steeds te horen, prima. Ik zou ook willen dat die kritiek niet steeds terug zou komen bij nieuwe games. Maar helaas, het is en blijft een terugkerende klacht.

Volgens mij zijn er hier honderden mensen met allemaal eigen meningen. Hoeveel duizend keer hebben we mensen horen klagen over het nieuwe design van de hoofdpersoon in DMC? Of over dat Michael Ironside niet meer Sam Fisher is in de laatste Splinter Cell? De een klaagt over graphics, de ander over 30fps vs 60fps, weer een ander over DLC-gemelk, etc etc.

Als dat gewoon met onderbouwde argumenten en op een respectvolle manier gebeurd, is daar volgens mij ook niets mis mee...

... maar blijkbaar verschillen de meningen daarover.

avatar van MarkD
Door MarkD (303 reacties) op 08-07-2016 19:50
( PM )
Quote:
Ik was ook niet op zoek naar een discussie, maar ik reageerde onder de review van de game dat VOOR MIJ de censuur dus een zeer negatief punt is aan deze release.

Meer niet.

Vervolgens wordt men hier boos op mij dat ik die mening uit. Blijkbaar mag je NIET onder de review van een game iets zeggen over wat IK als een cruciaal minpunt zie...

Volgens mij zou je die zelfde kritiek vinden onder de reacties bij een review van een gecensureerde film, of een gecensureerde CD, of een gecensureerde BluRay box van een TV-serie, of whatever.

Daarnaast komt lang niet iedereen op het forum of doen research, en lezen wellicht alleen de review op de FP. De censuur gaat zeer zeker niet alleen om een stel bikini's, maar gaat veel dieper dan dat, en gezien het over de idol-industrie in Japan gaat, knippen ze er dus nog aardig wat relevante content uit.

Dat sommigen dat vervelend vinden om steeds te horen, prima. Ik zou ook willen dat die kritiek niet steeds terug zou komen bij nieuwe games. Maar helaas, het is en blijft een terugkerende klacht.

Volgens mij zijn er hier honderden mensen met allemaal eigen meningen. Hoeveel duizend keer hebben we mensen horen klagen over het nieuwe design van de hoofdpersoon in DMC? Of over dat Michael Ironside niet meer Sam Fisher is in de laatste Splinter Cell? De een klaagt over graphics, de ander over 30fps vs 60fps, weer een ander over DLC-gemelk, etc etc.

Als dat gewoon met onderbouwde argumenten en op een respectvolle manier gebeurd, is daar volgens mij ook niets mis mee...

... maar blijkbaar verschillen de meningen daarover.



Je onderbouwt je mening goed, daar zal je mij niet over horen. Je bent welbespraakter dan menig BG lid. Maar hoe vaak hierover nog klagen? Het is duidelijk, het staat genoteerd.

Je moet het eens niet als censuur zien, maar als lokalisatie. En of je het leuk vind of niet, lokalisatie is in handen van de uitgever. En het is een on ge loof lijk moeilijk beroep. Je doet het nooit goed.

Ik ga het nog 1x herhalen: in het verleden hadden we deze game misschien niet gekregen. Nu hebben we hem hier, en wat mij betreft in topvorm. Met 0.1 procent aanpassing, daar kan ik mee leven.

Bedankt NOE, voor het nemen van dit risico. Velen waarderen deze release!
avatar van Niels
Door Niels (18219 reacties) op 08-07-2016 19:59
Rol: Community event manager
( PM )
Met respect, die is goed!

De laatste keer dat ik serieus deze discussie met je aan ging, noemde je me een trol en een 13-jaar oud kind.
Dat was echt een uitstekende, respectvolle argumentatie
avatar van Xor
Door Xor (16145 reacties) op 08-07-2016 20:07
( PM )
Misschien dat een mod dit leest. Ik kan op een of ander reden niet iemand z'n post quoten. Wanneer ik op de quote link klik, dan krijg ik een pagina met een lege review en reacties te zien :/
Quote:
Je onderbouwt je mening goed, daar zal je mij niet over horen. Je bent welbespraakter dan menig BG lid. Maar hoe vaak hierover nog klagen? Het is duidelijk, het staat genoteerd.

Je moet het eens niet als censuur zien, maar als lokalisatie. En of je het leuk vind of niet, lokalisatie is in handen van de uitgever. En het is een on ge loof lijk moeilijk beroep. Je doet het nooit goed.

Ik ga het nog 1x herhalen: in het verleden hadden we deze game misschien niet gekregen. Nu hebben we hem hier, en wat mij betreft in topvorm. Met 0.1 procent aanpassing, daar kan ik mee leven.

Bedankt NOE, voor het nemen van dit risico. Velen waarderen deze release!

Onzin. De game zouden we zeker in Europa krijgen. NoE zou deze game alsnog in Europa brengen gezien het een titel is wat mensen aanspreekt en alsnog zou verkopen. Kijk maar naar Bayonetta 2 en Devil's Third. NoE heeft fysieke versies van deze games uitgebracht. Zelfs een First Print Edition voor Bayonetta 2. Project Zero 5? Fysieke Limited Edition.

In tegenstelling met Amerika kan je beter zo'n reactie geven. Want daar worden zelfs games digitaal uitgebracht omdat NoA of niks te maken wil hebben met de marketing van de game(Devil's Third) of ze denken dat er weinig winst wordt gemaakt met de titels. Zij hebben eerst niet eens Xenoblade Chronicles, The Last Story en Pandora's Tower uitgebracht. Pas wanneer er petities online waren, hadden ze deze games nog met twijfelgevoelens uitgebracht(volgens mij werden deze games zelfs uitgegeven door Xseed en niet eens door NoA zelf ). Terwijl wij, de Europeanen gewoon fysieke versies kregen en NoE deze games gewoon in Europa had uitgebracht.

Het is alleen jammer dat NoE game builds van NoA gebruikt i.p.v. de games zelf te builden(dus de Japanse builds overnemen en alles zelf editten, patchen, fixen etc.). Hiermee hoeft NoE alleen nog de talen(FIGS) te patchen in de games, maar Europa krijgt dan wel de versie die de Amerikanen ook krijgen .

Dus zeg niet dat men moet bedanken dat NoE de game nog in Europa uitbrengt. NoE denkt altijd aan de Europese Nintendo gamers. Kijk maar naar de Limited Edition, Special Edition en zelfs Collectors Edition die NoE hier in Europa uitbrengt.
avatar van Bastogne
Door Bastogne (162 reacties) op 08-07-2016 20:42
( PM )
Krijgt SMT IV : Apocalypse trouwens een fysieke release? Volgens mij alleen in Amerika...
avatar van MarkD
Door MarkD (303 reacties) op 08-07-2016 20:47
( PM )
Xor, ook ik kan niet quoten.

Met "in het verleden" bedoel ik de jaren 90 en begin 2000. Een tijd waarin velen alles moesten importeren.

Inmiddels heeft NOE ballen gekregen en lokaliseert veel meer releases. Mensen die dat ontkennen hebben die tijd waarschijnlijk niet meegemaakt.

Edit: tegenwoordig durft NOE zelfs veel dingen te lokaliseren waar NOA zich niet aan wilt branden. En daarom raakt het mij als mensen dan gaan klagen over de manier waarop.
avatar van Shadow warriors
Door Shadow warriors (9657 reacties) op 08-07-2016 21:04
( PM )
Ik heb nooit 1 spel hoeven te importeren in de jaren 90, verder had je specifieke winkels waar je eventueel NTSC / JP games kon krijgen. Voor het grootste gedeelte was er nog geen internet in de jaren 90 (voor het grote publiek tenminste) en het internet was nog erg basic in het begin.
avatar van MarkD
Door MarkD (303 reacties) op 08-07-2016 21:13
( PM )
"Alles" was een slechte woordkeuze van me.

Maar omdat jij niks hoefde te importeren, werd alles gelokaliseerd? Wat mij betreft is de discussie klaar. Volgens jou is het allemaal niet genoeg. Je word niet op je wenken bedient.

Sorry.
avatar van Shadow warriors
Door Shadow warriors (9657 reacties) op 08-07-2016 21:22
( PM )
Ik gaf aan dat je specifieke winkels had waar NTSC versies beschikbaar waren eventueel mocht er geen PAL versie van zijn. Je had toen ook van die add ons waar je NTSC carts (games) mee kon afspelen op je PAL systeem. Ik had die dingen ook, alles was beschikbaar in de winkel dus je hoefde inderdaad niet te importeren. Verder keek je het meest naar spellen die in bladen stonden, er was niet zoveel info beschikbaar zoals dat nu het geval is. Veel games waren compleet onbekend toen, dus dat hele lokalisatie gedoe deed er toen echt niet toe op wat bekende titels na. Hoe kun je iets missen als je het bestaan er niet van weet? Maar de echt relevante waren dus gewoon beschikbaar... neem wat debatlessen btw dit is een drama.
avatar van Niels
Door Niels (18219 reacties) op 08-07-2016 21:30
Rol: Community event manager
( PM )
Ach, er waren maar 2/3 importshops in de SNES era in nederland. Niet iedereen was daarmee geholpen.

En dan nog bleven veel games in japan. Je kon die ook na 4u treinreizen halen, maar dan snapte je er geen moer van.

Dat jij toevallig een importeur in de buurt had neemt niet weg dat de meeste gamers erg lang moesten wachten op localisatie en veel games misliepen. De mate waarin games nu europese releases krijgen is beduidend beter dan voorgaande jaren.

In die nederlandse bladen had je bovendien ook al reviews en previews staan van earthbound en mario rpg...
avatar van Shadow warriors
Door Shadow warriors (9657 reacties) op 08-07-2016 21:46
( PM )
De bekende NTSC games waren beschikbaar, weliswaar niet bij veel vestigingen. Maar nog relevanter: de info omtrent veel games was niet beschikbaar of moeilijk te vinden. Indien je dus puur via bladen en informatie van shops etc. moet werken. Dus dit was niet een onderwerp van relevantie toen, ja misschien voor 0,0001% van de gamers. Ik zal mezelf herhalen: hoe kun je iets missen waar je het bestaan niet van weet?

Verder kon je het toen makkelijk met enkel de PAL games doen, heel veel goede games. Was overigens ook geen tijd dat veel mensen 50+ spellen hadden thuis zoals nu. Heel veel factoren die er dus mee te maken hebben dat je je niet druk maakt om bepaalde onbekende import games. Er was al meer dan genoeg goed spul beschikbaar. Tegenwoordig is veel info direct beschikbaar dus dan heb je een compleet andere situatie. Dat is een groot voordeel aan de huidige tijd.
avatar van MarkD
Door MarkD (303 reacties) op 08-07-2016 22:07
( PM )
@shadow Warriors

Jij woonde duidelijk niet in Zeeland. Of andere "afgelegen" gebieden. En echt hilarisch dat jij denkt dat we destijds in de middeleeuwen leefde, waarin Amerika het beloofde land was en het oosten alleen door de VOC werd bezocht. Ook in de jaren 90 hoorden we over games buiten Europa. Ook toen waren we al teleurgesteld dat Mario RPG niet werd gelokaliseerd.

Maar nogmaals, laat maar. Wij vinden allebei dat we gelijk hebben. En daar komen we niet uit. Ik vind dat we er tegenwoordig heel goed vanaf komen, jij vind dat we benadeeld worden.
avatar van Yue
Door Yue (1683 reacties) op 08-07-2016 22:08
( PM )
IK BEN HIER VOOR DE DRAMA JONGENS

I like.
avatar van MarkD
Door MarkD (303 reacties) op 08-07-2016 22:11
( PM )
@yue

We hadden geld kunnen vragen voor deze voorstelling, gemiste kans!
avatar van Yi-Long
Door Yi-Long (1965 reacties) op 08-07-2016 22:14
( PM )
Ik heb hier nog een hele stapel Mean Machines, C&VG, EGM, etc etc liggen uit die periode (zelfs Hoogspel), en we wisten wel degelijk heel goed wat er uitkwam in Japan, en of onze releases in het westen wel of niet gecensureerd werden (Streets of Rage bijvoorbeeld). En ook toen werd daar al sterk tegen geageerd.

avatar van ToothedBomb
Door ToothedBomb (1313 reacties) op 08-07-2016 22:17
( PM )
Ik koop 'm wel ooit in de aanbieding of tweedehands. De onnodige, belachelijke aanpassingen hebben de boel toch een beetje verzuurd voor mij. Spijtig.
avatar van Shadow warriors
Door Shadow warriors (9657 reacties) op 08-07-2016 22:28
( PM )
MarkD en Yi-Long wisten exact van alle JP en NTSC releases af! Woonde jullie dan maar in mijn buurt dan had ik ook alles geweten. Nu heb ik zo onwijs veel moeten missen JOH!

Wat is dit voor hoopje verdriet? Mario rpg... man er waren tig aantal PAL games die 100 keer beter waren. En die (NTSC) mario rpg was gewoon te koop in NL, rijd dan even naar een andere provincie ofzo.

Ik vind dat we tegenwoordig benadeeld worden? Waar heb ik dat gezegd? We hebben nu overzicht op alle games die uitkomen. Verder krijgen we hier veel meer niche games dan in de 4e/5e generatie. Veel makkelijker om zelf te importeren wat er niet komt etc etc. Je bent nu veel beter af als het daarom gaat. Ik vond het enkel verwonderlijk om te moeten lezen in wat voor dramatische tijden we in de jaren 90 leefde met betrekking tot lokalisatie waar het grootste deel niet vanaf wist / vrijwel niemand zich mee bezig hield toen. Was compleet irrelevant gewoon.
avatar van DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (24178 reacties) op 08-07-2016 22:43
( PM )
Wow wow wow. We gaan geen poep praten over Mario RPG he? Ga ik echt een streep trekken in deze discussie.
avatar van Shadow warriors
Door Shadow warriors (9657 reacties) op 08-07-2016 22:50
( PM )
Quote:
Wow wow wow. We gaan geen poep praten over Mario RPG he? Ga ik echt een streep trekken in deze discussie.

Trek maar een poepstreep door mario rpg.

Maar even ontopic, ja want het kan ook nog ontopic...
Ik denk dat ik deze game is uit ga proberen! Tokyo Mirrage dus, maar ik ga wel een prijsverlaging afwachten.
avatar van DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (24178 reacties) op 08-07-2016 22:56
( PM )
avatar van Hercule
Door Hercule (2904 reacties) op 09-07-2016 00:50
( PM )
Quote:
Ik koop 'm wel ooit in de aanbieding of tweedehands. De onnodige, belachelijke aanpassingen hebben de boel toch een beetje verzuurd voor mij. Spijtig.


South Park had de geweldige aflevering "Good times with weapons" die laat zien hoe ontzettend hypocriet onze samenleving is. Je mag elkaar afmaken met wapens maar een beetje bloot is absoluut uit ten boze.

Een niche game censureren is zo dom. Je hebt al een kleine doelgroep die nu zelfs nog kleiner wordt.
Ik denk dat het huidige Nintendo de region lock laat voor wat het is om zo onze tere zieltjes te beschermen.
avatar van Valuna
Door Valuna (232 reacties) op 09-07-2016 03:15
( PM )
Leuke review! Ik ben blij te zien dat je het positief houdt. Ik ben zelf in eind chapter 2. Beetje doorheen gerushed omdat het zo groot is. Blijk ik 6 levels lager dan de baas te zijn en 1 char is gewoon een 1hit kill op hard. Dus ff grinden. Ook snap ik precies waarom de bikini is vervangen. Het valt wel een beetje raar met de pose die ze doet maar toen ik die scene zag met voorafgaande context was het toch echter heeeel erg fout met bikinis. Snap alleen de boobie-wolk niet. Ook zijn de kostuums van Itsuki nogal monotoon. Lijkt te veel op elkaar.

Uiteindelijk had ik toch wat meer willen horen van de leuke dingetjes die in het spel zitten dat het toch echter een crossovee maakt. De level up melodie van Fire Emblem en een SMT-achtig equipment/upgrade system. Die skills dan? Ik vond het meer op SMT lijken dan Fire Emblem (zoals in de review zelf). En dan heb je ook de Fire Emblem themalied die je ook wel eens hoort.

Leuke game en best retro in hoe het in elkaar zit. Er zitten redelijke puzzels waar je wat meer bij moet denken en de lengte van de kerkers is echt lang! Dit ben ik zeker niet meer gewend van RPGs aangezien tegenwoordig alles kort is. Ik zit al makkelijk 2uur in een kerker om er doorheen to komen. Genoeg sidequests en extraatjes. Als je over het idolen aspect heen kan zetten, is het zeker wel een goede RPG om gewoon te spelen.
avatar van Tamara
Door Tamara (528 reacties) op 09-07-2016 09:18
( PM )
Over de bikini... Ik had het idee dat het niet zozeer ging om de hoeveelheid huid, maar de toon die het met zich meebracht. In dat hoofdstuk probeer je een fotograaf te redden, en hij is uiteindelijk toch echt een van de good guys. Hier in het Westen associëren we fotografen vooral met fashion en kunst, een gravure-industrie zoals in Japan is hier niet grootschalig aanwezig. Hier zie je geen meisjes in bikini op de cover van jongensstripbladen, om maar een voorbeeld te geven. Als vrijwel alles wat we van de TMS-fotograaf zagen bikini-gerelateerd zou zijn, zou dat een ontzettend louche indruk geven. Nu ik alles in context heb gezien, kan ik dus goed begrijpen dat ze Tsubasa in een andere outfit hebben gestoken. (Een outfit die ik overigens véél leuker vind dan de bikini.)

Quote:
Krijgt SMT IV : Apocalypse trouwens een fysieke release? Volgens mij alleen in Amerika...


Deep Silver is nu in Europa verantwoordelijk voor games van Atlus (en diverse Sega). Het is geen 99% zekere bevestiging, maar Atlus CEO Naoto Hiraoka heeft gezegd dat Deep Silver ervoor zal zorgen dat fysieke releases zoals de Persona 5 Special Edition in Europese winkels verkrijgbaar zullen zijn. Daarnaast is Apocalypse al aangekondigd voor release (als zijn er nog geen echte details). De kans op een gamecard in een doosje is dus helemaal niet slecht :)
avatar van Htbaa
Door Htbaa (8614 reacties) op 09-07-2016 09:42
( PM )
Ik had al iets van 2 E3's lang geen flauw benul wat voor soort game dit was. Ik dacht echt dat het gewoon een of andere muziekgame was. Ze hadden wat dat betreft in een Direct wel wat dieper op de game mogen ingaan.

Nu bij de release zag ik een trailer met exploratie en gevechten. Compleet verward! Maar wat ik tot nu toe heb gezien en gelezen lijkt de game mij zeker wel leuk. Zal hem nog niet direct kopen want te grote backlog. Maar hij staat zeker op de radar. Heb wel het idee niet té lang te moeten wachten aangezien ik vermoed dat de game snel slecht beschikbaar zal zijn.
avatar van Swizard
Door Swizard (782 reacties) op 12-07-2016 12:58
( PM )
Jammer dat het een wii-u game is, als het playstation of pc game was geweest hadden we het nog kunnen importeren / modden. Kom op zeg, we zijn oud genoeg om zelf te besluiten of we bikini's willen zien of niet. Verder, gezien de source material waar het over gaat, is het des te stommer dat het gecensureerd is.

Beijk bv dit filmpje dat er in depth over in gaat
avatar van Niels
Door Niels (18219 reacties) op 12-07-2016 15:43
Rol: Community event manager
( PM )
Wat is er nu precies gecensureerd?

Want ik heb het idee dat het enkel gaat om:
- de leeftijd (17 naar 18. Beetje onnodig als ze de rest ook gingen censureren)
- de scéne met de fotograaf en de foto's die door hem zijn gemaakt die je daarvoor en later tegenkomt - zodat deze niet als een smeerlap overkomt. (en het vrij te spelen kostuum)
- lichte kostuumwijzigingen en schaduwaanpassingen voor wat panty en cleavage shots
- de hot springs DLC (wat wel jammer is, want dit is daadwerkelijk content die we mislopen)

Mis ik verder iets? De eerste 3 hebben in elk geval erg weinig impact op het verloop van het spel, het verhaal en de karakters wat mij betreft.
avatar van Tamara
Door Tamara (528 reacties) op 12-07-2016 19:30
( PM )
^Nee, dat is het wel zo'n beetje. Tenzij je weet waar je op moet letten, valt het niet eens echt op.

(Van Tsubasa's andere kostuumwijziging, die ene die ze in haar debuutclip draagt, wordt ik trouwens ook wel blij. Die meid heeft een behoorlijke voorgevel, en dat is over het algemeen een slechte combinatie met een strapless topje. Het geeft geen ondersteuning en tenzij ze het vast hebben geplakt, is er een grote kans op ongelukjes.)