Top Spin 4 (Xbox360)
80 100 1

Review Top Spin 4 (Xbox360)

Wanneer de zomermaanden aangebroken zijn brandt het tennisseizoen ook echt goed los. Roland Garros en Wimbledon staan voor de deur en daarom is het nieuwste deel van de Top Spin serie precies op het juiste moment uitgebracht, zodat ik alvast lekker in de tennissfeer kan komen.

Realisme
De eerste drie delen van de Top Spin serie hadden een redelijke houdbaarheid en waren zeker geen slechte games. Toch voelde elk vervolg steeds meer als een herhalingsoefening. In Top Spin 4 is gelukkig de goede weg ingeslagen, want het gevoel van realistisch tennis is veel meer aanwezig dan in de vorige delen. Bedenk wel dat je daarvoor flink zal moeten oefenen, want timing, voetenwerk, inzicht en het maken van de juiste keuzes zijn net als in een echt tennispotje belangrijker dan ooit. Vooral aan het gevoel voor timing moet je flink werken, want een ‘perfect’ getimede bal levert meestal het punt op. Een bal, die je te snel of te laat raakt kan je echter de rally kosten. Ook zul je veel meer gebruik moeten maken van opbouwende slagenwisselingen, om je tegenstander te slim af te kunnen zijn. Een beter tennisgevoel kreeg ik nog niet eerder in een tennisgame.

Op weg naar de wereldtop
Zoals bij elk deel van de Top Spin serie begin je de game vooral met het spelen van de Career mode. Hierin kun je met een zelf gemaakte speler je opwerken van het spelen van de kleine toernooitjes naar het winnen van Grand Slams. Je speler krijgt per wedstrijd, of door speciale evenementen, ervaringspunten waarmee je maximaal 20 niveaus kunt stijgen. Elke keer dat je een niveau stijgt, kun je kiezen voor een aanvallende, verdedigende of service/volley stijl. Elk van deze drie stijlen verdeelt specifieke punten op je forehand, backhand, service, power, uithoudingsvermogen, snelheid, reflex en volley. Zo kun je voor een specifieke stijl of een combinatie van stijlen kiezen, die het best past bij jouw tennisspel.

Nadal, Federer, Djokovic
Natuurlijk kun je in Top Spin een carrière beginnen met een zelf gemaakte speler, maar het is ook heerlijk om af en toe een potje met één van de toppers van dit moment te spelen. Vooral omdat de spelers qua bewegingen en slagen geweldig nagemaakt zijn. Federer zijn mooie technische slagen, Nadals loopvermogen en soms onmogelijke ballen, servicekanon Roddick, Djokovic complete spel en ga nog maar even door. Maar ook het vrouwelijk schoon is aanwezig met Ivanovic, Wozniacki, Williams en nog drie vrouwelijke toppers.
Speel je tegen één van deze toppers dan zul je je tactiek ook zeker moeten instellen op hun bekende speelstijl. Je wilt tegen Nadal bijvoorbeeld absoluut geen lange rally’s spelen, want dan slaat de gravelkoning je al snel van hoek naar hoek. Behalve de wereldtop van dit moment zitten er ook toppers van vroeger in de game. Dus mocht het je droom zijn om Boris Becker eens lekker gras te laten happen, dan kun je die fantasie eindelijk laten uitkomen.

Rare minpuntjes
Zoals gezegd hebben de mannen achter Top Spin 4 gekozen voor een tennisgame, waarbij realisme de boventoon voert. Juist daarom is het raar dat één van de grootste ergernissen zit in het bewegen van je tennisser. Sta je namelijk op het verkeerde been en wil je snel de andere richting op bewegen is het vaak onmogelijk om dit snel te doen, waardoor je soms onnodig punten verliest. Ook kun je niet op het laatste moment van gedachten veranderen en in plaats van een top spin bal een slice produceren. Verder zorgt de game er uit zichzelf voor dat je een bal, die net uit gaat vallen, niet onnodig gaat slaan. Iets wat in een echte tenniswedstrijd toch een keuze van de speler zelf is. Ook het Hawk-eye systeem, dat in het echte tennis de mogelijkheid biedt om een computercamera in te schakelen die aangeeft of een bal in of uit is, schittert door afwezigheid. Mijns inziens een gemiste kans, want wat zou vetter zijn om een belangrijke punt voor de neus van je tegenstander weg te kapen door het gebruik van Hawk-eye. Tenslotte zou ook het publiek wat realistischer mogen reageren op mooie punten. Af en toe kom je op miraculeuze wijze terug in een rally, waarnaar het publiek enthousiast meeleeft. Maar wanneer je drie slagen later het punt geweldig binnenhaalt is een slap applausje je beloning.

Waar voor je geld
Ondanks deze verbeterpunten speelt Top Spin 4 heerlijk weg, maar besef wel dat je je zeker zult moeten verdiepen in het tennisspelletje om de realistische gameplay te kunnen beheersen. Wanneer je uiteindelijk het spel onder de ‘tennis’knie gekregen hebt kun je wedstrijden tegemoet zien waarin je met zwetende handjes voor elk punt aan het vechten bent. Biedt dat geen uitdaging meer dan kun je online in de World Tour of met een tweede speler naast je nog voldoende spectaculaire wedstrijden spelen. Het  lukt het de Nederlandse tennissers al jaren niet om de echte top te bestormen, maar misschien kan jij als virtuele tennistopper wel de gloriedagen van Krajicek en Okker evenaren. Let the games begin!

Deze review is geschreven door Frido

Oordeel Top Spin 4 (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 9693