Unreal Tournament 2004 (PC)
85 100 1

Review Unreal Tournament 2004 (PC)

In 1999 kwam het eerste deel uit: Unreal Tournament(UT). Een van de leukste en beste online First Person Shooters aller tijden. UT 2003 kwam 3 jaar later uit, maar was een flinke tegenvaller. Kan UT 2004 de naam van ‘Unreal Tournament’ weer op zijn plek zetten?
Spel Modi:
Net zoals in alle versies van Unreal Tournament zit er niet echt een verhaal in deze game. Je moet gewoon het Tournament winnen en thats all. Het spel wordt gemaakt door de gametypes. Daarover het volgende:

UT 2004 heeft 2 nieuwe gametypes ten opzichte van UT 2003: Assault en Onslaught. De Assault mode uit het eerste deel is weer teruggebracht, maar nu is dit gametype volledig redesigned. De aanvallers moeten een missie uitvoeren. Vaak is dit infiltreren in de basis van de verdedigers. De verdedigers proberen met sterkere wapens uit alle macht de aanvallers tegen te houden. Onslaught vind ik het leukste gametype. Hier moet je zogeheten powernodes(strategische punten) veroveren en als je op deze manier een weg naar de basis van tegenstander hebt gewerkt moet je deze opblazen. Als het voor beide teams nodig is om dezelfde powernode te veroveren zal het er zeker ruig aan toe gaan!

Verder heb je nog de andere gametypes: Deathmatch, Capture the Flag, Teamdeathmatch, Double Domination, Bombing Run, Mutant, Invasion, Last Man Standing en Instagib CTF. Sommige types komen al bekend voor in de oren vanwege andere shooters, maar anderen zijn dan weer wat origineler. Bij bijvoorbeeld Invasion komt er een lading beesten van oudere versies van Unreal jouw en je team het leven zuur maken. Mutant begint als een gewone deathmatch, maar als jij als eerste iemand neerschiet wordt jij de mutant! Je krijgt dan meer onder andere mere health en ammo, maar iedereen zal achter jou aankomen. Wie jouw dan neerschiet wordt de volgende mutant. Erg geinige mode, vooral als jij de mutant bent. Een map van Double Domination heeft 2 Domination punten. Deze moet je allebei veroveren en 10 seconden vast proberen te houden om te scoren. Bij Bombing Run moet je een bal oppakken en hem afleveren bij de basis van de vijand. Al met al zijn er flink wat modes om in te spelen en zeker ook enkele originele. Toch had ik graag nog wat nieuwe gametypes gezien, die nog niet eerder in een UT waren voorgekomen.

Single/multiplayer
UT was oorspronkelijk bedoeld als multiplayer-shooter. De singeplayer gaat dan ook al gauw vervelen. Je kan natuurlijk jezelf trainen voor het echte werk en je wel even vermaken tegen de bots, maar als je een andere player neerhaalt geeft het toch een beter gevoel. Als je online los wil gaan kan je de optie quickplay gebruiken. Hier hoef je alleen maar het gametype te selecteren en op play te clicken en er wordt automatisch een server voor je uitgezocht. Er kunnen tot 32 spelers per map in bepaalde gametypes. Bij de singleplayermode kun je geld verdienen met matches winnen. Na een paar matches moet je een team gaan samenstellen. Met dat team moet je winnen en dan kan je weer nieuwe teammaten kopen. Het is natuurlijk de bedoeling dat je het Unreal Tournament wint. Maar als je geen internet hebt kan je maar voor 20% de lol uit de game halen.

Gameplay
De gameplay van deze game is heerlijk snel. Hoe meer je beweegt hoe moeilijker je te raken bent. Dat is dus flink dodgen(ontwijken), rennen en vliegen geblazen. Het gevoel van eerdere versies van UT komt weer boven. Echt fantastisch. De kleinere voertuigen zijn echt snel en wendbaar. Je moet dan ook constant raketten en andere aanvliegende objecten ontwijken. Als je in een tank rijd heb je juist het gevoel dat je flink wat vuurkracht onder je beschikking hebt. Na die langzame oorlogsspellen is dit wel even wat anders! Absoluut dikke complimenten voor de gameplay!

Nieuw in deze versie van UT zijn de voertuigen. In de speltypen Assault en Onslaught zijn deze voertuigen onmisbaar geworden. Het maakt natuurlijk vrij veel verschil uit of je met je pistooltje of met je dikke tank komt aanvallen. Ook kleinere voertuigen zijn erg handig. Deze hebben misschien niet zo’n sterke gun, maar zijn erg snel. Vanuit de lucht opereren met bijvoorbeeld de Raptor is ook nog een kunst. Helemaal kansloos ben je niet als je geen voertuig te pakken hebt. Met de AVRiL kun je die Raptor met een hittezoekende raket uit de lucht schieten. Deze futuristische voertuigen geven een extra dimensie aan de game.

Graphics
De graphics zien er heerlijk uit. Vooral de maps zijn erg mooi. Vaak let je echter niet eens op de graphics, omdat alles zo snel gaat. Maar als je even rond kijkt kan je wel degelijk zien dat ze er flink aan gewerkt hebben. De voertuigen zien er gedetailleerd uit. Als je neer wordt geschoten door een tank spat je tijdens een grote ontploffing helemaal uit elkaar. Best gruwelijk. Hoe meer je online speelt, hoe meer nieuwe maps je tegenkomt. Bijvoorbeeld een hele grote woenstijnmap met allemaal pyramides, of een map met allemaal schansen die je met de Scorpion kan nemen (snel wagentje die kan schieten en messen kan uitklappen voor roadkills). De maps met de voertuigen zijn dus altijd flink groot, omdat je natuurlijk snel een grote afstand kan afleggen met voertuigen. Je hebt voor bijvoorbeeld Deathmatch natuurlijk kleinere maps omdat je anders uren onderweg bent voordat je iemand tegen komt zonder voertuigen. De grote maps zijn ook allemaal in de open lucht, en de kleinere vaak binnen in een gebouw. Kortom, de graphics zien er allemaal prima uit.

Sound
Op het geluid valt weinig aan te merken. De ontploffingen klinken goed. Je hoort raketten langs suizen. In het hoofdmenu hoor je achtergrond van het eerste deel van UT. Dat is wel een mooi nostalgisch moment.

Ik heb erg genoten van deze game. De moord en strijdlust die je krijgt tijdens het spelen is geweldig. De hele game draait om de spelmodi. De mode Onslaught vind ik echt geweldig. Van mij mochten ze alleen nog wel enkele nieuwe gametypes erin brengen. Nu ik het toch over nieuwe elementen heb, de voertuigen voegen veel toe. Deze zitten echter alleen in een paar Gametypes. Dat is wel jammer, want nu ga je vooral deze modes spelen en laat je de rest een beetje zitten. Voor deze game moet je gewoon een goede internetverbinding hebben, want om online te gaan is gewoon echt het leukste. De Graphics zien er prima uit, genoeg wapens, mooie grote levels, voertuigen, wat wil je nog meer? UT 2004 maakt gewoon de verwachtingen voor een goede shooter waar. Unreal is back!
Deze game is door Lennert gereviewed

Oordeel Unreal Tournament 2004 (PC)

• Graphics 84