V-Rally 4 (PS4)
65 100 1

Review V-Rally 4 (PS4)

V-Rally is een reeks die voor de jongere gamers misschien niet bekend in de oren klinkt. Dat is ook vrij logisch, aangezien de serie startte op de originele PlayStation. Het is inmiddels dan ook al bijna 16 jaar geleden dat het laatste deel in de serie het levenslicht zag. Weet V-Rally 4 nog indruk te maken in het hedendaagse racelandschap of belandt de game roemloos aan de kant van de weg? Je leest het hier.

Kleurrijke en diverse locaties
Een van de opvallende aspecten van V-Rally 4 is dat je een enorm divers scala aan locaties bezoekt. Van woestijnen tot zandvlaktes en van stedelijke omgevingen tot racend door de modder en ijs weet V-Rally op het eerste gezicht indruk te maken qua graphics. Ook bij de weergave van de modellen van de wagens in de menu’s zien je vierwielers er mooi en gedetailleerd uit. Maar tijdens het racen valt al snel op dat er veel pop-in van objecten in de omgeving te spotten is. Ook de kwaliteit van de texturen doet gedateerd aan en sommige locaties lijken beduidend beter ontworpen dan anderen. Een belangrijk aspect van een racegame is echter dat de actie soepel in beeld wordt gebracht met een stabiele framerate. Ik kan gelukkig melden dat V-Rally geen merkbare framedrops heeft tijdens de vele races die je kunt uitproberen.

Genoeg te doen, maar pas als je de vereiste klasses auto’s hebt
Dat is ook zeker geen overbodige luxe aangezien je een aardig diverse hoeveelheid racetypes tot je beschikking hebt. Wat helaas wel een nadeel van de Career Mode is is dat je pas erachter komt welke racetypes je het beste liggen als je de benodigde auto’s hebt aangeschaft. Er is namelijk geen vaste structuur of programma in de Career Mode te vinden. Dat houdt dus in dat je al snel in een standaard routine belandt waarbij je een beperkte selectie aan races kunt kiezen, geld verdient en vervolgens betere wagens koopt in de klasses die je al speelt of nieuwe startmodellen van wagens moet kopen voordat je een ander soort evenement kunt spelen.

Wat betreft de soorten races kun je onder andere bezig gaan met standaard Rally races waarbij je van punt tot punt moet rijden en de snelste tijd neer moet zetten, hele krachtige wagens die bij HillClimb aan de bak mogen en Buggies die lekker over de wegen hobbelen. Naast de Career Mode kun je ook via de Online Hub uit een brede selectie van races een keuze maken, waarna je in een lobby belandt waar je tegen anderen kunt strijden. Maar ook op het gebied van offline multiplayer kun je in splitscreen de strijd aangaan met iemand naast je op de bank.

Omdat Kylotonn niet langer de licentie van WRC tot hun beschikking heeft zijn ze nu in staat om races op locaties te laten afspelen die niet tot de officiele races behoren. Zo kun je in China, Bolivia, Japan, Kenia, meerdere locaties in Amerika en meer plaatsen rondracen. Ook in stedelijke omgevingen merk je dat de ontwikkelaars vaak een soort van samensmelting van meerdere locaties hebben geprobeerd te maken.

Auto’s glijden soms over de weg alsof ze zijn ingesmeerd met boter
Qua besturing vond ik V-Rally 4 aanvankelijk wat lastig om aan te wennen. De controls zijn nogal gevoelig en voor ik het wist vloog mijn wagen uit de bocht en belandde ik in een greppel aan de kant van de weg. Het is namelijk zo dat de wagens heel erg losjes aanvoelen en weinig realistische physics hebben. De wagens voelen zo licht dat ik aanvankelijk moeite had om in te schatten hoe ik de bochten aan moest snijden. Na een paar uurtjes spelen was dat gelukkig al snel minder lastig maar het kan voor nieuwkomers nogal vreemd aanvoelen als je arcade racers gewend bent waarbij de wagens een zekere mate van gewicht hebben.

Bezig bijtje
Grafisch gezien is V-Rally 4 best in orde. Maar op het gebied van het geluid en de muziek behoorlijk matig te noemen. Het spel maakt gebruik van een enkele theme song die tot vervelens toe herhaald wordt en ook de auto’s klinken allesbehalve bijzonder in de oren. Het klinkt geregeld zelfs alsof de wagens bezeten zijn door een op hol geslagen bij die overuren maakt met brommen. Gelukkig kun je bij de instellingen het volume wat meer richten op de aanwijzingen van je kaartlezer, aangezien die tips toch nog enigszins nuttig zijn en minder storend.

V-Rally 4 is een game geworden waarvan ik me afvraag of zo’n arcade titel nog wel bestaansrecht heeft. Met de WRC-serie heeft ontwikkelaar Kylotonn laten zien dat rallygames leuk en kwalitatief hoogstaand kunnen zijn. Maar als een ontwikkelaar tegenwoordig een arcade game aflevert, dan is het zeker geen overbodige luxe om eens naar realistische handling te kijken. De glijdende auto’s van V-Rally 4 zijn dan weliswaar mooi in lijn met wat de vorige games boden, maar de tijd heeft niet stilgestaan. V-Rally 4 is een poging om oude tijden te doen herleven, maar het spel slaagt er vooral in te laten zien waar de concurrentie wel stappen heeft gemaakt en deze serie niet. Vooral een game voor mensen die terug willen naar de jaren negentig qua gameplay.

Oordeel V-Rally 4 (PS4)

• Gameplay 65
  • Sound 65