Volg ons op Bluesky Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
The Outer Worlds 2 (PS5)
80 100 1

Review The Outer Worlds 2 (PS5)

In een periode waarin veel spellen uitkomen, vallen er sommige minder op. Voor mij is dat het vervolg op The Outer Worlds 2. Het eerste deel kwam uit in 2018 en werd toen goed ontvangen, ondanks dat het een relatief korte RPG was. The Outer Worlds 2 belooft grootser te zijn van opzet. Groter is niet altijd beter, of toch wel voor deze RPG?


Big bang
The Outer Worlds 2 speelt zich af in de kolonie Arcadia, welke bestaat uit verschillende planeten. Jij als agent van de Earth Directorate krijgt de opdracht om naar Arcadia te gaan om de zogenaamde rifts te onderzoeken. Dit zijn scheuren in de wereld waarvan de gevolgen onduidelijk zijn. Bij aankomst op de eerste planeet gaat er van alles mis, wat leidt tot een enorme explosie die je ternauwernood overleeft. Het herstel duurt bijna tien jaar en je wordt weer wakker op je ruimteschip. Je bent niet de enige die de knal heeft overleefd; een van je toenmalige teamleden en een robot hebben het ook overleefd. Uiteindelijk ga je verder waar je gebleven was, maar breidt het onderzoek zich ook uit naar de veroorzaker van die grote explosie. Arcadia is veranderd; de grootste facties, de Protectorate en Auntie’s Choice vechten om de macht. Hierin mag jij gaan ontdekken wat je wilt en het avontuur aangaan.

Interessante gesprekken
Uiteraard kun je alleen het hoofdverhaal volgen, maar de verschillende planeten die je bezoekt zitten tjokvol met allerlei zijmissies en geheimen. The Outer Worlds 2 is geen openwereldspel, maar het zijn verschillende grotere gebieden waar je een bezoek aan brengt. Deze zijn allemaal mooi vormgegeven en voorzien van de nodige kleurrijke natuur of stenen, waardoor het er niet saai uitziet. Als je dan de mooie gebieden aan het verkennen bent loop je tegen allerlei geheimen en personages aan. Hieruit vloeien allerlei interessante zijmissies die meer informatie geven over gebeurtenissen of problemen waar de bewoners mee zitten. Dit is niet altijd even serieus en bevat humor die mij veel deed denken aan Fallout. Er is veel moeite gestopt in het creëren van de wereld en alle personages waardoor The Outer Worlds niet snel zal vervelen. Gesprekken met inwoners zijn over het algemeen zeer interessant, al kunnen ze soms wat lang duren. Wat wel opvalt tijdens die gesprekken is dat de synchronisatie van de lippen niet altijd helemaal accuraat is. Ik heb mij er niet aan geïrriteerd, maar het viel mij wel op.


Keuzes, keuzes en nog meer keuzes
Het verkennen van de planten doe je gelukkig niet alleen, maar met twee gekozen teamleden. In het spel zijn er meerdere mensen die je aan je team kunt toevoegen en je hebt beperkt de ruimte om ze aan te passen. Uiteraard hebben ze allemaal hun eigen motivaties en achtergrond waar je tijdens specifieke zijmissies meer informatie over kunt krijgen. Je eigen personage kun je in tegenstelling tot je teamleden helemaal zelf vormgeven, net zoals in veel andere RPG’s. Naast je uiterlijk moet je keuzes maken over je achtergrond en moet je vaardigheden kiezen. Keuzes die je hier maakt hebben invloed op wat je kunt doen in het spel. Als jij bijvoorbeeld veel vaardigheidspunten besteedt aan de vaardigheid spreken, heb je in gesprekken soms meer opties. Daardoor openen zich andere deuren en kun je bijvoorbeeld problemen diplomatiek oplossen in plaats van vechtend. Als je liever wilt sluipen, dan kan dat ook door de juiste vaardigheden te gaan levelen. Die vaardigheden kun je combineren en versterken met Perks. Iedere twee levels ontgrendel je een punt, waarmee je een bonus kunt kiezen. Ik had er bijvoorbeeld eentje waardoor ik een extra wapen mee kon nemen. Deze systemen zijn niets nieuw, maar ze zijn wel goed uitgevoerd. Het tofste vind ik dat je zogenaamde Flaws oftewel gebreken kunt krijgen. Op willekeurige momenten tijdens het spelen krijg je een scherm te zien waarin een gebrek wordt getoond. Dit is altijd iets positiefs, waar iets negatiefs tegenover staat. Om een voorbeeld te geven: ik kreeg een Flaw omdat ik vaak vergat mijn geweer op tijd te herladen. De Flaw gaf aan dat ik een groter magazijn kreeg, maar kon ik mijzelf minder goed genezen. Je hoeft ze niet te activeren, maar ze kunnen zeer interessant zijn. Door al deze opties en de mogelijkheden die het spel je biedt is er heel veel keuzevrijheid. Tijdens het spelen was ik dus ook benieuwd wat er was gebeurd als ik andere keuzes had gemaakt. Voor zowel de hoofd- als zijmissies zie je vaak dat er meerdere wegen zijn. Hierdoor heb ik de neiging om The Outer Worlds 2 nog een keer te spelen, maar dan met die andere keuzes.  


Boem?
Tijdens je verkenningen moet er uiteraard gevochten worden met menselijke vijanden, maar ook met verschillende dieren. The Outer Worlds 2 is in de basis een schietspel en er is een groot arsenaal aan verschillende wapens beschikbaar. Er is een optie om met zwaarden te vechten, maar dit voelt niet zo soepel aan. Het schieten voelt goed aan en je wordt gedwongen na te denken over wat voor wapen en type munitie je wilt gebruiken. Sommige vijanden zijn namelijk resistent tegen bijvoorbeeld kogels, waardoor je switchen naar een wapen met bijvoorbeeld plasma of vergif. Alle wapens en kleding kun je aanpassen met Mods. Dit zijn bonussen waarmee je ee wapen of kledingstuk beter kunt laten aansluiten bij jouw speelstijl. Dit maakt de aanpassingsmogelijkheen bijna oneindig en je kunt dus heerlijk gaan prutsen aan je eigen perfecte personage. Mods, maar ook munitie voor je wapens kun je kopen of zelf maken. Alles wat je vindt in de wereld kun je uit elkaar halen en met die losse onderdelen kun je van alles maken. Dit is zeker handig, want bijvoorbeeld munitie vind je niet heel veel en alles kopen is best duur. Een klein irritatiepuntje van mij zijn de menustructuren door het gehele spel. Dat is niet alleen bij het bekijken van Mods, maar ook het hoofdmenu. Alles is weinig intuïtief en je bent vaak veel aan het scrollen of klikken om iets aan te passen of informatie te krijgen. Veel andere RPG’s hebben dit beter voor elkaar.


Conclusie
Uiteindelijk is The Outer Worlds 2 een meer dan prima RPG, waar je echt veel tijd mee zoet kunt zijn. Arcadia met alle planeten die je bezoekt is een interessante plek om te verkennen met alle bewoners. De wereld is interessant en zit bomvol met keuzes die je moet maken. Daarbovenop heb je veel opties om je personage vorm te geven. Keuzes komen terug in het spel, waardoor het spel opnieuw spelen met andere keuzes wordt aangemoedigd. Ik kan dan ook niet anders concluderen dan dat groter in het geval van The Outer Worlds 2 wel beter is.

 

 

 

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.

Aantal keer bekeken: 485 

Laagste 3 prijzen voor The Outer Worlds 2 (PS5)

60.95 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
AllYourGames.nl 9.2
€  60.95€ 0.00   € 60.95
GameResource 10
€  60.95€ 0.00   € 60.95
Bol.com 7.5
€  64.99€ 0.00   € 64.99

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van KetoRay
KetoRay ( 74   1) 23-10-2025 15:49
De 29ste pas op game pass. Jullie zijn lekker op tijd
avatar van Vloetje
Vloetje ( 5113   94) 23-10-2025 16:19
Quote:
De 29ste pas op game pass. Jullie zijn lekker op tijd
Gepost door: KetoRay op 23-10-2025 15:49

Premium-editie is morgen al te spelen volgens mij.

Ik heb (enigszins onverwacht) echt heel erg genoten van deel één, van begin tot eind. Deze ga ik wel spelen ergens de aankomende donkere maanden.
avatar van MisAnTroop
MisAnTroop ( 7265   2) 23-10-2025 18:31
Het eerste deel vond ik echt niet best, hopelijk is deze beter .