Watch Dogs (XboxOne)
78 100 1

Review Watch Dogs (XboxOne)

We leven tegenwoordig in een tijdperk waar een gebrek aan privacy steeds meer een kwestie begint te worden. Instanties zoals Facebook en Google zijn al diverse malen op het matje geroepen wegens privacy schending.
In Watch Dogs wordt dit gegeven een stapje verder genomen en houdt het  Chicago’s Central Operating System, ook wel bekend als ctOS, de burgers nauwlettend in de gaten. ctOS beheert alle elektronische activiteiten in Chicago: Van het lampje naast je bed, tot de werking van het verkeersnetwerk. Voor de bewoner lijkt dit een onschuldige en logische activiteit, maar ctOS doet achter de schermen meer dan het zou moeten. In het geheim maakt ctOS namelijk van elke burger een profiel aan, aan de hand van hoeveel geld je op je rekening krijgt gestort, wat je op internet zoal doet en met wie je telefoongesprekken voert. Daarnaast worden je hobby’s en nevenactiviteiten gevolgd door camera’s in de stad, of middels de camera’s die in je laptop en televisie zitten. Alle elektronische informatie die over jou te verkrijgen is, wordt opgeslagen in het ctOS netwerk.

Oninspirerend verhaal
Het is  een interessante en relevante situatie uit de echte wereld die een mooie basis lijkt te bieden voor een game. Het is daarom jammer dat het verhaal van Watch Dogs zo enorm matig is. Je speelt Aiden Pearce, een antiheld die voorheen deel uitmaakte van een beruchte groep hackers. Door een mislukte operatie is de groep uit elkaar gevallen en om je het stilzwijgen op te leggen, wordt er een moordpoging op je gepleegd. Deze mislukt, maar helaas komt je kleine nichtje hier wel bij om het leven. Het is nu aan jou  de taak om wraak te nemen. Ook al lijkt dit een helder doel, toch zijn er in ieder geval twee redenen waarom je als speler weinig affiniteit krijgt met Aiden’s zoektocht. Ten eerste is de ‘belangrijke’ missie die de mislukte operatie moet voorstellen erg kort. Hierdoor voelen de gevolgen van deze mislukte missie nogal overdreven aan. Ten tweede kom je nooit echt meer te weten over Aiden zelf, hierdoor krijg je weinig gevoel bij zijn motieven en de morele keuzes die hij maakt. Ook andere karakters worden verder weinig uitgediept en soms voelen keuzes of dingen die Aiden zegt simpelweg onlogisch aan. Waar Ubisoft dan ook een ster is in het produceren van cinematische trailers, zo ook op de E3 2013 rondom Watch Dogs, lukt het niet om dit goed over te brengen in een sterke ingame verhaallijn.

De stad als speeltuin
Chicago is een ware speeltuin waarin het hacken gelukkig geen gimmick is, maar een essentieel onderdeel van de besturing. Als je bijvoorbeeld achtervolgd wordt, kun je de gehele verkeersinfrastructuur gebruiken om  te ontsnappen. Zo kun je alle stoplichten op groen zetten, kun je de brug opengooien, hekken sluiten of paaltjes uit de grond laten komen om je achtervolgers te stoppen. Naar mate je verder komt in het verhaal, kun je middels ervaringspunten steeds meer mogelijkheden vrijspelen. Het is vet, werkt goed en heeft iets verfrissends tegenover andere open world games.
Het hacken vergt overigens weinig fantasie en kan gedaan worden door simpelweg op de X knop te drukken. Daar was ik eerlijk gezegd blij mee, want tijdens het rijden heb je vaak geen tijd voor veel andere handelingen. Het hacken kan je op elk moment gebruiken, zo kun je telefoons van burgers hacken om bankrekeningen leeg te halen, nieuwe missies vrij te spelen of locaties van geheime pakketjes te vinden. Zelfs in een pokergame laat Watch Dogs nog zijn signature move zien doordat je de camera achter je tegenstanders kunt hacken en zo hun hand kunt zien.

Camera’s spelen sowieso een belangrijke rol in Watch Dogs, want alles wat je middels een camera ziet, kun je beïnvloeden. Zo kun je een geheel vijandelijk gebied ontruimen door simpelweg van camera naar camera te hoppen en vanuit elk gezichtspunt pijpen te laten exploderen, auto alarmen af te laten gaan of iemand zijn smartphone te laten ontploffen. Sowieso kan je ook gewoon al schietend alles doorspelen, maar het zijn juist deze gamemechanieken die Watch Dogs onderscheidt van de rest.

Ik verwacht echter dat in Watch Dogs 2 de smartphone verleden tijd gaat zijn, alles leent zich namelijk voor een vergelijkbaar apparaat als Google glasses. Je ‘doet’ namelijk weinig op je smartphone, in plaats daar van ‘zie’ je juist veel dingen zoals profielen van burgers en ‘druk x nu’ om iets te activeren.

Je gaat je niet vervelen
Buiten de verhaallijn is er overigens enorm veel te doen in Chicago, er zijn talloze kleinschalige activiteiten zoals Fixer Contracts (dit zijn kleine missies waarbij je in een korte tijd een aantal auto’s van punt A naar B moet brengen) en Criminal Convoy  (hier moet je bijvoorbeeld een bepaald target uitschakelen die beschermd wordt door een aantal andere wagens). De leukste activiteit is Gang Hideout, waarbij je een high value target moet vangen, waarbij je eerst ongezien al zijn bewakers moet uitschakelen.  Ook leuk is de Digital Trip, deze biedt vier verschillende scenario’s die de stad in een geheel andere setting zetten. Zo is er bijvoorbeeld de minigame ‘Alone’ waarin je in een district in de stad alle lichtgeneratoren opnieuw aan moet zetten, terwijl ruimtewezens op zoek naar je zijn. Het rode licht uit hun ogen biedt aan het begin van de minigame de enige verlichting in de duisternis. Het enige nadeel van de andere minigames is dat het allemaal leuk is voor even, maar ook niet langer dan dat. Een competitief of cooperatief online element had hier aan kunnen bijdragen.

Grafische potentie van de nieuwe consoles
Watch Dogs leert ons voor het eerst kennismaken met de next-gen (hier: de Xbox One-versie) mogelijkheden bij een open-world game. Toegegeven, Watch Dogs is niet adembenemend mooi, maar de grafische kwaliteit biedt toch af en toe zijn ‘wow’ momentjes. Vooral als je in de auto zit met de camera achter het stuur, ziet het er allemaal toch wel bijzonder goed uit. Ook de kleine details zoals een kinderauto in een tuin, of de ballonnen aan een boom, de next-gen vibe is weldegelijk aanwezig. Het enige jammer is wel dat Chicago als stad weinig tot de verbeelding spreekt . Er zijn te weinig beroemde orientatiepunten, zoals het vrijheidsbeeld en Times Square in New York, die je het gevoel geven dat je in een grote stad actief bent. De vraag is dan ook of Chicago wel de juiste setting is geweest.

Tot slot wil ik het nog kort hebben over de online mogelijkheden: hoewel die zeker aanwezig zijn, werkte het online gebeuren voor mij tijdens het spelen niet lekker. Vaak faalde het spel om bijvoorbeeld aan online races of hackwedstrijden mee te doen. Wel is het tof dat je soms ‘invaded’ kan worden. Een andere gamer kan via online je proberen te hacken en jij moet hem in een bepaald gebied binnen 2 minuten zien te vinden. Dat kan soms echt spannend worden, omdat je goed moet zoeken om deze hacker te vinden.

Gezien het gebrek aan titels voor de next-gen consoles is Watch Dogs zeker weten een aanrader. Wel vind ik het erg jammer dat het verhaal zo zwak is, dit haalt eigenlijk de gehele game naar beneden. Je wordt er totaal niet ingezogen en zaken die gedaan moeten worden voelen te willekeurig aan. Ook Chicago als stad is eigenlijk niet echt boeiend te noemen. Toch is het hackprincipe verfrissend genoeg om Watch Dogs te dragen. Al met al een prima titel waar ik stiekem toch net iets meer van had verwacht. Er zit in ieder geval genoeg potentie in voor een volgend deel.

Deze review is geschreven door Yorn

Oordeel Watch Dogs (XboxOne)

• Eindcijfer 78