Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Yakuza Zero (PS4)
86 100 1

Review Yakuza Zero (PS4)

Met Yakuza Zero gaat SEGA terug in de tijd. De start van de carrières van Kazama Kiryu en Goro Majima in de onderwereld van Japan speelt zich af in december 1988. Door een samenloop van omstandigheden komen de twee iconische hoofdpersonen van de serie elkaar tijdens het verhaal op meerdere momenten tegen en blijken hun losstaande verhalen uiteindelijk met elkaar verweven te zijn. Na Yakuza 5, waarin je als speler maar liefst vijf verschillende personages tot je beschikking had, gaat de serie letterlijk en figuurlijk terug naar haar roots. Door de nadruk te leggen op de ontwikkeling van Kiryu en Majima als personages krijgt de game een hernieuwde focus die in de eerdere delen soms een beetje verloren is gegaan.


Meerdere stijlen voor minder personages
Om toch een grote verscheidenheid aan speelstijlen aan te bieden beschikken Kiryu en Majima nu elk over een drietal vechtstijlen. Zo beschikt Kiryu over de ‘Brawler’, ‘Beast’ en ‘Rush’ vechtstijlen. De Brawler stijl lijkt op de vechtstijl die Kiryu ook in de vorige games gebruikte, terwijl de Beast stijl meer een logge maar krachtige vechtstijl is die erg veel schade toebrengt. De Rush vechtstijl ten slotte, is een vechtstijl gericht op het je snel kunnen verplaatsen. Majima gebruik kan maken van ‘Thug’, de gebalanceerde vechtstijl, ‘Slugger’ (een stijl die meer gericht is op het gebruik van wapens) en de ‘Breaker’ stijl die meer op breakdancing en capoeira lijkt. Het is vooral de Breaker stijl die er tijdens de gevechten (en dat zullen er veel zijn) erg flitsend uitziet.


Money makes the world go round
Een interessante keuze is om het upgrade-systeem door middel van geld en niet het gebruikelijke experience te laten verbeteren. Hierdoor kun je constant bezig zijn om geld te verdienen en uit te geven, en nooit het idee hebben dat je echt je tijd zit te verdoen met investeringen, gokken, de gevechten of de vele verschillende minigames die Yakuza rijk is. Tijdens de vele gevechten verdien je geld door je tegenstanders af te ranselen. Doe je dat met harde aanvallen, dan is het alsof je tegen een piñata aanslaat en vallen er muntjes uit je tegenstanders. Hierdoor loont het om je combo’s af te wisselen en goed de groepen van tegenstanders te bespelen. Een paar snelle aanvallen om de groep wat uit elkaar te halen, gevolgd door harde trappen en slagen om zoveel mogelijk geld te verdienen loont absoluut.

Meer van hetzelfde is een goede zaak
In voorgaande Yakuza games lag de focus op het diepgaande verhaal, plotwendingen, de bijzondere personages, het verkennen van de wereld en natuurlijk de vele gevechten. Yakuza Zero is wat dat betreft niet anders. Het komt geregeld voor dat je twintig minuten lang naar een cutscene zit te kijken. Voor mensen die de serie nog nooit gespeeld hebben kan dit als een saaie ervaring overkomen, maar niets is minder waar. De Yakuza games weten je als speler vaak het verhaal binnen te trekken en je pas tegen het einde weer los te laten. In het geval van Zero is het zo dat Majima en Kiryu allebei zo hun eigen motivatie hebben om op pad te gaan. Kiryu wordt ten onrechte verdacht van moord en moet zijn onschuld bewijzen, terwijl Majima zich een weg terug probeert te verdienen in zijn clan. Hoewel de motivatie in beide gevallen wat egoïstisch is, vinden de beide heren gaandeweg het verhaal extra redenen om hun pad te vervolgen.


Goed gevulde wereld
Wat de Yakuza games naast de vele gevechten kenmerkt, is een grote hoeveelheid sidequests waar je gaandeweg het verkennen van de wereld tegenaan loopt. Het spel speelt zich af in de twee gebieden Kamurochu en Sotenbori, wat fictieve versies van echte locaties zijn; Tokyo's Kabukicho Shinjuku Golden Gai gebieden and Osaka’s Dotonbori. Terwijl je deze gebieden verkent, kom je zoals gezegd geregeld sidequests tegen. Deze extra opdrachten hebben vaak een wat komische toon, wat naar mijn mening vooral gedaan is om het contrast met de serieuze plotwendingen van het hoofdverhaal wat te benadrukken. Naast sidequests zijn er ook enorm veel minigames in de wereld te vinden. Zo kun je naar het casino om geld te verdienen (of verliezen), kun je arcadehallen binnenlopen en games als Outrun, Super Hang-On en Space Harrier spelen, zijn er bargames zoals pool en darts en kun je er ook voor kiezen om karaoke te gaan zingen of geld in te zetten op vechtpartijen tussen meisjes.

Naast deze geinige manieren om tijd te doden kunnen Kiryu en Majima ook tijd en geld investeren in hun twee bedrijven. Kiryu zit namelijk in de vastgoedhandel en Majima runt zijn eigen club. Deze twee bedrijven kunnen erg veel geld opleveren als je het een beetje in de vingers hebt. Naast grote hoeveelheden aan inkomsten kun je op deze manier ook nog een vierde vechtstijl voor de beide heren vrijspelen. Er valt qua content dus genoeg te doen in Yakuza Zero.

Ook grafisch is Yakuza Zero een prima game. De karaktermodellen van de hoofdpersonen in het verhaal zien er goed uit, en ook de animaties zijn vloeiend. Helaas geldt dat lang niet altijd voor de NPC’s in de omgeving. Dit is helaas een veel voorkomend probleem bij open wereld spellen. Gelukkig is het nergens storend, aangezien het een beetje bij het genre hoort. De wereld van Yakuza lijkt op het eerste gezicht ook niet enorm groot, maar op het moment dat je gaat spelen besef je dat de wereld die er is, enorm volgepropt is met details en manieren om je tijd te doden. In dit geval is er dus duidelijk een focus op kwaliteit van de wereld ten opzichte van kwantiteit.


Conclusie
Yakuza Zero is voor de fans vooral meer van hetzelfde. Voor nieuwkomers van de serie is het een prima moment om kennis te maken met de wereld van de Japanse cultuur, de diepgaande verhalen en vooral de kleurrijke personages die de serie rijk is. Omdat de focus op Kiryu en Majima ligt en hun ontwikkeling en groei tot de personen die we kennen uit de andere delen, is het spel een stuk gestroomlijnder qua verhaal dan Yakuza 5. Naar mijn mening is dat een goede keuze geweest, om zo de serie wat ademruimte én nieuwkomers op de PS4 een mooie instapmogelijkheid te geven. Yakuza Zero biedt vele uren aan content als je alleen het hoofdverhaal gaat volgen. Word je echter afgeleid door de vele leuke minigames en sidequests, dan kun je met gemak tientallen uren aan het spel besteden. Simpelweg Outrun in de arcadehallen spelen heeft me uiteindelijk al een uur gekost. Al met al is Yakuza Zero door de verbeterde graphics, het toffe verhaal, de kleurrijke personages en grote hoeveelheid content een absolute aanrader voor zowel de fans van de serie als voor nieuwkomers.

 

Deze review is geschreven door Gerard Olsder.

 

Oordeel Yakuza Zero (PS4)

  • Graphics 85
  • Gameplay 95
  • Originality 80
  • Sound 80
  • Replay 90
  • Eindcijfer 86

Aantal keer bekeken: 10662 

Laagste prijzen voor Yakuza Zero (PS4)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 05-02-2017 17:15
Dit is een titel die ik wel wil, maar als hij iets goedkoper is. Niet zo zeer vanwege de kwaliteit, meer omdat ik het op het moment even te druk heb met achterstand inlopen..
avatar van Kowichi
Kowichi ( 2494   4) 05-02-2017 17:39
Ik ben een fan van Yakuza games maar wacht nog ff tot ik hem koop, vind het niet waard om full price te betalen terwijl de game op de backlog stapel komt. Moet eerst maar eens wat andere games uitspelen.

Ik vond trouwens de review van Angry Joe ook erg goed.
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 5341   20) 05-02-2017 19:38
Ook hier eentje die er straks 100% zeker komt, maar nu nog een dikke backlog, dus wacht zoals zovelen even een price-dropje af...

avatar van Yojimbro
Yojimbro ( 16491 ) 05-02-2017 21:59
Heb de volle mep neergelegd voor deze game op release (ben zwaar fan sinds deel 1 op de PS2) worth every fookin penny Nice review, bro!
avatar van Littlebigworld
Littlebigworld ( 1412 ) 05-02-2017 22:35
Heb de story uitgespeeld. Echt een super spel. Je kan zoveel dingen naast de story doen.
Gokken. Shops kopen en huur vangen. Clubs overnemen.
avatar van Beakz
Beakz ( 390 ) 06-02-2017 04:59
Ook hier een flinke backlog maar deze game full price gehaald en dat was elke cent waard. Ben nu pas bij chapter 7 van de 17 en als de game na chapter 6 was gestopt dan was het al een freakin goed verhaal geweest.

Benieuwd wat er nog komt maar kan nog wel even duren aangezien ik me constant laat afleiden door minigames en sidequests
avatar van Jellsyboy
Jellsyboy ( 904 ) 06-02-2017 08:23
Nog nooit een Yakuza game gespeeld, is dit een goede game om mee te beginnen ? Yakuza 3/4 en dead souls voor de PS3 liggen nog op de plank
avatar van Onimusha
Onimusha ( 274   1) 06-02-2017 08:31
Ik ben nog bezig om deel 5 uit te spelen, ik heb elk eerder deel al uitgespeeld, maar dan ga ik deze zeker aanschaffen, beste serie ooit.
avatar van Beakz
Beakz ( 390 ) 06-02-2017 12:53
Quote:
Nog nooit een Yakuza game gespeeld, is dit een goede game om mee te beginnen ? Yakuza 3/4 en dead souls voor de PS3 liggen nog op de plank

Juist... aangezien het voor alle andere verhalen is. Je hoeft dus niets van deze serie te weten om het verhaal te snappen.
avatar van Riquelme
Riquelme ( 2435 ) 06-02-2017 13:05
Heb de Business Edition besteld via een buitenlandse webshop en geniet er nu erg veek van. Heb een zware backlog aan games ook, maar deze gaat voor en dan Horizon. Hopelijk heb ik het tot die tijd uitgespeeld. En super review.
avatar van Learned2Believe
Learned2Believe ( 112 ) 06-02-2017 13:30
Leuke review! Ben heel blij met mn aankoop!
Quote:
Nog nooit een Yakuza game gespeeld, is dit een goede game om mee te beginnen ? Yakuza 3/4 en dead souls voor de PS3 liggen nog op de plank
Jazeker! Tis een een prequel, dus story-wise zit je goed, uitstekend om mee te beginnen! Vind het heerlijk dat geld met bakken over je heen komt, terwijl ik in de vorige delen heel zuinig moest doen en moest save scummen voor het casino

Backlog zul je ongetwijfeld tegen op stuiten wanneer je een leven hebt(en games bezit waarmee je honderden uren zoet mee bent), ik koop dan ook pas een nieuwe game wanneer ik op z'n minst de eind credits van de laatste aankoop heb gezien. En platinum halen kijk is pas na als ik de game leuk vond. 1 van de grootste reden dat m'n backlog groot is geworden is omdat ik me zorgen maakte over trophies, want zeg nu eerlijk, vast wel eens getwijfeld aan een game om voor altijd met 1% zitten op je profile.
avatar van Haaibaai
Haaibaai ( 256 ) 06-02-2017 15:21
Doet me enorm denken aan Shenmue voor de Dreamcast. Denk dat ik deze op termijn wel ga kopen.
avatar van Beakz
Beakz ( 390 ) 06-02-2017 18:12
Quote:
Leuke review! Ben heel blij met mn aankoop!
[..]

, want zeg nu eerlijk, vast wel eens getwijfeld aan een game om voor altijd met 1% zitten op je profile.

Gelukkig heb ik daar totaal geen last van. Zal ook nooit iets uitspelen omdat het "moet" en het leuke er al vanaf is. Probeer me nu wel op 1 game te focussen en dat helpt al heel erg bij het uitspelen. Maar of ik na de credits 1 of 7% trophy's heb kan me echt aan mijn reet roesten. Heb zelfs de meldingen totaal uitgezet. Teveel goede games om tijd te verspillen aan (vaak) saaie opdrachten.