3D Dot Game Heroes (PS3)
70 100 1

Review 3D Dot Game Heroes (PS3)

3D Dot Game Heroes is een bijzonder titel om te zien. Bij het opstarten van de game valt namelijk meteen de unieke presentatie op. Een lelijk en verouderd lettertype, dat bij wijze van spreken letterlijk uit een oude 8-bit game gehaald kan zijn, geeft aan dat de lijst met trophies geïnstalleerd wordt. Daarna volgt het openingsscherm van de game en het is direct duidelijk: dit is een spel dat inspiratie heeft opgedaan bij de allereerste Zelda.

De prinses is verdwenen, de wereld van Dotnia is in chaos en het is aan jou om weer orde op zaken te stellen. Dit doe je ten eerste door een personage te kiezen. De enorme selectie van personages bevat onder andere soldaten, tovenaars en een Kerstman. Inderdaad, een Kerstman. Naast deze personages kun je er ook voor kiezen om je eigen held te maken door middel van blokjes. Het kost wat tijd, maar als het lukt…dan heb je ook wat.

Uit de mogelijkheid om een Kerstman te kiezen, blijkt ook meteen dat de sfeer van 3D Dot Game Heroes zeer luchtig is. Zo is de wereld van Dotnia door de koning veranderd van 2D naar 3D, en dat wordt ook daadwerkelijk ingame verteld. Omdat mensen tegenwoordig blijkbaar geen 2D games meer kopen. Het zijn dat soort referenties naar de wereld van games, die ervoor zorgen dat je geregeld met een grijns op je gezicht de game zit te spelen.

Zoals gezegd is het dus jouw taak om de wereld van Dotnia te redden van de ondergang. Qua gameplay lijkt deze game ontzettend veel op de allereerste Legend of Zelda. Zo zijn er zes kerkers waar je een specifiek voorwerp kunt vinden, gebruik je sleutels om deuren te openen, verschijnen kistjes als je alle vijanden in een gebied hebt gedood en verdien je een extra stukje energie als je een eindbaas weet te verslaan. Alleen zijn het nu geen heartcontainers, maar appeltjes. Dat geldt ook voor de rupees uit Zelda die nu gewoon als verschillende kleuren muntjes in de wereld verschijnen.

Toch ontbreekt het 3D Dot Game Heroes een beetje aan een eigen identiteit. Niet dat zoiets een probleem hoeft te zijn, Darksiders was tenslotte een vermakelijke hommage aan de 3D Zelda’s. Maar 3DDot biedt zoveel extra mogelijkheden qua customisen, dat je echt je eigen avontuur maakt. Stel, je start een new game met een eigen personage. Als je later die savegame weer opstart, dan kun je ervoor kiezen om je personage te vervangen voor een ander model. Je krijgt dus veel vrijheid, maar dat gaat ten koste van de emotionele investering in je held. Zoals gezegd, staan daar een hoop opties tegenover. Zo zijn er vele tientallen zwaarden te vinden, die je ook allemaal kunt upgraden. Verbeter de kracht, lengte en wijdte van je zwaard en voor je het weet heb je een zwaard dat het hele scherm op kan vullen! Daarnaast is er ook nog een new game plus waardoor je de game meerdere keren opnieuw kunt spelen. Om uiteindelijk een enorme hoeveelheid voorwerpen te verzamelen.

De wereld van Dotnia wordt op een topdown manier getoond. Je hebt vrijwel geen invloed op het camerastandpunt en soms kun je daardoor letterlijk het overzicht kwijtraken. Daar staat wel tegenover dat de game er heel kleurrijk en leuk uitziet. Het is geen grafisch wonder, maar de game maakt dat met een flinke dosis sfeer meer dan goed. De hele wereld is opgebouwd uit kleine blokjes en als je een tegenstander verslaat, dan spatten ze ook letterlijk in stukjes uiteen. De muziek klinkt ook als vanouds. Letterlijk, de toontjes klinken alsof ze thuishoren in het 8-bit tijdperk. Qua gameplay komt het neer op quests zoeken in de dorpjes, kerkers uitspelen en proberen het koninkrijk van Dotnia te redden. Heb je ooit een ouderwetse Zelda gespeeld, dan weet je wat je kunt verwachten.

Dat is ook een nadeel. De game bevat namelijk geen originele vondsten. Door kerkers uit te spelen verdien je nieuwe voorwerpen, die je vervolgens weer kunt gebruiken om nieuwe gebieden te bereiken. Niet bepaald een nieuw concept dus. Toch, beter goed gejat dan slecht bedacht zullen we maar zeggen.

3D Dot Game Heroes is een lastige titel om te reviewen. Het spel is eigenlijk compleet verouderd qua gameplay, van een diep verhaal is nauwelijks sprake en origineel is het allemaal ook niet. Toch is dit wel een titel die je eens moet proberen. Om de simpele reden dat 3DDot ontzettend leuk en sfeervol is. Wil je even terug naar die goede oude tijd, maar heb je geen zin om tegen die verouderde en lelijke graphics aan te kijken? Pak dan gerust deze game uit de schappen en dompel je onder in de wereld van Dotnia! Je zult er geen spijt van krijgen.

Deze game is gereviewed door Ollie1981

Oordeel 3D Dot Game Heroes (PS3)

• Originality 50