Asterix and Obelix XXL (NGC)
60 100 1

Review Asterix and Obelix XXL (NGC)

Zo'n 2000 jaar geleden was heel Gallië (zo heette Gameparty toen) bezet door soldaten van de Romeinse veldheer Jan-Bertius Caesar. Héél Gallië? Nee, een klein dorp (Cubeparty) bleef dapper weerstand bieden aan de overheersers en maakte het leven van de Romeinen in de omringende legerplaatsen bepaald niet gemakkelijk... Op een dag gingen twee besnorde mannen Florix en Jeroenix op pad gingen om verse everzwijnen te gaan vangen in het donkere, donkere bos. Florix was een klein mannetje met een gevleugelde helm op, terwijl Jeroenix een grote sterke beer was die vroeger in een ketel met Bawls was gevallen. Bawls was een toverdrank die je een paar minuten supersterk maakte. Doordat Jeroenix in een ketel met Bawls was gevallen, was hij onmenselijk sterk geworden, en mocht hij nooit meer Bawls drinken. Het was een goede jacht, ze hadden drie everzwijnen voor het avondeten gevangen. Maar er was wat aan de hand. De leider van het dorpje Cubeparty, Hubix was ontvoerd door de grote Jan-Bertius, de keizer van Rome. En Jan-Bertius had een briefje aan de deur gehangen met: ‘Als je me niet in zeven dagen de Bawls geeft, voeren we Hubix aan onze bloeddorstige cavia. De vrouw van Hubix, Noorix was helemaal in paniek. De twee besnorde vrienden besloten hun grote baas te gaan redden en ze gingen op pad, het enge Rome in, maar alles mislukte. Hubix kreeg er van langs en Florix en Jeroenix werden ontslagen om voortaan als Floris en Jeroen door het leven te gaan en een baantje kregen als reviewer bij een website genaamd Cubeparty. Vandaar dat je dit dus leest.

Dat is natuurlijk wel leuk, zo’n verhaaltje aan het begin van een review, maar het helpt ‘de lezer’ niet met het uitkiezen van de game. Asterix & Obelix XXL gaat dus over de beruchte Galliërs, die op een dag (hoe kan het ook anders) op everzwijnen jacht gaan. Terwijl je aan het jagen bent slaat de donder in en rent Idefix (het hondje) bang weg. Je gaat hem achterna en je komt erachter dat je hele dorp ontvoert is door Caesar. Dan moet je een soort tutorial uitvoeren en krijg je de basis elementen te horen en je komt de druïde van het dorp tegen die vertelt dat al de dorpsbewoners een kaart hebben, maar ze zitten gevangen over zes landen. Een hele klus dus voor onze besnorde vrienden. Niet zo’n heel ingewikkeld verhaaltje, maar het kan ermee door.

Als je het spel begint, vallen de graphics meteen op, het ziet er namelijk niet zo uit als in de stripboeken en tekenfilms. Het is een soort van tekenfilm-naar-3d poging om een nieuwe stijl te creëren, helaas een niet al te geslaagde poging. Het ziet er wel leuk uit maar op een gegeven moment kom je in een sneeuw level waarin de heuvels bijv. geen schaduw hebben. Hierbij is je beeld helemaal wit behalve het mannetje wat je bestuurd. Erg leuk dus, vooral als je dan 10 minuten in alleen maar wit rondloopt. Met de muziek en stemmen is het ook heel erg fout gegaan, want die stemmen alleen al… Obelix zijn stem is zo duf dat je er van inslaapt valt. Verder is die muziek een beetje oubollig. Zo’n muziekje waar er maar 10 seconde gevarieerde muziek is en dan steeds weer herhaald, dat is het dus.

Asterix & Obelix: XXL zou volgens het doosje ongelooflijke aanvallen en combo’s hebben. Ongelofelijke aanvallen hoor! A is slaan B is je Romeintje een duw geven en R is je hond erop afsturen… is het niet ONGELOOFLIJK? Ook zou het voor het eerst in een game de zogenaamde “duo-actie” hebben. Dat wil dus zeggen dat je de twee mannetjes samen in beeld ziet… revolutionair hoor. En dan heb je ook nog het leuke combo systeem. Je moet net zo veel Romeintjes slaan tot je combo meter volloopt. Deze zogenaamde combo-meter bestaat uit vier stukjes en voor elke combo moet je weer een andere hoeveelheid hebben. Je hebt wel zes verschillende “uber-combo’s” maar het wordt snel te eentonig dat ik er maar één heb geprobeerd.

De combo’s moet je ook kopen bij een speciale shop. Dit is echt heel erg slecht gedaan, want je betaalt met Romeinse helmpjes (die dus van de verslagen Romeintjes afkomen). Voor sommige combo’s heb je meer dan 10000 helmpjes nodig. In die shop kun je ook zogenaamde extra levens kopen, je weet wel net als bij Zelda zo’n hartje erbij. Alleen hier kan je hem dan maar 1x gebruiken, dus zit je altijd maar met drie levens.

Al met al is Asterix en Obelix: XXL best wel een redelijke game, niks bijzonders. Vroeger waren de Asterix en Obelix games een stuk beter. Ik bedoel… er zit nog geeneens een co-op in verwerk, wat het al stukken interessanter had gemaakt. Het vechtsysteem is ook vaag, en voor alle combo’s sparen is het te langdradig…

Oordeel Asterix and Obelix XXL (NGC)

• Sound 50
  • Replay 50