Astral Chain (Switch)
87 100 1

Review Astral Chain (Switch)

Bij de naam Platinum Games komen al snel de spellen Bayonetta en Metal Gear Rising: Revengeance in gedachten. Nintendo heeft echter al een paar jaar een goede relatie met Platinum. Deze samenwerking heeft al eerder geleid tot The Wonderful 101, Bayonetta 2 en Star Fox Zero (de meningen hierover blijven verdeeld) voor de WiiU. Op de Switch is er met Astral Chain een nieuw spel uit deze samenwerking gerold. Astral Chain is in lijn met Bayonetta en Metal Gear Rising: Vengeance een actiespel met hele snelle gevechten. Of Astral Chain ook net zo vermakelijk is zoals Bayonetta of Metal Gear zal moeten blijken.

The Ark

In de wereld van Astral Chain is de mensheid bijna uitgeroeid, wat ervan over is leeft nu op The Ark, een gigantisch ruimteschip. Jij als speler bent een agent(e) in deze wereld. Het is jouw taak om het recht te laten spreken. Al snel word je lid van een eliteteam agenten genaamd Neuron. Wat Neuron-agenten onderscheidt van de andere agenten is dat zij zich ook bezighouden met de Chimera. Chimera zijn buitenaardse wezens die de mensheid willen vernietigen. Om deze Chimera te verslaan zijn er de Legions. De Legions zijn getemde Chimera. Dit is het enige wapen wat de mensheid heeft tegen deze buitenaardse aanvallen. Normale mensen kunnen een Chimera ook niet zien, alleen mensen met een Legion kunnen dit. Het gebruik van een Legion is niet geheel zonder gevaar. Dit is de reden dat alleen leden van Neuron een Legion hebben. De Legion is te allen tijde verbonden met een personage door middel van een ketting, de ‘astral chain’. De astral chain zorgt ervoor dat de Legion er niet vandoor gaat, hij zit dus als het ware aan een hondenriem. Het verhaal van Astral Chain gaat dus voornamelijk over het uitroeien van de Chimera. Het bevat een paar verassingen en wendingen om het interessant te houden. Het verhaal wordt verteld door middel van volledig geanimeerde tussenfilmpjes, wat er allemaal goed uitziet.

De driestrijd
Het vechten in Astral Chain is uniek te noemen. Het bestaat uit drie verschillende componenten: jij, je Legion en de astral chain. Ieder van deze drie componenten is belangrijk tijdens een gevecht. Jij maakt zelf gebruik van de ‘X-Baton’. Dit wapen verandert met een druk op de knop van vorm. Het kan een pistool, groot zwaard en een kleiner zwaard zijn. Iedere vorm speelt weer anders en heeft zo zijn voor- of nadelen tijdens een gevecht met een Chimera. De tweede component is de Legion. Astral Chain bevat vijf verschillende Legions en iedere Legion is uniek. Zo heb je er bijvoorbeeld één met een zwaard, pijl en boog en is er een beest dat voornamelijk met zijn klauwen aanvalt. Tijdens een gevecht kun je met een druk op een knop een Legion oproepen. De Legion valt automatisch een vijand aan. Echter kunnen Legions maar beperkte tijd aan één stuk door vechten. Het oproepen en onder controle houden van een Legion is erg zwaar en dus moet hij soms weer worden teruggeroepen. Iedere Legion kan naar hartenlust worden aangepast. Ze hebben allemaal unieke vaardigheden die je kunt ontgrendelen. Deze unieke vaardigheden zorgen er bijvoorbeeld voor dat je langer met je Legion kunt vechten of dat je een speciale aanval uit kunt voeren samen met de Legion. Iedere Legion heeft ook twee speciale vaardigheden die je kunt kiezen en natuurlijk kunt gebruiken tijdens een gevecht. De zwaard-Legion kan bijvoorbeeld ronddraaiende zwaarden om zich heen krijgen om extra schade te doen en het beest kan de astral chain onder stroom zetten. Hierdoor doet de ketting dan al schade zodra een Chimera hem aanraakt.

De ketting
De Legion is te allen tijde verbonden met jouw personage door middel van de astral chain, de derde component. Deze ketting is er niet alleen maar om de Legion in toom te houden. Je kunt hem ook heel handig gebruiken tijdens gevechten. Tijdens een gevecht heb je de mogelijkheid om de Legion te verplaatsen, wat ervoor zorgt dat de astral chain erg handig kan zijn. Zo kun je de ketting om een vijand heen draaien, waardoor deze eventjes verlamd is. Hierdoor kunnen jij en je Legion even wat meer schade doen. De astral chain kan ook gebruikt worden om een op je af stormende Chimera tegen te houden. Je kunt dan de ketting hiertussen spannen, zodat de Chimera wordt tegengehouden. Hierdoor raakt hij ook verlamd en kun je dus ook meer schade doen. Deze drie componenten zorgen voor een heerlijk gevechtssysteem, waarin je naar hartenlust kunt experimenteren met zowel het personage, de Legions en natuurlijk de ketting. De gevechten worden op deze manier nooit eentonig. Echter zouden de gevechten zonder deze variatie ook nooit snel eentonig worden, want Platinum Games zorgt voor een constante stroom aan nieuwe Chimera om te verslaan. Tot aan het einde van het spel word je getrakteerd op nieuwe vijanden en dat verdient een pluim.

Op adem komen
De eerdergenoemde spellen zoals Bayonetta en Metal Gear Rising bestonden voornamelijk uit gevechten. Je rende van gevecht naar gevecht en daartussenin was weinig anders te doen. Er is natuurlijk niets mis met de heerlijke gevechtssystemen die Platinum Games voor die spellen heeft gemaakt, maar in Astral Chain is er meer om je mee bezig te houden. Je bent natuurlijk een agent en agenten hebben ook andere taken dan alleen maar vechten. Er moet eerst onderzoek gedaan worden! Ieder hoofdstuk bevat ‘red en blue cases’. Hiervan zijn de red cases het belangrijkst en nodig om verder te gaan met het verhaal. De blue cases zijn optionele missies. Tijdens een hoofdstuk in het verhaal word je naar een locatie gebracht. Op deze locatie moet je eerst op onderzoek uit alvorens je gaat matten met de Chimera. Deze onderzoekjes zorgen ervoor dat je meer verbonden raakt met de wereld, zo leer je de mensen kennen die er wonen en moet je soms puzzels oplossen. Dit zijn allerlei puzzels, van omgevingspuzzels tot raadsels. Tijdens het onderzoeken van een zaak komt je Legion ook goed van pas. Zo kun je hem gebruiken om mensen af te luisteren en is hij erg handig om omgevingspuzzels op te lossen. Je wordt aangespoord om de locaties goed te verkennen en ook weer terug te gaan om nog nieuwe plekken te ontdekken. Mocht je een hond of kat tegenkomen, dan kun je daar ook even een selfie mee nemen. Naast de locaties waar je naartoe gebracht wordt, kun je tussendoor ook even uitrusten op het hoofdkantoor. Hier kun je vrij rondlopen en zijn er agenten die je hulp kunnen gebruiken. Mocht je toiletpapier vinden tijdens je missies, dan zit er op het toilet een fee die daar erg blij mee is. Ook loopt de mascotte Lappy (een persoon in een hondenkostuum) er rond om je te helpen. Hier komt de humor van Platinum goed uit de verf. Verder kun je op het hoofdkantoor jezelf nog van een ander kapsel of andere kleding voorzien. Er is ook een trainingsruimte om wat simulatie-oefeningen te doen om beter te worden in het neerhakken van Chimera.

Uiteindelijk kan er makkelijk geconcludeerd worden dat Platinum Games een fantastisch spel voor de Nintendo Switch heeft afgeleverd. Het verhaal is goed en het gevechtssysteem is fantastisch. Je kunt naar hartenlust experimenteren met van alles en nog wat. Daarnaast kun je ook even op adem komen door puzzels op te lossen tijdens de onderzoekelementen of gewoon wat rond te hangen op het hoofdkantoor van de politie. Astral Chain is dan ook van harte aan te bevelen als je op zoek bent naar een nieuw actiespel voor de Nintendo Switch.

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Oordeel Astral Chain (Switch)

• Eindcijfer 87