Battlefield 2: Modern Combat (Xbox360)
80 100 1

Review Battlefield 2: Modern Combat (Xbox360)

Het is dan eindelijk zover. 13 april moet namelijk de Xbox 360 versie van Battlefield 2: Modern Combat verschijnen op de Xbox 360. Het spel is al lange tijd geleden op de Xbox verschenen maar EA wou de serie ook graag naar de 360 brengen. Gaat het hier om een simpele poort of hebben ze er echt werk van gemaakt?

Als we Electronic Arts moeten geloven dan is het geen simpele poort maar zijn er heel veel dingen opnieuw gemaakt. Dat zou best wel eens zo kunnen zijn, maar er zijn niet veel extra’s aan toegevoegd in vergelijking met de Xbox versie. Een paar voorbeelden van extra’s zijn de 4 nieuwe voertuigen. In totaal zijn er meer dan 30 voertuigen in het spel aanwezig dus die 4 nieuwe voertuigen vallen niet gelijk op. Spectaculair zijn de voertuigen niet, de sneeuwscooter en het busje met miniguns zijn een leuke toevoegen, maar ik had liever gehad dat ze wat meer aan de details hadden gedaan, maar daar later meer over. Battlefield 2: Modern Combat is een erg uitgebreid spel en dat kun je al zien aan het aantal voertuigen. In totaal zijn er 16 kaarten aanwezig voor de multiplayer. Battlefield is op de PC altijd een hele goede shooter geweest die het vooral online erg goed doet. Vandaar dat ze ook bij de 360 versie daar veel tijd in hebben gestoken.

Nieuwe functies
Een veel besproken punt van de Xbox versie, is het hotswappen. Hotswappen houd in dat je tussen je team kunt schakelen. Dit is erg belangrijk voor je strategie want een sniper is niet erg handig tegen voertuigen, als je dan snel even overschakelt naar een ander personage, dan kun je met zijn wapens snel en effectief het voertuig opblazen. In totaal zijn er meer dan 50 wapens aanwezig dus er is genoeg keuze aanwezig. Sommige wapens zijn speciaal voor een bepaalde groep mensen aanwezig. Zo zal een sluipschutter geen rocketlauncher bij zich hebben. Misschien dat je de Xbox versie al eens gespeeld hebt, maar het is belangrijk dat deze feature goed is uitgevoerd. Op de Xbox versie werd het hotswappen geïntroduceerd en er waren dus nogal wat kleine foutjes. In deze versie van Battlefield hebben ze dat wat verbeterd en je kunt nu ook schakelen over een grote afstand. Een voordeel van deze feature is dat je niet snel dood bent. Je personage gaat misschien wel dood, maar na een paar seconde word je automatisch overgezet naar iemand anders waardoor je altijd midden in de actie zit. Eigenlijk is het maar goed ook dat je kunt hotswappen want je maten zijn niet bepaald de slimste mensen op de wereld. Ze vechten prima, maar zodra je de weg kwijt bent en hun wilt volgen, dan kom je al snel weer op hetzelfde punt uit waar je was. Niet dat je snel verdwaalt, maar je hebt toch liever teammaten om je heen dan dat je helemaal alleen de havens moet verkennen. Helaas zul je toch de haven alleen moeten verkennen, want ze komen pas als je een bepaald punt gepasseerd bent.

Het spel kent gelukkig niet alleen maar nadelen, ze zijn misschien een beetje dom, maar ze zoeken wel dekking als de vijand op je schiet. Misschien niet de beste dekking, maar alles is beter dan een schietschijf zijn. De campagne van Battlefield is erg goed uitgewerkt. Het is geen moment saai, maar wel zo lineair als een liniaal. Als je dood gaat, dan gaat alles weer precies hetzelfde zodra je opnieuw begonnen bent. Omdat je het spel niet op easy of hard kunt zetten, zijn sommige levels uit zichzelf al vrij lastig. Maar na een aantal keer weet je precies wat er gaat gebeuren waardoor je voorbereid bent. Ondanks dat, is de campagne erg vermakelijk. Je hebt heel vaak een andere omgeving en er is zelfs een level op een boorplatform. Daar is moeilijk dekking te zoeken waardoor de missie zelf best pittig is. Maar als je hem dan eenmaal uit hebt, dan krijg je wel een goed gevoel. Aan het begin van elke missie krijg je een filmpje te zien waarin je te horen krijgt wat je moet doen en wat de situatie is. Deze scènes zien er echt zeer mooi uit. Als je in het bezit bent van een HD-TV, dan is het echt smullen.

Xbox Live
Als je begint aan de campagne, dan ben je nog een simpele soldaat, maar als je een beetje kunt schieten en alle levels zeer goed uitspeelt, dan ben je aan het einde van de rit misschien wel een 5-sterrengeneraal. Als je die status eenmaal behaald hebt, dan is het de kunst om deze status ook online te behalen. Omdat de serie veel online gespeeld word en omdat de Xbox 360 een uitgebreide Live service heeft, hebben de makers er wat leuks van kunnen maken. Er is ondersteuning om een clan te maken en er zijn uitgebreide statistieken aanwezig. Voor het vermoorden van vijanden krijg je punten en aan de hand van die punten kom je ergens in de ranglijst terecht. Omdat er tijdens het spelen van het spel niet veel mensen aanwezig waren, kwam ik al gemakkelijk in de top 100 terecht. Er waren wel een aantal mensen online aan het spelen en dit resulteerde vaak in hevige gevechten. Een voordeel van online gamen is dat je niet te maken hebt met domme teammaten en vijanden, maar dat je met echte mensen speelt. De AI kan nog zo goed zijn, maar de mens is gewoon niet te evenaren.

Beeld en geluid
Grafisch gezien ziet het spel er best aardig uit. Vooral de tussenscènes zijn, zoals ik al zei, erg mooi om te zien. Uiteindelijk gaat het toch om de beelden zelf en niet om de scènes. Als je eenmaal aan het vechten bent, dan ziet het er in eerste instantie erg mooi uit. Maar als je verder kijkt dan je neus lang is, dan zie je toch steeds meer grafische foutjes optreden. Een goed voorbeeld is te geven wanneer het sneeuwt. Toen het hevig aan het sneeuwen was en ik naar binnen keek, dan sneeuwde het binnen ook gewoon. Zodra ik twee stappen binnen was, stopte het, maar het stopte ook buiten met sneeuwen. Niet erg geloofwaardig dus. Ook zijn sommige schaduwen niet om aan te zien. Ze waren nogal kartelig en als je er lang liep zag je ze steeds veranderen. Maar als je weer stil stond, stond de schaduw ook weer stil. Het is misschien niet storend, maar dit soort dingen vallen gewoon erg goed op. Er zullen ongetwijfeld nog meer foutjes zijn geweest, maar omdat de campagne vol zit met actie, ben je totaal niet bezig met het kijken naar schaduwranden. Ze beloven snel een patch uit te brengen om deze dingen te verhelpen.

Het geluid van Battlefield is ook erg mooi om aan te horen. Omdat er iemand aan het telefoneren was, heb ik de muziek even uit gezet, maar ik ging wel gewoon door met spelen. Toen kwam ik er achter dat het dan heel saai is. Na een paar minuten stond het geluid weer aan en meteen hoor je de kogels om je oren heen vliegen. Maar ook je teammaten schreeuwen van alles en dat is best belangrijk want je krijgt vaak te horen waar de vijanden vandaag komen en wat je nieuwe objective is. Er zit geen uitgebreide soundtrack in het spel want die zou je toch niet horen en anders wel uitzetten, want het geluid van de wapens is gewoon mooi opgenomen waardoor je helemaal geen Eminem hoeft te horen. Er zitten dan wel geen muzieknummers in het spel, maar je hoort wel geluiden als het spannend word. Het spel zit vol met actie en met de mooie geluiden word je nog dieper in het verhaal gezogen. Het verhaal speelt zich af rond Kazachstan, dus verwacht geen hoge flats, maar gewoon wat simpele locaties die wel vol zitten met vijanden en andere objecten.

Battlefield 2: Modern Combat is geen simpele poort van de Xbox versie. Alle soldaten zijn volledig opnieuw ontworpen en dat is te zien ook. Van afstand zie je veel kleine details op de pakken zitten, niet dat je kunt zien wat voor rank hij heeft, maar je kunt wel onderscheiden of het een vriend of vijand is en dat is in sommige spellen soms moeilijk te zien. Het is jammer dat het spel wat grafische fouten heeft, maar daar moeten we maar mee leven want de campagne is zeer uitdagend. Af en toe wat frustrerend, maar dat gevoel is al snel weg als je weer opnieuw begint en je alle kogels weer om je oren hoort vliegen. Mocht je in het bezit zijn van een 5.1 setje, zet je geluid dan flink hard, want het geluid sleept je helemaal mee het spel in. Ook online staat het spel zijn mannetje. Het is online erg uitgebreid want het spel ondersteund het aanmaken van clans en er worden van alle dingen statistieken bijgehouden. De mensen die spellen kopen voor de Achievements kunnen het spel beter laten liggen, want die zijn niet bepaald makkelijk te halen, wat wel een leuke uitdaging met zich meebrengt. Voor de mensen die de Xbox versie hebben gespeeld, is het denk ik ook niet de moeite waard want het is toch veel van hetzelfde. Heb je nog nooit Battlefield gespeeld en ben je op zoek naar een nieuwe shooter, dan is het spel zeker een aanrader. Ook de fans van de Xbox versie die graag met hun maten willen spelen, kan het spel de moeite waard zijn, maar koop hem dan wel puur voor de online mogelijkheden.

Oordeel Battlefield 2: Modern Combat (Xbox360)

• Sound 95

Aantal keer bekeken: 4808