Beyond Good and Evil (Xbox)
90 100 1

Review Beyond Good and Evil (Xbox)

Eindelijk eens een game die zich met gepaste trots een Zelda look a like mag noemen. Xbox gamers hebben er lang op moeten wachten maar Ubi Soft heeft ons eindelijk uit ons lijden verlost en komt met deze opzienbarende Adventure.

Stinkend zaakje

Je speelt als Jade, een jonge avontuurlijke journaliste die in een vuurtoren op een eiland in de wereld van Hillys woont. Ze helpt samen met haar peet-oom, Pey'j, kinderen waarvan hun ouders zijn verdwenen. Pey'j is een mens-zwijn die Jade al sinds haar geboorte opvoedt, ook beschikt Pey'j over een zee van technologische kennis waarvan je later dankbaar gebruik kunt maken. Bijna het hele verhaal speelt zich af op Hillys, een mooie planeet ergens ver in de toekomst die al jaren in oorlog is met de DomZ. De DomZ kan je het best beschouwen als een alien ras die, hoe cliché het ook klinkt, het universum wil veroveren. Het enige wat eigenlijk de DomZ in de weg staat zijn de zogenaamde Alpha Forces. Zij worden beschouwd als de DomZ terminators omdat ze constant goed in het nieuws van Hillys komen. In het begin lijken die Alpha Forces nog wel aan de goede kant te staan maar beetje bij beetje ontdek je toch hele andere dingen over de Alpha Forces. Zeker nadat je in aanraking komt met IRIS, een verzetsbeweging die al langer door heeft dat het zaakje van de Alpha Forces stinkt maar al die tijd als een vijand werd gezien door veel Hillians. Wanneer Jade voor IRIS gaat werken ontdekken ze het ware gezicht van de Alpha Forces, dan begint voor Jade het echte verhaal; ervoor zorgen dat er genoeg bewijs komt om de mensen van Hillys achter IRIS te krijgen en de DomZ voor eens en voor altijd van Hillys aftetrappen.

Zelda look a like?

Direct als je het spel begint, begin je in een actievol moment. De DomZ vallen aan vanuit de lucht en Jade probeert er snel voor te zorgen dat het eiland waar ze woont veilig is. Maar! De stroomrekening is niet betaald en het plasmaschild tegen de DomZ werkt niet. Tijd om dan maar de goede ouwe stok (genaamd de Dai-jo) uit de kast te pakken en de DomZ een good ol' spanking te geven. Het eerste wat opvalt aan BG&E is dat je helemaal geen tijd krijgt om aan de controls te wennen, je wordt gelijk in de actie gesmeten. Niet dat dat nou zo'n groot probleem is aangezien de controls en de interface erg veel op die van Zelda lijken, je bekijkt de wereld ook vanuit third person view (met mogelijkheid om in first person rond te kijken) en het vechten is net zoals Zelda erg goed uitgewerkt. Al vechtend kom je ook je eerste eindbaas tegen en als klap op de vuurpijl komen de Alpha Forces nog even aanzetten met een tv team, die onterecht vertellen hoe de Alpha Forces de DomZ verslagen hebben. Je wordt flink belazerd dus! Tijd voor actie..

Omdat de stroomrekening niet betaald is kunnen onze helden Jade en Pey'j geen kant op, tijd dus om die rekening te betalen! Aangezien Jade naast kinderen verzorgen ook een journaliste is kan ze erg goed overweg met de camera, en met die camera valt natuurlijk geld te verdienen. Overal op de wereld van Hillys lopen/vliegen/zwemmen organismen rond die gefotografeerd kunnen worden (alla Zelda: The Wind Waker) en die foto's kunnen weer verkocht worden. Ook zal je door foto's te verzamelen extra opties krijgen op je camera, zoals de zoom functie.

Nu Jade eindelijk van het eiland af kan ontdek je ook eindelijk de hovercraft van Pey'j die in een grot staat, met deze hovercraft kan je over Hillys reizen, moe worden van lopen zal dus nooit gebeuren. Ook zal je met de hovercraft allerlei sidequestes kunnen behalen zoals races. Omdat de hovercraft in het begin vrij brak is zal je al snel langs de plaatselijke garage, "Mammagos", moeten gaan. Hier kan je nieuwe onderdelen voor je hovercraft kopen met parels die je overal op Hillys kan vinden. Vaak zijn die onderdelen heel erg belangrijk omdat je anders niet door kan gaan met het verhaal, goed op die parels letten dus! Natuurlijk is de hovercraft niet alleen bedoeld om van A naar B te komen maar beschikt ie ook over een krachtige plasma gun waarmee zelfs vijanden buiten de dungeons voor onze Jade moeten oppassen, pittig damentje dus.

Dungeons

Het verhaal van BG&E is vrij linear, tuurlijk kan je gaan en staan waar je wilt maar je moet vaak de juiste lijn aan houden om het verhaal tot een goed einde te brengen. De dungeons in BG&E zitten stuk voor stuk erg goed in elkaar. Het spel komt hier pas echt goed tot zijn recht, BG&E is namelijk niet zomaar een simpele adventure maar combineert het adventure genre met het stealth genre. Aangezien Jade, Pey'j en de latere IRIS agent Double H niet tot de tanden bewapend zijn komen ze vaak tekort tegen de veel sterkere tegenstanders in de dungeon. Het is dan ook een heerlijk gevoel als je steeds de tegenstander te slim af bent door je Sam Fischer trucjes. Jade kan dus niet alleen kruipen maar ook aan voorwerpen hangen of snel naar voren rollen, zoals een echt geheim agent zou doen.

De puzzels in BG&E komen bijna de hele tijd op hetzelfde neer. Zo kom je constant het probleem tegen dat in een kamer allemaal wachters lopen en jij ongezien van ingang a naar uitgang b moet komen of dat de stroom ergens het niet doet en dat jij ervoor moet zorgen dat de stroom weer aangaat. Dit betekend dus niet dat het spel heel snel saai wordt, steeds worden de puzzels uitdagender en zal er ook genoeg afwisseling in de omgeving zitten waardoor je vaak toch wel weer met een andere situatie te maken krijgt.

Ook zit BG&E boordevol dubbel-character puzzels, vaak kan je gewoon niet verder in de dungeon als je niet samenwerkt met je sidekick, in het begin is dit Pey'j die je vaak nodig hebt om hekken opentebreken. De interactie met de omgeving in de levels is dus vaak groot. Het commando's geven van de andere characters gaat heel gemakkelijk, geen vage menu's en onduidelijke controls. Je kan ten alle tijden bij een object gaan staan waar je het andere character voor nodig hebt en dat simpel op B drukken zodat de taak die jij graag wilt (zoals hek openbreken) wordt uigevoerd.

Nadeel aan BG&E is dat je niet constant kan saven. Je hebt op verschillende plekken in de wereld en dungeons van Hillys speciale MDISK computers staan (MDisks zijn cd achtige schijfjes die je in het verhaal krijgt) waar je op je een van je MDISK schijfjes je spel kan saven. Je zal dus niet vaak de kans krijgen om even snel nog 5 minuten een bepaalde puzzel te halen, de kans is namelijk groot dat je dan nog langer door moet gaan om het eerste volgende save punt te halen.

Daj-jo

Met de tegenstanders in BG&E zit het ook wel snor. Er is een breed scala aan alien tegenstanders van de DomZ maar de meeste tegenstanders die je in de eerste dungeons zal tegen komen zijn soldaten van de Alpha Forces. Ze zijn altijd verpakt in enorme harnassen en zijn alleen uitteschakelen door tegen de zuurstoftanken op hun rug te trappen. Maar gelukkig is vechten niet altijd nodig in BG&E, met stealth lukt het even goed en scheelt vaak weer een hoop frustratie. En als je toch moet vechten heb je altijd de beschikking tot je lievelings stok: de Daj-jo. En als ze de Daj-jo vast heeft is ze niet meer te stoppen, hoezo een onschuldige journaliste? Als je genoeg hebt van de stok kan je nog altijd de hulp inroepen van een van je andere characters of schiet je met een speciale handschoen laser achtige schijfjes af. "Zijn dat alle wapens?" Hoor ik je nu denken. Ja dat zijn alle wapens.

Humor

Een van de grootste pluspunten in BG&E is wel de sfeer die er heerst, je ziet gewoon dat de makers van het spel plezier hebben gehad bij het designen van de wereld. Alleen al als je het spel begint en in je vuurtoren rond huppelt kom je al veel leuke details tegen zoals een radio die constant propagenda van de Alpa Force verspreid of je hond die met items ervandoor gaat. En dit blijft in het hele spel aanwezig, het verhaal, de graphics, de characters, alles sluit perfect op elkaar aan. Ook zul je genoeg humor in het spel tegenkomen, zo komt Pey'j constant met erg bijdehande opmerkingen en krijg je een brede glimlach op je smoel als je langs Mammagos garage gaat waar een stel Jamaicaan achtige Neushoorns de boel runnen. De Jamaicaanse muziek dolt nu nog in me hoofd.

Gameplay

Hier ben ik zeer positief over bij BG&E, je kan de gameplay nog het meest vergelijken met een mengeling van Zelda: OOT en Splinter Cell. Maar er zijn toch wat kleinigheidjes die storend zijn als je gaat spelen. Zo vind ik het frustrerend dat je niet steeds kan saven zoals in Zelda, als je ervoor wilt zorgen dat je vooruitgang in het spel gesaved wordt moet je zo'n MDISK computer vinden, maar als ik nu net weg moet ben ik gewoon bijna verplicht om de Xbox aan te laten staan om later weer verder te gaan en een savepunt te zoeken. Het is dus niet zo dat die savepunten uren van elkaar verwijderd zijn maar het zou veel beter zijn geweest als je gewoon zelf kon bepalen waar je wilt stoppen en niet afhankelijk bent aan die computers. Pluspunt hier wel weer is, is dat je op de kaart kan zien waar die computers staan, dus echt zoeken zal het niet worden. Verder vond ik dat het veel te makkelijk was, zelfs voor een game die eigenlijk volwassenen moet aanspreken was het gewoon vaak zo dat je met twee ogen dicht makkelijk door de dungeon heen kwam, het werd naarmate wel moeilijker maar ik had het id dat ze het express makkelijker hebben gemaakt zodat de game ook mainstream-proof werd. Dit zorgt er wel voor dat je de game makkelijk binnen de 15 uur kan uitspelen, wat ik erg kort vind voor zo'n adventure.

Graphics

BG&E heeft steeds een hele aparte stijl van graphics, aan de ene kant is het spel zo cartoony als wat. Zo zijn alle personages in de game surrealistisch uitgedost maar aan de andere kant zijn veel omgevingen best serieus waardoor je het spel niet kan bombarderen tot een cartoony game. Over het algemeen ziet het er gewoon goed uit, met alleen wat opmerkingen over de framerate die soms nog wel eens onder de 30 fps wil schieten.

Sound

Hier valt wederom weinig over aantemerken, de ingame geluiden zijn gewoon goed en vaak realistisch en de achtergrond muziek is van hoogstaand niveau. Ook de voice acting in de tussen filmpjes is zeer goed gedaan waardoor de personages bijna tot leven komen en je gewoon geen idee meer hebt dat je naar een geprogrammeerde Jade zit te kijken.

Replay

Adventures hebben vaak het probleem dat er een slechte replay value bij zit, bij BG&E is dit helaas ook het geval. Als je het spel hebt uitgespeeld denk ik dat je het niet zo snel weer uit de kast gaat pakken om het opnieuw te spelen, daarvoor zitten er gewoon te weinig extra's in, want multiplayer heeft het spel niet.

Voor mij is dit gewoon een van de beste adventure games die voor de Xbox verkrijgbaar zijn. Alles wat ik zocht in dit genre blijkt gewoon in deze game te zitten (en dat is een hoop!) Het lijkt erop dat Ubi Soft de smaak goed te pakken heeft want na het uitgeven van topgames als Splinter Cell en Prince of Persia: Sands of time lijkt Ubi Soft weer een toppertje afgeleverd te hebben. Ik kan daarom ook niet wachten tot ze hier een vervolg voor maken die nog langer is en nog uitgebreider is.

Heb je nog ergens 30 euro liggen en snak je al een hele tijd naar game die erg veel op Zelda lijkt of ben je gewoon op zoek naar een game die wel goede gameplay heeft... twijfel niet! Halen deze game, het zal je zeker niet teleurstellen!

Oordeel Beyond Good and Evil (Xbox)

• Graphics 88

Aantal keer bekeken: 4410