Blinx 2: Masters of Time & Space (Xbox)
60 100 1

Review Blinx 2: Masters of Time & Space (Xbox)

In 2002 introduceerde Microsoft de kat Blinx die eigenlijk de mascotte voor de Xbox had moeten worden. Met Blinx The Time Sweeper probeerde Microsoft voet aan wal te zetten in Japan, dus zag Blinx er erg Japans uit met grote ogen en was de game zelf erg kleurig.

Ook in Nederland werd er een dikke reclame campagne tegen aan gegooid, zo werd het het ex K-otic sterretje Sita die solo was gegaan, in haar clip van Jerk vergezelt door Blinx die Sita hielp door de tijd stil te zetten waardoor ze haar Lama vriendje Ludo kon redden. Wat Blinx: The Time Sweeper nou zo een unieke game maakte was dat je de tijd kon beheersen, stil zetten terug of vooruit te spoelen. Alles kon dankzij de harddisk van de Xbox. Het truukje van de tijd terug spoelen werd later ook in de game Prince of Persia toegepast alleen zonder gebruik te maken van de harde schrijf in de Xbox.

Helaas bleek Blinx: The Time Sweeper nou niet de grote hit te worden waar Microsoft zo op gehoopt had. De besturing was niet echt super, de camera leek soms wel dronken en tot overmaat van ramp liepen ze in Japan ook al niet echt warm voor deze middelmatige platformer. Maar nu zijn we 3 jaar verder en probeert Microsoft het opnieuw met Blinx 2:Masters of Time & Space. En tot mijn grote verbazing speel je in deze game helemaal niet met Blinx maar met een zelf samen te stellen team van katten. Het verhaal gaat als volgt: de uit varkens bestaande Tom Tom Gang probeert de grote grote tijd kristal te stelen en daar door valt het kristal uit een in kleine stukjes. Nu is het aan jou om deze verspreid over diverse werelden terug te vinden. En nu komt verrassing nummer twee, want je speelt niet alleen als Time Sweeper maar ook als lid van de Tom Tom Gang, waarbij je elkaar sneller probeert af te zijn in de strijd om de kristallen terug te veroveren.

Gameplay
Voordat je op zoektocht naar de fragmenten van het grote tijd kristal gaat, moet je een eigen team en kat samen stellen. Dat laatste is leuk, je kan echt je kat helemaal aan passen van zijn oren tot zijn staart, een dik of dun figuur, zijn outfit enzovoort. Ik had mijn kat helemaal in het zwart witte camouflage gestoken met groene ogen zoals Blinx zelf ook heeft om nog een beetje feeling met hem te hebben.

Na het samenstellen mag je beginnen aan het terug vinden van de kristallen. Voor dat je dit gaat doen moet je even een examen afleggen, wat eigenlijk neer komt op het wegwijs maken van je controls. Dit zal zich iedere keer op nieuw herhalen als je een nieuwe wereld betreed zowel als Time Sweeper of als Tom Tom Gang lid. Om te beginnen heeft Microsoft goed zijn best gedaan en geleerd van zijn fouten want de besturing is subliem, net als de camera. Deze kan je zelf besturen en met 1 druk op de knop achter je karakter plaatsen. Als je met de Time Sweepers speelt heb je de overbekende alles stofzuiger tot je beschikking, en kan je de tijd beheersen. Dit doe je door monsters te doden die gekleurde kristallen achter laten. Als je genoeg kristallen verzamelt dan lichten de volgende kleuren op je tijd`s bedieningspaneel (die er uit ziet als de bediening van je dvd of CD speler ) op:

• Pauze zet de tijd stil (blauw)

• Rewind spoelt de tijd terug en zo kan je bv bruggen en switches maken(paars)

• Slow cystals vertragen de tijd (geel)

• Fast forward, versnellen van de tijd waar door je harder kunt lopen en verder springen (geel)

• Record crystals zijn rond (groen)

• Vooral de laatste zal ik een kleine uitleg bij geven. Zo zijn er puzzels in de game waarbij je 2 knoppen tegelijk moet indrukken. Hier gebruik je de record optie. Ga op een knop staan en wacht tot de opname tijd voorbij is, dan spoelt het spel zich terug en zie je jouw spiegelbeeld op die knop staan en ga jij op de andere knop staan. Tadaa, deur geopend.

Dan zijn er ook nog de hartjes. Als je deze verzamelt kun je als je dood bent retry’n, dus door gaan waar je dood bent gegaan. Als je deze hartjes niet hebt is er geen nood, dan zal je gewoon kunnen starten vanaf je laatste checkpoint. Ik spaarde mijn retry`s op voor de eindbazen die elke mission heeft, zeker bij de laatste eindbazen zal je deze hard nodig hebben. Later in het spel kan je ook time combo’s gaan gebruiken. Dit houdt in dat je diverse kristallen tegelijk kunt gebruiken. Deze combo’s moet je wel kopen in de winkel en op je wapen toepassen. In deze zelfde winkel kan je ook nieuwe munitie, wapens, out-fits en andere stoere accessoires kopen van alle muntjes en goud die je tijdens je missie`s verzameld hebt.

Dan komen we bij de Tom Tom Gang. Deze groep varkens kan je net als de Time Sweepers aan het begin van je game op alle mogelijke manieren aanpassen. Mijn varkens had ik ook in het camouflage gestoken, alleen niet in het zwart wit maar in het groen en donker groen. Dit paste heel goed bij ze, want met je varkens van de Tom Tom Gang ben je het meeste van je tijd bezig om dingen te stelen, en dat kan je natuurlijk niet in opvallende kleding doen. Zoals de Time sweepers de tijd beheersen, zijn de Tom Tom Gang de heersers over de ruimte. Zo kunnen deze zich verplaatsen via warp velden, en hebben ze een heus predator pak waardoor deze helemaal in zijn omgeving opgaan. Maar als nadeel kunnen ze geen andere wapens gebruiken en hoog springen. In het arsenaal bevinden zich bananenschillen, een katapult met munitie die katten inslaap laten vallen en later in het spel een heuse sniper rifle.

Graphics
    De graphics zien er goed uit en weer erg Japans. Veel happy kleurtjes maar toch niet zo fel dat je er pijn in je ogen van krijgt. Alle werelden zien er prachtig uit van tropisch eiland en ijswereld tot een heus vliegend kasteel in de wolken. Dit alles loopt vloeibaar zonder enige zichtbare problemen.

Geluid
    Het geluid is ook helemaal in orde. Alle werelden worden ondersteund door vrolijke arcade achtige muziek. Daarnaast maken de muntjes en kristallen die je opzuigt dat overheerlijke *pling* geluid. Één ding qua geluid was een flinke verbetering op het 1e deel; het lopen van je kat. Zo liep in het eerste deel Blinx op van je Japanse teenslippers en dat veroorzaakte een heel erg op me zenuwen werkende klik klak klik klak geluid. Godzijdank lopen je kat en varkens nu op gympen en dat was een hele ergernis minder.

Blinx 2 Timesweeper: Masters of Time & Space is een leuke platformer geworden waar ik me mee vermaakt heb. Echter is het een gewone rechttoe rechtaan platformer waar je van punt a naar punt b rent en springt, al dan niet schakelaars overhalende (iedere missie kun je op 2 manieren uitspelen). Daarnaast duurt de game veel te kort, ik speelde hem in 4 nachten uit en miste op de laatste werelden na uitdaging, want de puzzels zijn veel te simpel en erg voorspelbaar. Een voorbeeld hier van is dat als je een monster doodschiet je opeens blauwe kristallen krijgt, en dan kan je er donder op zeggen dat je paar meter verderop een puzzel krijgt waarbij je de tijd moet stil zetten. Dan zwijg ik nog maar over de zwaar irritante operators die je letterlijk vertellen wat je moet doen. Als deze operators er niet in hadden gezeten was er tenminste nog enige uitdaging.

Nu denk je “nou lekker positief is deze review”, maar dan komen we nu bij de goede kanten van de game. De karakters in de game, zowel je Time sweepers, Tom Tom Gang en de monsters, zien er gewoon grappig en kleurrijk uit. De filmpjes tussen door die het flinterdunne verhaal aan elkaar praten zijn humoristisch en doen erg anime achtig aan. En als je hem uitgespeeld hebt blijft dan de hele aftiteling uit zitten want daarna volgt nog een filmpje die duidelijk een vervolgd uitademt. Ik hoop dat Microsoft dan de irritante operators er uitlaat en het nodige aan uitdaging er instopt door middel van moeilijkere puzzels en spring werk, zoals in de laaste werelden aan de orde was. Al met al is Blinx 2 een leuke game die veel beter is dan het origineel maar die je met zijn voor en nadelen eigenlijk beter kunt aanschaffen als hij in de budget bakken ligt, dan dat je er nu de volle prijs voor betaald.

Oordeel Blinx 2: Masters of Time & Space (Xbox)

• Graphics 60
    • Replay 50