Conflict: Vietnam (Xbox)
65 100 1

Review Conflict: Vietnam (Xbox)

Nadat we enige tijd terug helemaal dood gegooid werden met spellen waarin jij het lot van de 2de wereld oorlog moet keren, komt er nu blijkbaar een nieuwe rage op de markt. Spellen die op een oorlog gebaseerd zijn die sommige van ons kennen onder de naam “Vietcong War”. Er werden ons titels als Man of Valor, Shellshock Nam’67 en Vietcong Purple Haze beloofd. Je zou al kunnen denken dat ons bord rijkelijk genoeg gevuld was, maar SCI games, wel bekend van spellen zoals Conflict Dessert Storm 1 en 2, kwam met een nagerecht aanzetten die later onder de naam Conflict Vietnam zou doorgaan. De verwachtingen lagen niet al te hoog en ook de kans op een succes was nogal klein aangezien hij ons op bijna exact dezelfde dag als het veel bekendere Shellshock Nam geserveerd werd. Maar na de eerste reviews van Shellshock bleek dat het spel al die hoge verwachtingen niet waar kon maken en per slot van rekening het met een magere 60 moest doen. Nu een tijdje na het frontverlies van Shellshock komt Conflict Vietnam onder hevige druk van verwachtingen van de gamers te staan. Zal deze Vietnam shooter de vuurproef wel doorstaan of zal hij net als zijn genre broertje snel ten onder gaan in de negatieve cijfers? Je leest het hier…

Join The Army
Zoals de titel van het spel al laat vermoeden speelt het nieuwe deel uit de Conflict serie zich in de vochtige jungles van Vietnam af. Jij hebt wederom de controle over een viertal elite soldaten, te weten Ragman, Junior, Hoss en Cherry. Niet alleen verschillen de 4 namen van elkaar maar ook heeft ieder personage zo zijn specialiteiten. Zo is Ragman de team leader, een man die sinds zijn schoonmoeder nergens meer bang voor is en dus perfect geschikt voor het leiden van een groep. Junior is meer het sneaky type, waar anderen naar hun guns grijpen zal Junior eerder naar een object van stilte en precisie grijpen. Tevens is hij uitermate geschikt voor missies waarin de vietcong je maar beter niet kan zien. Ross zoals de naam misschien al doet laten vermoeden is meer het ruige behaarde type. Hij beheerst elk wapen dat zwaar genoeg is om een heel Vietnamees bos mee te zuiveren en is een ultieme moordmachine als hij achter een MG plaats heeft genomen. Dan blijft er als laatste Cherry over, misschien wel gelijk het belangrijkste personage van allen. Het is naast jouw main personage namelijk ook de medic, en deze zullen je teamgenoten na elk vuurgevecht hard nodig hebben. Je zult kansen genoeg krijgen om deze 4 vechtersbazen onder de knie te krijgen, om precies te zijn zijn er 14 missies die erom vragen uitgespeeld te worden. Elke missie biedt weer een nieuwe uitdaging, zo zullen er missies zijn die een hoog stealthgehalte hebben, maar ook veel missies waarbij richten schieten en reloaden het beste medicijn is. Eigenlijk zul je de laatste manier het vaakst gebruiken aangezien de gevechten nogal hectisch zijn en de controls niet echt geschikt zijn voor snelle actie. Je team zal meestal al om de helende handen van medic Cherry vragen voordat het gevecht überhaupt echt is begonnen. Dit is dan ook gelijk het eerste grote minpunt van dit spel. De AI van de tegenstander, deze is namelijk te vergelijken met het iq van een Belg. Vijanden zullen in grote menigten tegelijk op je afkomen maar met een snelle trigger vinger zullen ze weinig uitdagend zijn. Wel zijn er als je geluk hebt een paar Vietnamese strijders bij die de basisschool succesvol hebben voltooid en dus weten dat ze ook kunnen schuilen achter bosjes,(al bieden die minder bescherming dan condooms die 2 jaar op zolder heeft gelegen) boompjes en eigenlijk alles wat er zo nog verder te vinden is. Maar niet alleen jou wrede tegenstander beheerst over een begrenst denkvermogen, ook jou teammaten hebben te weinig lessen gevolgd op de legerschool. Deze zullen namelijk amper op de Vietcong terug schieten en ook zal de gedachte cover of waarmogelijk zelfs nog heal amper door hun hersens flitsen. Ze staan maar in het open veld en schieten op alles wat beweegt en hebben ze hun bril blijkbaar op de keukentafel laten liggen want raken is er niet bij. Gelukkig heb jijzelf het wat beter voor elkaar en kun je dankzij de goede auto-aim functie stukken beter het wapen hanteren dan je maten.

Move Fast!
Beweeg snel, dat is de deurstopper die de deur naar het leven openhoud. Echter is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Want voordat jij jezelf en je teamgenoten zich hebben verplaatst naar een ietwat geschiktere positie zullen er al menig minuten zijn versreken. Dit is dus gelijk ook het 2de grote minpunt van deze Vietnam shooter. Zoals al eerder is gezegd is de snelheid van de actie een groot pluspunt, was daar niet die kut besturing geweest. Commando’s geven gaat langzamer dan het oversteken van een bejaarde vrouw over een kruispunt. Wil je bijvoorbeeld je manschappen naar een bepaalde positie sturen dan zul je eerst een aantal zenuwslopende handelingen zullen uitoefenen. Op zich geen probleem want je hebt tijd zat, als je gewoon in neutral gebied bent in ieder geval. Ben je echter midden in de strijd en vliegen de kogels en explosieven je om de oren zullen deze orders bijna onmogelijk worden. Want voordat jij je team een move locatie hebt toegewezen zal je zelf al weer bloeden op de grond liggen en schreeuwen om de altijd handige medic. Hetzelfde geldt voor equipment kiezen, hiervoor druk je de Y knop in tot dat er een snelmenu verschijnt met daarin een lijst van items die je gevonden hebt. Wil je dan een granaat selecteren bijvoorbeeld dan zul je naast de Y knop die je in dit hele gebeuren niet mag loslaten ook nog eens de B knop moeten indrukken. Kortom de controls zijn bijna niks veranderd sinds het al antieke Conflict Desert Storm 1&2 en dit is alles behalve dan een goed teken! De gameplay steekt dus gewoon niet lekker in elkaar en de controls zijn gewoonweg niet geschikt voor de snelle actie die Conflict Vietnam jou kan bieden.

Geweer geratel en bloederige slagvelden
Na al de opgenoemde foutjes en minpunten zal het misschien al lijken alsof het spel weer de zoveelste mislukte Vietnam shooter is die onze geliefde Xbox bezoedelt. Er is gelukkig nog een redding voor SCI`s nieuwste creatie. Deze redding heeft zich gevestigd op het audiovisuele gebied. Want als er juist iets goed is in dit spel dan is het wel de geweldige oorlogssfeer die er vanaf druipt. Het geluid neemt een grote rol in om de sfeer te creëren die mij vasthield aan nog een paar uurtjes Conflict Vietnam. Het grote geheim achter het geluid is naar mijn mening het deuntje dat je voortdurend hoort tijdens het spelen, het is het maar al te bekende “I fought the law”dat je elke missie weer opnieuw aanmoedigt om verder te spelen, alleen al om het liedje weer te mogen horen. Verder draagt ook het ingame geluid zo zijn stukje bij aan de puzzel. Je mannen zullen schreeuwen als ze geraakt zijn, een soort van huil geluid maken als hun team genoot sneuveld ook zullen de geluiden die uit de geweren komen en natuurlijk van de talrijke explosies die rondom jou heen gebeuren je mee nemen in een fascinerende Vietnam ervaring. Maar dit is nog niet alles, ook dragen de groene jungles waarin je hoofdzakelijk je ding doet bij aan de sfeer. Hetzelfde geldt voor de nogal onnuttige maar toch goeduitziende vegetatie, hierin kun je niet alleen goed schuilen voor aanstormende vijanden maar het draagt ook nog eens bij aan dat gevoel dat je het hele spel door zal bijblijven. Een echt excuus voor de matige gameplay is het niet, wel is het een welkome toevoeging die het spel misschien net zijn charme geeft die het nodig heeft om in de harde Jungle van de shooters te overleven.

Fun x 4!
Conflict Vietnam lijkt niet te overtuigen op het singleplayer front, maar niet getreurd. Er zijn tegenwoordig handenvol shooters die offline leuk of matig zijn maar juist online hun ware gezicht laten zien. Een gemiste kans lijkt het te zijn voor SCI games want de ontwikkelaar heeft zijn spel namelijk niet voorzien van een online optie. Treurig want wat had dit leuk kunnen uitpakken op Xbox Live. Maar nog niet getreurd want op de vorige Conflict titels zat ook geen Xbox Live logo. Wel hadden deze spellen een co-op mode. Hetzelfde geldt ook weer voor Conflict Vietnam, je kunt met maximaal 4 vrienden de hele singleplayer campaign uitspelen. Iets wat toch stukken leuker is dan met de matige AI van de computer aan je zijde. Ook verdwijnt hierdoor gelijk 1 van de grootste minpunten, het steeds moeten commanderen van je team genoten. Dit is vanzelfsprekend overbodig als je met zijn vieren speelt, dit is dan ook duidelijk te merken. Want waar je eerst nog maar 1 med-pack had aan het einde van een missie heb je in de co-op stand nog 20!

In the end..
De keuze qua Vietnam shooters was dit laatste seizoen zoals al eerder gezegd verassend groot, dus had Conflict Vietnam zeker geen makkelijke stand als nogal onbekend spel. Het is verre van de perfecte Vietnam shooter maar een beginnetje is in ieder geval al gelegd. Als SCI games de volgende keer nou eens wat anders zou proberen in plaats van steeds die niet meer voldoende Conflict Dessert Storm gameplay zou het misschien nog wat kunnen worden. Op het gebied van sound en graphics zitten ze echter al op het goede spoor, en ook de multiplayer is weer even verslavend als leuk. Met als bijvoegsel Live support zou het volgende deel wel eens een aardige shooter kunnen worden.

Heb je nog geld over na Fable en vond je Conflict Dessert Storm helemaal te gek? Dan is het volgende deel in de Conflict franchise verplichte kost voor jou! Als geen van beide op jou van toepassing is kun je beter je zuur verdiende centen sparen tot 11 November.

Oordeel Conflict: Vietnam (Xbox)

• Graphics 60
  • Sound 50