Dark Souls Limited Edition (PS3)
90 100 1

Review Dark Souls Limited Edition (PS3)

Fans van het middeleeuwse tijdperk kunnen hun hart ophalen, met games als The Elder Scrolls: Skyrim en Dark Souls komen ze dit najaar niets tekort. Dark Souls is niet voor iedereen weggelegd, want de game is nog pittiger dan zijn spirituele voorganger Demon’s Souls. Dark Souls is een avontuur waarin je voor elke centimeter vooruitgang keihard moet knokken, om vervolgens dood te gaan en het opnieuw te proberen.

Pittig
Dark Souls is te vergelijken met een blonde schone die je wilt scoren, maar die je telkens als je wat bereikt denkt te hebben, keihard afwijst. Toch blijf je proberen en zo is het ook in deze titel. De game begint vrij gemakkelijk, maar wordt al gauw pittig, heel pittig. Elke vijand die je tegenkomt heeft jou met drie slagen van zijn zwaard dood en als je even niet goed oplet loop je zo in een hinderlaag, valt er een rotsblok op je hoofd, of je wordt plotseling geroosterd door een draak. Wanneer je dood gaat, verlies je al je zielen (de valuta in Dark Souls) en worden alle vijanden die je hebt verslagen weer tot leven gewekt. Je hebt dan nog één kans om je lichaam en daarmee je zielen terug te winnen, anders ben je ze kwijt.

Net als bij het mooie meisje leer je van de fouten die je maakt. Je leert bijvoorbeeld waar de hinderlagen zitten of waar je voorzichtig één voor één de skeletten, zombies of andere gedrochten naar buiten moet lokken. Je schild gebruiken is ook heel belangrijk om aanvallen op tijd te blokken. Hoe vaker je dood gaat, hoe meer je gemotiveerd raakt om verder te komen. Je hoopt op een goede afloop, want als dat lukt, word je namelijk vaak flink beloond. Of het nu de voldoening is dat je een nieuw gebied hebt bereikt, of dat je een zeldzame helm hebt gekregen die het hoofd symboliseert van een verslagen eindbaas, de voldoening is enorm. Het is erg goed te zien dat er nu veel meer extravagante items in de game zitten, waarmee je je kunt onderscheiden van andere spelers. Zo had ik na het verslaan van een metalen everzwijn zijn hoofd als helm.

Demon Souls 2
Dark Souls neemt veel over van zijn voorganger, zo zijn de speelwijze en de menu’s vergelijkbaar, al speelt Dark Souls weer net iets lekkerder. Ook de online mogelijkheden zijn nagenoeg identiek. Als je met het PSN Netwerk verbonden bent, zul je overal in de spelwereld messages op de grond vinden. Deze zijn geplaatst door andere Dark Souls spelers die in hun eigen wereld gevaren zijn tegengekomen. Deze messages bevatten vaak tips of waarschuwingen voor wat komen gaat.  Ook kun je verderop in het spel weer iemand anders zijn game binnentreden om hem te helpen of om hem juist tegen te werken.

Nieuw is het feit dat Dark Souls geen hubwereld meer kent waar je steeds naar terugkeert. Deze is vervangen door de zogenaamde bonfires, oftewel kampvuren. Strategisch verspreid over de Dark Souls wereld kun je bij de kampvuren in level stijgen, nieuwe levensdrankjes halen, en je komt er weer tot leven als je dood bent gegaan.
Alle gebieden vormen nu samen één gigantische naadloze wereld, zonder laadtijden. Elk gebied zit propvol met geheimen, van kamers met schatkisten tot compleet nieuwe gebieden die je kunt ontdekken door alle hoekjes en gaatjes te onderzoeken. Naar mate je verder komt, speel je steeds meer shortcuts vrij die oude gebieden met de nieuwe verbinden. Zo kun je snel reizen tussen de verschillende locaties. Grafisch zijn de diverse locaties er flink op vooruitgegaan. Als je na een lange strijd eindelijk boven op een kasteelmuur staat, is het soms echt even genieten wanneer je de zon door de wolken ziet schijnen. De gebieden zijn ook divers, van een koninkrijk waar skeletten heer en meester zijn tot een ondergronds moeras waar bizarre beesten die nooit het daglicht hebben gezien je pad versperren. Het is heerlijk om deze wereld op je gemak te ontdekken.

Toch zitten er nog wel een paar kleine randjes aan Dark Souls. Zo kan het soms zijn dat de game wel heel erg moeilijk wordt. Er is bijvoorbeeld een beest in het moeras die als hij je goed raakt, je levensbalk kan halveren. Raakt hij je nog een keer goed, dan houd je nog maar een kwart als levensbalk over. Je kunt dit alleen verhelpen met een duur item of door een heler te zoeken die diep in het bos zit. Zo wordt het wel heel lastig. Verder zijn er bepaalde wapens die ervoor zorgen dat je tijdens het gevecht een rare sprong maakt. Dit ziet er vet uit, maar kan betekenen dat je door een onbedoelde sprong  de afgrond indondert. Dit is vooral vervelend als je je lichaam op wilde halen en zo al je zielen kwijtraakt.

Dark Souls is een titel waar je respect voor moet tonen, anders toont Dark Souls ook geen respect voor jou. Toon je deze, dan word je beloond door de prachtige omgevingen die je mag bezoeken en de bijzondere items die je mag dragen. Je moet vechten voor elke centimeter, steeds weer opnieuw, maar de voldoeningsfactor is dusdanig groot dat je je vastbijt en door wil gaan. Vooral de messages verspreid over de spelwereld geven je het gevoel dat je er niet alleen voor staat in deze zware strijd, maar collectief dit avontuur beleeft. Dark Souls speelt soepeler dan Demon Souls en de naadloze wereld zorgt ervoor dat je meer het gevoel hebt in een immense wereld te zitten. De fans kunnen deze titel blindelings oppikken, nieuwkomers raad ik aan om Demon Souls eens te proberen. Doe je dit niet dan zul je vaak dood gaan, heel vaak. Maar dat is nou eenmaal Dark Souls, een blonde stoot waar je je best voor moet doen om haar te winnen.

Deze review is geschreven door Yorn Soeteman

Oordeel Dark Souls Limited Edition (PS3)

• Replay 95