De Sims 3 (PC)
92 100 1

Review De Sims 3 (PC)

Om te beginnen is De Sims 3 gewoon verslavender dan de meeste heroïne en misschien zelfs even verslavend als WoW! Je begint het spel simpelweg door een Sim te laden, automatisch te laten generen of door er één (of meerdere) helemaal zelf te creëren. Ik heb geprobeerd om een Sim te maken die op mij leek, maar het wilde niet helemaal lukken om het voor elkaar te krijgen. Wel zijn er meer dan genoeg opties om mee te spelen, hoewel je Sims nog wel meer op Sims 2.5-type figuurtjes lijken dan dat ze er bijna levensecht uitzien.

Je kunt je Sim laten beginnen op verschillende leeftijden: peuter, kind, tiener, jong volwassene, volwassene en oudere. Elke fase duurt een aantal dagen in het spel, en elke fase lijkt redelijk op het echte leven. Peuters kruipen rond en poepen in hun broek, tieners gaan naar school en maken vrienden of hebben bijbaantjes en vanaf jong volwassene kun je kinderen krijgen.

Net als in de andere Sims spellen is het gewoon een levenssimulator. Je koopt of bouwt een huis, dat je helemaal zelf kunt inrichten en customizen als je dat wilt. Een aantal dagen per week moet je naar je werk, en met werken verdien je geld dat je weer kunt gebruiken om eten en spullen te kopen, of je huis mooier te maken. Hoe beter je in je werk bent, hoe sneller je opslag krijgt en uiteindelijk ook veel minder hoeft te werken voor meer salaris.

In De Sims 3 zijn er een aantal nieuwe toevoegingen naast de nieuwe graphics engine. Voor het eerst in een Sims spel kun je namelijk je huis uit! In eerdere spellen was het altijd een kwestie van laadschermen voor je in een andere buurt was, maar in de Sims 3 speelt alles zich af in een pittoresk dorpje aan de zee dat volledig in 3D te navigeren is! Je kunt je Sim volgen naar zijn of haar werk, je Sim naar de winkel sturen voor een nieuw boek of wat boodschappen, of naar een concert gaan. Er zitten meer dan genoeg mogelijkheden in het spel om je er uren mee te vermaken, zelfs als je niet eens probeert het spel “uit te spelen”.

Uitspelen kan eigenlijk bijna niet. In De Sims 3 heeft je Sim een aantal eigenschappen en skills die je Sim wat meer persoonlijkheid geven. Bij eigenschappen moet je denken aan bijvoorbeeld smetvrees, waardoor je Sim altijd aan het schoonmaken is en blijer wordt als hij/zij daar mee bezig is. Tegelijkertijd wordt je Sim ook ongelukkig als het een bende is in je huis. Of je Sim is snel aangebrand en maakt snel ruzie met mensen als het even tegenzit.

De skills voegen een hoop toe aan de gameplay van De Sims 3. Je kunt namelijk skills leren die een grote invloed hebben op wat je Sim allemaal kan en waar je Sim goed in is. Als je veel klust in je huis, kun je de douche bijvoorbeeld zelfreinigend maken zodat dat je tijd scheelt met schoonmaken. En als je veel sport, kun je langer rennen voor je moe wordt. Al deze skills hebben 10 levels die je kunt trainen door bezig te zijn in dat gebied. Hoe meer je klust, hoe hoger je level wordt. Deze skills komen van pas in en om het huis, maar ook op je werk. Voor je werk zijn er namelijk altijd één of twee skills die je op peil moet houden om goed te presteren. Als wetenschapper moet je een bepaald niveau van Inzicht en Tuinieren hebben en als Politicus moet je zoveel mogelijk Charisma hebben.

Het skills systeem zorgt er ook voor dat je bepaalde gesprekken met andere Sims kunt houden die je anders niet zou kunnen doen. Met een hoge Charisma skill kun je andere Sims makkelijk ompraten en iedereen vindt je super gezellig. Met een hoge Koken skill kun je praten over culinaire hoogstandjes. Ook krijg je soms willekeurige kansen om zogenaamde Lifepoints te verdienen. Repareer de laptop van een leuk meisje, en ze zal je dankbaar zijn!

De Lifepoints zijn misschien wel het geniaalste toevoeging van De Sims 3. Elke Sim heeft namelijk maximaal vier wensen tegelijkertijd die je moet zien als mini-achievements. Dit kan makkelijk zijn zoals het schoonmaken van de wasbak voor 100 punten, of het kan moeilijk zijn zoals het krijgen van een kind voor een stuk meer punten. Deze punten kun je gebruiken om bepaalde extra eigenschappen of voorwerpen te kopen. Zo kan je een “goede gastheer” eigenschap kopen waardoor iedereen het altijd naar zijn zin heeft als ze om je heen zijn. Of je kunt een voedsel replicator kopen waarmee je gekookt eten kan repliceren voor het ultieme kookgemak.

De ultieme wens van een Sim is de Levenswens. Deze is afhankelijk van de eigenschappen die je Sim heeft, en de skills die je Sim verworven heeft (of die je zelf uitkiest). Als je een nieuwe Sim maakt, kun je op deze manier iemand maken die een wereldberoemde schrijver wordt, een astronaut, de leider van de Vrije Wereld of een meester chefkok. Het halen van deze wens binnen de levenstijd van je Sim kun je dus zien als de gameplay of het uitspelen van het spel. En omdat de levenstijd beperkt is tot een honderdtal dagen, moet je dus wel kiezen hoe je die tijd gaat besteden.

De Sims is en blijft eigenlijk een soort time-management game. Je probeert je Sim tevreden te houden door op tijd te eten als de Honger balk wat aan de lage kant is, of naar bed te gaan als je Energie balk op is. Maar je kunt niet de hele tijd socializen, skills leren, werken, fun hebben en slapen tegelijk! Vergeleken met De Sims 2 is er al een hoop beter geworden. Je hoeft niet meer elke 10 minuten naar de WC, je hoeft maar twee keer per dag te eten en zolang je entertainment uitkiest dat past bij de eigenschappen van je Sim, ben je best snel blij.

Als je er voor kiest om als volwassene een hetero partner te nemen (iets wat me in vijf games maar één keer gelukt is), kan kun je na wat voorspel en slijmen uiteindelijk een kind krijgen. En dit kind hoort dan ook bij je Sim huishouden, net als je partner en familie. Gaat je gecreëerde Sim dus dood, dan houdt het spel niet op! Het blijft net zolang doorgaan tot iedereen dood is en er geen Sim meer overgebleven is. Natuurlijk is het ook leuk om te kijken hoe lang je Sim het uithoudt als je deze Sim opsluit in een kleine kamer zonder deur, WC, douche of bed. Op deze manier kun je misschien zelfs wel een Sim Guantanamo namaken als je dat echt wilt!

Een van de nieuwe toevoegingen die ook erg van pas komt, is je mobiele telefoon. Hiermee kun je overal in de stad met je vrienden praten om de relatie op peil te houden, eten bestellen, of bijvoorbeeld een feest geven. Je kunt ook gebeld worden door mensen die je kent en er een praatje mee maken, of je kunt gewoon die persoon negeren als je dat wilt.

En dat is wat De Sims 3 leuk maakt: het draait helemaal om wat jij wilt. Probeer je jezelf na te maken om te zien hoe jouw leven er uit gaat zien over 20 jaar? Of maak je een snel aangebrande Jack Bauer die iedereen in elkaar slaat als je ze niet mag? Wil je zien hoe het drukke leven van een chef-kok er uitziet, of ga je voor het ontspannen leven van een kunstenaar? Er zijn meer dan genoeg mogelijkheden om er dagen mee bezig te zijn. En door de willekeurigheids factor van de mensen die je ontmoet en hoe je met ze omgaat, is het elke keer een beetje een nieuw spel.

De Artificial Intelligence in de Sims 3 is ook een stuk beter dan in de andere delen. Je Sims gaan zelf op zoek naar eten, gaan zelf naar de WC, gaan douchen en naar hun werk. Als je ze zelf aanstuurt gaat het allemaal wel iets efficiënter, maar zodra je meer dan vijf Sims in een huis hebt kan je het gewoon niet meer allemaal tegelijkertijd managen zonder dat het ten koste van de lol gaat.

Met de toevoeging van de online store in de Sims 3 kun je nu ook nieuwe kleren, meubels, enzovoort kopen of gratis downloaden. De vraag is een beetje hoeveel deze online store de toekomstige 20 uitbreidingen tegen zal gaan. Want hoewel de Sims 2 Ikea uitbreiding natuurlijk geweldig is, zou je binnen de kortste keren waarschijnlijk ook wel echte Ikea kasten via de online store kunnen kopen. Maar daar hoeven we ons vast geen zorgen over te maken: De Sims 3 krijgt ongetwijfeld tenminste 10 uitbreidingen.

Voor fans van De Sims is het denk ik een makkelijke keuze: je wilt De Sims 3 hebben. Of je het kunt draaien op je PC is een andere vraag, want de nieuwe open wereld is volledig in 3D en kan redelijk zwaar zijn voor een wat oudere PC. Het spel schijnt best redelijk te draaien op een gemiddelde PC, maar zelfs op een dual core systeem met een videokaart uit 2008 wil het soms nog wel een beetje schokken op de allerhoogste instellingen.

Voor de niet fans of Sims haters: leen het een keer van je zusje! Misschien vind je het stiekem toch wel een beetje leuk. Vooral het nieuwe systeem van de Lifepoints en de Levenswens werkt erg verslavend, omdat je altijd een doel hebt om naartoe te werken. Je hoeft dus niet meer uren lang wat zinloze dingen te doen, maar je kunt het dit keer echt spelen als een game met een doel dat je wilt bereiken. Het skills systeem zorgt er voor dat je ook nog wat RPG elementjes hebt, wat het misschien ook iets leuker maakt voor de wat meer “hardcore” gamer.

De Sims 3 voegt een hoop toe aan de serie. Toch was het leuk geweest als je nog iets zou kunnen doen als je Sim op school zit of aan het werken is. Je ziet je Sim namelijk wel naar school/werk rijden, maar daarna zit je Sim in een gebouw waar je verder niks mee kunt. Het was leuk geweest als je ook op school nog dingen kon doen, maar dit is vast wel iets dat ze voor een uitbreiding bewaard hebben. In de tussentijd spoel je gewoon de tijd door tot je weer naar huis kunt en leuke dingen kan doen zoals TV kijken, games spelen, koken en slapen. Geloof me, als je het spel eenmaal opstart ben je zeker meer dan een uur kwijt voor je er over denkt om het af te sluiten.

Ik heb zelf nooit echt iets gehad met de Sims reeks, maar na meer dan 40 uur in De Sims 3 gestoken te hebben moet ik toch echt zeggen dat het zeker wel een goede game is. Misschien is het niet voor iedereen weggelegd, maar het spel zit goed in elkaar en kan voor iedereen leuk zijn. En dat is iets wat tegenwoordig voor niet veel spellen te zeggen valt.

Deze game is gereviewed door Maurice

Oordeel De Sims 3 (PC)

• Gameplay 95