Dead Rising (Xbox360)
85 100 1

Review Dead Rising (Xbox360)

Als ik het heb over een winkelcentrum, een freelance journalist en zombies, dan kun je er gif op innemen dat ik het over Dead Rising heb. Behoort Dead Rising tot de tweede generatie Xbox 360 spellen? Dat lees je in deze review.

In Dead Rising draait alles om zombies, zombies en nog véél meer zombies. Zodra je het spel begint krijg je één van de vetste introscènes ooit gebruikt in een game. Je vliegt namelijk over de stad heen in een helikopter terwijl je een aantal foto’s kunt maken. Frank, de hoofdpersoon in Dead Rising, weet uiteraard niet van het probleem af en als je helemaal met hem meedenkt dan is dit een intro om nooit meer te vergeten. Tijdens het schieten van de foto’s kom je langs diverse aanvallen van de zombies. Zo zie je zombies een automobilist aanvallen, vallen ze een tankstation aan en vallen ze samen met een burger van het dak af. Allemaal mooie momenten om optimaal van te genieten.

Met je privépiloot heb je afgesproken dat hij over 3 dagen, oftewel 72 uur, terug zou komen op het dak van het winkelcentrum. Omdat je in Dead Rising ook moet kunnen relaxen na alle chaos is er een beveiligingskamertje op de eerste verdieping waar geen zombies te vinden zijn en waar je samenkomt met drie andere mensen. Deze drie mensen hebben diverse taken. Één daarvan zal je te woord staan via de walky talky en de andere twee zijn op zoek naar een man die jij toevallig op de foto hebt staan. Toevallig kom je al snel met deze mensen in contact en om elkaar te helpen gaan jullie naar het zombievrije kamertje. Al snel kom je er achter dat je de komende drie dagen met hun zit opgescheept en dat je er maar het beste van kunt maken.

In drie dagen zullen er diverse missies voorbijkomen waarin je de waarheid ontdekken gaat. Voor alle dingen die je doet krijg je ervaringspunten terug, bekend van een willekeurige RPG. Deze ervaringspunten krijg je door het vermoorden van zombies, het uitschakelen van psychopaten (te vergelijken met een eindbaas) en het redden van onschuldige burgers. Zodra je een level omhoog gaat kan Frank bijvoorbeeld harder rennen, heeft hij meer leven of kan hij meer dingen met zich meebrengen. Het mooie is dat als je genoodzaakt wordt om opnieuw te beginnen of na drie dagen nog een keer wilt spelen, dat je niet vanaf level 0 hoeft te beginnen maar je gaat verder van het level waar je gebleven was. Op deze manier kun je na het uitspelen van de Single Player het spel opnieuw spelen en je richten op de scoops in plaats van het verhaal. Scoops zijn kleine opdrachten die je tussendoor ontvangt van Otis. Otis is de man met de walky talky waar ik het eerder al over had.

De hemel van de vrouw, of toch niet meer?
Als je aan een willekeurige vrouw vraagt waar die graag heengaat, dan krijg je negen van de tien keer te horen dat ze op de zaterdagmiddag graag naar de stad gaan en het liefst een stad waar alles te vinden is. Desnoods moeten ze ervoor reizen. Ook in Dead Rising gaan de vrouwen graag winkelen. Tijdens het redden van mijn eerste burger kreeg ik te horen dat ze nooit meer naar een winkelcentrum zou gaan. In Dead Rising wemelt het er namelijk van de zombies. Achter elke deur, om elke hoek en op elke plek zit er wel één. Aan jou de taak om ze te vermoorden zodat je er langs kunt op weg naar je missie. De weg vrijmaken kan op veel manier. Je kunt bijvoorbeeld een moker pakken en de hersenen hun kop uitrammen, of je pakt een katana om elk lichaamsdeel in stukjes te hakken, ook kun je met de cirkelzaag aan de slag om ze doormidden te zagen. Er zijn ook manieren die wat minder gewelddadig zijn. Je kunt de zombies namelijk treiteren door op ze te spugen of door emmers over hun hoofd te zetten.

Omdat zombies van nature slome en domme wezens zijn kun je ook langs ze heen rennen. Als ze de trap aflopen vallen ze direct, niet omdat de AI zo slecht is, maar omdat het zombies zijn. De animaties van de zombies en van Frank zijn van goede kwaliteit, elk stuk gereedschap wordt op een andere manier gebruikt, met een moker ram je boven op het hoofd van de zombie terwijl je met een parasol een kant op rent met de parasol voor je uit. Mocht je toevallig Ninety-Nine Nights hebben gespeeld en onder de indruk zijn van de honderden vijanden op één scherm, dan ben je ook zeker onder de indruk van alle zombies op één scherm. De kracht van de nieuwe generatie consoles ligt niet alleen maar op gameplay. De gameplay, graphics en sounds van de nieuwe games zijn altijd wel prima in orde, het is nu taak om iets unieks te maken, bijvoorbeeld door veel vijanden tegelijk te laten bewegen zonder dat ze allemaal hetzelfde doen. Iedere zombie zijn eigen leven laten inrichten is zoiets wat de nieuwe generatie spellen een eigen sausje meegeven.

Saven tot je erbij neervalt…
Wat moet je nou weer met zo’n tussenkop? Simpel, het hebben over het grootste nadeel van Dead Rising. Sommige mensen zullen zich afvragen of er wel een nadeel te vinden is, maar dat is er zeker. Een nadeel dat erger is dan een framedrop, een pop-up en een bug bij elkaar. Het is zelfs rampzalig te noemen. In Dead Rising heb je namelijk maar twee opties tijdens het opslaan. De eerste optie is opslaan en de tweede optie is niet opslaan. Nee, je kunt geen tweede slot aanmaken, ook geen derde, geen vierde en al helemaal geen vijfde. Nee, één slot moet blijkbaar volgens Capcom volstaan. Om eerlijk te zijn, het is een ramp. Niets meer en niets minder. Toen ik diverse reacties las die over dit dilemma gingen dacht ik dat het wel zou meevallen en dat was ook wel zo. Totdat ik zelf met dit probleem in aanmerking kwam en toen was ik van mening dat ze wel wat harder hadden mogen zeuren over dit probleem.

Omdat je bepaalde missies pas kunt doen zodra het een bepaalde tijd is, is het belangrijk dat je de tijd goed in de gaten houd en niet te laat komt opdagen. Als je je teveel bezig houd met de scoops en je vergeet de tijd, dan kan het al snel game-over zijn. En als je nou net na het behalen van de scoop opslaat aan de andere kant van het winkelcentrum, dan kun je rennen wat je wilt, maar het is dan al te laat. Je kunt dus niet even zeggen dat je een eerder opgeslagen save laad. Je kunt gerust zeggen dat het best klote is om van voor af aan opnieuw te beginnen als je er niet zelf voor koos maar dat je gedongen wordt om dat te gaan doen.

Dead Rising valt op zich onder de categorie tweede generatie Xbox 360 games. Het heeft goede graphics, een hele goede sfeer, mooie scènes en de geluiden die je uit je speakers hoort komen maken het helemaal af. De zombies gedragen zich als zombies en je kunt ze op alle mogelijke manieren vermoorden, danwel met de grasmaaier, danwel met de blote hand. Ook zijn ze er om je agressie kwijt te kunnen door bijvoorbeeld op ze te spugen. Maar toch is niet alles rozengeur en maneschijn. Het savesysteem klopt namelijk van geen kant. Als er ergens ruimte is voor verbetering, dat is dat aan het savesysteem. Ook hadden ze wel wat meer locaties kunnen maken om op te slaan. Soms moet je langs duizenden zombies lopen voordat je kunt opslaan en de kans dat je dood gaat na het verslaan van een psychopaat, is aanwezig. Desalnietemin is Dead Rising zeker een ‘must have’ voor elke Xbox 360 eigenaar, maar denk wel goed na wanneer je wilt opslaan, kijk dus eerst even op je virtuele horloge!

Oordeel Dead Rising (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 5366

Laagste 2 prijzen voor Dead Rising (Xbox360)