Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba - The Hinokami Chronicles (PS5)
60 100 1

Review Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba - The Hinokami Chronicles (PS5)

Als een Japanse animatieserie heel erg populair wordt, dan kun je er vanuit gaan dat er op een gegeven moment een videospel wordt uitgebracht. Dit geldt voor de serie Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba. Na het succesvolle eerste seizoen vorig jaar en de film afgelopen zomer is er nu een videogame beschikbaar met de naam: Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – The Hinokami Chronicles. Dit spel is, zoals veel videospellen, gebaseerd op het Sh?nen-genre een vechtspel. Sommige van deze spellen zijn goed, maar velen komen niet boven de middenmoot uit. Hopelijk valt Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – The Hinokami Chronicles in de eerste categorie.

De start
Demon Slayer vertelt het verhaal van Tanjiro Kamado. De familie van Tanjiro wordt vermoord door een demoon, alleen zijn zusje Nezuko weet deze aanval te overleven. Nezuko slaapt echter alleen nog maar. Om zijn familie te wreken en mogelijk zijn zusje te helpen gaat Tanjiro in training om een demonenjager te worden. Deze training voltooit hij en hij gaat vervolgens op zoek naar degene die zijn familie op brute wijze heeft vermoord. Op deze zoektocht maakt hij vrienden met allerlei andere mensen in de wereld en natuurlijk moet er gevochten worden tegen allerlei verschillende demonen. Mocht je geïnteresseerd zijn in meer verhalen uit de wereld van Demon Slayer, dan zul je met The Hinokami Chronicles teleurgesteld worden. De verhaalmodus volgt namelijk het verhaal van het eerste seizoen van de animatieserie en de film.

Demon Slayer: Ultimate Ninja Storm?
Tijdens het spelen van Demon Slayer deden elementen zoals de quick time events mij denken aan de Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm-serie. Dat is echter niet geheel verwonderlijk, want dit vechtspel is van CyberConnect2,  dezelfde ontwikkelaar als de Ultimate Ninja Storm-serie . Met het vechten zelf is helemaal niets mis. Demon Slayer is een arena fighter, wat betekent dat je vrij rond kunt lopen rondom de vijanden. Je gebruikt vierkantje voor een lichte aanval en driehoekje in combinatie met de linker analoge stick voert dan speciale aanvallen uit. Hiermee kun je variëren en dus allerlei combinaties maken. Daarnaast kun je nog tijdelijk de hulp van een ander personage inschakelen en word je korte tijd sterker als het daarvoor bestemde balkje gevuld is. Als dit balkje helemaal gevuld is kun je hem ook gebruiken voor een supersterke aanval. Alle bekende personages uit de serie zijn speelbaar en spelen allemaal anders. Daarnaast hebben alle vijanden unieke aanvallen, wat ervoor zorgt dat er genoeg variatie in vechten is. Het spel draait op het moment van schrijven nog wel op 30 FPS op de PlayStation 5, maar in de toekomst komt er een 60 FPS-update. Dit zal het spel nog een stukje soepeler laten spelen, het is echter jammer dat dit niet gelijk beschikbaar is. Het daadwerkelijke vechten is het beste aan dit spel en daarmee is de basis dus goed.

Oprekken
Helaas is alles rondom die goede basis net wat minder. Het grootste probleem is de eerdergenoemde verhaalmodus. Deze modus is opgedeeld in hoofdstukken en ieder hoofdstuk speelt zich op een andere locatie af. Je wordt geacht deze locatie met Tanjiro te verkennen, wat betekent dat je aan het rondlopen bent en op zoek gaat naar geheimen. Echter hoef je niet echt te zoeken, want alles wat je kunt vinden wordt aangegeven op de kaart. Hierdoor is er totaal geen uitdaging. Daarnaast kan Tanjiro demonen opsporen door middel van hun geur. Je moet dan het geurspoor volgen, maar het gebied dat je kunt verkennen is dermate klein dat het onnodig is. Er zijn veel spellen die een dergelijk systeem hebben, maar dat zijn vaak open wereld-spellen waarin je gemakkelijk kunt verdwalen. Daarnaast halen deze geforceerde stukken het tempo volledig uit het verhaal. Je bent vaak een minuut of tien aan het lopen voordat je weer een leuk gevecht kan doen dat binnen een minuut of twee weer klaar is. Het rondlopen voelt vrij nutteloos aan en voegt voor het verhaal weinig toe, behalve dat het de duur van de verhaalmodus verlengt. Gelukkig duurt de hele modus maar een uurtje of zes, maar je zult erdoorheen moeten om alle vechters vrij te spelen. Een kleiner minpunt is dat tijdens de laadschermen een korte update van het verhaal wordt gegeven, maar op de PlayStation 5 is dit scherm slechts een seconde of drie beschikbaar. In die paar seconden kon ik de hoeveelheid tekst niet lezen, mocht je het spel op de PlayStation 4 spelen dan zal dit waarschijnlijk wel lukken.

Overige modi
Naast de verhaalmodus zijn er niet veel andere modi die je kunt proberen. Natuurlijk is er een online modus om jezelf te testen tegen de rest van de wereld en kun je het samen spelen met een vriend op de bank. Daarnaast is er een trainingsmodus, waarin ik in eerste instantie dacht mijn combo’s te kunnen oefenen. Dat is niet het geval. In deze modus heeft ieder personage zijn eigen set met trainingen, welke bestaan uit opdrachten als win het gevecht in dertig seconden met een minimale combo van dertig aanvallen etc. Voor de afwisseling was dit prima, maar ik werd hier niet super enthousiast van. Gelukkig is er een reguliere trainingsmodus, maar deze zit verstopt in het menu waar je online tegen anderen gaat vechten.

Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – The Hinokami Chronicles is in de basis een prima spel, het vechten – waar het om draait – is het beste uit het hele spel. Daar moet je dus veel plezier uit halen, want voor de verhaalmodus hoef je hem niet te halen als je al bekend bent met de serie. Voor nieuwe spelers is het wel een goede manier om de serie te leren kennen, maar dan moet je er wel tegen kunnen dat hij kunstmatig verlengd wordt. Naast de verhaalmodus kun je je vaardigheden nog online testen en in de trainingsmodus opdrachten voltooien, en dat is het. Uiteindelijk komt Demon Slayer niet boven de middenmoot uit: het is niet heel slecht, maar ook niet heel goed.

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.

Aantal keer bekeken: 4207